Aihe: Kiinnostaako halpa kitara
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Lonesome
26.08.2008 22:24:42
Tilatkaa mulle kymmenen, tuskin soitan, mutta haluan antaa tukeni kiinalaisille lapsia...

Miten tämä nyt tähän päätyi. Ketjun aloittajan kommentit ei olis kyllä yhtään pahitteeksi. Ja kun ne Urheilukilpailutkin päättyi siellä Kiinassa, niin pitäiskö niille järkätä kunnon töitä länsimaiselle päämiehelle vai lähettää takaisin maalle savimajoihin? Hankalaa tämä globalisaatio....
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through"
jukkasil
27.08.2008 15:54:00

Miten tämä nyt tähän päätyi. Ketjun aloittajan kommentit ei olis kyllä yhtään pahitteeksi. Ja kun ne Urheilukilpailutkin päättyi siellä Kiinassa, niin pitäiskö niille järkätä kunnon töitä länsimaiselle päämiehelle vai lähettää takaisin maalle savimajoihin? Hankalaa tämä globalisaatio....

Kimppahuoneessa viritellään jo kimppaa ko.firman suuntaan, kitaranosista hyvät hinnat. Eli sinne ihmettelemään.
Kitaranrakennusyritelmää, uusin projekti: http://tuulikumpu.galleria.fi/kuvat/kitaraprojektit/
-septimisti-
27.08.2008 21:03:01
On asia erikseen kun Ibanez/Yamaha/Ltd/ tai joku muu merkki pistää lapaan oman logonsa. Silloin valmistuttaja itse hoitaa osaltaan laaduntarkkailun jotta ostavat asiakkaat saavan vastinetta rahoilleen (en laske tähän sarjaan Behringeriä enkä esim Harley Bentonia). Näitä halpoja kitaroita ostaessa jo tietää mitä siihen sijoitetulla rahalla saa. Ja varmasti tuotantohinnat siellä jossain ovat reilusti alle satasen mutta mitä sitten?

Kuluttajansuoja on aika mitätön matti meikäläisen tilatessa määrän x kitaroita tänne peräpohjolaan. Ja miten niin nämä mainitut tehtaat on aina niitä samoja joissa kaikki Ibanezit ja muut Ltd:t tehdään.

Joo, kai tuo periaatteessa hieman eri asia onkin. En nyt niin kovin tiiviisti ole näitä tehtyjä kimppatilauksia seuraillut, mutta kyllä niistäkin toisaalta logot lavasta löytyy. Musta kuulostaa aika pahasti itsensä pettämiseltä ajatella, ettei mikään muu kuin länsimaissa asemansa perinteisellä tavalla establisoinut valmistaja pysty millään toimittamaan asiakkaalleen kunnollista kitaraa. Sitähän sinä tässä yrität sanoa, eikö?

Ibanezeista kukaan muu kuin sinä ei ole tässä ketjussa puhunut sanaakaan. Enkä myöskään tainnut käyttää sanaa "aina" kertaakaan. Itse vastasin yleisellä tasolla kirjoitukseesi, enkä missään vaiheessa viitannut esimerkiksi tähän nimenomaiseen kimppatilaus-ajatukseen muutoin kun erillisellä kysymyksellä viestini lopussa. Noi sun esittämät pointit tällaisten tilausten riskeistä ovat ehkä vähän kärjistetyssä muodossa, mutta olen kyllä asiasta kanssasi jokseenkin samaa mieltä. Riskiä on varmasti suhteellisen paljon, mutta en toisaalta sano, etteikö sitä riskiä kannattaisi ottaa.

Lopuksi täytyy sanoa, että näin kuluttajan näkökulmasta vapaa globaali markkinatalous ei vain jotenkin tunnu tuottavan niitä samoja etuja kuin monien muiden tuoteryhmien osalta. Tämä sen vuoksi että pätevää informaatiota liikkuu erittäin vähän. Jaljelle jää sitten lähinnä myyttejä. Puskaradion anekdotaalisia "totuuksia" riittää joka lähtöön, joka toisaalta on ihan ymmärrettävää koska ne erot, olivat sitten todellisia tai kuviteltuja, eivät monesti ole mitenkään objektiivisesti mitattavissa. Olisi varmasti helvetin skitsofrenista tehdä soitinbisnestä työkseen.
Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
jpaa
27.08.2008 21:55:48
Ibanezeista kukaan muu kuin sinä ei ole tässä ketjussa puhunut sanaakaan. Enkä myöskään tainnut käyttää sanaa "aina" kertaakaan. Itse vastasin yleisellä tasolla kirjoitukseesi, enkä missään vaiheessa viitannut esimerkiksi tähän nimenomaiseen kimppatilaus-ajatukseen muutoin kun erillisellä kysymyksellä viestini lopussa. Noi sun esittämät pointit tällaisten tilausten riskeistä ovat ehkä vähän kärjistetyssä muodossa, mutta olen kyllä asiasta kanssasi jokseenkin samaa mieltä. Riskiä on varmasti suhteellisen paljon, mutta en toisaalta sano, etteikö sitä riskiä kannattaisi ottaa.

Eläpä ota itseesi, en kohdistanut sitä mitenkään sinuun. Kysymys liikkui yleisellä tasolla.

Tämä kiinalainen juttu ei vaan ole mun juttu. Minun puolestani jokainen tehköön omilla rahoillaan mitä lystää. Itse en haluaisi tuollaiseen hukata senttiäkään.
Lonesome
27.08.2008 22:28:51
Kimppahuoneessa viritellään jo kimppaa ko.firman suuntaan, kitaranosista hyvät hinnat. Eli sinne ihmettelemään.

Jo vain. Voisi tietysti tämän ketjun aloittaja vinkata, että siellä hän kommentoi ja jakaa dataa. Tämän ketjun voisi vaikka lukita, imho.
trih
27.08.2008 22:33:55
Ehdinkö? Tota parinkympin kiinakitaraa myydään joka joulu suomessakin "edullisina 199e-kitarapaketteina". tuollahan on kaupungilla kaupat täynnä kiinalaista staggia ja muuta harleybenttonia ryöstöhintaan. Eli ensiksi ryöstetään lapsityövoima ja vielä täällä tyhmät asiakkaat. Ja sitten vielä ne kännykät ja telkkarit jaa muu kodin elektroniikka. Perkele lapsityövoima kiinassa ne meille tekee mutta ei kukaan niistä valita. Menepä telkkarikauppaan ja sano että "mää en mittää kiinapaskaa osta, myykää mulle suamalainen".
Just.
Lonesome
27.08.2008 22:51:54
Menepä telkkarikauppaan ja sano että "mää en mittää kiinapaskaa osta, myykää mulle suamalainen".

Niin. Hankalaa tämä globalisaatio.... Vaatii kohta jotain lääkitystä, jos meinaa vielä moraalista ja tommosista "suosi suomalaista"-jutskista välittää tässä maailmassa.
trih
27.08.2008 22:56:20
Niin. Vaatii kohta jotain lääkitystä, jos meinaa vielä moraalista ja tommosista "suosi suomalaista"-jutskista välittää tässä maailmassa.

No kunnon suamalainen lääkitsee henkisen päänsäryn viinalla. Siinä saa kyytiä koko klopalisaatio ja ennen oli paremmin kuin nytkun porvarihallitus vie duunareilta rahat. Kännissä se moralisointi sujuu. Illalla hilpeänä kaljaa ja aamulla kalpeana hiljaa.
Just.
Sensonic
28.08.2008 10:39:24
Täytyypä kommentoida tätä kiinakitara -asiaa:

ehkäpä paras kiinalainen kitara mikä mulla tällä hetkellä on, on Steinberger -kopio WA-001. Tässä on valmistajan ottama kuva mun kitarasta:

http://i29.photobucket.com/albums/c … turbosensonic/Kitarakuvat/wa001.jpg

Kitaran tehdashinta on 88 USD ja viimeistelyssä oli kaksi todella pientä vikaa, joita ei välttämättä huomaa kuin erittäin tarkkaan katsoessaan. Eivät kuitenkaan vaikuta soittamiseen. Erittäin hyvä skeba hintaisekseen ja voisin väittää, että on varmaan suurin piirtein samaa tasoa kuin esim. Hohnerin G3T, jota myydään noin 420-499 eurolla:

http://www.hohner.eu/index.php?625

Esim tässä:

http://www.thomann.de/fi/hohner_g3t_bk.htm

Tuolta Kiinasta saa sekä hyviä että huonoja kitaroita. Hyvät olen pitänyt, huonot olen myynyt.

Se on totta, että ostaessaan merkkivalmistajan halpismallin ostaa itselleen - tai ainakin pitäisi ostaa - myös laadunvalvontaa. Siis sitä, että kitarassa ei ole pahempia feeluja, kun se on laskettu liikenteeseen. Tätä "tehostettua" laadunvalvontaa ei noissa suoraan valmistajalta tilatuissa kitaroissa ole, mutta sen voi myös nähdä kitaran hinnassa. Tuollaisen suoraan tilattavan kitaran tilaajan pitäisikin siis omata edes hieman DIY -asennetta. Kitaran säätämisestä tietämättömän "keltanokan" ei välttämättä kannata tilata tuollaista kitaraa, ellei sitten joku voi säätää sitä hänen puolestaan.

Ja noiden halpiskitaroiden hinnanmuodostus menee tosiaan niin kuin tuossa aikaisemmin kirjoitettiin. Valmistaja saa "kakusta" pienen osuuden, rahtifirmat, tukkumyyjät ja jälleenmyyjät sitten sen leijonanosan. Itse maksan mieluummin valmistajallekin about 10-20 euroa ylimääräistä kuin noille em. "välikäsille", jos olen tilaamassa itselleni halpiskitaraa. Sitten voi tietty vedota kuluttajansuojaan, laadunvalvontaan, jälleenmyyntiarvoon ym. seikkoihin, joita "merkkikitaralla" pitäisi olla, koska sen lavassa lukee valmistajan halpisbrändin logo, mutta jokainen tietysti tekee omat johtopäätöksensä sen mukaan, haluaako maksaa em. asioista ekstraa vai ei.

Itse en kylläkään menisi tilaamaan ihan halpaa, esim. 30-50 USD:n kitaraa miltään valmistajalta. Kyllä tuon suoraan valmistajalta tilattavan kitarankin hinta jollain tavalla korreloi kitaran laatuun.
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Wolf KS-70, Wolf KS-70LX, Wolf KP3C, Wolf-SS, Wolf KLP45-FM Aram-701L Landola F6/Cut Bailing BL-05
Shadowsfall
18.01.2013 15:26:55

Pitää kokeilla kitaraa kiinasta ja tilasin Ibanez RGA8QM 8 kielisen siis...Tehtaan mukaan sain päättää värinkin itse.Nyt sitten sai postia valmistajalta että tuote on lähetetty ja saan sen ens viikon tiistaina eli, noin viikon toimitusaika.Kitara mattamustana maksoi 258€ ja liikkeet myy sitä 800-1000€...Uteliaana odottelen että onko se toimiva kitara...
Migo
18.01.2013 15:30:01
Shadowsfall: Pitää kokeilla kitaraa kiinasta ja tilasin Ibanez RGA8QM 8 kielisen siis...Tehtaan mukaan sain päättää värinkin itse.Nyt sitten sai postia valmistajalta että tuote on lähetetty ja saan sen ens viikon tiistaina eli, noin viikon toimitusaika.Kitara mattamustana maksoi 258€ ja liikkeet myy sitä 800-1000€...Uteliaana odottelen että onko se toimiva kitara...

Alvit ja tullit vielä päälle.
ja nimen selvennys.
jhlamm
18.01.2013 15:44:05 (muokattu 18.01.2013 15:44:57)
Eipä tuosta silti alvinkaan ja yms maksun jälkeen kauhean korkea hinta tule... Tilasit siis suoraan tehtaalta yhden ainoan kappaleen? Mäkun luulin että ainoastaa erissä nuo lähtee liikkeelle. Oliko tuo siis ihan ibanezin tehdas vaiko jokin kopio kyseisestä seipäästä?
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Shadowsfall
18.01.2013 15:54:59 (muokattu 18.01.2013 15:59:03)

jhlamm: Eipä tuosta silti alvinkaan ja yms maksun jälkeen kauhean korkea hinta tule... Tilasit siis suoraan tehtaalta yhden ainoan kappaleen? Mäkun luulin että ainoastaa erissä nuo lähtee liikkeelle. Oliko tuo siis ihan ibanezin tehdas vaiko jokin kopio kyseisestä seipäästä?

Minimi määrä oli 1 kpl. Tehtaalta suoraan kopio tai ei niin sitä ei tiedä ennen kun kitaran käteen saa...ALV ja tulli ei paljoa maksa ja jos lahjana sen lähettää niin säästyy siitäkin:)

http://www.alibaba.com/product-free … GA8QM_8_String_Electric_Guitar.html
balanced1
18.01.2013 16:03:35
Puhutaanko tässä nyt tuoteväärennyksestä ja laittomasta tuonnista?
fox
18.01.2013 16:14:10

balanced1: Puhutaanko tässä nyt tuoteväärennyksestä ja laittomasta tuonnista?

Siitähän tässä..
http://www.ibanez.co.jp/world/Counterfeit_Warning/index.html
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Shadowsfall
18.01.2013 16:51:18

balanced1: Puhutaanko tässä nyt tuoteväärennyksestä ja laittomasta tuonnista?

Ei tässä mitään laitonta ole...Kyllä ne tullit maksetaan alv lisäksi..
Gabe
18.01.2013 16:54:19 (muokattu 18.01.2013 16:56:50)
Onko tuoteväärennöksen tilaaminen nykyään jo niin yleistä että siitä kehtaa ihan julkisesti huudellakin? Aikamoista. Miksi ei ennemmin vaikka säästä ja osta aitoa asiaa? Vai ostettiinko nyt taas vahingossa väärennös?

Mitäköhän seuraamuksia tällaisesta pahimmillaan tulee, jos tulli sattuu ottamaan tarkempaan syyniin?

Shadowsfall: Ei tässä mitään laitonta ole...Kyllä ne tullit maksetaan alv lisäksi..

Laittomaksi tässä taitaa asian tehdä lähinnä se, että kyseessä on piraattituote.
Grugi
18.01.2013 17:08:35
Kukin tilatkoot mitä tahtoo mutta on kuitenkin hyvä olla perillä mahdollisista seuraamuksista.
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
Hynkel
18.01.2013 17:20:31
Muistiin meni. Jos myyt sitä täällä torilla niin katsotaanpa seuraamukset.
Varmista aina että nakissa on kaksi päätä. Jos näin ei ole, kyseessä on rinkeli.
madcow2
18.01.2013 17:24:49
Gabe: Mitäköhän seuraamuksia tällaisesta pahimmillaan tulee, jos tulli sattuu ottamaan tarkempaan syyniin?

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404#L7P56a (kohta 3 lähinnä)

Sakkoja, sakkoja, isoja sakkoja... vai miten se biisi meni? Voisi kuvitella, että muitakin seuraamuksia olisi. Esim verojen maksaminen, tai vaikkapa laitteen menettäminen valtion huostaan.
Rämpytän kitaraa, kun en muutakaan osaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)