![]() 28.04.2008 22:30:02 | |
---|---|
Mun mielestä aloittajan pohjustama aihe on kuin uskonnoista puhuisi: Ei pääty koskaan eikä kovin laajaa konsensusta saavuteta ;) Yksi mikä mua harmittaa on se että kun kaipaisi vahvistimesta paljon ominaisuuksia, ei sellaisia ole kuin juuri 100W nuppeina tarjolla isoilta merkeiltä. Ja ite haluaisin jonku 20-40W putkipäättärin. Mikä juttu siinä on että katalogeja kun selailee niin poikkeuksetta ominaisuuksien myötä lisääntyy myös tehot? Ei kaikki tehoja välttämättä tarvi lisää, vaan ehkä 1-2 lisäkanavaa ja kytkentäominaisuuksia! "Holy Grailin" etsintä on jo melkein utopiaa jos haluaa vahvarista enemmän kuin kaksi ultimatea perussoundia. Rahasta jos homma ei ois kiinni niin hommaisin varmaan pari-kolme vahvistinta, periaatteella mesa mätöille ja marsu rokille ja fenkku/voxi/rolandi puhtaille... Homma pitäisi rajata tosiaan tarpeen mukaan, yksi ei vaan tee kaikkea ellei jossain osa-alueessa taivuta kompromissiin. Yhden soundin jätkille riittää se yksi stäkki, kitara ja piuha ja hienoa niin. Mutta joidenkin juttu ei olekaan se yksi vahva vaan laaja monipuolisuus. Kö? Mutta jos keskitytään enemmän teknisiin ratkaisuihin eikä niinkään tuohon psyykenpuoleen ja inhimillisyyksiin niin periaatteessahan se menee niin että hyvän puhtaan vahvarin saa hyvin soimaan spedusäröilläkin. Mutta hyvän särön omaavan vahvistimen cleania ei saa timangiksi millään polkusimella. Hlökoht etsin vahvaria jossa ois 2 hyvää soundia: putipuhdas ja "iso särö" - vahvin kandidaattini on orange rockerverb 50 (säästellään ny pari vuotta...) noi 2 perussoundia on ne mitä haluan teknisesti ja käytännössä eniten tarttisin: korkeimman prioriteetin soundit haluan vahvarista ilman purkkeja. tarvittaessa voisin puhtaaseen kanavaan ajella sitten high-gain-tr00-heavy-polkimella tai kevytrosottimella jos niin haluan. useimmiten kevytrosot otan kuitenkin särökanavasta tiputtamalla gainia kitaran volumepotikasta. ihan ultimatum juttu mulle ois kyllä sellainen yhden kanavan peli josta saisi input-gainia säätämällä putipuhtaasta highgainiin portaattomasti. teknisesti tää toteutus vaatis kyllä tosi hifiä signaali/kohina-hyötysuhdetta ja päätteen jälkeen rankkaa compressor/limitteriä koska kun soundi olisi näin korjattu niin ongelma olisi volabalanssi... "Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008) | |
![]() 28.04.2008 22:34:23 | |
Lisäisin vielä että yksi monipuolisin laite mitä oon kohdannu on koch pedaltone -etuaste. Soundeja saa laidasta laitaan yhdestä koneesta mutta ongelmaksi tulee se että pahimmillaan joutuu neljää (4) kytkintä polkaisemaan kun haluaa äärilaidasta toiseen vaihtaa soundin. Toimii siis koti- ja äänityssoitossa mutta livenä en enää lähde yrittämään. Lisäksi kaikkien soundivaihtoehtojen kesken on ihmeen vaikea saada volumet balanssiin, miinusta siitäkin. "Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008) | |
![]() 28.04.2008 23:23:21 | |
Yksi mikä mua harmittaa on se että kun kaipaisi vahvistimesta paljon ominaisuuksia, ei sellaisia ole kuin juuri 100W nuppeina tarjolla isoilta merkeiltä. Ja ite haluaisin jonku 20-40W putkipäättärin. Mikä juttu siinä on että katalogeja kun selailee niin poikkeuksetta ominaisuuksien myötä lisääntyy myös tehot? Ei kaikki tehoja välttämättä tarvi lisää, vaan ehkä 1-2 lisäkanavaa ja kytkentäominaisuuksia! Komppaan täysillä joka lausetta! Mä oon kans aina kironnut tota meininkiä. Vähemmän watteja, enemmän ominaisuuksia, jumalauta! | |
![]() 28.04.2008 23:57:44 | |
Mesan 20/20 pääte ja sille jokin monipuolinen putkietuaste kaveriksi. Toimii, on monipuolinen ja varmasti hyvä vaihtoehto niille joille 20-40W on enempi kuin passeli: http://www.mesaboogie.com/Product_I … ower/20_20_Stereo/20_20_stereo.html Niin, tai jollei räkkikamat kelpaa, niin nuppina sitten 5:25 Express. On ominaisuuksia, on soundia, on säädettävää... onpi myös ihan hyväsoundinen vermes: http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Express/Express.htm | |
![]() 29.04.2008 00:05:36 | |
Komppaan täysillä joka lausetta! Mä oon kans aina kironnut tota meininkiä. Vähemmän watteja, enemmän ominaisuuksia, jumalauta! Miksei sitä tehoa saisi olla? Iso teho tarkoittaa isoa headroomia. Täydennän vielä edellistä tarinaani. Tarvitsen siis 3 oikeaa kanavaa, eli 3 eri pre amppia ja luonnollisesti jokaiselle kanavalle omat eq:t ja volumet. Näin ei tarvitse tehdä kompromissejä missään kohtaa. Puhtaan kanavan haluan oikeasti puhtaana. Ja isolla headroomilla, sekä kunnon punchilla ja dynamiikalla, niinkuin särötkin. 3 ominaisuutta joita ei voi olla liikaa puhuttaessa vahvistimista. Särösoundin pitää myös puhdistua kitaran volumea kääntämällä. So many assholes... So few bullets. | |
![]() 29.04.2008 00:12:55 (muokattu 29.04.2008 00:15:53) | |
Komppaan täysillä joka lausetta! Mä oon kans aina kironnut tota meininkiä. Vähemmän watteja, enemmän ominaisuuksia, jumalauta! Tästä syystä rupesin tuumaamaan itselleni customnuppia. Ominaisuuksia kele. Tosin siihen tulee tehoa 100w ja alle 4*12" -komero. Mun kamat ei ole makuuhuonesoittelua varten. Säröasteet ja eq-osasto tulee olemaan sellaisia, mitä ei ole tällä hetkellä yhdessäkään markkinoilla olevassa vahvistimessa. Säätövaraa ja mahdollisuuksia on tarpeeksi. Siitä lisää jahka se valmistuu, hieno laite tulee. Niin ja mulla on käytössä eri styrkkarit puhtaalle, särölle ja lo-fi-osastolle. Yksikään vahvistin ei hoida noita kaikkia asioita sillä tavalla kuin minä haluan. Kunnon kakkasoundia on myös mahdoton saada muusta kuin kunnon kakkavahvistimesta. :D En oo saanut btw tuolla "alla puhdas, päällä säröpoljin" -meiningillä koskaan kunnon särösoundia aikaan. Ja aika monta purkkia on tullut kokeiltua. Mikään ei oo pärjännyt styrkkarin oman etuasteen särölle. Aina on joku mutta, joko botne häipyy, muuttuu epämääräiseksi tai alkaa pöristä. Yläkerta kihisee tai menee tukkoon, middle konottaa tai puuttuu kokonaan. Mutta: en oo myöskään omistanut kitaravahvistinta, jota yleisesti kehutaan ja suositellaan purkkien kanssa käytettäväksi, esim. Fenderin comboja ym. Mulla on aina ollut nuppi/kaappi-yhdistelmiä(paitsi kovimpaan digikahvinkeitinaikaan 2000-luvun alussa), jossa on ollut idena se, että kanavien soundit toimivat ilman purkkeja. Räkkiefektit on olleet mulle muutenkin jotenkin läheisempiä kuin purkit. Silti: Paras tulos säröpuolella (sit kun mennään oikein labrameininkiin studiopuolella) on tullut yleensä kun laittaa styrkkarista särökanavan päälle, hakee soundin ja hienosäätää sen purkilla. Siinä asuu hyvyys. Siksi onkin tullut hommattua kaikenlaista purkkikamaa, lähinnä ääniyshommia ajatellen, mutta mikään mitä mulla on ei toimisi yksinään särönä puhtaan kanavan päällä mun hommissa. Mä tartten aika tietynlaista säröä(kuten puhdastakin) ja sitä ei mikä tahansa purkki tuota. Eikä vahvistin. No yhyy.
www.kirofoni.com | |
![]() 29.04.2008 00:28:10 | |
Miksei sitä tehoa saisi olla? Iso teho tarkoittaa isoa headroomia. Jos ei tarvitse niin miksipä sitä periaatteessa maksaisi ylimääräisestä. Mulla on vahvistimessa headroomia vallan perkeleesti ja watteja 80. Kertaakaan keikalla en ole kääntänyt volaa edes kello ysiin asti. Yleensä just sen verran että alkaa ääntä tulemaan... Toisaalta, mä en olekaan järin isoilla lavoilla soittanut. Siltikin olen vahvistimeeni vallan tyytyväinen. Siinä on kaikki mitä mä tarvitsen eikä yhtään enempää. Paitsi tietysti perkuleesti watteja. Tässä on kaksi kanavaa ja kolmas löytyy kitarasta vahvistimen ollessa särökanavalla. En koe tekeväni minkäänmoisia kompromisseja missään vaiheessa. Kai mä oon onnekas sitten kun ei tarvi funtsia jotta miten mä saisin hommaa parannettua kamojen osalta. Soittamaan täytyy kuitenkin opetella vielä joskus, oikeasti. Tokihan toisinaan tekee mieli kokeilla jotain häröä ja siksi tunkee jonkun purkin eteen mutta yleensä ne sitten eivät kauaa siinä pyöri. Wahi on lähestulkoon ainut joka on ollut ja pysyy. Hemmetin sekavaa tekstiä taisi olla jossa ei tainut olla myöskään mitään tolkkua. Loafers Musiikkia sulle ja mulle Hello punks! | |
![]() 29.04.2008 01:29:47 | |
Niin, tai jollei räkkikamat kelpaa, niin nuppina sitten 5:25 Express. On ominaisuuksia, on soundia, on säädettävää... onpi myös ihan hyväsoundinen vermes: http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Express/Express.htm 5:50 kiinnostaa enemmän kun en haluais enää EL84-päätettä. Vermes on samassa hintaluokassa kuin orangen rockerverb 50 joten toi on pakko tsekata sitten eräänä päivänä kun lähden uutta vahvaria ostamaan. Minusta mitään ei pitäisi ostaa suoraan, vertaamatta edes johonkin vaihtoehtoon. Kiitän vinkistä. Headroomia taas en putkivermeiltä hae. Ennemmin sagia ja kompressiota ja muroa :) Riippuen toki taas siitä missä vedetään ja mitä vedetään mutta mä en niin isoilla lavoilla soita että edes 50w vahvaria pääsis oikeasti luukuttamaan. Mulle se 30-40 wattia ois optimi. 20w on pari kertaa jääny vähän vajaaksi ja 50w oon vain kerran eläessäin päässy oikein kunnolla luukuttaa ja sekin oli studiossa niin ei tehny äänenpaineet kipeää. Lisäksi, sillon kö 20w ei riitä niin parempi ratkaisu ois musta oikeasti mikittäminen ja PA/monitorit mutta eihän siihen aina ole mahkuja. Varsinkaan jos treeniksellä tarvii mölytä. "Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008) | |
![]() 29.04.2008 01:30:44 | |
Jos ei tarvitse niin miksipä sitä periaatteessa maksaisi ylimääräisestä. Toki isompi päätemuuntaja nostaa hintaa mutta enemmän mulla ja varmaan monella muullakin on kyse siitä että pitäis saada avata sitä hanaa jotta saatais pääteastekin tosissaan laulamaan. "Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008) | |
![]() 29.04.2008 01:48:29 | |
Toki isompi päätemuuntaja nostaa hintaa mutta enemmän mulla ja varmaan monella muullakin on kyse siitä että pitäis saada avata sitä hanaa jotta saatais pääteastekin tosissaan laulamaan. No tuota mä tossa vähän niinkuin hainkin... :-) Loafers Musiikkia sulle ja mulle Hello punks! | |
![]() 29.04.2008 07:30:16 | |
Mun mielestä aloittajan pohjustama aihe on kuin uskonnoista puhuisi: Ei pääty koskaan eikä kovin laajaa konsensusta saavuteta ;) Nooh... Hyvää keskustelua ainakin on käyty. Yksi mikä mua harmittaa on se että kun kaipaisi vahvistimesta paljon ominaisuuksia, ei sellaisia ole kuin juuri 100W nuppeina tarjolla isoilta merkeiltä. Ja ite haluaisin jonku 20-40W putkipäättärin. http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=160239&oo=0 =) JuSu "Life sucks and then some guy on an internet forum refuses to swap his wife for a packet of biscuits."
-noir- | |
![]() 29.04.2008 10:16:51 | |
Ainahan sen tehokkaan putkikoneen kaveriksi voi ostaa keinokuorman. Weber Mass maksaa hyvän pienen harjoitusvaffarin verran. Onnistuupi kotisoittelu omalla suosikkivermeellä ja -soundilla. Vielä kun varustaa esmes 2x12" kaapin hyvillä elementeillä, niin nekin alkavat soimaan ilman suurempaa luukutusta. | |
![]() 29.04.2008 10:50:47 | |
On vaan hassua ostaa se satawattinen ja keinokuorma. Vähän niinku ostais ferrarin ajellakseen sillä pihassa ympyrää, ja koska haluaisi kepittää niitä vaihteita hommaisi ferrariin sellasen vaihelaatikon jolla voi ajella 20km/h vitosvaihteella. Sama asia. Oon kyllä haaveillu että sitten kun mulla ois se rockerverb/mesa tai joku tollanen 30-50w "unelmieni nuppi" niin hommaisin kotisoittoa varten axetrak-kaapin. Äänitys ois helppoa eikä tarttis keinokuormaa. Tai saa nähä, voihan olla että joskus jonku keinokuormankin ostan/rakennan ihan vain että tuohan se tavallansa taas monipuolisuutta ja mahdollisuuksia tehä asioita. Esim. lainata sitä kaverin satawattista kotiin joskus... Mutta silti, minusta parasta olisi jos saisi mahdollisimman yksinkertaisesti toteutettua sen mitä haluaa, ilman että on ylitehokas nuppi jota säädetään pedaalilla ja tehoja hillitään keinokuormalla. Toki ihan tervettähän on toteuttaa ne soundit "korvilla eikä silmillä" ja tähän taktiikkaan oon itekin pakon sanelemana opetellut koska sitä holy grailia ei ole vielä löytyny. On mullakin välillä boutique-kamojen seassa behringerin compressor-limiter pedaali :D "Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008) | |
![]() 29.04.2008 10:57:17 | |
Kerronpa oman settini ja käyttöidean: Vox AC30CC jonka kanavat lähes poikkeuksetta linkitettynä, on lihaa soundissa. Sen edessä on Jekyll&Hyde ja sen edessä vielä Paha Apina. Vahvarista puhtaat ja ihan hippuset rutut, Apina boostaa sitä kivasti kun pitää mennä vähän enemmän ryppyyn. Jekyllistä sooloihin lisää Jormaa ja hölmöilypäivinä käytetään Hydeä tuottamaan epäortodoksiset soundit. Jotenkin tuntuu että turhan monimutkaista on mutta olkoon kun soundit on 99% juuri sitä mitä olen hakenut. ...opi toisten erehdyksistä, sillä elämä on niin lyhyt että et ehdi tehdä kaikkia virheitä itse... | |
![]() 29.04.2008 11:00:34 | |
No ei tuo nyt niin monimutkaiselta kuulosta minusta. Sarjassa säröttäminenhän on kitarasoundeissa "spagetti bolognese" -resepti. Joka kokilla hieman erilainen mutta kaikki syödään ketsuppi roiskuen ;) (ketsuppi olkoon tässä asiayhteydessä miksaaja studiossa tai keikalla) "Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008) | |
![]() 29.04.2008 11:02:27 | |
ja hölmöilypäivinä käytetään Hydeä tuottamaan epäortodoksiset soundit. tästä ilmaisusta mojautan plussan :D itellä samansuuntainen meno, tosin hölmöilen tosi paljon ja usein... vähän niinku söisin perunan sijaan karkkia... "Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008) | |
![]() 29.04.2008 11:15:06 (muokattu 29.04.2008 11:18:14) | |
kannattaa hankkia semmoinen vahvistin jossa mahd. hyvät puhtaat soundit ja sitten ne säröt eril. säröspeduista.. ja saapahan tosiaan vaihdella soundia mielensä mukaan kuten tuossa ylhäällä jo mainittiinkin. (varsinkin nämä heebot + minä joilla mieli vaihtuu vähintään kerran päivässä) tähän yhdyn kyllä täysin. sen verran paljon jo tullut vahvistimia läpi käytyä ettei ainakaan alle 2000eur. vahvistimista yksikään miellytä mua niin että löytyisi sekä hyvät puhtaat että hyvät säröt samasta masiinasta. mutta paljonko on sitten paljon sijoittaa rahaa pelkkään puhtaaseen soundiin..... Näinpä. Itse lopetin etsimisen, kun hankin (Torilla olevan) -65 JMI Voxin. Siinähän ollaan soundin alkujuurilla. Fenderin tiettyjen mallien ohella historian himotuin puhdas soundi. Eteen vain hyvä säröpedaali ja siitä saa A+++ perussoundit. Mutta eihän sekään ole niin yksinkertaista. Kun ostaa vanhan vahvarin, siitä pitää todella pitää huolta. Sitä on vähän v-maista roudata keikoilla, eikä sitä laskisi silmistä hetkeksikään. Kun saavutin sen absoluuttisen soundin, tulikin sitten eteen se käytännöllisyys. Nyt oon alkanut kelata, että tyydyn keikkailemaan vaan re-issueilla ja murehdin vähemmän. Eri juttu, jos olis kitarateknikko ja muut, jotka huolehtis käytännöstä. Mutta niitä päiviä odotellessa... :D Ja hienoahan tollasta vanhaa Voxia olis pitää keräilymielessäkin...jos olis sitä kuuluisaa ylimääräistä. Jos vaan haluaa kaunista soundia ja unohtaa muun, kannattaa pistää vaan rahaa hyvään perussoundiin ja sitten ottaa pedaaleita eteen sitä mukaa, kun mieli mihinkin suuntiin heittelee. Speduja on myös helppo ostaa, myydä ja vaihtaa. Sitten on tää meninki, että hifipäättäri, etuaste ja räkkimultiefektit. Pois se minusta, just keep it simple. Kun kelaa, millasta soundia menneinä vuosikymmeninä on saatu yhditelmällä vahvari, tuubiscreameri, kitara ja sormet.. Mutta yks muusikkona olemisen hienouksista on kyllä nää soittokamat. Voi kun joskus vois vaan löytää ne lopulliset... P.S. Jekyll&Hyde rulaa. Still searching for the "Holy Grail of Tone"... | |
![]() 29.04.2008 11:40:29 | |
On vaan hassua ostaa se satawattinen ja keinokuorma. Vähän niinku ostais ferrarin ajellakseen sillä pihassa ympyrää, ja koska haluaisi kepittää niitä vaihteita hommaisi ferrariin sellasen vaihelaatikon jolla voi ajella 20km/h vitosvaihteella. Sama asia. Ajattelet asiaa väärin. Ferrarin hankinta kylmään pohjolaan on muutenkin kyseenalaista, vaikka itsekin haluaisin valkoisen 512TR:n. Sen sijaan, tehokkaallakin autolla VOI AJAA hiljaa, mutta tarvittaessa sieltä löytyy ruutia. Ylimääräinen voima reservissä on harvemmin miinusta, niin musakäytössä kuin autoilussa. Oon kyllä haaveillu että sitten kun mulla ois se rockerverb/mesa tai joku tollanen 30-50w "unelmieni nuppi" niin hommaisin kotisoittoa varten axetrak-kaapin. Äänitys ois helppoa eikä tarttis keinokuormaa. Tai saa nähä, voihan olla että joskus jonku keinokuormankin ostan/rakennan ihan vain että tuohan se tavallansa taas monipuolisuutta ja mahdollisuuksia tehä asioita. Esim. lainata sitä kaverin satawattista kotiin joskus... Niinpä. 100W kojeesta saa keinokuormalla "kakskytvattisen", mutta 20W koneesta et taio 100W millään, paitsi vaihtamalla sen isompaan vimpaimeen. Tässä tullaan siihen että siitä Ferrarista on toimittamaan sekä kauppakassin että sporttikoneen virkaa, toisin kuin 1.1 Yariksesta (se soveltuu vain kauppakassiksi eikä sporttisuudesta ole tietoakaan). Mutta silti, minusta parasta olisi jos saisi mahdollisimman yksinkertaisesti toteutettua sen mitä haluaa, ilman että on ylitehokas nuppi jota säädetään pedaalilla ja tehoja hillitään keinokuormalla. Tällöin kannattaa hankkia 10 erilaista nuppia ja 10 erilaista kaappia ja yhdistellä niitä tarpeen mukaan. Tänään vedät 100W Marshallilla Stadikalla ja huomenna 5W combolla studiolla. Toki ihan tervettähän on toteuttaa ne soundit "korvilla eikä silmillä" ja tähän taktiikkaan oon itekin pakon sanelemana opetellut koska sitä holy grailia ei ole vielä löytyny. Mie veikkaan, että moni ei löydäkään sitä oman soundin "Graalin maljaa". Johtuen ihan siitä, että auringon ja kuun tavoittelu jatkuu siitä huolimatta että kourassa on unelmavehkeet. Toki, laitteita saa ja pitää vaihtaa, kivaahan se on... vaan kannattaa tehdä itselle selkeät raamit mitä tavoittelee ja mitä hakee. Moni ei tuon taivaankappaleiden tavoittelun lisäksi edes tiedä, mitä todellisuudessa etsii. Sokea vaeltelu johtaa todella harvoin perille. | |
![]() 29.04.2008 11:55:09 (muokattu 29.04.2008 11:55:25) | |
Mie veikkaan, että moni ei löydäkään sitä oman soundin "Graalin maljaa". Johtuen ihan siitä, että auringon ja kuun tavoittelu jatkuu siitä huolimatta että kourassa on unelmavehkeet. Ei kun se johtuu just niistä kourista. Prkl kun ei voi vaihtaa niitä... :( Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen ---
Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis | |
![]() 29.04.2008 12:28:05 | |
Sellaisiahan noiden pitäisi olla, mutta netistä kuunneltujen klippien perusteella ei kyllä irtoa... :-/ Ne Randallin klipit on mun mielestä OK. Ja John Czajkowskin klipit on ja: http://www.rig-talk.com/forum/viewtopic.php?f=26&t=24658 En laske itseäni purististiksi, mutta mieluummin ottaisin tuollaisen "mallintavan" kuin Line6/Bognerin. Saattaa olla että hankin vielä tuollaisen, joten jos tiedät muita klippejä niin mielelläni kuuntelisin!! "Oh you are right, the JOE headstock completely SUCKS, but JOE doesn't give a crap. Either you give crap, or you don't."
- JOE (eli James Tyler) | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)