Aihe: Torilla olevat kitarat
1 2 3
Starlia
13.08.2007 22:24:00
Itse puolestani olen eri mieltä. Kyllä tarjousten perusteella myyminen on ihan ok tapa tehdä kauppaa myyjänä sekä ostajana.

Menkööt sitten huutonettiin myymään.

Miten joku esim. keltainen pörssi voi toimia? Myyjä esittää hinnan. Joku ostaa mahdollisen tinkimisen jälkeen. Eikä sielläkään lehti ole täynnä 1e tai 99999e ilmoituksia.
J.Hollström
14.08.2007 09:42:28
ärsyttää mua myös suunnattomasti. sekään ei ärsytä niin paljon, jos hinnassa on viilaamista. sehän kuuluu asiaan käytettyä roinaa ostaessa, että saa pikkasen tinkasta. tästäkin lienee taas useampi mielipide.

Tinkiminen on taitolaji. Juurikin äsken kaveri soitteli myynnissä olevasta kitarasta, jolle on määritelty hinta. Asiallisesti esitteli oman maksukykynsä ja asiasta ei tarvinnut sen ihmeemmin kinastella. Tovin keskustelun jälkeen molemmin puolisessa yhteisymmärryksessä päätimme puhelun.

Sellaiset pikaviestitse lähestyvät kepillä koettelijat rasittaa, joiden ainoa funktio on etsiä epätoivoisia myyjiä. Yleensä ilman sen kummempia korulauseita töksäytellään tyyliin "tarjoon 100 eur!", vaikka tarjouksia ei ole edes pyydetty esittämään.
That's it, but not shit.
booster
14.08.2007 09:58:02
Mä myin tuossa aika ison nipun kamoja, ja osalle en alkuunsa määrittänyt hintapyyntiä, koska 1) en tiennyt käypää hintaa 2) halusin katsoa, mitä tarjotaan, ja päättää sitten vähän niinkuin tapauskohtaisesti että myynkö, tai että minkälaisen hintapyynnön laitan.

Osa ei ymmärtänyt ehkä sitä tarjoamisen ideaa, vaan kyseli, että mikä tavaran hinta on. Kun koitin vastata että hinta on se, millä joku sen ostaa, ja määräytyy kysynnän ja tarjonnan sekä osto/myyntihalukkuuden mukaan, niin se otettiin jonkinlaisena loukkauksena eikä asiaan enää palattu.

Tinkimistä voi tehdä miellyttävästi, tuotetta ylistäen ja omaa maksukykyä väheksyen, vähän niinkuin juki68 tuossa esitti, tai sitten sitä voi tehdä suomalaisittain, haukkumalla tuotetta ja kertomalla kuinka halvalla joskus on nähnyt sellaisen myytävän. Ei liene vaikea arvata, kumpi tapa tuottaa tulosta.

Pientä pelimannihenkeä toivoisi toisinaan kaupankäyntiin.
Murgo
14.08.2007 10:48:57 (muokattu 14.08.2007 10:49:46)

Joo, sitähän varmaan on myös liikkeellä että laitetaan kamasta myynti-ilmoitus kun halutaan tietää mikä sen "käypä hinta" on, ilman että oikeastaan halutaankaan myydä. Tämä tietysti on vähän keljua jotain tiettyä kamaa hakevaa ostajaa kohtaan, joka saattaa esim. jättää tarjolle tulevan toisen vastaavan ostamatta koska on tehnyt tarjouksen tällaiselle "tunnustelijalle" ja haluaa reiluna ihmisenä myös vastata huutoonsa jos myyjä tarjouksen hyväksyisi. Tuo "suomalainen tinkimistyyli" on valitettavan tuttu autokauppojen tiimoilta, M-netin torilla en niinkään ole siihen törmännyt. Pohjanoteeraus lienee ollut henkilö joka aikoinaan autoa nettiautossa 4000 eurolla myydessäni(oli muuten halvin ilmoitettu ko. mallinen auto) soitti perjantai-iltana n. klo 18 pienessä sievässä ja alkoi rähjätä tyyliin "Myyt sen auton mulle kahdella tonnilla, et sä siitä mistään enempää saa, tuun huomenna hakemaan sen ja saat kaks tonnia" jne. Mutta kun sama tyyli on autoliikkeiden myyjilläkin joiden kai pitäisi olla "ammattilaisia", ensimmäiseksi haukutaan tarjottu vaihdokki tyyliin "ei tuollaisia kukaan osta, ne jää käsiin, en mä siitä mitään voi hyvittää" ja sitten tarjotaan jotain olematonta hintaa. Ja kaikki liikkeessä myytävänä olevat kärryt on tietenkin tosi haluttuja malleja jotka viedään käsistä eikä mistään saa halvemmalla. Onhan se selvä että bisnes on bisnes ja voiton takiahan autoliikkeet toimivat, mutta ei oikein ole hyvää myyntipsykologiaa, ottaen huomioon miten tunteellinen asia auto on suomalaiselle miehelle, autoon kohdistuva dissaus otetaan helposti henkilökohtaisena v**tuiluna. Vähän off-topiccia, mutta kyllähän tuo "hevoskauppiasilmiö" näkyy varmasti kaikkialla missä ostetaan ja myydään. Tietysti huvittavaa jos myytävää kamaa haukkuu paskaksi ja sanoo että muualta saa niin ja niin paljon halvemmalla, sellaiseen on helppo vastata että a) jos on mielestäsi paska niin miksi ihmeessä haluaisit ostaa? ja b) jos muualta saa halvemmalla, niin mikset osta sieltä? Mutta tosiaan onneksi on google, nykyään suoranainen kusettaminen molemmin puolin on ainakin yleisimpien tuotteiden suhteen aika vaikeaa kun ainakin osapuilleen käypä hinta selviää netistä helposti, Todellinen hintahan tosin on aina tapauskohtainen juttu ja riippuu saatavuudesta jne, mutta aika tyhminä täytyy kanssaihmisiään pitää jos nykyään koettaa myydä tonnilla käytettynä vermettä jonka saa Saksasta tilattua uutena 900 euroon.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
booster
14.08.2007 11:40:05
Joo, sitähän varmaan on myös liikkeellä että laitetaan kamasta myynti-ilmoitus kun halutaan tietää mikä sen "käypä hinta" on, ilman että oikeastaan halutaankaan myydä.

Käsititkö tekstini noin? En todellakaan pistänyt myyntiin vain selvittääkseni käyvän hinnan. Myyntiaikomus oli vakaa, mutta hintataso, millä lähtee, epäselvä.
Murgo
14.08.2007 12:23:55 (muokattu 14.08.2007 12:29:25)

Käsititkö tekstini noin? En todellakaan pistänyt myyntiin vain selvittääkseni käyvän hinnan. Myyntiaikomus oli vakaa, mutta hintataso, millä lähtee, epäselvä.

Joo, en välttämättä sinua tarkoittanut, eikä edes M-netissä ole itselleni tuollaista tullut vastaan, vaan joskus aikanaan yhtä moottoripyörää tarjouduin ostamaan niin myyjä sanoi että en mä sitä oikeastaan ole myymässä, mutta paljonko maksaisit kun olis kiva tietää että minkä arvoinen on. Jotenkin tulee noista "tarjoa" ilmoituksista juuri sellainen fiilis ettei myyjä tiedä paljonko kehtaisi pyytää ja toivoo että joku tarjoaisi enemmän kuin "käypä hinta". Tosin taitaa enemmänkin tuo "tarjoa" hinta poikia juuri niitä jotka koettaa saada alihinnalla, jos vaikka myyjä ei tietäisi mitä on myymässä tai olisi epätoivoisessa rahapulassa.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Chemo
14.08.2007 18:38:57

Onkos kenellekään tullut samanlaista kokemusta, että olet kiinnostunut jostain kitarasta ja laitat pikaviestiä ko. myyjälle, koska puh. numeroa tai meiliosoitetta ole.. ja sitten tämä " myyjä" ei edes vaivaudu vastaamaan!!

Täällä mulle ei oo käynyt noin. Jonkun verran olen ostanut eri vermeitä sieltä, jonkun tarpeettomaksi jääneen myynytkin, ja kaupankäynti on aina mennyt hyvin. Joskus ollaan jääty pitemmäksikin aikaa kahvittelemaan ja höpisemään kauppakumppaneiden kanssa soittimista ja muustakin. Muistaakseni ihan kaikki ovat täällä pitäneet sen minkä ovat luvanneetkin.

Huuto.netistä on paljon kirjavampia kokemuksia, joskus ostettua kapinetta on etukäteismaksun ja kohtuullisen odotteluajan jälkeen pitänyt kysellä useammankin kerran sähköpostilla ennenkuin mitään on tullut.

Itse pyrin vastaamaan yhteydenottoihin aina mahdollisimman nopeasti, tai jos tiedän etten vähään aikaan ole tavoitettavissa, joko a) lykkään ilmoituksen tai yhteydenoton tekemistä parempaan aikaan tai b) ilmoitan tavoitettavuudestani viestissä/ilmoituksessa.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
miktol
14.08.2007 19:37:47
Sama juttu, sekä muusikoiden.netin torin että huuto.netin kautta on kaupat sujuneet yleensä mallikelpoisesti. Pari kertaa on kohdalle osunut kaveri, joilla on ollut lievästi sanoen ikävä tyyli ruveta tinkimään paikan päällä jo valmiiksi sovitusta hinnasta. Se ei ole kivaa. Tinkiä totta kai saa, mutta jos hinta on jo sovittu, kyllä siitä pitäisi sitten pitää kiinni. Eihän kukaan rupea enää paikan päälle vaivaantuneelta ostajaltakaan lisähintaa vaatimaan.

Ei ole kauan siitä, kun myin huuto.netin kautta putkiradion. Ostaja oli erittäin hyökkäävä tyyliin: "Et sä siitä itse noin paljon oo maksanut", "Ei tuosta kukaan sulle noin paljon maksa."... Olin ilmoituksessani kertonut niin rehellisesti kuin ikinä osasin kaiken radiosta ja hintakin oli noutokuluineen täysin sama kuin mitä itse maksoin. Olin vielä tehnyt monen tunnin putsaus- ja kiillotustyön. Että otti päähän. Harmittaa, että myin sille kaverille. Mutta ikinä en enää hänen kanssaan kauppaa tee. Se on varma.
musaniko
20.08.2007 20:10:38 (muokattu 23.08.2007 18:46:41)
Posti oli kussut asian. Pahoittelen ylireagointia..
Joees
20.08.2007 20:13:07 (muokattu 20.08.2007 20:13:26)
Huoh... Näinkö tässä sitten kävikin... Juuri tuolla edellisellä sivulla hehkutin kuinka torilla oli kitara myynnissä jonka ostin ja myyjä oli niin hyvä jne jne.. Mutta.. Kitara on *mukamas* laitettu matkahuollon kautta tulemaan viime viikon tiistaina vai oliko keskiviikkona. Eipä ole vielä tullut.. Kestääkö matkahuollolla tosiaan näin kauan sillä kitara on lähetetty uudenmaan sisällä? Hän käy hesassa koulua ja asuu pk seudulla. Itse budjaan järvenpäässä. Jotenki huono fiilis vaikka ehkä turhaan...??

Matkahuollon kautta ei kyllä mee normisti noin kauaa.

E: Ellei sitten oo jotain pyhiä jotka voivat hidastaa...
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
duc
20.08.2007 20:15:12
Seuraavana arkipäivänä pitäsi tulla... jos myyjällä on seurantakoodi niin sillähän voisi katsoa matkahuollon vepistä että missä paketti seikkailee.
musaniko
20.08.2007 20:21:47
Seuraavana arkipäivänä pitäsi tulla... jos myyjällä on seurantakoodi niin sillähän voisi katsoa matkahuollon vepistä että missä paketti seikkailee.

Sepäs se.. Laitoin ko.henkilölle pikaviestiä ilman vastausta.
joukov
20.08.2007 20:22:25
Matkahuollon paketit pitäisi olla 24 tunnissa missä vain Suomen sisällä, pikana nopeammin.

Ilmoitahan kusettajan nimi niin tiedetään välttää.
SWR: An army of rats ate your gear. Stanley Clarke: Yeah. Its amazing.
musaniko
20.08.2007 20:24:14 (muokattu 23.08.2007 18:46:09)
poisto
joukov
20.08.2007 20:25:02
Farski. En nyt sano että on kusettaja mutta on tänään kirjoittautunut sisään 5h sitten ja ei ole vastannut pikaviestiini. Vaikka paketti tulisikin niin en osta. Pitäköön P**kansa.

Toivottavasti et maksanut etukäteen.
SWR: An army of rats ate your gear. Stanley Clarke: Yeah. Its amazing.
musaniko
20.08.2007 20:26:44
En maksanut onneksi.. En kyllä tajua tätä kuviota. Saiko sitten paremman tarjouksen? Onko posti erehtynyt? Ei kai sillä annoin kaikki tietoni hänelle.. Ja hänen sivujen mukaan kitara olisi vielä myynnissäkin vaikka myi sen jo mulle.. Esp ltd mh-250..
JPL
23.08.2007 11:16:00
Jep, ostajina näitä omituisia "renkaanpotkijoita" riittää. Parikin ollut sellaista jotka soittavat, kyselevät ja lupaavat palata asiaan seuraavana päivänä. Kuluu 4 päivää ja mitään ei kuulu. Pistät tekstarin perään, ei mitään. Nooh, onneksi on postiennakko ja bussiennakko. Hinta tingitään paikalleen (niinkuin pitääkin) ja sitten kadotaan. Ihme spedejä.
flattopguitar
23.08.2007 14:14:37
Matkahuollon paketit pitäisi olla 24 tunnissa missä vain Suomen sisällä, pikana nopeammin.

Ei pidä paikkaansa. Lähetin juuri kitaran Tampereelta Itäsuomeen paikkakunnalle jolla ei ole virallista matkahuollon pistettä, mutta "asiamiespiste". Lauantai aamupäivällä lähti matkaan ja tiistaina oli perillä. Pikanakin nopeus riippuu täysin paikkakunnista ja siitä mitä vuoroja niiden välillä kulkee. Usein tavara kulkee 2-3 bussin kyydissä, jos kohteet eivät ole suurimpia kaupunkeja eteläsuomessa. Pikana vain lisää sitä nopeutta niin, että paketti reititään aina seuraavaksi lähtevään bussiin. Joskus esim. Tampere -Helsinki välillä ei ole mitään eroa laittaako pikana vai normaalisti kun kulkee vain yhden bussin mukana.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)