Aihe: minkälaiset kielet alasviritetyllä kitaralla soittamiseen
1 2 3 4 5 6 7
Krice
17.11.2009 10:17:23

Kokeilin blue steelejä kun niitä kehutaan. En tiedä johtuuko kitarasta (Dean ML Exotic) vai mistä, mutta D-kielen intonaatiolle ei riitä läheskään varaa, se jää alas reilusti. 9-setti kyseessä.
-Rake-
17.11.2009 10:35:05 (muokattu 17.11.2009 10:36:57)
Lähes kaikkia aikaisemmin mainittuja tullut testattua mutta olen päätynyt käyttämään ernie balleja jo useita vuosia. Yamahan kielet oli mukavan liukkaat ja kirkas sointiset ainaki sen muutaman päivän jonka jälkeen kyyti alkaa heikentyä rajusti, siis hyvän tuntoiset mutta lyhytikäiset.
aristoteles666
17.11.2009 11:25:06 (muokattu 17.11.2009 11:26:13)

en huomannut samaa, soitin vuosikausia yamahan 11 setillä, hyvät kielet ne oli. pure nickelwound, vaikka ei mulla sillä ole väliä, kaikki käy.
ai niin, ne oli halvat, mikä on hyvä.
SH1THEAD
17.11.2009 12:34:31
Mulla on nyt ollu sama Elixirin setti kesäkuusta lähtien kiinni ja se soi edelleen melko kirkkaasti. Onhan ne tietysti vähän kalliimmat ja kokoja on vähemmän, mutta halvemmaksi tulee ostaa yhdet elixirit kuin viisi pari sekundaa. Noissa kokoasioissa pitää kyllä ottaa huomioon että 10-setti elixiriä on about yhtä jäykkä kuin 11-setti muita kieliä. Mulla on ltd:ssä drop-C -vireessä 10-56, missä paksuin on ostettu erikseen ja g-kieli on punottu.
www.myspace.com/ctbcband , ctbcband.blogspot.com/ , www.mikseri.net/ctbcband
aristoteles666
17.11.2009 12:45:01 (muokattu 17.11.2009 12:46:19)

ei siitä ole mitään apua, koska kielet vain kuoleentuu kun niitä venyttää tarpeeksi, ja nauhat kulutta kielen alle kuopat jonka jälkeen intonaatio lentää harakoille, ne on käyttökelvottomat joka tapauksessa soi ne miten kirkkaasti vielä tahansa.
kielet kestää yhden keikan ja sitten niillä voi soittaa kotona mutta keikalle uudet taas.
sitäpaitsi kahdentoista kielisatsin laatikko 29e, niin ei ole turhan kallista.
Morri
17.11.2009 22:39:38
Mielestäni ainut kysymys mikä pitää kysyä kieliä valitessa: Mitkä MINUSTA tuntuvat ja soundaavat parhaimmilta? Eihän sillä pitäis olla hevon kukun väliä mitä muuta ajattelevat tai millä joku "stara" soittaa. Itsellä käytössä nyt ja todennäköisesti aina Elixirit, D-vireessä 011-setti, Eb:ssä 010:t ja hyvin soi. Elixirien parhain puoli mielestäni on se "kitkattomuus" jota jotkut täällä myös luikkuudeksi kutsuvat. Mitä "liukkaammilta " tuntuvat käsiin soitettaessa sen parempi. Stratoon oli pakko laittaa D'addarion XL:t kun Elixirin punotut kielet tuottivat sähköongelmia (eivät sormista ns maadoitu meikäläisellä) ja hyvät XL:tkin ovat, varsinkin punomattomat kielet seteistä. Makuasioita, sanoi koira kun pallejaan nuoli.
"Nuotin vieressä on tilaa..."
h.e.k.a
17.11.2009 22:50:11
Morri: Mitä "liukkaammilta " tuntuvat käsiin soitettaessa sen parempi.

Oletkos kokeillut tätä?

http://www.maurysmusic.com/inc/sdetail/9594
"isi, katso, tuo yksi kitara on ihan rikki!" - 3v. tytär DLX-musicin kitaraosastolla kommentoi Jacksonin RR3:sta...
pekurides
17.11.2009 22:54:57

Tulipa tämän ketjun innoittama otettua pari settiä Dunloppia, saas nährä kunhan kerkiää/jaksaa alkaa floiderin kansa nyhräämään että miten wörkivät?

Aika vähän näköjään ylipäätänsä dunlopeista jengillä kokemuksia?

No, kohta on ainakin yhdellä lisää.

10-60 Sopivat kivasti C# virellee ja kaupan päälle ovat vielä "Zakk tested" :=)
They see me rollin, they hatin.
trih
17.11.2009 22:57:13
Jos miettii topikin aihetta niin kitaristit ja basistit on kyllä normisti dropannu sen een deehen sillä kielellä mikä siinä kitarassa on. EVH ja Sheehan käyttää sitä vipstaakia siihen. Munsta kyse ei ole alasviritetystä kitarasta vaan yhdestä sävelaskeleella dropatusta kielestä joka ei pitäisi vaatia mitään muutosta jos säädöt on muuten kunnossa ja kitara soi eikä ole tehty pahvista.
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Da Make
17.11.2009 23:06:09 (muokattu 17.11.2009 23:08:05)
Larzes: Mitä kielisettiä suosittelisitte drop c -vireelle? (25,5" skaala) 10-52 oli vähän löysä, olisiko 11-54 olisi hyvä? Mitä itse käytätte?

Vähän vertailua, nyt e -vireessä, kielet 10-46 Ernie Ballit.

Mulla on telecasterissa E-vireessä 12-56 tällä hetkellä, joskus oli 13-58 joka oli oikeesti rautaa.
Tämän itsetehostuksen jälkeen takaisin aiheeseen:

Laita 11-56, ole tarkkana jos haluat punomattoman 3. kielen, sen voi aina ostaa erikseen jos sopivaa settiä ei löydy ja sellaisen kuitenkin haluaa. En näkisi komppimiehelle pakollisena, tai muutenkaan. Vaatiihan se totuttelua ja esimerkiksi bendatessa tuntuma on hieman erilainen tietenkin.

D'Addariot eivät sopineet mulle yhtään. Sointi on tinalankamainen hetken soittelun jälkeen ja ne myös katkeavat sillä tavalla ruksahtamalla tuon tuosta. Värilliset ball-endit oli kyl kivat !

DR Tite-Fit ja Curt Mangan on nyt olleet käytössä, jälkimmäiset saundaavat pirun hyviltä mutta saisivat olla hieman elastisemmat.
Katso omat plussasi täältä! "Vedetään sisään tai ulos muttei REAMPATA !"
Humanoid
18.11.2009 09:41:33 (muokattu 18.11.2009 11:12:34)
Larzes: Mitä kielisettiä suosittelisitte drop c -vireelle? (25,5" skaala) 10-52 oli vähän löysä, olisiko 11-54 olisi hyvä? Mitä itse käytätte?

Vähän vertailua, nyt e -vireessä, kielet 10-46 Ernie Ballit.

Droppi-C:hen sopii varsin hyvin 12-56 tai 12-60 -setti. Suurinpiirtein samaa olen itse käyttänyt droppi-b:ssäkin.

Yleisesti kielistä sen verran, että monenlaisia merkkejä on tullut kokeiltua näihin alavireisiin. Useimmat muiden hyväksi toteamat setit on joutunut unohtamaan juurikin sen takia, että noita paksumpia vaijereita ei kaikilta valmistajilta löydy. Niinpä testipenkissä on tähän mennessä pyörinyt Daddut, GHS:t, DR:t, La Bellat, Ernie Ballit, Skulssit ja Elixirit. Pika-analyysinä on tullut todettua seuraavaa:

- Daddu: ihan mukava tatsi, saundi tosin kestää max. 1-2 viikkoa. Sen jälkeen muhjua. Plussana saatavuus.
- GHS: Vanha vakio. Ihan ok saundi, kestää kauemmin kuin Daddut. Tatsi peruskamaa. Hyvä keskitien kulkija.
- DR: Näitä käytin ennen Elixirejä. GHS^2. Tatsi ja soundi kohdillaan, kestävät myös pidempään. Nykyään laatu vaihtelee sen verran rankasti ettei DR ole entisensä. Muuten nämä olisivat käytössä varmaan vieläkin.
- La Bella: Tahmeat ja tönköt. Etenkin punomattomissa kielissä pinnassa jotain ihmeellistä tököttiä joka tekee soittamisen mahdottomaksi. Punottujen kielien pinta tuntuu myös sormiin jotenki oudolta. Saundikaan ei vakuuttanut.
- Ernie Ball: Köyhän miehen GHS. Pehmeämmän tuntoiset, laatu epätasaisempi. Suht ruosteherkät.
- Elixir: Kalliita, mutta ovat 'teh shit'. Saundi kestää, kielet tarvii vaihtaa kerran vuodessa tai puolessa. Kaikki kohdillaan.
- Skull Strings: Jämäkkä tatsi. Alavirehommiinhan ne näitä mainostavat. Ensimmäisen viikon aikana kielten tatsi muuttuu oudon 'tahmeasta' liukkaammaksi. Samalla saundi muuttuu tummemmaksi ja kielistä tuntuu katoavan se paras terä. Ihan ok-kamaa silti. Vakiona en silti käyttäisi.

Nyt on ollut jo kohta pari vuotta käytössä pelkät Elixirit (13-56/60 B-vireessä). Saundi pysyy kauan puhtaana eikä kieliä tarvi olla jatkuvasti vaihtamassa. Lisäksi laatu on tasaista. Liukkaudesta kaikki eivät pidä mutta itselleni nuo toimivat. Hienovireenkään kanssa ei ole ollut koskaan ongelmia.
Sami / Ääniportti
saastara
18.11.2009 09:55:49 (muokattu 18.11.2009 09:56:08)
10-60 Sopivat kivasti C# virellee ja kaupan päälle ovat vielä "Zakk tested" :=)

Menit junttina sitten maksamaan täyden hinnan käytetyistä kielistä..?

E: Pakollinen hymiö ;)
Hitler used Telefunkens.
jaakonam
18.11.2009 11:52:17

pekurides: Tulipa tämän ketjun innoittama otettua pari settiä Dunloppia, saas nährä kunhan kerkiää/jaksaa alkaa floiderin kansa nyhräämään että miten wörkivät? Aika vähän näköjään ylipäätänsä dunlopeista jengillä kokemuksia? 10-60 Sopivat kivasti C# virellee ja kaupan päälle ovat vielä "Zakk tested" :=)

Nämä ovat minusta ihan hyvä valinta, tatsi on suht miellyttävä ja hyvä kompromissi, kun on tarve tanakalle alapäälle ja kirkkaalle yläkerralle. Drop D:ssäkin aika hyvät käyttää, vaikka onhan se ala-E vähän jytky kitaran kieleksi.

Ihmettelen kyllä samaa Rotosoundeista kuin sinä Dunlopeista.

Olisiko niin, että Rotot ovat käytetympiä bassoympyröissä, mene ja tiedä, mutta minusta Roto 12 Purples- ja Roto 13 Greys -setit ovat erityisen mainiot kapistukset. Kummassakin neljä alinta ovat punottuja ja bonuksena molemmissa tulee yksi ylimääräinen ylä-E mukana.

Lisätietoja Rotoista: http://www.rotosound.co.uk/rotos.html
Suomessa myy esim. F-musiikki: http://www.f-musiikki.fi/kitarat_ja … _12-52_roto_purple_/_rotosound.html
"Basso on yksinkertaisten miesten monimutkainen instrumentti."
Väinämöinen
18.11.2009 12:50:51 (muokattu 18.11.2009 12:59:16)
Humanoid: - Elixir: Kalliita, mutta ovat 'teh shit'. Saundi kestää, kielet tarvii vaihtaa kerran vuodessa tai puolessa. Kaikki kohdillaan.

Mitenkäs, sopiikos kysyä, kuinka paljon kielet kestävät soittoa tuon 1/2 -1 vuoden aikana? Eli kuinka paljon soitat tuona aikana? Jotkut kehuvat Elixiriä niin, että voisihan se kokeilemisen arvoinen olla. Mulla on tällä hetkellä Ernie Ballin 13-72-kielet, toistaiseksi vaikuttavat mun käyttöön paremmilta kuin D'Addarion 14-68:t.

Ja itse aiheesta, jos tarvii dropped-vireeseen sopivat kielet, eikä tiedä, mistä lähteä liikkeelle, mä kääntyisin Skull Stringsin puoleen.

e: Jaaha, tää poisti tuon puolikkaan merkin...
"Support music, not rumors." - Chuck Schuldiner
Caught In The Between Cause of Death Frozen Semen
Humanoid
18.11.2009 13:08:10
Väinämöinen: Mitenkäs, sopiikos kysyä, kuinka paljon kielet kestävät soittoa tuon 1/2 -1 vuoden aikana? Eli kuinka paljon soitat tuona aikana? Jotkut kehuvat Elixiriä niin, että voisihan se kokeilemisen arvoinen olla. Mulla on tällä hetkellä Ernie Ballin 13-72-kielet, toistaiseksi vaikuttavat mun käyttöön paremmilta kuin D'Addarion 14-68:t.

Skebaa tulee soiteltua miltein päivittäin. Jossain vaiheessa noista huomaa, että se pintakalvo alkaa hieman rappeutua mutta soittamiseen se ei vaikuta millään tavalla. Jos noin paksuilla vaijereilla soitat, joudut hommaamaan bassokielen alakertaan. Ne eivät olekaan sitten mitään halpoja kappalehinnaltaan; irtokieli maksaa miltei kokonaisen kitarasetin verran.
Sami / Ääniportti
Väinämöinen
18.11.2009 14:03:49
Humanoid: Skebaa tulee soiteltua miltein päivittäin. Jossain vaiheessa noista huomaa, että se pintakalvo alkaa hieman rappeutua mutta soittamiseen se ei vaikuta millään tavalla. Jos noin paksuilla vaijereilla soitat, joudut hommaamaan bassokielen alakertaan. Ne eivät olekaan sitten mitään halpoja kappalehinnaltaan; irtokieli maksaa miltei kokonaisen kitarasetin verran.

Kiitos! Tuon baritonikepukan kielissä mä oon suosinut suht bulkkia kamaa lähinnä hintaan ja saatavuuteen perustuen, taitaapa sama linja jatkuakin, kun Elixirin bassokieliin ei tosiaan viitsis investoida. Mutta Stratoon vois vittuillakseen Elixirit kiinnitelläkin.
"Support music, not rumors." - Chuck Schuldiner
Caught In The Between Cause of Death Frozen Semen
Humanoid
18.11.2009 14:19:06 (muokattu 18.11.2009 14:19:16)
Väinämöinen: Kiitos! Tuon baritonikepukan kielissä mä oon suosinut suht bulkkia kamaa lähinnä hintaan ja saatavuuteen perustuen, taitaapa sama linja jatkuakin, kun Elixirin bassokieliin ei tosiaan viitsis investoida. Mutta Stratoon vois vittuillakseen Elixirit kiinnitelläkin.

Tosiaan, onhan tuo Elixirin paksuin jopa .068. Sitä pykälän ohuempi taas menee .056:ksi, eli siltä väliltä löytyvät vain bassokielet .060 ja .065.

Eli tuota 12-68 baritone-settiä vaan tilaukseen, jos haluaa kokeilla ;)
Sami / Ääniportti
McNulty
18.11.2009 16:03:41
Humanoid: Skebaa tulee soiteltua miltein päivittäin. Jossain vaiheessa noista huomaa, että se pintakalvo alkaa hieman rappeutua mutta soittamiseen se ei vaikuta millään tavalla. Jos noin paksuilla vaijereilla soitat, joudut hommaamaan bassokielen alakertaan. Ne eivät olekaan sitten mitään halpoja kappalehinnaltaan; irtokieli maksaa miltei kokonaisen kitarasetin verran.

Mua ärsyttää Elixireissä se ettei se pinnoite ole kovinkaan usein tasainen. Niitä epätasaisuuksia tuntee ihan sormillakin. Samoin tuo pinnoitteen vaikutus soundiin vaihtelee seteittäin... tämän huomasi kaikista parhaiten akustisen kitaran kanssa. Käytin pitkään akkarissa Elixiriä, mutta nykyisin Martinia. Eron soundissa todellakin huomaa.

En myöskään diggaile siitä, että sen pinnoitteen alle valitaan alihankkijalta edullisimpia kieliä, vähän sen mukaan mistä nyt milloinkin sattuu saamaan. Jos sattuu saamaan kieliä eri tuotantoerästä (vaikka olisi täysin sama vahvuus) niin kitaran säädöt menevät uusiksi. Siis täysin samaa laatuheittelyä kuin nykyisellä DR:llä ja monella muulla halvemmalla merkillä jotka ostavat alihankkijoilta kielensä sekalaisissa erissä.

PS. Tästä syystä myös D'Addario on hyvä valinta monelle... jokainen setti on taatusti ko. firman valmistama, lasermittauksen läpikäynyt ja tasalaatuinen setistä toiseen. Ostat tänään setin ja puolen vuoden päästä toisen, niin tatsi ja kielten muodostama jännite ovat "samoja", eikä soitin tarvitse radikaalia säätelyä.
I've spent most of my money on booze, women and guitar gear. The rest I've just wasted.
pekurides
18.11.2009 16:51:07

jaakonam:
Ihmettelen kyllä samaa Rotosoundeista kuin sinä Dunlopeista.

Olisiko niin, että Rotot ovat käytetympiä bassoympyröissä, mene ja tiedä, mutta minusta Roto 12 Purples- ja Roto 13 Greys -setit ovat erityisen mainiot kapistukset. Kummassakin neljä alinta ovat punottuja ja bonuksena molemmissa tulee yksi ylimääräinen ylä-E mukana.

Lisätietoja Rotoista: http://www.rotosound.co.uk/rotos.html
Suomessa myy esim. F-musiikki: http://www.f-musiikki.fi/kitarat_ja … _12-52_roto_purple_/_rotosound.html

juu, rotot ihan okei kieliä.

Varmaankin se "vintage british" leima voipi joitain moderniimpaan kallistuneita mietityttää.

toinen seikka mikä ei arvostuista ainakaan nostannut kun niitä myytiin pitkään fazereilla tarjouksessa 2settiä /10€ niin tuli heti epäilys että onkohan nää ihan paskoja kun ei mene kaupaksi:)

Itselle ei alaviresettiä oikein roton valikoimasta löytynyt mutta muutamat 10-52 tuli lespassa käytettyä eikä mitään pahaa sanottavaa ja taisi olla vielä hiukan amanlainen saundi hyvällä tavalla.
They see me rollin, they hatin.
Jucciz
18.11.2009 17:44:18
Jos jossain on kieliä, joilla on Elixirien käyttöikä, mutta jotka eivät tunnu kuminauhoilta, kertokaa mullekin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)