J.Hollström 13.01.2008 16:58:12 | |
---|
Basisteille samantien samanlainen systeemi? Ei tartte. Bassot pysyy vireessä aivan eri tavalla mitä kitarat. Toiseksi basson virityskoneet on niin paljon jäykempiä, että vaatisi aika vahvat moottorit niitä kääntämään. |
IJarro 13.01.2008 20:02:39 | |
---|
Ei tartte. Bassot pysyy vireessä aivan eri tavalla mitä kitarat. Toiseksi basson virityskoneet on niin paljon jäykempiä, että vaatisi aika vahvat moottorit niitä kääntämään. Basso kyllä pysyy. Riittävän hyvin. Omassa jazzarissa riittää ku tauoilla muodon vuoks tsekkaa vireen, jos jäänyt joku loppusointu vaivaamaan. Yleensä se on ollu kitarassa sillonki se epävire =) Let's do some living after we die... |
Artist 13.01.2008 20:31:44 (muokattu 13.01.2008 20:33:16) | |
---|
Pelismieshän tosin soittaa kaikki jutut yhdestä vireestä... Haluan nähdä pelimiehen, joka vetää esim. keikkasetillisen Sonic Youthia yhdestä ja samasta vireestä ja saa sen kuulostamaan vielä hyvältä/oikealta. Itse en oikein komppaa sitä ajatusta, että kaikki jutut pitäisi vetää samasta vireestä; jos vireitä vaihtamalla saa tehtyä mielenkiintoisempaa musaa, niin hyvähän se vain on. Ja nyt kun joku saa kuitenkin sanottua, että hyvissä säädöissä olevaa kitaraa tarvitse keikan aikana virittää, niin mä henkilökohtaisesti en ainakaan ole varmastikaan koskaan vetänyt keikkaa, etteikö siellä olisi kertaakaan tarvinnut virikoneeseen koskea. Toki tuo vähän riippuu. Mä soitan aika kevyellä tatsilla, enkä useinkaan vedä juttuja, joissa epävireisyys kuuluisi erityisen helposti (monimutkaisia sointuja yms.), eikä setti ole yleensä pitkä, joten enpä ole keikan aikana viritellyt varmaan koskaan. Tietyntyyppisissä jutuissa kyllä varmaan säädöissäkin olevat kepit menevät epävireeseen. "Sometimes good guys don't wear white" |
vtaina 13.01.2008 20:32:30 (muokattu 13.01.2008 20:45:07) | |
---|
Erittäin totta! Itsehän olen myös sitä mieltä että koko keksintö on typerä ja ennenkaikkea turha! Kuka tahansa tuon hintaisen kitaran ostaja osaa jo todennäköisesti itse virittää???? Oikeastihan tuolla ei tee hevonvitunpaskaa. Kommentistasi tuli mieleeni eräs yleisönosaston "asiantuntijalausunto" jostain vuodelta 93, jossa kirjottaja oli närkästynyt siitä paljonko resursseja kulutetaan "agenttipuhelimien" kehitykseen joita "kukaan ei tarvitse", sen sijaan että parannettaisiin kauppasuhteita Neuvostoliiton kanssa. Noh, ne jotka ko. ominaisuutta tarvitsevat, kaipaavat tätä nimen omaan keikkaolosuhteisiin, jossa aika-ajoin pitää biisien välissä juoda, pyyhkiä hiet otsalta ja se virekin vielä tsekata siinä 15 sekunnin aikana. On meinaan aika näppärä ominaisuus. Ei taida kovin montaa keikkaa takana olla niillä, jotka eivät keikan aikana koskaan viritä. Tai sitten tosi lyhyitä keikkoja. Kitaran vire saattaa muuttua paljonkin, riippuen lämpötilan vaihtelusta, kielten tuoreudesta ja ennen kaikkea siitä, kuinka rankalla kädellä sitä keppiä kurittaa jne. Ja tuosta ominaisuudesta on varsin paljon iloa myös sekä biisinikkareille että studiotyöskentelyssä. Jos taas ei näihin edellämainittuihin kohderyhmiin kuulu, niin silloin ei tuota ominaisuutta varmasti kaipaakaan. |
J.Hollström 13.01.2008 20:48:06 | |
---|
Les Paul -tyyppiseen kitaraan toi on erihyvä juttu. Oman empiirisen kokemuksen mukaan ne on huonosti vireessä pysyvää sorttia, johtuen kielten kulmasta satulan jälkeen. Aika usein ainakin g-kielen kanssa on ongelmia, jos satula ja sen ura ei ole optimikondiksessa. |
Lancelot 13.01.2008 21:09:14 | |
---|
Les Paul -tyyppiseen kitaraan toi on erihyvä juttu. Oman empiirisen kokemuksen mukaan ne on huonosti vireessä pysyvää sorttia, johtuen kielten kulmasta satulan jälkeen. Aika usein ainakin g-kielen kanssa on ongelmia, jos satula ja sen ura ei ole optimikondiksessa. Ei taida noi Gibbonit yleensäkkä pysyä vireessä ku tommosia robotteja rakentelevat:) |
J.Hollström 13.01.2008 21:13:06 | |
---|
Ei taida noi Gibbonit yleensäkkä pysyä vireessä ku tommosia robotteja rakentelevat:) Ei pysy ei. Paskan möivät. |
trih 13.01.2008 21:42:20 | |
---|
Ei taida noi Gibbonit yleensäkkä pysyä vireessä ku tommosia robotteja rakentelevat:) Kyl mun gibson oli ainakin vireessä ku ostin sen. Mulla ei oo vielä menny kieli rikki ni ei tarvi virittää. En kans ymmärrä noita hömpötyksiä jostain roboteista. Vaihtaako ne kielen ku se menee rikki vai miten ne toimii? Mun gibson on kuiteski aika hyvä vissii ku ei oo kieli katkennu eli ei ne kaikki oo huonoja. Kuulemma jotain yksilöitä tai jotain. Just. |
tole 13.01.2008 21:54:52 | |
---|
Voi vidu, mihin tää maalima menee ? Itsekin toimin päivätyössäni tylsien toimenpiteiden automatisoinnin piirissä, eli IT alalla, mut hei , robottikitara ? jos toi virittää itsensä ok, mut seuraavassa versiossa (50 vuoden sisällä) tulee "robottikäsi" joka on vasemmalla puolella, ja hoitaa sen puolen pitkällä pikkurillillä, sitä seuraavassa oikea käsi, joka hoitaa komppaamisen , eikö niin ? Herätkää, haluaako joku soittaa kitaraa vai antaa tietotekniikan hoitaa kaikki puolestaan ? Mielestäni teknisesti nykykitarat on tiensä päässä, ja sillä tulisi tulla toimeen, viritys/vire on perusasioita jonka jokaisen kitaristin tulisi hallita, jopa virimittari on hieman kyseenalainen samaa mieltä tosta |
trih 13.01.2008 21:59:15 | |
---|
...jopa virimittari on hieman kyseenalainen Nii on. Mä soitan ainakin siinä vireessä missä haluan eikä kannata mittareiden tulla sanomaa mitään. Just. |
J.Hollström 13.01.2008 22:01:22 | |
---|
Nii on. Mä soitan ainakin siinä vireessä missä haluan eikä kannata mittareiden tulla sanomaa mitään. Joka jannulla pitää olla oma ja tunnistettava vire. |
Les Fender 13.01.2008 22:45:11 | |
---|
Joka jannulla pitää olla oma ja tunnistettava vire. Eikä mikään ole sen mukavampaa kun kuunnella oikein kunnolla epävireistä pändiä! Aatelkaa jos tuokin jäis historiaan, ne ihanat '80s Puntala-rockit, ah ajat ennen orjuuttavia viritysmittareita!! "Living is easy with eyes closed!" |
anttipi 13.01.2008 23:06:44 | |
---|
Mä en ainaskaa ostais ropo kitaraa ku ei sillä voi bendailla automaatti virityksen takii!!!!!1! ...ehdinkin jo tovin kaivata uusia roboketjuja. Hienoa! |
hollstro 13.01.2008 23:08:34 | |
---|
Mä en ainaskaa ostais ropo kitaraa ku ei sillä voi bendailla automaatti virityksen takii!!!!!1! ...ehdinkin jo tovin kaivata uusia roboketjuja. Hienoa! Täh... Sehän virittää vain kun haluaa. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
anttipi 13.01.2008 23:09:05 (muokattu 13.01.2008 23:11:56) | |
---|
Täh... Sehän virittää vain kun haluaa. No nii-i... Väsyneitä sarkasmihymiöitä voi lisäillä siihen perään. |
Kivijalka 13.01.2008 23:35:21 | |
---|
Saisikohan robolla pervoja kakofonioita aikaan jos hakkaisi vimmaisesti kieliä ja samalla wänkkäisi pikaisesti muutamien eri vireiden välillä? I regret to tell you that my mental wounds are not healing. In fact, they are driving me quite insane. I shudder to think that I might be going off the rails on a train, which is quintessentially, crazy. |
trih 13.01.2008 23:37:20 | |
---|
Saisikohan robolla pervoja kakofonioita aikaan jos hakkaisi vimmaisesti kieliä ja samalla wänkkäisi pikaisesti muutamien eri vireiden välillä? Ei. Pervot kakofoniat perustuvat suurempaan älylliseen toimintaan. Just. |
Kivijalka 13.01.2008 23:43:08 | |
---|
Ei. Pervot kakofoniat perustuvat suurempaan älylliseen toimintaan. Hö, ihan paska laite sitten. Kyllä pervoja kakofonioita pitää olla. Never leave home without them. I regret to tell you that my mental wounds are not healing. In fact, they are driving me quite insane. I shudder to think that I might be going off the rails on a train, which is quintessentially, crazy. |
Les Fender 14.01.2008 00:13:44 | |
---|
Kyllä pervoja kakofonioita pitää olla. Never leave home without them. Nyt vaadin juutuubi-näytteen tuollaisesta, vaikkapa sellainen ihan keskiverto pervo kakofonia kelpaa;) "Living is easy with eyes closed!" |
januszian 14.01.2008 02:20:31 (muokattu 14.01.2008 02:22:45) | |
---|
Enpä löytänyt robot guitar sanoilla hausta mitään joten pahoittelen uuden ketjun aloittamista... ("itsestään virittyvä"llä ei tullut mieleen kokeilla...) Mun mielestä tuollainen sopii juurikin noihin vireiden vaihtoon. Vaikka harmittaa se että kun tuo yleistyy niin jengi laiskistuu. En kyllä ite pärjää ilman viritintä. Tai pärjään mutta miks pitäisi? Se on nopeampaa ja lopputulos kaikkien kannalta miellyttävämpää. Ite kun soitan kaiken yhdestä ja samasta vireestä niin en lähtisi ostamaan tuommosta. Ja mitä tulee keikalla virittämiseen niin mun mielestä se on vaan vitusti hienomman näköstä ku bändi vetää biisit tiukasti putkeen minimaalisilla tauoilla tai ilman. Eikä tartte sitten laulajankaan keksiä mitään väsyneitä "vitsejä." Voi olla että vire kärsii mutta keikalle mennään kuitenkin katsomaan bändiä ja sen esitystä. Jos se nyt on vähän "off" se vire niin ketä kiinnosti. (Tämä ei toimi coverbändien tai tanssiorkesterien kanssa jolloin vedetään pitkiä ja/tai useita settejä.) SOLNIC LIVENÄ http://www.myspace.com/solnic & http://koti.welho.com/jpappila/ |