Tartun nyt vain yksittäiseen kohtaan kommentoimatta itse aihetta sen kummemmin. okei, jos kyseessä on n. 60-luvun tavara, voiko se missään tapauksessakaan olla uutta? Käyttämätön on käyttämätöntä vaikka se olisi 1800-luvulta. Käytetty on käytettyä vaikka se (mikä hyvänsä kulutustavara) olisi valmistettu eilen. Se on sitten erijuttu mitä termiä käytetään, "uusi" vai "vanha". Etenkin kun putket eivät varaston hyllyllä kulu iteksiään. Minulle on jostain ajautunut muutama RCA putki joissa on vielä pieni eyelet "sinettiniitti" tallessa. Putki on taatusti vanha, mutta myös taatusti käyttämätön. Näin ollen myydessä voi käyttää esim. termiä NIB, eli uusi alkuperäisessä paketissa. Tai NOS, elikkäs siis uusi (käyttämätön) vanhasta varastosta. Mutta tämän varmaan kaikki tiesikin. Lisäksi jokaisen myymäni putken olen omakätisesti testannut kitaravahvistimessa maksimigaineilla (suomeksi "säröt täysillä"), jotta voin varmistua siitä, ettei ylimääräisiä kohinoita tai häiriöääniä ole ja että soundi on sitä mitä pitääkin nimenomaan kitarakäytössä Jep, mutta tämä testi on... noh. Riittää varmasti nimenmaan kitarakäyttöön, mutta naurettavahan tuo on kaikeessa muussa mielessä. Itse olen niin vittumainen jätkä, ettei ihan riitä vakuuttamaan kun kyseessä on noin 100€ putki. Niinjuu, ja se perinteinen fender-tyyppinen vahvistusaste vahvistaa signaalin noin 65 kertaiseksi, herraties mitä sitten muissa vahvistimissa on. Kuitenkaan ECC83 maksimigain ei ole ikinä käytössä vaikka hanat olisi kuinka kaakossa, vaan käytössä on testivahvistimen maksimi gain. Joten ihan oikeaa dataa (kalibroidulla) putkitesterillä olisi nastaa saada, vaikka se ei niin raflaavaa olekkaan kuin "soundaa iha *itn hyvältä". "Ahaa." Lopuksi: Ihan sama mulle. |
No täytyy kyllä myöntää, että jos tosiaan asia oli noin, niin sitten topiikin aloittaja antoi "hieman" väärää informaatiota ja väärässä muodossa ilmoille. On totta, että tällaisissa asioissa pitäisi olla hyvin tarkka näistä ilmaisuista jne. |