Tinippa84 15.06.2009 15:43:00 | |
---|
fox: No nii, tietoa... Huh, no jopas! Kiitos näistä. Tarkkaa tietoutta! |
9292 15.06.2009 17:00:38 | |
---|
Kaippa tämäkin kysymys tähän topicciin kuuluu... itsekin olen hankkimassa uutta skebaa nyt kesän jälkeen ja kyselisinkin täältä infoa, jos joku on kokeillut tuota Gibsonin BFG:tä, niin kokemuksia saa kertoa. Se kun on jostain kumman syystä alkanut kiinnostamaan. kiitos etukäteen :) Hiljaisuus on usein parasta musiikkia |
fox 15.06.2009 17:15:59 | |
---|
9292: Kaippa tämäkin kysymys tähän topicciin kuuluu... itsekin olen hankkimassa uutta skebaa nyt kesän jälkeen ja kyselisinkin täältä infoa, jos joku on kokeillut tuota Gibsonin BFG:tä, niin kokemuksia saa kertoa. Se kun on jostain kumman syystä alkanut kiinnostamaan. kiitos etukäteen :) Jos haluat sellasta "viimeistelemättömän karua" kitaraa niin siitä sellanen. Toki se mikkiyhdistelmä on "poikkeava" mutta jos tuntuu, että se soundimaailma on just se mitä haetaan, niin ei varmaan parempaa siihen löydy. Kaula on se "paksumpi" 50's ja itse en siit punaisesta yksilöstä ihan kauheasti tykännyt. Mulle tuli mieleen, että siinä oli ehkä se "karuus" viety vähän jo överin puolelle. Mutta soittimena tykkäsin, ulkonäkö vähän tökkäs. Eipähän tarvii kauheasti varoa sitä kolhimasta?? Killswitchi oli myös mulle vähä epäsopiva, vaan enpä oo moista tottunut käyttämään. Tiedän (ja olenhan jokusen laittanutkin) että jotkut sitä käyttää ja arvostaa. Loppupäätelmä: musiikillisesti pidin, ulkonäöllisesti en kovin. Jos mulla olis moinen, niin potikannupit olis vakiot, killswitchin tilalla olis vaikka takamikin puolitus. |
MuzaK 15.06.2009 17:24:07 | |
---|
Aika moni spekuloi mikkien vaihdosta tuomilla parannuksilla. Jos haluaa halvalla ja helposti ottaa mikistä kaikki irti, niin kolvi käteen ja vaihtaa isompiarvoiset potikat ja toisenlaiset vastukset. Sillai voi tarkistaa miltä se oma tummasoundinen mikki kuulostaa kun ei ole yläpääleikkuria välissä. Ja onpahan säätövaraa lisää tonella. |
9292 15.06.2009 20:45:02 | |
---|
fox: Jos haluat sellasta "viimeistelemättömän karua" kitaraa niin siitä sellanen. Toki se mikkiyhdistelmä on "poikkeava" mutta jos tuntuu, että se soundimaailma on just se mitä haetaan, niin ei varmaan parempaa siihen löydy. Kaula on se "paksumpi" 50's ja itse en siit punaisesta yksilöstä ihan kauheasti tykännyt. Mulle tuli mieleen, että siinä oli ehkä se "karuus" viety vähän jo överin puolelle. Mutta soittimena tykkäsin, ulkonäkö vähän tökkäs. Eipähän tarvii kauheasti varoa sitä kolhimasta?? Killswitchi oli myös mulle vähä epäsopiva, vaan enpä oo moista tottunut käyttämään. Tiedän (ja olenhan jokusen laittanutkin) että jotkut sitä käyttää ja arvostaa. Loppupäätelmä: musiikillisesti pidin, ulkonäöllisesti en kovin. Jos mulla olis moinen, niin potikannupit olis vakiot, killswitchin tilalla olis vaikka takamikin puolitus. Mielestäni tuo humppari-P90 -yhdistelmä kuulostaa mukavalta ja juuri se asia on se joka herätti mielenkiinnon. Ja kun rokkia tykkään soitella kovalla kädellä niin karu ulkomuoto vain plussaa. 50s kaula tuskin tuottaa ongelmia, kun on tuossa nykyisessä epissäkin semmoinen tukkikaula. itse mietin että jos tuommoisen hommaa niin killswitchi ja 3-way-switch vaihtavat paikkaa.. mutta kiitos ketulle informaatiosta. Hiljaisuus on usein parasta musiikkia |
Lilli 16.06.2009 07:24:19 | |
---|
MuzaK: Aika moni spekuloi mikkien vaihdosta tuomilla parannuksilla. Jos haluaa halvalla ja helposti ottaa mikistä kaikki irti, niin kolvi käteen ja vaihtaa isompiarvoiset potikat ja toisenlaiset vastukset. Sillai voi tarkistaa miltä se oma tummasoundinen mikki kuulostaa kun ei ole yläpääleikkuria välissä. Ja onpahan säätövaraa lisää tonella. Eli jos haluaa Lespan kaulamikkiä hieman kirkkaammaksi ja tallamikkiä hieman yläpääleikatuksi, niin minkä kokoiset vastukset pitäisi vaihtaa? But she never lost her head
Even when she was given head She says, hey babe, take a walk on the wild side |
mvirta 16.06.2009 09:51:22 | |
---|
Loppupäätelmä: musiikillisesti pidin, ulkonäöllisesti en kovin. Jos mulla olis moinen, niin potikannupit olis vakiot, killswitchin tilalla olis vaikka takamikin puolitus. Samoilla linjoilla.. mahtava sointi siinä kokeilemassani yksilössä kyllä oli. Piti oikein ihmetellä. En tiedä oliko se se onttous, ohut lakkaus vai mikä mutta iso soundi BFG:stä lähti. Jos joutuu yksin hoitelemaan kitaroinnit vaikka jossakin triohommissa niin tuolla kyllä täyttää sen tontin.
Shut Up 'n Play Yer Guitar |
MuzaK 16.06.2009 12:08:38 | |
---|
Lilli: Eli jos haluaa Lespan kaulamikkiä hieman kirkkaammaksi ja tallamikkiä hieman yläpääleikatuksi, niin minkä kokoiset vastukset pitäisi vaihtaa? Potikat 500k, sen pitäisi riittää. Säätöalue on sitten kapeampi kun rullaa nappia nollaa kohti. Lisäksi duunaisin tone-potikat no loadeiksi, eli 10-asennossa menee kaikki yläpää läpi. Ja ei niiden potikoiden tarvitse aina olla täysillä auki!! |
Lilli 16.06.2009 12:17:24 | |
---|
MuzaK: Potikat 500k, sen pitäisi riittää. Säätöalue on sitten kapeampi kun rullaa nappia nollaa kohti. Lisäksi duunaisin tone-potikat no loadeiksi, eli 10-asennossa menee kaikki yläpää läpi. Ja ei niiden potikoiden tarvitse aina olla täysillä auki!! Mutta eikös lie lespassa vakiona 500:t potikat (ja olikos fenkuissa 250:t?)... sitä mää vaan että mites noiden vastusten 'koko', voiko leikkausta (eli mikkien äänensävyä) vastuksilla kuinka muuttaa? But she never lost her head
Progorava 16.06.2009 12:26:44 (muokattu 16.06.2009 12:28:24) | |
---|
Putkinäkö, putkiaivot ja Putkivahvarit... |
McNulty 16.06.2009 13:09:04 (muokattu 16.06.2009 13:11:31) | |
---|
mynok: tarkotatko nyt varmasti vastuksia? Eikös potentiometri ole säädettävä vastus? Mutta eikös lie lespassa vakiona 500:t potikat (ja olikos fenkuissa 250:t?)... sitä mää vaan että mites noiden vastusten 'koko', voiko leikkausta (eli mikkien äänensävyä) vastuksilla kuinka muuttaa? Kyllä mikkien kanssa huomaa eron, vaihtamalla 250K tilalle 500K tai 1M potikan singlecoil-varusteisessa kitarassa, tahi vastaavasti 500K potikoiden tilalle jonkun muun humbucker-varusteisessa skebassa. Mielestäni 250K on "liian pieni" Les Pauliin, ainakin omissa testeissäni. Se teki soundista tummemman. Sen sijaan taas 500K on niillä rajoilla, meneekö DIY-Telessä soundi liian treblekkääksi. No, ainakin saa "jääpiikkiä" tarvittaessa tonen ollessa kaakossa. Eli kyllä säädettävillä vastuksilla ja konkilla pystyy aika paljon pelaileen puoleen tai toiseen. The game's out there, and it's play or get played. That simple. |
Progorava 16.06.2009 13:12:17 | |
---|
bonecrusher: Eikös potentiometri ole säädettävä vastus? kyllä mutta käsitin, että kysyjä tarkoitti nimenomaan konkkia. Putkinäkö, putkiaivot ja Putkivahvarit... |
Lilli 16.06.2009 13:38:24 | |
---|
mynok: kyllä mutta käsitin, että kysyjä tarkoitti nimenomaan konkkia. Juuri konkursseja siis tarkoitin, eli tone-potikoihin juotettuja plötyköitä. Mikä on stanu-lespassa kondensaattorin arvo ja mikä voisi olla, että (a)leikkaa yläpäätä ja (b)kirkastaa soundia (ei leikkaa)? But she never lost her head
fox 16.06.2009 13:45:50 | |
---|
Lilli: Juuri konkursseja siis tarkoitin, eli tone-potikoihin juotettuja plötyköitä. Mikä on stanu-lespassa kondensaattorin arvo ja mikä voisi olla, että (a)leikkaa yläpäätä ja (b)kirkastaa soundia (ei leikkaa)? Nyrkkisääntö kaikkiin konkkiin on, että mitä suurempi (arvoltaan) sitä enemmän se leikkaa korkeita ääniä. Ykskelaisissa koitetaan sitä "riipimistä, jääpiikkiä tms" hillitä isommilla tonekonkilla, sen sijaan luonnostaankin tummasävyisillä sitä konkkaa voi pienentää, ettei ne korkeat äänekset kaikki vuoda maihin.. Vakio tonekonkka esim. Gibsoneissa on 22 nF (eli 0.022), monessa kopiossa löytyy 33 nF joka osiltaan tekee siit soundista tummemman, jolla kompensoidaan mm. laua- eli filippiininmahongin soinnillisia ominaisuuksia verrattuna tuohon Giban käyttämään mahonkiin, mutta siltikin seurauksena voi olla lievää "muhjuisuutta" joista sitte syytetään ensittäin noita "itämaan-mikkejä".. Nää on kyllä niin soittaja- ja kitarakohtaisia, hienosäätöä... |
250768 18.06.2009 14:22:34 | |
---|
Karun tuntuinen kitara.Tuli sellainen ole että nyt pidetään polttopuuta käsissä.Aivan surkea.Ei ihme että niitä on myynnissä torilla paljon. Aina on palattu les pauliin mutta pitäähän ne kaikki kitarat läpi käydä. |
powerfly 18.06.2009 14:29:12 | |
---|
250768: Karun tuntuinen kitara.Tuli sellainen ole että nyt pidetään polttopuuta käsissä.Aivan surkea.Ei ihme että niitä on myynnissä torilla paljon. ..niin siis puhe on varmaan tosta sun tokaista!? Ronkeli ei saa rinkeliä |
s8na 18.06.2009 14:50:04 | |
---|
powerfly: ..niin siis puhe on varmaan tosta sun tokaista!? Aikanaa ropasin yhtä BFG:tä ja se kyllä tuntu ankeelta soittotatsiltaan. Polttopuumeininkihän on jees. No tuo oli kyllä siis musakaupassa ja säädöt ei varmaankaan olleet kunnossa. |
Numb 18.06.2009 15:02:38 | |
---|
s8na: Aikanaa ropasin yhtä BFG:tä ja se kyllä tuntu ankeelta soittotatsiltaan. Minä taas rupelsin yhtä BFG:tä, joka oli oikein halukas soimaan. A waist is a terrible thing to mind. |
Jucciz 18.06.2009 18:52:33 | |
---|
Yhtä BFG:tä oon itekin pitäny kourassa, eikä se kyllä tuntunut yhtään Gibsonilta. Kummallisen värinen, näköinen ja tuntuinen. Kyllä '57 reissue on ihan toista maata. Ostakaas pois, kaks. |
Numb 20.06.2009 22:41:31 | |
---|
Jucciz: Yhtä BFG:tä oon itekin pitäny kourassa, eikä se kyllä tuntunut yhtään Gibsonilta. Kummallisen värinen, näköinen ja tuntuinen. Täm on totta kyl. Mutta ei se yksi minusta huono ollut ollenkaan. A waist is a terrible thing to mind. |