Aihe: Mikä mahdollisimman monipuolinen ammattimainen sähkisvahvistin?
1 2 3 4
pekurides
30.03.2009 00:51:03

nenäreK: Tuossa näkyy olevan tarinaa, mutta ei kerro miten itse asiassa otti sen pois:

http://www.marcosfogli.com/forum/showthread.php?t=119

Studio vielä tuhdimmaksi? Aika hurjaa...Itellä oli aikoinaan Mesan 50/50+Studio ja siinä riitti gainit aina death metalliin asti :D

Menee taas OT:ksi :)

no, C+ MOd ja joku Bass shift... säröähän piisaa ei siitä kyse, ehkäpä nuilla saisi hiukan "modernimmaksi" ...

ot.
Tunteella päin vittua.
Seba
30.03.2009 01:26:05

Basistin näkökulmasta sivusta seuranneena..
Kaveri kävi meidän treeniksellä ja hällä oli Suhr Badger 30 combo matkassa, ja täytyy sanoa että oli varmaan parhaan kuuloinen peli jota olen kitaravahvistimista kuullut.

Ei varmaan mikään hevimetelikone, mutta bluesiin ja rokkiin sopii kuin nenä päähän, ja en näe yhtään syytä miksi ei menisi niin humpat kuin jazzitkin samalla laiteella.

http://www.suhrguitars.com/badger.aspx#30

Tuolla on jotain klippejäkin näköjään.
Deranged
30.03.2009 10:02:54
Bogner Alchemist täällä on jo mainittukin, ja eihän se ole Shiva tai Uberschall, mutta hintalappukin on pari tonttua inhimillisempi.

Hintaansa nähden tämä on mitä mainioin laite, itse hommasin tuon, koska ihastuin särökanavaan. Särökanavan eq jopa toimii, ja niitä pikku kytkimiä liikuttelemalla saa aikaiseksi kohtuullisen monta erilaista särösoundia. Puhdas kanava on myös todella hyvä, ja yllättäen puhtaan kanavan crunchillakin soittelee jo rokkia jos huvittaa.

Tämä toimii myös kerrostalossa, soi hyvin pikkuvolalla. Efektit ovat kelvollisia, joskin delay oli lievä pettymys, mutta menettelee. Luuppihan tässä on, joten parempi delay sinne ja se on siinä.

Täällä oli kommentti, että Alchemistin särökanavan särö ei riitä mättöön. Esitän eriävän mielipiteen. Suosittelen testaamaan ajan kanssa.

Kannattaa tutustua tähän, jos hakee monipuolista pikkuvahvistinta.
Shredator
30.03.2009 11:24:07

Deranged:
Täällä oli kommentti, että Alchemistin särökanavan särö ei riitä mättöön. Esitän eriävän mielipiteen. Suosittelen testaamaan ajan kanssa.

Joo kyllä siis säröä siinä riittää, mutta se ei ole sellaista tiukanpuoleista murinaa mitä kunnon juntassa tarvitaan...Noh, makuasioitahan nämä.
http://www.youtube.com/watch?v=vciCWOYDhfU
kimurantti1
30.03.2009 14:15:29 (muokattu 30.03.2009 14:16:57)
spacemonkeyevolution: Sellainenhan sulla pitkälti taitaa ollakin. Ja torilla oli halvalla vastaava. Melkein tekisi mieli poistaa, kun noin halvalla myydään, mutta vasta tuli engl hankittua, niin joutuu passailemaan, toistaiseksi ainakin. Jos tuo vielä kk:n roikkuu tuolla hinnalla niin pitänee poistaa sitten.

Joo, toi kuvaus vastaa aika hyvin Pittbullia. Se on jotenkin persoonattoman kuuloinen vahvistin (oikeastaan kaikki kuulemani VHT:t on olleet sellaisia), siis niin, ettei soundista tule mieleen oikein mikään, mutta ehkä juuri sen takia tuntuisi toimivan niin hyvin tosi monessa. Se oma särö ei ihan kevyempään kamaan natsaa, mutta mulla on sen kaverina Voodoo Labin Sparkle Drive ja Xoticin BB Preamp. Se torilla oleva Pittbull on sika halpa, en miettisi minuuttiakaan, jos olisi tarve putkicombolle.
Mr. Speed
30.03.2009 14:45:53
kimurantti1: Joo, toi kuvaus vastaa aika hyvin Pittbullia. Se on jotenkin persoonattoman kuuloinen vahvistin (oikeastaan kaikki kuulemani VHT:t on olleet sellaisia), siis niin, ettei soundista tule mieleen oikein mikään, mutta ehkä juuri sen takia tuntuisi toimivan niin hyvin tosi monessa. Se oma särö ei ihan kevyempään kamaan natsaa, mutta mulla on sen kaverina Voodoo Labin Sparkle Drive ja Xoticin BB Preamp. Se torilla oleva Pittbull on sika halpa, en miettisi minuuttiakaan, jos olisi tarve putkicombolle.

Oma VHT on kyllä juuri sellainen vahvari, josta irtoaa jos jonkinnäköistä soundia ilman, että etupaneeli ja takapaneeli olisivat aivan täynnä nappeja, moodeja yms. Kun lead-kanavasta irtoaa hi-gain asetuksella gainia kääntämällä kaikki Deep Purplesta Behemothiin, ja normal gain asetuksella ihan pikkurosoista tuohon Purpleen. Gainipotikka on siis oikeasti toimiva, eikä on/off-mallinen kuten vaikka ENGL Fireballissa. Kitaran puut, mikit ja ennen kaikkea laatu kuuluvat todella selkeästi läpi, ja myös soittotuntuma! Hi-gaineriksi tuo nuppi on oikeasti todella erotteleva ja artikuloiva. Isot soinnut eivät suurellakaan säröllä mene puuroksi, ja tuohan on aivan nannaa rässiriffitellyssä, ja dempeissä :) Sen verran tiukka on jossei gainia laita liikaa. Vaikka gainin pistäisi täysille, niin soundi ei muistuta sirkkeliä. Se ei vain ole enää yhtä tiukka soiton suhteen.
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
kimurantti1
30.03.2009 15:34:51 (muokattu 30.03.2009 15:43:08)
Mr. Speed: Oma VHT on kyllä juuri sellainen vahvari, josta irtoaa jos jonkinnäköistä soundia ilman, että etupaneeli ja takapaneeli olisivat aivan täynnä nappeja, moodeja yms.

VHT:t on musta aika hyviä joka paikanhöyliä juuri sen takia, että ne on jotenkin värittömiä ja persoonattoman kuuloisia vahvistimia. Eikös sulla Ultra Lead ollut? En ole kokeillut, mutta kaikki klipit mitä olen Ultra Leadistakin kuullut, on olleet juuri sellaisia hyvällä tavalla mauttomia ja hajuttomia, suorastaan "läpinäkyviä". Pitääkö kuvaus paikkansa?
Mr. Speed
30.03.2009 15:59:20
kimurantti1: VHT:t on musta aika hyviä joka paikanhöyliä juuri sen takia, että ne on jotenkin värittömiä ja persoonattoman kuuloisia vahvistimia. Eikös sulla Ultra Lead ollut? En ole kokeillut, mutta kaikki klipit mitä olen Ultra Leadistakin kuullut, on olleet juuri sellaisia hyvällä tavalla mauttomia ja hajuttomia, suorastaan "läpinäkyviä". Pitääkö kuvaus paikkansa?

Juuri Ultra Lead löytyy. Ja tosiaan. Soundi on todella läpinäkyvä. Käytettävä kitara, sen puut ja kitaran laatu paistaa armotta läpi, jolloin tuosta vahvarista puskee ennemmin kitaran ominaissoundi kuin vahvarin. Juuri tuo läpinäkyvyys on kiva juttu, eikä tuosta löydy mitään "ominaisia" juttuja, mitkä minusta ovat vaivanneet kaikkia muita kokeilemiani vahvareita, joista ei säätämälläkään pääse eroon.
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
evaddave
30.03.2009 18:24:52 (muokattu 30.03.2009 18:25:43)
Mites tuo Budda superdrive II:n Budda Phat kaiutin? Jotku ei oo tykänny siitä ja toiset valittaa taas että Budda Superdrive II on ollu vähän epäluotettava vahvistin. Onko täällä kyseisen vahvistimen omistajat joutunu korjauttaan siinä jotain?
Jucciz
30.03.2009 20:58:21 (muokattu 30.03.2009 21:00:58)
evaddave: Mites tuo Budda superdrive II:n Budda Phat kaiutin? Jotku ei oo tykänny siitä ja toiset valittaa taas että Budda Superdrive II on ollu vähän epäluotettava vahvistin. Onko täällä kyseisen vahvistimen omistajat joutunu korjauttaan siinä jotain?

En itse ainakaan keksi mitään moitittavaa Buddan omasta ämyristä. Myöskään mitään luotettavuusongelmia ei ole ollut Buddan tuotteiden kanssa tähän mennessä.

Oli mulla muutakin asiaa, tässäpä pikaisesti kerrostalovolumella äänitettyjä pätkiä Bogner Duendella:
http://mp3.jucciz.com/bogner_duende/

Kitaroina Gibson Les Paul '59 Reissue ja Fender '60 Relic Stratocaster - kummassakin Sheptonen mikit. Äänitysmikkinä Sennheiser e606 kiinni etuverkossa melkeinpä keskellä kaiutinta (ehkä 1-2 cm off-axis). Ei efektipedaaleja, keinokuormaa, kompressointia, jälki-EQ:tusta tai muitakaan efektejä, eli ihan raaka äänitys - olkaa siis armollisia. ;)

Vahvistimen säädöt ovat kaikissa pätkissä samat, joten soundierot tulevat pelkästään kitaroista ja soittajasta.
evaddave
30.03.2009 22:58:27
Kiitos Jucciz:lle ääninäytteistä. Näin nopeasti sinun soittamana minusta Buddan superdrive kuullosti paremmalta minun korvaan, kuin Bogner. Osaako joku vielä sanoa onko tuo Budda Superdrive point to point-tekniikalla tehty?
Antti1
30.03.2009 22:59:45
evaddave: Osaako joku vielä sanoa onko tuo Budda Superdrive point to point-tekniikalla tehty?

En oo ihan 100% varma, mutta mielestäni ei ole. Onko sillä nyt yhtään mitään merkitystä suuntaan tai toiseen?
"I did not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
evaddave
30.03.2009 23:03:45
Ei ilmeisesti vaikuta soundiin onko piirilevy vai point to point, mutta käsittääkseni point to point-tekniikalla toteutettu vahvistin on helpompi korjata, jos siihen tulee jotain vikaa.
Wespa
30.03.2009 23:22:13 (muokattu 30.03.2009 23:23:39)
Antti1: En oo ihan 100% varma, mutta mielestäni ei ole. Onko sillä nyt yhtään mitään merkitystä suuntaan tai toiseen?

Vanhemmat yksilöt, kuten tuo Juccizen, ovat p2p, uudemmat taas eivät.

Edith. Eli siis alkuperäinen Superdrive on p2p, uudempi II-sarja ei enää ole.
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Jucciz
30.03.2009 23:24:03 (muokattu 30.03.2009 23:29:17)
evaddave: Kiitos Jucciz:lle ääninäytteistä. Näin nopeasti sinun soittamana minusta Buddan superdrive kuullosti paremmalta minun korvaan, kuin Bogner. Osaako joku vielä sanoa onko tuo Budda Superdrive point to point-tekniikalla tehty?

Superdrive II -sarja, eli se, jota nykyisin myydään, on piirilevytekniikkaa. Vanhat Superdrivet (ne, jotka eivät ole II-sarjaa) ovat point-to point. Olen omistanut molemmat ja point-to-point löytyy edelleen - jospa sillä olisi enemmän boutique-arvoa jonain päivänä... ;)

Aikajärjestykseen lajiteltuna:
http://mp3.jucciz.com/budda_sd30/?C=M;O=A
sennheiser_e606_testi.mp3:ssa on vielä II-sarjan piirilevykone (nykyisin jäsen Apenaattorin omistuksessa: terkkuja vaan, pidä hyvää huolta) - bantam.mp3:sta eteenpäin käytössä on point-to-point -kone.

Itse en kyllä huomaa soundissa mitään olennaista eroa. Lisäksi piirilevy-Buddassakin komponentit ovat selkeästi esillä eikä pintaliitoskomponentteja käytetä, eli kyllä senkin pystyy helposti korjaamaan.

Piirilevy-Budda:
http://jucciz.com/kuvia/kitarat/budda_superdrive_30/IMG_4017.JPG

Sama point-to-point -versiona:
http://jucciz.com/kuvia/kitarat/budda_superdrive_30_p2p/IMG_4902.JPG

Siistissä rivissä komponentit kummassakin, IMO. Joltain osin piirilevyversio näyttää jopa siistimmältä, kun "irtojohtoja" on selvästikin vähemmän.

Bogner-pätkiä tulee varmasti vielä paljon lisää jossain vaiheessa - nuo oli vaan pikaisesti soitettu, että saisi jonkinlaisen käsityksen. Tuotakin vahvistinta pitää ensin "opetella soittamaan"... ja tosiaan, soundien ruuvaaminen ja eri vaihtoehtoihin tutustuminen on vasta aluillaan.
Tami
30.03.2009 23:44:03

evaddave: Ei ilmeisesti vaikuta soundiin onko piirilevy vai point to point, mutta käsittääkseni point to point-tekniikalla toteutettu vahvistin on helpompi korjata, jos siihen tulee jotain vikaa.

Toisaalta tuolla ei oikeastaan ole mitään merkitystä niille 97%:lle soittajista, jotka kuitenkin kiikuttavat sen vahvistimen korjaajalle hoitoon. Se on sitten sen tinurin ongelma jos ei piirilevyn hypistely maistu... ammatinvalintakysymyksiä sano!!
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
nikander
31.03.2009 16:55:49
Varmaan ensiksi täytyy tosiaan ratkaista se, että haluaako vahvistimen, jonka eteen ei sitten tarvitse miljoonaa pedaalia, vaiko lähteekö sitten liikenteeseen simppelilla vahvistimella johon sitten valjastaa pedaaleja yms. tarpeen mukaan. Jos keskustelu heiluu akselilla Ultralead - Badger niin onhan siinä aika paljon maastoa välissä.

M.net -tyyliin täytyy sanoa, että minullahan tietenkin on ratkaisu tähänkin probleemaan.
evaddave
31.03.2009 17:35:22
No minähän mielelläni kuulisin ehdotelman ratkaisuksi tähän. Kyllä minä haluan käyttää pedaalilautaani sen vahvistimen kanssa. Tärkein asia combossa on mulle se hyvä kliini, mutta saisi siinä olla myös käyttökelpoinen säröpuolikin. Haluaisin kuitenkin ottaa tilanteesta riippuen säröä pedaalista tai vahvarista.
Jucciz
31.03.2009 18:08:56
evaddave: No minähän mielelläni kuulisin ehdotelman ratkaisuksi tähän. Kyllä minä haluan käyttää pedaalilautaani sen vahvistimen kanssa. Tärkein asia combossa on mulle se hyvä kliini, mutta saisi siinä olla myös käyttökelpoinen säröpuolikin. Haluaisin kuitenkin ottaa tilanteesta riippuen säröä pedaalista tai vahvarista.

Mulla on täsmälleen sama tilanne: pedaalilaudasta tulee käytettyä monenlaista, mutta silti pohjalla on ehdottomasti oltava tervesoundinen vahvistin - mielellään myös hyvällä säröllä. Itse otan etenkin lead-soundit (ja muut paksummat säröt) monesti nimenomaan vahvistimesta, kenties jollain pedaalilla boostaten. Budda ainakin hoitaa tämän tontin erinomaisesti. Seuraavaksi otan selvää, miten Bogner toimii keikkakäytössä - ainakin odotukset ovat korkealla!
evaddave
31.03.2009 21:10:19
Onko kenelläkään kokemusta Carr:in vahvistimista? Tuntuvat olevan arvossaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)