Aihe: Halpa kitarakaappi metalliin?
1 2 3
Antti1
21.06.2008 21:59:28
Mistä tuo muuten johtuu että 2x12 levittää ääntä paremmin kuin 4x12? Vai onko tää jotain mutua?

Lisääntynyt elementtimäärä tuon aiheuttaa. En nyt muista ilmiön nimeä, voin koittaa kaivaa sen jostain esiin.
"If life seems jolly rotten there's something you've forgotten and that's to laugh and smile and dance and sing."
Pallo-Kala
21.06.2008 22:07:01
Tähän voisi pistää oman postauksen.

Eli olen ostamassa engl blackmore nuppia ja tarvitsisin kaappia.
Hinta pitäisi olla alle 500e, käytettynä varmaan etsin. Soitetaan bloodbathia, eli death/thrash metallia.

Hieman sekava kirjoitus. :/
You'r all gay!
washburn
21.06.2008 22:13:18

Mistä tuo muuten johtuu että 2x12 levittää ääntä paremmin kuin 4x12? Vai onko tää jotain mutua?

Kaiuttimen suuntaavuus on yleensä sitä suurempi, mitä suuremmat ovat säteilijän mitat toistettavan äänen aallonpituuteen nähden, eli tässä tapauksessa kaapin suuntaavuus kasvaa elementtien pinta-alan kasvaessa.

Mitä isommat elementit kyseessä, sitä matalemmille taajuuksille tuo suuntavuuden vaikutus ulottuu.
lahjattomat harjoittelee
tommiot
21.06.2008 22:13:39 (muokattu 21.06.2008 22:14:54)
Lisääntynyt elementtimäärä tuon aiheuttaa. En nyt muista ilmiön nimeä, voin koittaa kaivaa sen jostain esiin.

Interferenssi. Kun kuuntelet 4x12-kaappia yläviistosta, alemmista elementeistä tulee ääniaallot viiveellä ylempään verrattuna. Ne menee sitten jotkut vastavaiheeseen ja saundí muuttuu. Tätähän tapahtuu tietenkin jo myös 12" elementissä itsessään, kun eri kohdista elementtiä tulevat ääniaallot kohtaavat.
Aki
21.06.2008 22:39:32 (muokattu 21.06.2008 22:39:48)

Ei ole mutua, se on fysiikkaa. Kaiutinelementit ovat matalammilla taajuuksilla vähemmän suuntaavia, lähenevät pallomaista värähtelijää. Nuo ääniaallot kun saapuvat ylemmästä ja alemmasta kaiuttimesta kuulijan korvaan eri aikaan, vaihe-erosta johtuen kampasuodatus leikkaa tiettyjä taajuuksia. Taajuuksien leikkaantuminen havainnoidaan lähinnä hiljempana äänenä. Ainakin periaatteessa siten myös taajuusvasteeltaan häiriintyneenä.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
kipu69
26.06.2008 22:52:23
Behringer BG412S on loistava kaappi alle kolmensadan. Ja pitÀÀ nimenomaan olla tuo S-malli. Tsekkaa ulos.

Mulla on tuo kans ja ei voi muuta kuin suositella....
" I feel like shit, But at least I feel something..." -In Flames
BaldieFarman
26.06.2008 23:34:45
No täytyy häpeäkseni sanoa, ettei esim. Behringerin Ultrastack ole paska ollenkaan... Se on todella jämäkkä ja kestää mitä vaan. Soundikin on oikein riittävä ainakin itselle... Treeneissä ja pikkukeikoilla ei kukaan harrastelijamuusikko perehdy akustiikkaan ja soudeihin niin paljoa, että olisi sillä kaiutinelementillä niin paljon väliä... enemmän on kyse siitä, että löytää suurin piirtein sen omanlaisen soundin ja sitten ruuvailee tarpeeksi...

Itsellä on tosiaan tuo Behkun BG412H ajanut asiansa todella hyvin eikä ole kukaan vielä tullut keikalla sanomaan että olisi kitarasoundeissa jotain vikaa. Mutta pistä vaan 1000e siihen Mesan kaappiin kun mnetin viisaat niin sanoo. Behkun löytää torilta käytettynä 200e.
Om du vill ha köttbullar... Say YEAH!
Mr. Speed
26.06.2008 23:50:32 (muokattu 26.06.2008 23:52:36)
No täytyy häpeäkseni sanoa, ettei esim. Behringerin Ultrastack ole paska ollenkaan... Se on todella jämäkkä ja kestää mitä vaan. Soundikin on oikein riittävä ainakin itselle... Treeneissä ja pikkukeikoilla ei kukaan harrastelijamuusikko perehdy akustiikkaan ja soudeihin niin paljoa, että olisi sillä kaiutinelementillä niin paljon väliä... enemmän on kyse siitä, että löytää suurin piirtein sen omanlaisen soundin ja sitten ruuvailee tarpeeksi...

Itsellä on tosiaan tuo Behkun BG412H ajanut asiansa todella hyvin eikä ole kukaan vielä tullut keikalla sanomaan että olisi kitarasoundeissa jotain vikaa. Mutta pistä vaan 1000e siihen Mesan kaappiin kun mnetin viisaat niin sanoo. Behkun löytää torilta käytettynä 200e.

Usko pois. Kitarakamoissa tiettyyn hintaan asti paremmuus tulee käsikädessä hinnan mukana. Tietyssä pisteessä tulee raja, kun hinta nousee nopeammin kuin laatu. Helppo on sanoa, että kaappi on todella hyvä, ja varmasti parempi hinta/laatu-suhteeltaan kuin Mesa, kun ei ole ikinä kokeillut. Totuus on se, että Mesa on PALJON laadukkaampi kuin tuo Behringer. Se onko se neljä kertaa laadukkaampi/parempi, vaivain kaksi kertaa on mielipidekysymys. Kaappien kanssa se on vähän niin, että jos haluaa huomattavaa parannusta on hinta kolminkertaistettava(vrt. Behku vs. ENGL V30). Kaksinkertaistaminen ei vielä välttämättä vaikuta paskaakaan(vrt. Randallin 450e kaappi vs. Behku). Soundiin vaikuttaa paljon elementtien lisäksi kaapin rakenne yms. Halvalla tehty kaappi(Behku) on tehty halvoista materiaaleista, koska yksikään firma ei lähde tekemään tappiota. Kallis kaappi kalliimmista materiaaleista. Käytännössä aina kalliimpi materiaali on parempi. Lisäksi se minkä olen käsittänyt on se, että kalliimmat vermeet yleisesti ovat paljon tasalaatuisempia. En sano, että Behringer olisi huono. Itse sentään olen harkinnut sellasita halvalla, koska toi komero on ilmeisen tukeva itsessään. Siihen jotkut kunnon elementit, niin voisi toimia.
F@F - Thrash/death-mättöä progevivahtein
Aki
27.06.2008 00:29:23

Behringer BG412S on loistava kaappi alle kolmensadan.

Voi kun muistaisin mikä Behkun 4x12"-malli kaverin kämpillä joskus majaili. Luulin ettei kaapeissa nyt kovin suuria eroja voi olla, mutta tuo Behku oli kyllä niin kummallisen, epämusikaalisen, ja ruman kuuloinen ettei mitään rajaa. Elementit vaihtamalla olisi varmaan saanut ihan hyvän kaapin, mutta halvemmaksi tulisi ostaa skobe valmiiksi hyvillä elementeillä.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
BaldieFarman
27.06.2008 02:09:13
Usko pois. Kitarakamoissa tiettyyn hintaan asti paremmuus tulee käsikädessä hinnan mukana. Tietyssä pisteessä tulee raja, kun hinta nousee nopeammin kuin laatu. Helppo on sanoa, että kaappi on todella hyvä, ja varmasti parempi hinta/laatu-suhteeltaan kuin Mesa, kun ei ole ikinä kokeillut. Totuus on se, että Mesa on PALJON laadukkaampi kuin tuo Behringer. Se onko se neljä kertaa laadukkaampi/parempi, vaivain kaksi kertaa on mielipidekysymys. Kaappien kanssa se on vähän niin, että jos haluaa huomattavaa parannusta on hinta kolminkertaistettava(vrt. Behku vs. ENGL V30). Kaksinkertaistaminen ei vielä välttämättä vaikuta paskaakaan(vrt. Randallin 450e kaappi vs. Behku). Soundiin vaikuttaa paljon elementtien lisäksi kaapin rakenne yms. Halvalla tehty kaappi(Behku) on tehty halvoista materiaaleista, koska yksikään firma ei lähde tekemään tappiota. Kallis kaappi kalliimmista materiaaleista. Käytännössä aina kalliimpi materiaali on parempi. Lisäksi se minkä olen käsittänyt on se, että kalliimmat vermeet yleisesti ovat paljon tasalaatuisempia. En sano, että Behringer olisi huono. Itse sentään olen harkinnut sellasita halvalla, koska toi komero on ilmeisen tukeva itsessään. Siihen jotkut kunnon elementit, niin voisi toimia.

En väittänytkään, ettei se Mesan kaappi ,vai mikä se ny oli, olisi parempi... oli se sitten kaksi kertaa tai kolme kertaa tai vaikka sata kertaa parempi... Tosiasia on vain se, että suurin osa tälläkin palstalla kirjoittelevista ihmisistä ovat kuitenkin harrastajia musiikin saralla ja heistäkin iso osa saatta olla opiskelijoita tai muuten vain "köyhiä" eli tommonen muutaman sadan... tai jopa 700 euron ero siinä kaapin hinnassa voi tarkoittaa parin vuoden puuron syöntiä, kun toisille se ehkä tarkoittaa sitä, "että laitanpa sen sivuun ensi palkasta."

Se itselle sopiva ja riittävän hyvä soundi löytyy helposti paljon edullisemmilla vehkeillä, kuin noi 2000e nupit ja 1000e kaapit... joten miksi pitää sellaisia suositella, jos ihminen kiltisti kysyy "kaappia metalliin hintaluokassa 300e"
Om du vill ha köttbullar... Say YEAH!
seppo69
27.06.2008 02:39:35
Olen kuullut tuota Behringerin kaappia osaavan metallimiehen käsittelyssä ja täytyy sanoa, ettei mitään vikaa. Pitkän ajan kokemuksista en osaa sanoa mitään. (kestävyys jne.)
kipu69
27.06.2008 05:32:39 (muokattu 27.06.2008 05:37:04)
En sano, että Behringer olisi huono. Itse sentään olen harkinnut sellasita halvalla, koska toi komero on ilmeisen tukeva itsessään. Siihen jotkut kunnon elementit, niin voisi toimia.

kaappi on tosissaan todella tukeva ja itse pidän siitä että ylemmät elementit on suunnattu myös sivulle. elementit ovat suht neutraaleja soundiltaan ja mikä parasta tuota uskaltaa huoletta luukuttaa kovaa ja noiden em. kriteerien perusteella kaapin ostinkin. tosin elementit tuohon aion vaihtaa ja ne jenssenit heitän omatekeleeseen alakaappiin. treeniksellä odottelee 2 eminencen v12:sta elementtiä, toinen pari pitäisi vielä ostaa mutten ole vielä osannut päättää mitä...
kipu69
27.06.2008 05:34:04
Olen kuullut tuota Behringerin kaappia osaavan metallimiehen käsittelyssä ja täytyy sanoa, ettei mitään vikaa. Pitkän ajan kokemuksista en osaa sanoa mitään. (kestävyys jne.)

Bändi kaverilla on ollu se s-mallin behku jo kohta 5 vuotta eikä ole mitään ongelmia koskaan ollut...
Mr. Speed
27.06.2008 08:01:59 (muokattu 27.06.2008 08:03:07)
Se itselle sopiva ja riittävän hyvä soundi löytyy helposti paljon edullisemmilla vehkeillä, kuin noi 2000e nupit ja 1000e kaapit... joten miksi pitää sellaisia suositella, jos ihminen kiltisti kysyy "kaappia metalliin hintaluokassa 300e"

Tämä on kyllä valitettava tosiasia muusikoiden.netissä. Voihan toki olla, että kysyjä haluaisi tämän vain välietapiski, koska juuri nyt ei ole sitä kuuluisaa 1000 euroa ylimääräistä rahaa. Kuitenkin, musta on tyhmää sanoa, "kasvata budjettia 60% ja osta käytetty Marsu!"

kaappi on tosissaan todella tukeva ja itse pidän siitä että ylemmät elementit on suunnattu myös sivulle. elementit ovat suht neutraaleja soundiltaan ja mikä parasta tuota uskaltaa huoletta luukuttaa kovaa ja noiden em. kriteerien perusteella kaapin ostinkin. tosin elementit tuohon aion vaihtaa ja ne jenssenit heitän omatekeleeseen alakaappiin. treeniksellä odottelee 2 eminencen v12:sta elementtiä, toinen pari pitäisi vielä ostaa mutten ole vielä osannut päättää mitä...

Joo, näin olen kuullut! Veitkö sinä ne Eminencet torilta? :) Damn you... Itse olen harkinnut osallistuvani tohon Celestion kimppatilaukseen. Kannattaa harkita tätä vaihtoehto. Ei tule esim V30 kalliiksi.

Niin, ja muistaakseni aiankin toinen Pain Confessorin kitaristeista käyttää Behringerin kaappia.
teukka
27.06.2008 08:41:29
Mulle tuli V30 Celestionit(4kpl) Englannista äskettäin rahteineen 247€ joten ei paha?
There´s only one rule of metal...PLAY IT FUCKING LOUD!!!
koponen
27.06.2008 09:25:30
Voi kun muistaisin mikä Behkun 4x12"-malli kaverin kämpillä joskus majaili. Luulin ettei kaapeissa nyt kovin suuria eroja voi olla, mutta tuo Behku oli kyllä niin kummallisen, epämusikaalisen, ja ruman kuuloinen ettei mitään rajaa. Elementit vaihtamalla olisi varmaan saanut ihan hyvän kaapin, mutta halvemmaksi tulisi ostaa skobe valmiiksi hyvillä elementeillä.

Noilla kuvauksilla se ei ainakaan tuo S-malli ole ollut. Behkulla on monta kaappia ja tuo S on jostain syystä parempi kuin muut yhteensä.
If it says Marshall on the front, you're good to go
Mr. Speed
27.06.2008 09:50:27
Mulle tuli V30 Celestionit(4kpl) Englannista äskettäin rahteineen 247€ joten ei paha?

Näinhän se on! Tosta kimppatilauksesta ois irronnu kai pari kymppiä vielä halvemmalla :) Itse ajattelin jonkun sekoituksen tehdä :) Voisi pistää neljä eri elementtiä :D
mungiisi
27.06.2008 10:05:13
Tähän voisi pistää oman postauksen.

Eli olen ostamassa engl blackmore nuppia ja tarvitsisin kaappia.
Hinta pitäisi olla alle 500e, käytettynä varmaan etsin. Soitetaan bloodbathia, eli death/thrash metallia.

Hieman sekava kirjoitus. :/

Tuohon hintaan pitäisi saada jo ENGLin standard 4x12" joka itsellänikin on Blackmore nupin kanssa. Ja toimii.

http://koti.mbnet.fi/grim/temp/mungiisi/
Olen aiemminkin linkittänyt nämä klipit, kyseessä on siis Blackmore-nuppi Behkun BG412S ja ENGLin stankku 4x12" kaappien kautta. Kitarana LTD SC607B. Olisi parempikin näyte tuosta ENGListä omalla kaapillaan, mutta ei ole hostia sille. Pallo-Kalalle sen jo lähetin sähköpostilla.
I'm not insane... I'm just smarter than you
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)