Aihe: Les Paul ei pysy vireessä
1 2 3 4
Les Fender
11.09.2007 20:36:05
Gibsonin LP-malleissa(kin) on vakiona 10-46 kielisatsi. 11-52 voi olla naftisti viilatulle 10-46 satulalle liikaa.

On, 10-52:kin vaatii viilausta. On kokemusta useammasta Les Paulista, kaikkia vakiomitoissaan olleita on saanut fiksailla isommiksi, myös CS:n tuotoksia. Periaatteessa jokaiselle erikoon kielisetille pitäis olla oma satula, jos niitä tykkää vaihdella.
"Living is easy with eyes closed!"
McNulty
11.09.2007 20:39:46
On, 10-52:kin vaatii viilausta. On kokemusta useammasta Les Paulista, kaikkia vakiomitoissaan olleita on saanut fiksailla isommiksi, myös CS:n tuotoksia. Periaatteessa jokaiselle erikoon kielisetille pitäis olla oma satula, jos niitä tykkää vaihdella.

Saman olen todennut. Onneksi minulle on vakiintunut tuo 10-52 omaksi kielisetiksi. Helpottaa asioita huomattavasti. Ja kyllä siihen uskaltaa 11-52 settiäkin kokeilla pienellä varauksella. Jos käyttää kovasti erilaisia settejä kitarassaan, niin suosittelen sijoittamaan kerralla pariin kolmeen erilailla viilattuun Earvanaan, sitä kun voi vaihtaa ihan ruuvit irroittamalla ja seuraava vain tilalle.
Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin!
THE RIPPER
11.09.2007 22:34:54
ettet oo saanu vaa käteesi PaylessGuitars peliä? :---D
(_/) (O.o)
Izer
28.04.2008 22:04:09
Kaivelenpa tässä vanhan ketjun pinnalle, kun kevät on tuonut taas todelliset vireongelmat, jotain tuossa satulassa nyt tuntuu joka tapauksessa olevan.

Mietin, että veisin tuon huoltoon. Mitä katselin Lottosen sivuja niin hirvenluuta muun muassa tarjosi, Oeschilla taitaisi olla Earvanaa jne. Mitä eroa noilla erilaisilla nyt sitten oikein on? Mitä kannattaa valita?
Ridin' with the wind!
hapan
28.04.2008 22:09:16
Jos löytyy karhun penisluu, niin teetä se siitä....

Nojoo. Soundierot taitaa luiden välillä olla aika mitättömät (?), joten teetä se vain luusta. Earvana on muovia ja se on tehty sillä tavalla portaiseksi joka kielelle, että intonaatio paranee myös satulan päästä. Googlaa siitä lisää.
McNulty
28.04.2008 22:14:18
Kaivelenpa tässä vanhan ketjun pinnalle, kun kevät on tuonut taas todelliset vireongelmat, jotain tuossa satulassa nyt tuntuu joka tapauksessa olevan.

Mietin, että veisin tuon huoltoon. Mitä katselin Lottosen sivuja niin hirvenluuta muun muassa tarjosi, Oeschilla taitaisi olla Earvanaa jne. Mitä eroa noilla erilaisilla nyt sitten oikein on? Mitä kannattaa valita?

Earvana on kompensoitu yläsatula. Tarkoittaa siis sitä, että se pienentää kitaran virevirhettä otelaudan ensimmäisten nauhojen luota. Kyseinen talla on muovia ja soundiltaan ehkä hieman luista satulaa pehmeämpi.

Lehmän, poron tai hirven luusta tehdyt satulat ovat perinteinen "perushyvä" valinta. Soundiltaan muovia luonnollisempi ja hyvin viimeisteltynä myös uristaan liukkaampi...

Kolmantena ja neljäntenä vaihtoehtona sitten grafiittiset ja metalliset satulat. Grafiitissa on mielestäni ja omien havaintojeni mukaan suhteellisen hyvä perussoundi myös, ei liian kirkas, ei liian tumma... mutta kuitenkin kirkkaampi mitä missätahansamuoviseoksissa. Metalliset, eli messinkiset tahi teräksiset ovat sitten sustain-rikkaita ja kirkassointisia vaihtoehtoja. Näitä oli etenkin messinkisinä 80-luvulla reilummin tarjolla. Nykyään ei taida olla muuta kuin käsityönä teetettäviä vaihtoehtoja. Samoin talloja löytyi messinkisinä, nykyään oikeastaan ainoat messinkiset tallat ovat telecasterin tallapalat tai stratocasterin niklatut/kromatut messinkiseos tallapalat. Itselläni on onni ja ilo omistaa Double Eaglen (suuri kiitos foxille) tune-o-matic vaihdokki... siis samainen joka löytyi/löytyy Petri Wallin Les Paulista. Sen ansiosta oman LP Standardin soundi kirkastui huomattavasti ja aloin ymmärtää miten Pete sai Les Paulistaan treblekkään, lähes Strato-tyyppisen klangin humbuckeria puolittamalla. Messingissä onpi taikaa...

Itse valitsisin varmasti Earvanan jos kyseessä on kiinteätallainen kitara, joka kärsii virevirheistä enempi kuin jokin toinen yksilö. Jos taasen kitara on muuten laadukas, virittimiään myöten, valitsisin perinteisen luusatulan. Messinkiä voin suositella siinä vaiheessa, jos haluat kirkastaa kitarasi perussoundia muuten, kuin mikkejä vaihtamalla tai vahvistinta säätämällä :)
Les Fender
28.04.2008 22:18:02
Tai sit luun luisto ja messingin kirkkaus, toimii.
http://www.aijaa.com/img/b/00751/1979373.jpg
"Living is easy with eyes closed!"
Ekku01
28.04.2008 22:34:41
Earvana on kompensoitu yläsatula. Tarkoittaa siis sitä, että se pienentää kitaran virevirhettä otelaudan ensimmäisten nauhojen luota. Kyseinen talla on muovia ja soundiltaan ehkä hieman luista satulaa pehmeämpi.

Kolmantena ja neljäntenä vaihtoehtona sitten grafiittiset ja metalliset satulat.

Eikös Earvana just ole grafiittia? Ainakin Oesch joskus kertoili, että se on (suunnilleen?) samaa ainetta kuin Graph Techin Tusq-satulat.
McNulty
28.04.2008 22:37:48
Eikös Earvana just ole grafiittia? Ainakin Oesch joskus kertoili, että se on (suunnilleen?) samaa ainetta kuin Graph Techin Tusq-satulat.

Jaa no saattaapi olla hyvinnii. Mie kun en ole itse niitä työstänyt, ainoastaan soittanut.
Ekku01
28.04.2008 22:39:39
Jaa no saattaapi olla hyvinnii. Mie kun en ole itse niitä työstänyt, ainoastaan soittanut.

Enpä ole minäkään - kylillä on vaan isot pojat puhuneet. ;o)
spidertrap
28.04.2008 23:41:47 (muokattu 28.04.2008 23:43:03)
Vähän offtopic mutta mulla oli aikoinaan PRS mikä siihen aikaan oli TODELLA VAHVASTI maineessa että ei ikinä mene epikseen.Mutta kyllä mä sain sen epikseen ihan tavallisella soitolla ja niin sai myös kaveri keikalla.Eikä edes muuten ollu mitään mättömetallia.
Izer
29.04.2008 10:30:13
Kiitos taas vastauksista, erityisesti plussa bonecrusherille infopaketista. Saattaa olla että kallistun tuon Earvanan puolelle, täytyy vielä harkita mutta kiinnostaisi tuota kokeilla.
Ridin' with the wind!
Joees
29.04.2008 13:01:35 (muokattu 29.04.2008 13:02:00)
E: Ei mitään.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
Proge
13.10.2014 14:41:15
Moro,
(Huom! Olet kirjoittamassa yli 2358 päivää vanhaan aiheeseen!)
En tiedä olisko pitänyt aloittaa uusi topic mutta mennään säännöillä.

Mulla on kakkoskitarana Tokai Les Paul (made in china) 400 € maksanut kitara, joka ei oikeastaan pysy lainkaaan vireessä. Kun virettä säätää viritystapeista, se säätyy "sykäyksittäin", eli väännät vähän ni se menee jo puoli sävelaskelta suunnilleen ylös tai alas. Mitä voi asialle tehdä, vaihtaa kielet, vaihtaa virityskoneisto? Tekisi mieli myydä pois koko roska, vai mitä tässä pitäisi säätää että asia ratkeaisi?

En oo tällä juuri soittanut, kaupassa en huomannut vireongelmaa kun tämän ostin 2012, muuten en ookaan sitten juuri soittanut ongelman takia.

Kiitos vastauksista,

Mikko
JaaGeRMaisTeR
13.10.2014 14:44:39
Proge: Moro,
(Huom! Olet kirjoittamassa yli 2358 päivää vanhaan aiheeseen!)
En tiedä olisko pitänyt aloittaa uusi topic mutta mennään säännöillä.

Mulla on kakkoskitarana Tokai Les Paul (made in china) 400 € maksanut kitara, joka ei oikeastaan pysy lainkaaan vireessä. Kun virettä säätää viritystapeista, se säätyy "sykäyksittäin", eli väännät vähän ni se menee jo puoli sävelaskelta suunnilleen ylös tai alas. Mitä voi asialle tehdä, vaihtaa kielet, vaihtaa virityskoneisto? Tekisi mieli myydä pois koko roska, vai mitä tässä pitäisi säätää että asia ratkeaisi?

En oo tällä juuri soittanut, kaupassa en huomannut vireongelmaa kun tämän ostin 2012, muuten en ookaan sitten juuri soittanut ongelman takia.

Kiitos vastauksista,

Mikko

Vaihda satula.. Haiskahtaa liian syville satulaurille ko vika.
Numb
13.10.2014 14:51:42 (muokattu 13.10.2014 14:52:26)

Proge: Kun virettä säätää viritystapeista, se säätyy "sykäyksittäin"...

JaaGeRMaisTeR: Vaihda satula.. Haiskahtaa liian syville satulaurille ko vika.

Satulassa vika juu. Ennen mahdollista vaihtoa voi koetta auttaisiko grafiitti liukastamaan uria tarpeeksi. Eli lyijykynästä jauhoa hieroo sinne satulauriin vähän.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
joku muu sikko
13.10.2014 15:02:29 (muokattu 13.10.2014 15:20:42)
Kun nyt on kuuminta hottia nämä moottorivirittimet niin kuka ehtii ekana ja keksii moottorilla säätyvät satulat eri paksuisille kielille.
No, ehkä ensin tallan säädöt kuitenkin.
Proge
13.10.2014 15:22:50
Numb: Satulassa vika juu. Ennen mahdollista vaihtoa voi koetta auttaisiko grafiitti liukastamaan uria tarpeeksi. Eli lyijykynästä jauhoa hieroo sinne satulauriin vähän.

Siis meinaatko että vaihtaa ylä-vai alasatulan?

Jos joku tietää pääkaupunkiseudulta yrityksen joka hoitaa tämän edullisesti ja tarmokkaasti, saa infota :)
Numb
13.10.2014 15:28:27

Proge: Siis meinaatko että vaihtaa ylä-vai alasatulan?

Virikoneiden luona satula, se toinen on talla.

Hiero lyijykynästä lyijyä satulan uriin, se liukastaa urat, ja ongelma voi ratketa tällä. Jos ei ratkea, sitten satula vaihtoon. Voihan sen tietysti muutenkin vaihtaa, jos se tosiaan on liian korkea tms.

Pääkaupunkiseudun kitarasepistä ei kokemusta, mutta satulan duunaaminen on niin perusjuttu, että todennäköisesti ne kaikki tekevät sen hyvin.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
hallu
14.10.2014 11:39:05
Proge: Siis meinaatko että vaihtaa ylä-vai alasatulan?

Jos joku tietää pääkaupunkiseudulta yrityksen joka hoitaa tämän edullisesti ja tarmokkaasti, saa infota :)

Se lyijykynä ei välttämättä riitä, vaan satulaurat kannattaa ihan putsata esimerkiksi 800 hiekkapaperilla ja rakotulkilla eli taita rakotuikin ohuehkon lehden päälle hiekkapaperi ja vetäise pari kertaa urassa, että mähnät lähtee ja se tasoittaa sitä uraa muutenkin. Sitten lyijykynää jos haluaa sitä käyttää itse olen todennut tehokkaammaksi kunnollisen grafiittivoiteen Nut sauce tököttiä saa musakaupoista ja jotkut käyttävät ihan vain huulirasvaakin, mutta voitelee sen satulan edes jollakin että kieli pääsee luistamaan siinä mahdollisimman hyvin.

Satulan materiaali ja urien työstön laatu vaikuttaa osaltaan satulan toimivuuteen. Ei kannata hylätä kitaraa pelkästään tuollaisen ongelman takia ja satulaongelmia voi tulla kalliisiinkin kitaroihin. Satulan teettäminen ja vaihdattaminen maksaa kitarasepällä muutaman kympin ja alle satasen joka tapauksessa (tyypillisesti kai 30-50 euroa).

Niin minun maalimassani myös se alasatula on nimeltään talla.
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)