Aihe: Miksi ostaa nyt mitään Suomesta?
1 2 3
jra
05.01.2009 00:12:24 (muokattu 05.01.2009 00:24:38)
No ei se nyt ihan sama ole vaikka tässä kohta ollaankin Euroopan liittovaltion kansalaisia. Ei rahaa suomalaisille firmoille->työntekiöitä pistetään pellolle->työttömyyttä jne. Ja ei toi pelkästään koske musiikkikauppiaita vaan ylipäätään muitakin aloja.

Tuossa asiantuntijoiden näkemyksessä kait lähdetään siitä, että myös Suomi myy ulkomaille, ja koska oletetaan että muut ostavat Suomesta ja suomalaista, niin suomalaiset voivat ostaa muilta, siten systeemi nykyään toimii.

Miksei kauppias olisi halukas myymään? Sehän on hänen työnsä myydä ja kuulostaa itsestäni vähintääkin absurdilta jos ei halua leipäänsä tienata. Ja itse olen ainakin huomanut, että se millaista palvelua saa myyjältä niin musiikkikaupoissa, ruokakaupoissa yms. riippuu ihan asiakkaankin asenteesta. Ihmisiä ne myyjätkin ovat ja huonoja päiviähän on kenellä tahansa. Itsellä ei tosin ole koskaan ollut mitään ongelmaa omassa kantapaikassa palvelun suhteen ja hinnat ovat sitä luokkaa, etten viitsi muutaman kympin säästön takia lähteä rapakon takaa tilaamaan oikeastaan mitään.

Tilanne voi olla eri, jos on ns. vakiasiakas tai tuttu kauppiaan kanssa. Ainakin täällä kahden musiikkiliikkeen paikkakunnalla satunnainen asiakas ei saa kovinkaan innostunutta palvelua ja tingityistäkin hinnoista on vielä runsaasti matkaa siihen millä saa muualta. Itse olen omasta mielestä hyvinkin asiallinen asiakas. Viimeinen kokemus paikaillisesta liikkeestä on Blackheartin putkinupin kysely, tingitty netto oli 180€ vs. 130€ posteineen englannista. Lisäksi lupasivat paikallisessa tarkistaa saatavuuden ja ilmoittaa, mutta eipä ole kuulunut mitään.

Ja reklamointi tilanteessa on paljon mukavempaa ainakin itsestäni viedä soitin/vahvistin/mikä-lie suoraan liikkeeseen, kuin lähetellä sitä sitten ups:illa tai dhl:llä ulkomaille ja maksaa taas postikulut.

Mulla on varmaan ollut hyvä tuuri, kun kolme kertaa olen joutunut ulkomailta tilatusta valittamaan, ja aina ovat ilmaiseksi hakeneet ovalta ja mukisematta vaihtaneet käypään tavaraan. Nyt on menossa yksi vaihtoprojekti ulkomailta tilatusta tavarasta, ja täytyypä olla tyytyväinen etten ole ollut Into-Luthmanin armoilla tässä, vaan päässyt nauttimaan oikeasti hyvästä keskieurooppalaisesta palvelusta (tämä siis todella näin, ei ironisesti).

E: Tuossa muutamassa edellä olevassa viestissä tulikin esille, se että täällä on niin harrastelijoita kuin puoli- / täysammattilaisia. On tietysti aivan eri asia ostaa silloin tällöin sieltä mistä halvimmalla saa, kuin luoda vakituinen asiakassuhde johonkin paikalliseen kauppiaaseen. Molempi parempi. Toinen juttu on se, että eri paikkakunnilla on eritasoinen mahdollisuus kilpailuttaa ja hyödyntää testausmahdollisuuksia. Suur-Helsingin alueella asuvien on varmaan vaikea ymmärtää, että suurimmassa osassa Suomea ei kerta kaikkiaan ole mahdollista kokeilla juuri niitä muutamaa keppiä enempää, eikä kilpailuttaa sitä yhtä tiettyä merkkiä myyvää liikettä. Ulkomailta tilaaminen on melkein ainoa vaihtoehto, jos ei halua valmiiksi puhkisoitettua ylihintaista Stratoa tai Stankkua, tai sitten jotain perus-Ibanezia. Helsinkiläisessä todellisuudessä voi tilanne olla kotimaa vs. nettiputiikit aivan toinen, kuin täältä mukkalaisesta vinkkelistä.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Loitsulaulu
05.01.2009 00:41:33
Tuossa asiantuntijoiden näkemyksessä kait lähdetään siitä, että myös Suomi myy ulkomaille, ja koska oletetaan että muut ostavat Suomesta ja suomalaista, niin suomalaiset voivat ostaa muilta, siten systeemi nykyään toimii.

Tilanne voi olla eri, jos on ns. vakiasiakas tai tuttu kauppiaan kanssa. Ainakin täällä kahden musiikkiliikkeen paikkakunnalla satunnainen asiakas ei saa kovinkaan innostunutta palvelua ja tingityistäkin hinnoista on vielä runsaasti matkaa siihen millä saa muualta. Itse olen omasta mielestä hyvinkin asiallinen asiakas. Viimeinen kokemus paikaillisesta liikkeestä on Blackheartin putkinupin kysely, tingitty netto oli 180€ vs. 130€ posteineen englannista. Lisäksi lupasivat paikallisessa tarkistaa saatavuuden ja ilmoittaa, mutta eipä ole kuulunut mitään.

Mulla on varmaan ollut hyvä tuuri, kun kolme kertaa olen joutunut ulkomailta tilatusta valittamaan, ja aina ovat ilmaiseksi hakeneet ovalta ja mukisematta vaihtaneet käypään tavaraan. Nyt on menossa yksi vaihtoprojekti ulkomailta tilatusta tavarasta, ja täytyypä olla tyytyväinen etten ole ollut Into-Luthmanin armoilla tässä, vaan päässyt nauttimaan oikeasti hyvästä keskieurooppalaisesta palvelusta (tämä siis todella näin, ei ironisesti).

E: Tuossa muutamassa edellä olevassa viestissä tulikin esille, se että täällä on niin harrastelijoita kuin puoli- / täysammattilaisia. On tietysti aivan eri asia ostaa silloin tällöin sieltä mistä halvimmalla saa, kuin luoda vakituinen asiakassuhde johonkin paikalliseen kauppiaaseen. Molempi parempi. Toinen juttu on se, että eri paikkakunnilla on eritasoinen mahdollisuus kilpailuttaa ja hyödyntää testausmahdollisuuksia. Suur-Helsingin alueella asuvien on varmaan vaikea ymmärtää, että suurimmassa osassa Suomea ei kerta kaikkiaan ole mahdollista kokeilla juuri niitä muutamaa keppiä enempää, eikä kilpailuttaa sitä yhtä tiettyä merkkiä myyvää liikettä. Ulkomailta tilaaminen on melkein ainoa vaihtoehto, jos ei halua valmiiksi puhkisoitettua ylihintaista Stratoa tai Stankkua, tai sitten jotain perus-Ibanezia. Helsinkiläisessä todellisuudessä voi tilanne olla kotimaa vs. nettiputiikit aivan toinen, kuin täältä mukkalaisesta vinkkelistä.

Itselläni on oikeastaan yksi musiikkiliike n.30 km säteellä missä asioida ja silti hinnat erittäin kilpailukykyisiä verrattuna nettikauppoihin. Ja olen saanut ihan positiivista palvelua muidenkin paikkakuntien puljuissa ja ihan järkevin hinnoin. Laajuus hyllyssä olevissa kamoissa ei ehkä ole yhtä laaja kuin isossa kasvottomassa nettikaupassa, mutta joka kerta olen saanut ko. kepin/vahvarin/pedaalin yms. liikkeeseen testattavaksi kun olen sitä kysynyt ja ennen kuin olen sen ostanut. Poikkeuksena tietysti sellaiset merkit mitä ei Suomeen tuoda.

Liikkeessä yleisesti ottaen kaikki soittimet ovat pimpan päälle trimmattuja ja enemmänkin sanoisisin "sisään ajettuja" kuin puhkisoitettuja. Soittimethan ei yleisesti ottaen ole kulutustavaraa. Kitarat varsinkin ovat vanhetessaaan kuin hyvät viinit, iän myötä parempia.
"Do not follow where the path may lead. Go instead where is no path and leave a trail."
kloppis
05.01.2009 12:28:39
Marshall MG-sarja on kokeilemattakin paras.
FensonGibder
05.01.2009 12:37:04
Kovasti sellaiset merkit on ilmassa että tuotteiden hinnat tulevat nousemaan, johtuen siitä että dollari on vahvistunut viime aikoina. Se ei välttämättä kauheasti puntaansa varjelevia brittiläisiäkään lohduta, sillä kaupat tehdään Aasiaan ja Amerikkaan aina dollareissa.

Ai, tämähän on ikävää jos nostatte musaliikkeissä hintoja samalla kun laman näännyttämät kansalaiset ovat jo käyttäneet viimeisen tilinsä ja rahat on kaput. Varmaan moni tilaa sitten jatkossakin ulkomailta tuotteet paljon halvemmalla.

FensonGibder voi tilata Englannista rojunsa mikäli niin tahtoo. Se vain että kyllä kotimaisetkin putiikit pystyvät suht päteviin hintoihin, poislukien muutamia tuotteita..

No näistä selvästi halvemmista tuotteista onkin kyse. Otetaampa pari esimerkkiä:

- F-musiikki Boss BR-600, hintalapussa 399e
- dv247 Boss BR-600, 203e+toimitus
SÄÄSTÖ hieman alle 50%.

Ja Kaisaniemen F-musiikki on tähänmennessä antanut kysyttäessä aina paskimmat alennukset tai sitten ei alennuksia ollenkaan, joten en sieltä jaksa mennä enää edes kyselemään.

JEM7vwh:n hinta on myös n. 800euroa halvempi dv247:ssa kuin Levytukussa.

Että se niistä muutaman kympin alennuksista, joista joku tuossa aiemmin jorisi.

Saas nähdä koska nämä nettitilausnörtit tilaavat kesämökkinsä, asuntopakettinsa ja muut yleishyödykkeet briteistä kätevästi kotiovelle...

Asiantietämättömyys paistaa tässä:
Japsit ovat tilanneet mm. Suomesta valmiit kesämökkinsä jo kymmenien vuosien ajan. Eli ihan kivasti voi tilata netistä nämäkin.. Tiedän koska olen ohjelmoinut cnc-yhteensopivia suunnitteluohjelmia hirsitehtaille joskus 90-luvulla.
OT on OK
Novac
05.01.2009 12:52:35

Suomesta ostetaan, köyhät kyykkyyn.
mikä on olutta on nyt mennyttä... // "stam1n a on hiefno bändi, vetöäö hyvin klivenä dsstasna,ja tän kirjoittaja srkä ston nenn on kiihab umpin käönnisäö"
Sawez
05.01.2009 12:57:19

Tämä onkin se ainoa oljenkorsi, johon jo rahansa suomessa haaskanneet voivat tarttua.
FensonGibder
05.01.2009 12:58:56

Itehän tuossa köyhdyt! :)
OT on OK
taskumatti
05.01.2009 13:14:22
Ostan briteistä mitä sieltä saa. Saksasta en kyllä ole tilaamassa jos siellä on 50-100e halvempaa ku kotimaassamme suomessa.

Tuolla dv:ssä ku vaan sattuu olemaan melko huonohko valikoima.
Hello musician. I want to play a game.
McNulty
05.01.2009 13:39:13
Ai, tämähän on ikävää jos nostatte musaliikkeissä hintoja samalla kun laman näännyttämät kansalaiset ovat jo käyttäneet viimeisen tilinsä ja rahat on kaput. Varmaan moni tilaa sitten jatkossakin ulkomailta tuotteet paljon halvemmalla.

Kyllä se nettohintojen korotus tapahtuu ihan tukkuportaassa, joka taas vääjäämättä vaikuttaa meidän ulosmyyntihintaan. Samoin tehtaat ovat nostaneet hintoja, raaka-ainekulujen, logistiikan ja muutaman muun "pikkubisneksen" kustannuksien noustessa.

Kyllä ne tehtaan hinnannostot näkyvät myös nettikaupoissa (riippuen heidän varastonsa koosta tietysti... mitä enempi varastossa kamaa vanhoilla hinnoilla, sen pidempään pystyy myymään "halvalla").

No näistä selvästi halvemmista tuotteista onkin kyse. Otetaampa pari esimerkkiä:

- F-musiikki Boss BR-600, hintalapussa 399e
- dv247 Boss BR-600, 203e+toimitus
SÄÄSTÖ hieman alle 50%.

399€ on kyllä ihan liikaa, myönnetään. Kyseisen tuotteen viimeisin listahinta (ennen uusia '09-hinnastoja) kun on 350€. Siitä pystyy alennuksien kanssa tarjoamaan tuotetta johonkin 280€ tienoille. Sen saa myös tästä kivijalkaliikkeestä mukaan vaikka viikonlopuksi kotiin, missä sitä voi testata, ennenkö ostopäätöksensä tekee. Ok, onhan se 50€ paljon rahaa toisille, mutta siitä huolimatta se tukee kotimaista yrittäjyyttä, eli monen kotimaisen ihmisen mahdollisuutta palkkatöihin. Mitä vähemmän nyt suositaan kotimaisia firmoja, sitä suurempi tulee oleva työttömien määrä jos nykyinen talousahdinko kääntyy 80-luvun lopun ja 90-luvun alun tasolle.

Ja Kaisaniemen F-musiikki on tähänmennessä antanut kysyttäessä aina paskimmat alennukset tai sitten ei alennuksia ollenkaan, joten en sieltä jaksa mennä enää edes kyselemään.

Näissä kannattaa yleensä sähköpostilla laittaa vaikka linkki toisen myymälän tuotteeseen ja kertoa että "tuolta saa tähän ja tähän hintaan". Kyllä niitä alennuksia ropisee mikäli myyjä haluaa tehdä kauppaa. Kauppa se on joka kannattaa, vaikka pienelläkin katteella.

JEM7vwh:n hinta on myös n. 800euroa halvempi dv247:ssa kuin Levytukussa.

En muista mikä on JEM7VWH:n kotimainen listahinta, mutta kannattanee kysyä sen tarjoushintaa muualtakin kuin Levytukusta. Yleensä Ibanezista pystyy tekeen aika hyviä tarjouksia.
Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
Teppo2
05.01.2009 13:50:57
On se suomalainen muusikko hieno yhteiskunnan jäsen. Tekee pimeetä keikkaa ja tilaa laitteet ulkomailta. Nahkurin orsilla tavataan.

-kansantaloudelliset näkokulmat eivät sovi unohtua myöskään - mulle on ainakin tärkeämpää, että paikallisilla kitarakauppiailla on töitä kuin jollain minimipalkatuilla varastomiehillä briteissä tai Keski-Euroopassa. Sinä ja minä - sikäli kuin sinä maksat verosi - maksamme työttömyyden aiheuttamat kulut yhteiskunnassa.

Saas nähdä koska nämä nettitilausnörtit tilaavat kesämökkinsä, asuntopakettinsa ja muut yleishyödykkeet briteistä kätevästi kotiovelle...

http://omglol.kerrolisaa.com/1/10441.gif
"Vakosametti - sopii sulle, ei mulle."
Dropped C
05.01.2009 13:53:40
Vielä jos tästä Punta laskee, niin musta kyllä tulee kohta onnellinen (tai sitten ei?) Ampegin SVT Classic nupin omistaja. Olkoonkin vaikka kuinka vinkuintian Vietnampeg.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)