Tympee Huttunen 05.04.2008 13:53:25 | |
---|
Ihmetyttää tämä spedu-sana. Spedaali? Spedal? Itse luulen, että ainakin osa vanhojen pedaalien soundista tulee väljähtäneistä komponenteista. Elkot eivät välttämättä ole enää ihan iskussaan ja resistoreissakin on ollut alunperinkin heittoa. Nyt kun specsien mukaan väännetään samanlainen matolaatikko, onkin soundi täysin erilainen. Onko soundi parempi vai ei, se on sitten oma lukunsa. En usko, että Digitechin Bad Monkeystä tulee jonkun Tubescreamerin tapaan klassikkoa. Uskallan veikata, ettei moni tämän päivän Bad Monkeystä ole toimintakunnossa enää kahdenkymmenen vuoden päästä. |
Kivijalka 05.04.2008 14:07:32 | |
---|
En usko, että Digitechin Bad Monkeystä tulee jonkun Tubescreamerin tapaan klassikkoa. Uskallan veikata, ettei moni tämän päivän Bad Monkeystä ole toimintakunnossa enää kahdenkymmenen vuoden päästä. Uskoisin että nykyinen ajan henki ei enää salli minkään tuotteen nousta klassikoksi, oli sitten kyseessä kitara, pedaali taikka vahvistin. Nykyinen sarja- sekä käsinvalmistettujen pedaalien valtava tarjonta jo yksinään riittää vaikeuttamaan riittävästi esim. draivipedaalin nousemista "koko kansan Tube Screameriksi". Pieniä faniryhmiä varmasti tuote kuin tuote onnistuu haalimaan mutta sitä maailmanlaajuista käyttäjäkunnan hyväksyntää ja luottolaitteen leimaa lienee äärimmäisen vaikea enää mihinkään polkusimeen lätkäistä. Sori jos samanhenkistä tekstiä oli jo ketjun aiemmilla sivuilla, en halunnut lukea noita edellisiä sivuja kun otsikon perusteella siellä varmaankin on jo kolmas maailmansota käynnissä. :)
I regret to tell you that my mental wounds are not healing. In fact, they are driving me quite insane. I shudder to think that I might be going off the rails on a train, which is quintessentially, crazy. |
baba o riley 05.04.2008 14:09:51 (muokattu 05.04.2008 14:11:17) | |
---|
Ihmetyttää tämä spedu-sana. Spedaali? Spedal? varmaan joku suomalainen hillbilly banjonsoittaja = spede, on lanseerannut omanarvon tuntevana spedu-sanan suomalaisen kitarasanaston laajentamiseksi. Sana pedaali oli liian konservatiivinen eikä vastannut rockimusiikin vallankumouksellista vivahdetta. Sana "pedu" olisi tosin luonut tiettyä yhteenkuuluvuutta kansainväliseen pedal-sanaan. Ymmärrettävistä syistä sana PEDU ei kokenut läpimurtoa, elikkä suomalaiseen suuhun sopiva SPEDU on lanseerattu. :) |
Tympee Huttunen 05.04.2008 14:29:28 | |
---|
Uskoisin että nykyinen ajan henki ei enää salli minkään tuotteen nousta klassikoksi, oli sitten kyseessä kitara, pedaali taikka vahvistin. Nykyinen sarja- sekä käsinvalmistettujen pedaalien valtava tarjonta jo yksinään riittää vaikeuttamaan riittävästi esim. draivipedaalin nousemista "koko kansan Tube Screameriksi". Pieniä faniryhmiä varmasti tuote kuin tuote onnistuu haalimaan mutta sitä maailmanlaajuista käyttäjäkunnan hyväksyntää ja luottolaitteen leimaa lienee äärimmäisen vaikea enää mihinkään polkusimeen lätkäistä. No onhan Bossin Metalzone noussut klassikoksi jo nyt:) |
baba o riley 05.04.2008 14:31:06 | |
---|
Eikö se noussut joskus 80-luvulla jo??? Sehän on aika kasaripeli. |
opaa 05.04.2008 17:07:05 | |
---|
legendaarinen marsusärö (plexi) on itse asiassa aika keski/treblealuepainotteinen. Tähän asti asia jees, mutta haluaako kukaan soundinsa olevan "muovinen" ??? plastic equals crappy or? En mä mun kitarasoundia osaa sanoilla selittää miltä se kuulostaa, kait se pitää kuulla. Tältä se kuulostaa kännykkäkameran läpi, äänityslaatu on vähän mitä on: http://www.youtube.com/watch?v=H9oOxVxNWukJa olkoon vaan marsukin keskialuepainoitteinen, ei siinä mitään, mutta ei näistä silti kirveelläkään saa samaa. Harmi ettei kunnollista ääninäytettä oikein löydy. |
ectman 05.04.2008 17:20:28 | |
---|
Muutenkin olen vertaillut aika lailla vintagepurkkeja uusiin, ja kumma kumma, soittokamoissa tai pedalboardissa ei juurikaan ole jälkeen -77 valmistettu vehettä tällä hetkellä. ja kyllä se vaan soundaa hitosti rouheemmalta kuin uustuotanto samoista kaluista. Ihan läpällä ja offtopikkina huomasin vaan et sulla on torilla myynnissä '78 memory man. Onko se siis liian uusi ja/tai toi '77 joku raja? :) heh heh |
msormune 05.04.2008 19:28:15 (muokattu 05.04.2008 19:29:43) | |
---|
Kyllä tossa aloitusviestissä puhutaan mun käsittääkseni originaali vs. reissue asetelmasta, joka pätee periaatteessa tuohon Rat hommaankin; eihän kytkennässä kai käytännössä ole eroa "kuin" op-amp.... Ja onhan tässä jauhettu eri Tubescreamereistäkin, jotka ovat eri pedaaleita keskenään myös. On noissa rotissakin eroja... kts. http://happybob.com/rstrand/rat/pcratrev.gifTosin tuossa kuvassa on vissiin joitain virheitä huhujen mukaan. Luulen, että monissa vintage pedaaleissa ei ole käytetty kovin tasa-arvoisia komponentteja aikoinaan. Tarkoitan siis että esim. 4u7 kondensaattori on korvattu "lennossa" 10uF konkalla, jos ei ole muuta ollut sillä hetkellä. Rat2-pedaaleissa vissiin on jonain aikoina ollut sama IC-piiri kuin alkup. Ratissa, ja joskus joku toinen. Ja ei kai noita reissue-malleja tehdä käsipelillä enää, vaikka olisikin jonkun 1970-lukulaisen pedaalin reissue? |
baba o riley 05.04.2008 22:26:47 | |
---|
Ei ole 77rajaa, joskus van jää jokui härpatin käyttämättä. :) haluatko ostaa? |
rheinone 05.04.2008 23:55:22 (muokattu 05.04.2008 23:56:22) | |
---|
Mulla oli TS-808 jostain 8-kööt luvun alusta. Oli se pirun hyvä, mutta rupes markkinahinta nousemaan käyttöarvoa sen verran korkeammaksi, että pakko oli myydä pois. Toki hankin sen korvaavan Maxon OD-808:n ennen myymistä, ja totesin että hienosti vörkkii. Edelleen olen OD-808:aan erittäin tyytyväinen. All you gotta do is plug me into High Voltage rock'n'roll |