Aihe: Miksi 2 nuppia?
1 2 3 4 5
jm99
01.01.2010 14:14:16 (muokattu 01.01.2010 14:19:17)
kivi: Hakusanalla Amp Switcher löytyy esim Radialilta malleja. Tuossa on sellainen vaikeus, että nuppi ei koskaan saa jäädä ilman kuormaa, joten kyseessä ei oo ihan pelkkä A/B-kytkin, vaan sen pitää myös jollain tasolla emuloida kaappia.

Cabinet Switchereitä löytyy myös.

Vanha ketju, mutta en kehtaa avata uutta.
Eli jos mulla on kaappi ja 2 nuppia, ja käytän molempia nuppeja erikseen silleen että vain toinen on päällä kun soitan. Niin tarttenko sitten tuota A/B-spedua?

Yksinkertaisesti 2 nuppia päällekkäin, yksi kaappi. Käytetään yhtä nuppia kerrallaan. Onnistuuko ilman tätä: http://www.thomann.de/fi/tonebone_headbone_vt_tubeamp_switcher.htm

EDIT. Siistin vähän, tuli aika sekavaa tekstiä :/
jussi1976
01.01.2010 14:30:39
trih: Tai jos olet kitaristi Rammsteinissa:
http://www.customaudioelectronics.com/images/rampowerrig.jpg

Tony Iommilla on 8 vahvaria. Ja sen tytär seurustelee suomalaisen tunnetun kitaristin kanssa :D.

Saako kysyä, kenen?
duc
01.01.2010 14:32:18 (muokattu 01.01.2010 14:37:05)
jm99: Vanha ketju, mutta en kehtaa avata uutta.
Eli jos mulla on kaappi ja 2 nuppia, ja käytän molempia nuppeja erikseen silleen että vain toinen on päällä kun soitan. Niin tarttenko sitten tuota A/B-spedua?

Yksinkertaisesti 2 nuppia päällekkäin, yksi kaappi. Käytetään yhtä nuppia kerrallaan. Onnistuuko ilman tätä: http://www.thomann.de/fi/tonebone_headbone_vt_tubeamp_switcher.htm

EDIT. Siistin vähän, tuli aika sekavaa tekstiä :/

Juu, tuolla onnistuu, se on juuri tätä tarkoitusta varten tehty. Tuo loota toimii siis keinokuormana (dummy load) sille nupille joka ei ole käytössä, ja käytössä olevan nupin signaali menee kaiuttimille.

edit:
käsitin ehkä vähän väärin, siis kyllähän ilman tuollasta boksiakin pärjää jos tosiaankin pitää vain toista vahvistinta käynnissä kerrallaan. Muistaa vaan aina vaihtaa oikean vahvistimen kaiutinkaappiin kiinni. Kumpikin vahvistin ei saa olla suoraan kiinni samassa kaiutinkaapissa samaan aikaan, tällöin pääsee ennemmin tai myöhemmin toimintasavut karkuun.
jussi1976
01.01.2010 14:33:32
Henkka370: Ite vähä mietinki tänään sitä, että vois perustaa yrityksen mikä vuokrais noita marshall seiniä :D

Joo! Ensin sellanen 10 metriä leveä ja 2 metriä korkea Marshall-seinä, ja sitten sen taakse 15 watin Fenderin mikitetty putkivahvistin! ;o)
jm99
01.01.2010 14:35:08
duc: Juu, tuolla onnistuu, se on juuri tätä tarkoitusta varten tehty. Tuo loota toimii siis keinokuormana (dummy load) sille nupille joka ei ole käytössä, ja käytössä olevan nupin signaali menee kaiuttimille.

Aijoo, nupillahan pitää aina olla kuorma. Kiitos tästä.
jussi1976
01.01.2010 14:42:56
Justiinsa muuten luin, että Slash käyttää paria nuppia siksi, että toisesta se repäsee puhtaat ja toisesta säröt.
Jyrken
01.01.2010 14:48:09
jussi1976: Saako kysyä, kenen?

Tuo kiinnostaa minuakin.
if you mostly play metallica get kirk hammets signature dunlop wahh pedal
Confidentum
01.01.2010 15:39:59 (muokattu 01.01.2010 15:42:11)
Jyrken: Tuo kiinnostaa minuakin.

http://wiki.answers.com/Q/Who_is_Toni-Marie_Iommi's_boyfriend

EDIT: miksikähän vaivauduin tämän linkin kaivamaan, kun eihän tämä minua kiinnosta saatika minulle yhtään kuulu ja kun en näitä ihmisiä edes tunne...onkohan musta tulossa "kauniitjarohkeat"...hyi hitto kun hirvittää
Munkkilatinaa sano mummo nuoteista
trih
01.01.2010 16:32:00
No jos olis pitäny veikata niin lindeä olisin veikannu. Nyt sitten on tämäkin suuri piiloteltu mysteeri paljastettu.
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
JivE
01.01.2010 16:47:33

Hei mites, onnistuisko sellanen systeemi, että ajais vaikka sanotaan jcm800 ja 5150 samaan kaappiin samaan aikaan? Ydistäis ne kaks soundia.
If you give me interesting questions, i'll give you interesting answers.
Evilson
01.01.2010 16:52:24
JivE: Hei mites, onnistuisko sellanen systeemi, että ajais vaikka sanotaan jcm800 ja 5150 samaan kaappiin samaan aikaan? Ydistäis ne kaks soundia.

Jos kaappi on stereo, niin onnistuu. Monokaappiin en menis kytkemään kahta nuppia, mitä luultavimmin käräyttäisivät vaan toisensa.
duc
01.01.2010 16:56:17
Evilson: Jos kaappi on stereo, niin onnistuu. Monokaappiin en menis kytkemään kahta nuppia, mitä luultavimmin käräyttäisivät vaan toisensa.

Stereokaapinkin on syytä olla sellainen, että kaikki liittimet on kunnolla eristetty. Ite laittaisin tuossa tilanteessa kaksi eri kaappia, toimii varmemmin ja voi vaikka suunnata kaappeja vähän eri suuntiin.
sepisti
01.01.2010 19:50:57
duc: Stereokaapinkin on syytä olla sellainen, että kaikki liittimet on kunnolla eristetty. Ite laittaisin tuossa tilanteessa kaksi eri kaappia, toimii varmemmin ja voi vaikka suunnata kaappeja vähän eri suuntiin.

Meinaat, että tavallisessa stereokaapissa iskee valokaaren johdosta toiseen ja kaikki kärähtää? Mulla ei ole ollut koskaan stereokaappia, mutta kuvittelisin niissä olevan molemmille kanaville omat jakit.

Jos on stereokaappi, niin siihen voi kaksi nuppia yhdistää aivan hyvin.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
HeavyMachinery
02.01.2010 00:19:47

sepisti: Meinaat, että tavallisessa stereokaapissa iskee valokaaren johdosta toiseen ja kaikki kärähtää? Mulla ei ole ollut koskaan stereokaappia, mutta kuvittelisin niissä olevan molemmille kanaville omat jakit.

Jos on stereokaappi, niin siihen voi kaksi nuppia yhdistää aivan hyvin.

Monet stereo kaapit sisältää kytkimellisiä vaihtoehtoja jotka on tehty piirilevylle. En itse kytkisi tälläiseen kaappiin kyllä kahta nuppia tuntuu hasardilta....
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
päänahka
02.01.2010 01:19:37
HeavyMachinery: Monet stereo kaapit sisältää kytkimellisiä vaihtoehtoja jotka on tehty piirilevylle. En itse kytkisi tälläiseen kaappiin kyllä kahta nuppia tuntuu hasardilta....

Ei kai se nyt sen hasardimpaa ole kuin yhden nupin kanssa? Vai mitä pelkäät siinä tapahtuvan?
Työ norjat, Zorron yöstä nouskaa.
bfoc
02.01.2010 10:44:10
HeavyMachinery: Monet stereo kaapit sisältää kytkimellisiä vaihtoehtoja jotka on tehty piirilevylle. En itse kytkisi tälläiseen kaappiin kyllä kahta nuppia tuntuu hasardilta....

Mitäs siihen stereokaappiin sit olisi tarkoitus kytkeä jos ei kahta vahvistinta? Yksi stereovahvistin? (Ihan siis uteliaisuuttani kysyn kun en älyä.)

Itse olen surutta pitänyt kahta Marsua (TSL ja JCM900 SXL-X) kiinni siinä normi 1960-komerossa. En saanut ko yhdistelmästä sauhuja ulis siinä parin kuukauden aikana kun tuo toinen nuppi oli lainassa.

Toki tehonkestoja pitää hieman tutkailla ettei mene vahingossa 2 X 120W RMS kiinni 100W komeroon. Ei ole pidemmän päälle ehkä terveellistä.
sutiojrikellA
Grabel
02.01.2010 13:40:21
Marsun kaapeissa olevat stereo/mono-liitinpaneelit ovat sellaisia, että kun stereotila on valittuna, niin molemmat liittimet on oikeasti irrallaan toisistaan -> eli tuollaisen kanssa voi käyttää kahta vahvaria samaan aikaan.

Ennen kuin tökkää kaks vahvistinta samaan stereokaappiin kiinni, niin kannattaa kyllä ensin tarkistaa esim. yleismittarilla, että onko systeemi kytketty oikeasti silleen, että kanavat ovat toisistaan täysin erillään. Muuten saattaa käydä huonosti..
Teininä oli aikaa, mutta huonot kamat - vanhempana on hyvät kamat, mutta ei aikaa..
jussi1976
02.01.2010 16:16:57
trih: No jos olis pitäny veikata niin lindeä olisin veikannu. Nyt sitten on tämäkin suuri piiloteltu mysteeri paljastettu.

Kas vain, Linde se siis on. No ilmankos se soittaa SG:llä, tuleva appiukkoehdokas kun käyttää samaa skebaa ;o)
bfoc
02.01.2010 16:19:03
Grabel: Ennen kuin tökkää kaks vahvistinta samaan stereokaappiin kiinni, niin kannattaa kyllä ensin tarkistaa esim. yleismittarilla, että onko systeemi kytketty oikeasti silleen, että kanavat ovat toisistaan täysin erillään. Muuten saattaa käydä huonosti..

Uudistan kysymykseni. Miksi ihmeessä? Miksi rakentaa stereokaappi, jota ei voi käyttää stereona? Miksi voi käydä huonosti?
sutiojrikellA
duc
02.01.2010 16:25:57
bfoc: Uudistan kysymykseni. Miksi ihmeessä? Miksi rakentaa stereokaappi, jota ei voi käyttää stereona? Miksi voi käydä huonosti?

Luultavasti jos kummallakin stereoliittimellä on sama maa, niin se voi aiheuttaa eri vahvistimia käytettäessä ikäviä virtoja väärissä paikoissa. Yhtä stereovahvistinta käytettäessä taas näitä ei tule, koska niillä on sama maa myös vahvistimen puolella. Tai jotain. Olen vaan kuullut huhuja, että ei kannattaisi kaikkien kaappien kanssa käyttää kahta eri vahvistinta, ainakaan varmistamatta ensin että liittimet ovat tosiaankin eristettyjä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)