Aihe: Tilaaminen EU:n ulkopuolelta
1 2 3
runrunrun
24.06.2009 20:24:47

bonecrusher: Ei tarvitse. Tietääkseni se on edelleen niin, että vuoden asuttuaan ulkomailla saa tuoda tavaransa verovapaasti maahan. Näinhän menettelevät esim. kaikki YK-joukoissa palvelleet kun usein tuovat auton itselleen ko. reissun päätteeksi.

Juuh. No olipas tyhmä kysymys multa. Kiitos maltillisesta vastauksesta. :)

Eli jos löytyy paluumuuttajatuttavia niin parit halvat vintagemööpelit vois lähtä siinä niiden matkassa koto-suomeen... :P
sticky fingers
24.06.2009 21:49:08
runrunrun: Juuh. No olipas tyhmä kysymys multa. Kiitos maltillisesta vastauksesta. :)

Eli jos löytyy paluumuuttajatuttavia niin parit halvat vintagemööpelit vois lähtä siinä niiden matkassa koto-suomeen... :P

Mun käsittääkseni on osittain myös niin, että se kyseinne tavara pitää omistaa paikan päällä tietyn ajan, että sen saa verovapaana tuoda. Kaveri joutui pidentämään vaihtovuottaan jenkeissä vielä puolikkaalla lisää, että sai tuoda sieltä ostamansa auton verottomana Suomeen. En tiedä, mikä on käytäntö kitaravehkeitten kanssa...

-sf
"tyhmyyden edessä jumalatkin ovat voimattomia..."
Vehkis
24.06.2009 23:07:59
Tavara pitää omistaa puoli vuotta ennen kuin sen saa tuoda mukanaan Suomeen muuttotavarana. Sama käytäntö kuin esim. muuttoautolla.
-Vehkis
Pertti Keinonen
25.06.2009 14:55:40
Voiko PayPalilla maksaa kaksi kertaa samana päivänä samalle henkilölle? Oon ostamassa kaksi pedaalia ja myyjä sanoo että maksaisin vaan erikseen ettei tule ongelmia. PayPal tilini ei ole verifoitu vaan lähetän rahat tilisiirtona. Tämä on myös mun eka maksuni.
svilo
25.06.2009 15:55:13
Pertti Keinonen: Voiko PayPalilla maksaa kaksi kertaa samana päivänä samalle henkilölle? Oon ostamassa kaksi pedaalia ja myyjä sanoo että maksaisin vaan erikseen ettei tule ongelmia. PayPal tilini ei ole verifoitu vaan lähetän rahat tilisiirtona. Tämä on myös mun eka maksuni.

Kyllä voi

/sv
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
bfoc
25.06.2009 22:15:38
Mehvi: Kaveri tilasi Jenkeistä Jacksonin. Se jäi sitten tulliin eikä kaveri halunnut maksaa semmoset 400 €. Sano tullissa, että paketissa on kaks Guitar Hero- ohjainta ja hintaa niillä 80 €. Tullissakin oltiin tyytyväisiä kun saivat niistäkin perityksi 20 euroo. Että tällasta...

Voi kai sitä tullimiehelläkin olla joskus evvk-päivä. Vaikka ei kyllä pitäisi.

Itse ihmettelin joskus kun tilasin kymmenkunta CD-levyä Amazonista aikanaan ja tullista soittivat. Ei tullut pieneen mieleenkään että niitä kiinnostaisi tollaset. Tuli sen verran "halvat" levyt ettei enää ole tarvinnut EU:n ulkopuolelta hankkia.
sutiojrikellA
Christian
28.06.2009 06:34:09
jii.haanpaa: Kun lähetät vakuutetun lähetyksen, niin sinulle jää käteen kuriiripalvelun vakuutusopimus ja lomakkeen kopio, johon on määritelty lähetyksen vakuutusarvo. Näin ainakin UPSilla ja fedexillä. Rahtikirja ei vakuutusarvoa määrää. Tästä syystä lähetyksen tahallinen alivakuuttaminen tuntuu aivan järjettömältä(?). Varsinkin kun tuo vakuutus on itse asiassa hyvinkin edullinen palvelu, mutta jos tarkoitus oli säästää kuluissa, niin olisivat jättäneet vakuutuksen ottamatta kokonaan. Vai olenko vain niin kuuliainen, että en ymmärrä tämän option tarjoamia mahdollisuuksia :)

Jos vakuutusta taas ei ollut, niin silloinhan vahinkotapaukset voi yrittää periä suoraan kuriirifirman kassasta ja silloin kuulostaisi varsin luonnolliselta, että rahtikirjaan merkityllä arvolla olisi suurikin merkitys vahingonkorvauksia haettaessa.

Kummia juttuja. Jos vähänkään arvokkaampaa tavaraa siirtelee, niin kannattaa todellakin harkita parikin kertaa ennen kuin tekee liikkeitä.

USPS:n kautta ei mitään kummempia papereita saa. Paketin kyljessä on rahtikirja, jossa on määritelty paketin vakuutusarvo ja sillä mennään.

Ei tässä jutussa alunperin mitään kummaa ollut, normi osto jenkkiläisestä luotettavalta vaikuttavasta liikkeestä. Itsehän en edelleenkään tässä mitään menettänyt vaan liike palautti rahat.
jii.haanpaa
28.06.2009 21:31:15 (muokattu 28.06.2009 21:34:26)
Christian: USPS:n kautta ei mitään kummempia papereita saa. Paketin kyljessä on rahtikirja, jossa on määritelty paketin vakuutusarvo ja sillä mennään.

Luonnollisesti sen vakuutussopparin saa lähettävä osapuoli, jos on vakuutuksen lähetykselleen ottanut.
Tinippa84
28.06.2009 21:43:08

bfoc: Itse ihmettelin joskus kun tilasin kymmenkunta CD-levyä Amazonista aikanaan ja tullista soittivat. Ei tullut pieneen mieleenkään että niitä kiinnostaisi tollaset. Tuli sen verran "halvat" levyt ettei enää ole tarvinnut EU:n ulkopuolelta hankkia.

Se raja, että selviää ilman lisämaksuja on muistaakseni aika pieni. Ihan jotakin kymppejä.
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
Juicy
24.07.2009 15:45:40

ReBeat: Lahjat eivät hirveästi eroa ns. tavallisista paketeista, joten lahjana lähettäminen on aika turhaa. Lähetyskohtainen arvoraja on 45 euroa ja sitä kalliimpia lähetyksiä tarkastellaan suunnilleen niinkuin tavallisiakin. Tullietuussopimuksia on joidenkin maiden kanssa (mm. Sveitsi, Norja, Islanti) jolloin tullimaksun osalta arvoraja saattaa olla korkeammalla, mutta arvonlisäveroa joutuu kuitenkin makselemaan jo 45 euron jälkeen.

http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/lahjat_ulkomailta/index.jsp
http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli … aminen_ulkomailta/tiedostot/010.pdf

Eli jos lähetyksen arvo on yli 45 euroa, joutuu arvolisäveron maksamaan? Pitääkö siihen sisältyä toimituskulut, vai onko kyseessä pelkkä tuotteen arvo? Tullin ohjeissa puhutaan vain "45 euron arvoisesta lähetyksestä".

Ajattelin tilata jenkki-ebaysta Levy's-kitarahihnoja, jos ne saa tulleitta. Hinnat sijoittuu 36-48 dollarin välille, mutta toimituskuluista ei ole hajua. Todennäköisesti kuitenkin halvemmaksi tulee kuin EU:n sisältä tilattaessa, jos niitä edes sattuu saamaan.
ReBeat
28.07.2009 14:22:12

Juicy: Eli jos lähetyksen arvo on yli 45 euroa, joutuu arvolisäveron maksamaan? Pitääkö siihen sisältyä toimituskulut, vai onko kyseessä pelkkä tuotteen arvo? Tullin ohjeissa puhutaan vain "45 euron arvoisesta lähetyksestä".

45 euroa tarkoittaa pelkästään tavaran arvoa ilman lähetyskuluja. Mikäli tavara joudutaan tullamaan, silloin otetaan huomioon myös lähetyskulut. Näin vastattiin tullista kun kysyin, että mitä tuo lahjalähetyksen "arvo" tarkoittaa ja mitä eroa on tavallisella lähetyksellä ja lahjalähetyksellä.
Juicy
28.07.2009 18:16:53

ReBeat: 45 euroa tarkoittaa pelkästään tavaran arvoa ilman lähetyskuluja. Mikäli tavara joudutaan tullamaan, silloin otetaan huomioon myös lähetyskulut. Näin vastattiin tullista kun kysyin, että mitä tuo lahjalähetyksen "arvo" tarkoittaa ja mitä eroa on tavallisella lähetyksellä ja lahjalähetyksellä.

Nyt kun kaverilta kysyin, niin hänen mielestä se käytännön raja on oikeasti jotain 41,86 tai sinnepäin. Mistähän se tuommosen luvun repäisi? En tullut jostain syystä kysyneeksi tarkemmin.

Mun tapauksessa kun ebaysta kamaa tilaan jossain vaiheessa, niin toimituskuluineenkin arvo jää n. 38 euroon, joten kaiketi turvallisin mielin voi kamat tilata. Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta tuleeko paketti kotiin asti, jos toimitusmuotona on USPS, eli jenkkilän posti?
"...pala kaulan yhden elimen, pitkä tappi." | Ette sitten myyneetkään mulle Savagea! Jouduin ostamaan SEn!
ReBeat
28.07.2009 18:25:10

Juicy: tuleeko paketti kotiin asti, jos toimitusmuotona on USPS, eli jenkkilän posti?

Kyllä pitäis tulla, ellei sitten tarkistuksen vuoksi pakettia ohjata tulliin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)