Metalkallo 21.09.2016 15:34:33 | |
---|
Joo, jotain tuollaista arvelinkin. Meinasin tässä ruveta vaihtelemaan potikoita mitä nyt kotoa löytyy, mutta taidan jättää sen työn vähän myöhemmäksi kun tuskin isompaa vaikutusta on muulla kuin kestävyydellä. Erittäin paljon kiitoksia vahvistuksista! Vähemmän on enemmän |
tuskiz 21.09.2016 17:50:19 | |
---|
Potikoissa on laadullisia eroja kuten missä tahansa osanssa, halvemmat voi toleranssierojen ja kestävyyden lisäksi mm. rahista säädättäessä. Periaatteessa kyllä vähän semmonen kondensaattori-luokan huhumylly noi potikatkin, mutta laittamalla enemmän rahaa varmistat yleensä sen, että potikan arvo on just eikä melkein, se ei hajoa kun kerran yrität tunkea/repiä sitä vähän jumissa olevaa nuppia ja säätyy ilman lisämölyä nollasta tappiin. Sen verran vielä, että CTS ei ole kanssa mikään legendaarinen laaduntae, nekin potikat valmistetaan kaikki lähinnä kiinassa nykyjään ja toleranssiluokkia on monia, pahimmillaan 20% heitto potikan arvossa suuntaan tai toiseen varmasti kuuluu jo jossain. Useemmin putiikit myy heidän itse tilaamiaan potikoita tiukemmilla toleransseilla, ne on niitä mitä kannattaa ostaa sikäli jos pystyy elämään 5-7 euron kappalehintaan. Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen. |
ÄrGee 22.09.2016 14:48:44 | |
---|
Sellainen mikä on koko ajan täysillä... Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi. |
Shredator 22.09.2016 15:57:41 | |
---|
Alphat on oikein hyviä. Onkohan mennyt viimeisen kymmenen vuoden aikana rikki ehkä 2 kpl koko kitarakatraasta? CTS:t myös ok, mutta ei nyt eroa noihin muihin niin merkittävästi että kannattaisi. Uraltone myy halvimpaan hintaan kuten aina. "If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking." |
headhead 18.08.2018 17:58:25 | |
---|
Huom! Olen kirjoittamassa yli 695 päivää vanhaan aiheeseen. -Niinpä. Päivää. Osaisiko kukaan sanoa saako perus kitarapotikoita eri jäykkyyksillä. Katsoin uraltonen ja t-kaupan sivuilta mutta missään ei speksattu potikan jäykkyydestä, ainakaan niin että sen olisin huomannut. Muistelen lukeneeni että kitarassa käytettäviä potikoita olisi saanut eri jäykkyyksillä. Itse haluaisin herkän potikan volumeen jota olisi vaivaton pyöritellä, ja jäykän potikan tonelle joka pysyy siellä mihin olen sen säätänyt. Sanoinko jotain typerää? |
fox 18.08.2018 18:51:48 | |
---|
headhead: Muistelen lukeneeni että kitarassa käytettäviä potikoita olisi saanut eri jäykkyyksillä. Itse haluaisin herkän potikan volumeen jota olisi vaivaton pyöritellä, ja jäykän potikan tonelle joka pysyy siellä mihin olen sen säätänyt. Kukaan ei ainakaan mainosta, että "nyt on liikeradaltaan tosi tahmeeta potikkaa". Eli sun täytyy käyttää perinteikkäitä kikkoja jos haluat todella jäykästi pyörivän potikan. Yks konsti on lisätä kitkaa potikannupin ja kitaran kannen/pleksin/whatever välillä laittamalla siihen potikan akseliin kuminauhaa tms. Itse jollekulle latasin joskus sopivan kokoisia o-renkaita pari kolme. Se potikan "pyörimisherkkyys" kun on vähän valmistajakohtaista, jotkut ns. "paremmat" potikat kun ovat melko herkästi (mutta totta kai johdonmukaisesti melko pehmästi) kääntyviä. |
ituvirtanen 18.08.2018 19:14:02 | |
---|
headhead: ...haluaisin herkän potikan volumeen jota olisi vaivaton pyöritellä... Tipauta tippa pirtua tai jotain ohutta liuotinta/öljyä akselille ja pyörittele hetki. Kyllä pyörii. Hankala saada tahmeaksi purkamatta akselia irti. |
B-tone-flat 18.08.2018 19:19:29 | |
---|
headhead: Huom! Olen kirjoittamassa yli 695 päivää vanhaan aiheeseen. -Niinpä. Päivää. ja jäykän potikan tonelle joka pysyy siellä mihin olen sen säätänyt. Säädä potikka akselin muttereilla niin alas että hattu hankaa pleksiin. Säätö pysyy. "If it wasn't for the bad luck, I wouldn't have no luck at all" -W.Bell |
parek 18.08.2018 19:58:27 | |
---|
USA PRS potikat on tosi sulavaliikkeisiä. En ole liukkaampiin törmännyt. |
Kefiiri 18.08.2018 20:13:09 | |
---|
ituvirtanen: Tipauta tippa pirtua tai jotain ohutta liuotinta/öljyä akselille ja pyörittele hetki. Kyllä pyörii. Hankala saada tahmeaksi purkamatta akselia irti. Yritin tuota öljykikkaa kankeaan potikkaan taannoin, mutta en uskaltanut kovin paljon laittaa, ettei se joutuisi vastusradalle. Tuntuma ei kauheasti muuttunut. Mutta pirtua voisikin kokeeksi laittaa, sehän haihtuu nopeasti jos menee väärään paikkaan. En ole musiikin asiantuntija. |
basisti1971 19.08.2018 09:35:31 | |
---|
Moi. headhead: Osaisiko kukaan sanoa saako perus kitarapotikoita eri jäykkyyksillä. Katsoin uraltonen ja t-kaupan sivuilta mutta missään ei speksattu potikan jäykkyydestä, ainakaan niin että sen olisin huomannut. Saa eri jäykkyyksillä, mutta aniharvoin noita on sen kummemmin speksattu. Ovat siis vain erilaisia tuntumaltaan. Käytännössä ainoa vaihtoehto on kahlata läpi satoja viestiketjuja, luottaen toki siihen että valmistajat/valmistuttajat pitävät speksinsä samoina, ja siihen että varsin subjektiivinen tuntuman käsitys on sekä kirjoittajalla että lukijalla samankaltainen. Toki, jos asustelee kasvukeskuksessa, marssii hyvinvarustettuun kivijalkakauppaan ja hipelöi omin käsin ja valkkaa mieleisimmät. Potikannupin halkaisijallakin on toki säätötuntemukseen vaikutusta, joten mielinuppi mukaan jos on tarkkaa. headhead: Muistelen lukeneeni että kitarassa käytettäviä potikoita olisi saanut eri jäykkyyksillä. 80- ja 90- luvuilla kun toisinaan mainittiin "great/smooth feel" potikoista puhuttaessa, yleensä tarkoitettiin hivenen jäykempää tatsia, eli potikkaa joka ei musan tahdissa heiluessa säätynyt itsekseen kuten kaikkein halvimmissa oli tapana. Rasvanvaihdot ja -poistot ovat toki mahdollisia suorittaa purkamattakin, mutta etenkin alskapotikoissa on äärihelposti liuotinkäsittelyn seurauksena "Marshall-syndrooma", eli akseli jämähtää umpijumiin. Tuo ituvirtasen mainitsema tenu-TIPPA ei ole lainkaan liioittelua, tippa-kaks riittää. Jokin aika sitten suoritin pienimuotoista tutkimusta Dunlopin Super Pot-potikan tiimoilta: https://muusikoiden.net/keskustelu/ … ts.php?c=31&t=236431&co=150 Tuossa kyseisessä mallissa rasvanvaihto ja sitämyöden tuntuman muuttaminen onnistuu varsin näppärästi jos osaa/uskaltaa potikan purkaa... ja kasata. T:Samuli |
Ikihonka 19.08.2018 09:53:49 | |
---|
headhead: Huom! Olen kirjoittamassa yli 695 päivää vanhaan aiheeseen. -Niinpä. Päivää. Osaisiko kukaan sanoa saako perus kitarapotikoita eri jäykkyyksillä. Katsoin uraltonen ja t-kaupan sivuilta mutta missään ei speksattu potikan jäykkyydestä, ainakaan niin että sen olisin huomannut. Muistelen lukeneeni että kitarassa käytettäviä potikoita olisi saanut eri jäykkyyksillä. Itse haluaisin herkän potikan volumeen jota olisi vaivaton pyöritellä, ja jäykän potikan tonelle joka pysyy siellä mihin olen sen säätänyt. Tämän pitäisi olla herkästi pyörivä: https://www.musamaailma.fi/s-duncan-yjm-500-volume-potikka.html -Absoluuttinen puukorva- |
tuskiz 19.08.2018 14:24:07 | |
---|
Göldon, eli Hoscon, potikat on aika rasvasia. Millbrookista saa. Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla. |
Metalkallo 19.08.2018 15:27:34 | |
---|
tuskiz: Göldon, eli Hoscon, potikat on aika rasvasia. Millbrookista saa. Millä tavalla rasvaisia? Itse käytän ja en ole huomannut mitään eroa ulkopuolella muihin potikoihin verrattuna. Hyviä potikoita nuo kyllä vaikken ole syönyt. :) Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
tuskiz 19.08.2018 19:37:33 | |
---|
Metalkallo: Millä tavalla rasvaisia? Itse käytän ja en ole huomannut mitään eroa ulkopuolella muihin potikoihin verrattuna. Hyviä potikoita nuo kyllä vaikken ole syönyt. :) Kyllähän ne säätyy selkeästi liukkaammin kuin vaikka Alphan tai CTS:n potikat. Noista Alphat on selkeästi tahmasimmat. Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla. |