Aihe: Ensimmäinen Putkari
1 2 3
FensonGibder
12.10.2008 22:40:23 (muokattu 12.10.2008 22:41:24)
Ömmä. Jatkuu...

edit* MTV vuonna -82
Chevo
13.10.2008 12:33:27 (muokattu 13.10.2008 12:37:17)
Kuten Aamuhaamukin, suosittelisin Peaveyn Classic 30-comboa. Toimii nimittäin niin cleanit kuin crunchitkin oikein kivasti, ja ottaa speduja hyvin. Pari Tubescreameriä oon itte pitänyt sen edessä, ja kaiuttimeksi vaihtu Eminencen The Wizard. Kyä rokittaa. Välttämättä et edes tarvi mitään lisäspeduja, vaan voit ostaa siihen kanavanvaihtopedaalin jolla vaihdat cleanistä särölle, ja saat myös kaiun pois ja päälle. Pelkkään yhteen rokkisaundiin et sitten tarvitse edes sitä. Vahvarissa on kuitenkin sama eq molemmille kanaville, joten ihan raskaimpia säröjä en suosittelis kaivamaan vahvistimesta vaan erillisestä purkista.
Noista mainitsemistasi vaihtoehdoista ei ole omaa kokemusta.

edit: lauserakenne...
marjastaja
13.10.2008 13:00:38
Kyse ei ole siitä, että putkia ei tarvitsisi lämittää. Mä olen käsittänyt, että ilman standbyta olevan vahvistimen kannattaisi antaa lämmetä hieman volumet nollassa. Säästää putkia, kun ei suorilta käsiltä ala tykittämään täysillä. Voin olla väärässäkin.

Juu juu ei tota munkaan fenkkua saa pistää päälle / pois päältä muuten kuin volumet nollilla
epi2
13.10.2008 15:38:15
Testasin tuossa lauantaina Laneyn vc15-110 vahvistinta ja vaikutti juuri täydelliseltä minulle:

15w
Reverb löytyy
2 kanavaa
10" kaiutin
Kevyt

En kauhean kauan kerennyt testata, mutta vaikutti oikein passelilta saundeiltaan, mutta haluasin kuulla kommentteja, että onko puutteita tai jotain ongelmia esiintynyt?
Jucciz
13.10.2008 15:43:09 (muokattu 13.10.2008 15:54:06)
Juu juu ei tota munkaan fenkkua saa pistää päälle / pois päältä muuten kuin volumet nollilla

Ei saa? Ja tämä lukee missä? Ja mitkä ovat perustelut? Ja mitäköhän tapahtuisi, jos rohkeasti uhmaisit kieltoa?

Ihan vaan mielenkiinnosta.
marjastaja
13.10.2008 15:58:13
Ei saa? Ja tämä lukee missä? Ja mitkä ovat perustelut? Ja mitäköhän tapahtuisi, jos rohkeasti uhmaisit kieltoa?

Ihan vaan mielenkiinnosta.

Kaupassa sanoi ja eihän ne putket tyllää semmosesta että heti täydet virrat sisään
tilujätkä
13.10.2008 16:01:20
Kaupassa sanoi ja eihän ne putket tyllää semmosesta että heti täydet virrat sisään

Eihän sinne mitään virtaa silloin mene jos et soita samalla kun se lämpiää, vai mitenseoli?
Jucciz
13.10.2008 16:09:43 (muokattu 13.10.2008 16:12:08)

Hehku- ja anodijännitteet tulevat putkille "täysimääräisinä" riippumatta volume-potikan asennosta sekä siitä, soitatko vai et. Lisäksi, jos et soita kitaraa ja volume on missä asennossa hyvänsä, putket kuormittuvat käytännössä ihan yhtä paljon kuin jos volume olisi nollissa. Siispä putkivahvistimen näkökulmasta "en soita" on käytännössä sama asia kuin "volumet ovat nollissa".

Tietty jos vehje on ihan täysillä, vahvistuvat vahvistimen signaaliketjun alkupäässä (väkisinkin) syntyvät häiriöt jo korvin kuultaviksi ketjun loppupäässä eli pääteasteella: tuloksena hurinaa ja/tai kohinaa, vähän tai paljon riippuen komponenttien laadusta, maadoituksista, häiriösuojauksista yms. Kuitenkin kyseessä on putkien kuormituksen kannalta ihan mitätön asia. Käytännössä vehkeen käynnistäminen "normaalivolumeilla" ei kyllä varmasti aiheuta yhtään mitään haitallista - enkä usko että aiheuttaisi, vaikka soittaisitkin heti samalla sekunnilla.

Lyhyesti: en usko tätä kaupan setää.
Don Make
13.10.2008 18:07:49
Mitenkäs noi Valvetronixit kun nehän on hybridejä...elikkä saako vaan painaa virrat päälle ja rupee saman tien renkuttamaan vai pitäiskö odotella että siellä putki/putket(?) lämpiää? Siinä aina jonkun aikaa kestää että se vola voimistuu jne.

Ammatti jormat tietää.
''Guitar is easy. All you need is six strings, five fingers and one asshole.'' -Keith Richards
Jucciz
13.10.2008 19:31:31
Mitenkäs noi Valvetronixit kun nehän on hybridejä...elikkä saako vaan painaa virrat päälle ja rupee saman tien renkuttamaan vai pitäiskö odotella että siellä putki/putket(?) lämpiää? Siinä aina jonkun aikaa kestää että se vola voimistuu jne.

Anna mennä vaan. Ei putket säikähdä. Ääntä vaan ei välttämättä tule ulos, ennenkö putki on saavuttanut toimintatilansa, mutta ei vahvistinta kiinnosta käynnistysvaiheessa, soitatko vai et.
sepisti
13.10.2008 23:08:36
Hehku- ja anodijännitteet tulevat putkille "täysimääräisinä" riippumatta volume-potikan asennosta sekä siitä, soitatko vai et. Lisäksi, jos et soita kitaraa ja volume on missä asennossa hyvänsä, putket kuormittuvat käytännössä ihan yhtä paljon kuin jos volume olisi nollissa. Siispä putkivahvistimen näkökulmasta "en soita" on käytännössä sama asia kuin "volumet ovat nollissa".

Tietty jos vehje on ihan täysillä, vahvistuvat vahvistimen signaaliketjun alkupäässä (väkisinkin) syntyvät häiriöt jo korvin kuultaviksi ketjun loppupäässä eli pääteasteella: tuloksena hurinaa ja/tai kohinaa, vähän tai paljon riippuen komponenttien laadusta, maadoituksista, häiriösuojauksista yms. Kuitenkin kyseessä on putkien kuormituksen kannalta ihan mitätön asia. Käytännössä vehkeen käynnistäminen "normaalivolumeilla" ei kyllä varmasti aiheuta yhtään mitään haitallista - enkä usko että aiheuttaisi, vaikka soittaisitkin heti samalla sekunnilla.

Lyhyesti: en usko tätä kaupan setää.

Olin siis väärässä.

No onneksi mulla on standby-nappi, niin saan lämmitellä rauhassa. Jos ei muuta niin palelevia sormia:)
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Jucciz
14.10.2008 03:07:26
Olin siis väärässä.

No onneksi mulla on standby-nappi, niin saan lämmitellä rauhassa. Jos ei muuta niin palelevia sormia:)

Sama homma. Viidestä putkaristani kaikista löytyy standby, mutta pienitehoisin niistä onkin 30-wattinen. Yleensä (etenkin putkitasasuunnatuissa) pikkuputkareissa nuo standby:t on jätetty pois: Uraltone Jr, Fender Pro Junior, H&K Edition Tube jne.
epi2
19.10.2008 20:58:45
mitäs eroa on muuten class A/Bllä ja class Alla?
Don Make
19.10.2008 22:25:12
Anna mennä vaan. Ei putket säikähdä. Ääntä vaan ei välttämättä tule ulos, ennenkö putki on saavuttanut toimintatilansa, mutta ei vahvistinta kiinnosta käynnistysvaiheessa, soitatko vai et.

Kiitos tästä Kunnianarvoisa jäsen-Jucciz!
''Guitar is easy. All you need is six strings, five fingers and one asshole.'' -Keith Richards
M4ss3 m/
20.10.2008 08:43:46
Kun en jaksanut uuttakaan aihetta aloittaa niin kysynpä sitten täällä. Eli onko kenelläkään kokemuksia tuosta Randallin Rg50Tc putkivahvistimesta?
dbv
20.10.2008 12:09:56 (muokattu 20.10.2008 12:10:43)
mitäs eroa on muuten class A/Bllä ja class Alla?

Liian pitkä vastaus kirjoitettavaksi. Tuolta löytyy valmiina:
Aikenamps.com /tech info / advanced / the last word "Class A"
epi2
21.10.2008 18:44:49
en ymmärtänyt tosta paljo mitään, jotain biasoinnista puhuttiin...

Osaisiko kukaan sanoo lyhyemmin sitä eroo pää piirtein (siis eroo saundillisesti)?

... niin ja jos jollain on tosiaan tarkempia kokemuksia tosta Laney vc-15 vahvarista niin haluaisin kuulla.
msormune
21.10.2008 19:03:46 (muokattu 21.10.2008 19:06:24)
en ymmärtänyt tosta paljo mitään, jotain biasoinnista puhuttiin...

Osaisiko kukaan sanoo lyhyemmin sitä eroo pää piirtein (siis eroo saundillisesti)?

... niin ja jos jollain on tosiaan tarkempia kokemuksia tosta Laney vc-15 vahvarista niin haluaisin kuulla.

Ihan hyvä on VC15, mulla on pari vuotta ollut. Vähällä käytölle on jäänyt kun aloin itse raksaamaan vahvistimia sittemmin. Tuossakin on vähän se vika että volat pitää olla aika kovalla ennenkuin soundi on hunajaa, mutta ihan TV-tasoisilla äänillä oli minusta ihan myös kiva. Oma särö ei oikein tuossa iske, mutta säröpedaalien kanssa toimii ihan.

Kerran olen joutunut vehkeen avaamaan ja kolvaamaan sisääntulojakit uudelleen kun juotokset niistä pettivät. Ei siis mitenkään maailman parhaasti rakennettu peli, mutta ihan jees.

Niin muuten VC15 on yleensä EL84-vahvistimista poiketen fixed bias -vehje, joka PITÄÄ biasoida aina pääteputket vaihdettaessa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)