Aihe: Minimassista savut pihalle!
1 2 3
StJerky
02.03.2007 15:10:33
MiniMASSissa ei ole kaiutinelementtiä, MASSissa on.

Hyvä tietää. Weberin sivut oli silloin tilauksen aikaan aika epämääräiset. Olen kyllä ollut tyytyväinen vehkeeseen.
msormune
02.03.2007 15:15:26
MiniMASSissa ei ole kaiutinelementtiä, MASSissa on.

Onpas. Olen itse asian todennut omasta minimassistani ihan omilla silmilläni, ja voit lukea saman vaikka tuolta: http://www.tedweber.com/atten.htm. Itse asiassa minimassissa on molempia, eli noita vastuksia sekä tuo "speaker motor". Luulisin että myös isommissa massissa.
hq
02.03.2007 15:27:54 (muokattu 02.03.2007 17:43:15)
Joo ei tuo tasasuuntaus kyllä varsinaisesti liity tähän mitenkään. Kyse on siitä että kanttiaalto (signaali alkaa paljon säröytyessään muistuttaa kanttiaaltoa) kuljettaa enemmän tehoa kuormaan kuin amplitudiltaan vastaava puhdas signaali (oletetaan vaikka siniaalloksi). Ulostuleva RMS-teho on siis eri riippuen siitä minkälaista signaalia sieltä tulee.

Vahvistinvalmistajat sitten ilmoittavat ulostulevan tehon RMS:nä joko puhtaana tai sitten jollakin tietyllä määrällä säröä, esim. 5% tai 10%. Riippuu valmistajasta.

Edit: Poistettu vääryys.
StJerky
02.03.2007 15:34:26
Onpas. Olen itse asian todennut omasta minimassistani ihan omilla silmilläni, ja voit lukea saman vaikka tuolta: http://www.tedweber.com/atten.htm. Itse asiassa minimassissa on molempia, eli noita vastuksia sekä tuo "speaker motor". Luulisin että myös isommissa massissa.

Pitää varmaan avata oma ja katsoa itse. Voihan olla, että mallisto on hieman muuttunutkin parissa vuodessa.
PIM
02.03.2007 15:43:39
Vahvistinvalmistajat sitten ilmoittavat ulostulevan tehon RMS:nä joko puhtaana tai sitten jollakin tietyllä määrällä säröä, esim. 5% tai 10%. Riippuu valmistajasta.

Eiköhän tuo teho ilmoiteta kitaraputkivahvistimissa lähinnä perimätiedon mukaan eli joskus muinoin on 2xEL34 tai 2x6L6 pääteasteiselle vakiintunut tehoksi 50w, 4xEL34 tai 4x6L6 pääteasteille 100w, 2xEL84 = 15w ja 1xEL84 5w etc. Harva valmistaja taitaa noita erikseen mittailla.
javia
02.03.2007 16:19:33
On tuolla minimassin sisällä speaker motor...
Man With Bad Tone Laughs Alone!
Jucciz
02.03.2007 16:40:28
Omaa 100W MASS:ia olen käyttänyt lyhyitä ajanjaksoja myös 100W Marshallin perässä ja kieltämättä MASS alkoi tuossa vaiheessa lämmetä suhteellisen äkkiä ja arvelin ettei se pitkinä jaksoina varmaan ole kovin terveellistä. Yli 50-wattisia vahvistimia en nykyisin ole tuon kanssa kuitenkaan käyttänyt, ihan varmuuden vuoksi.

Erittyykö muuten elektronisista komponentista niiden lämmetessä jotain .. öö .. "elektronisten komponenttien hajua", sillä kun joskus oman MASSini käydessä erityisen lämpöisenä haistelin sitä huvikseni tuuletusritilän kohdalta: ei siellä savu (tai palaneiden komponenttien kitkerä katku) haissut mutta jokin semmoinen "lämpöinen sähkön tuoksu" kuitenkin.

Itse keinokuorma kyllä pelaa hienosti, tai ainakin tämä on viimeinen tietoni asiasta, vehjehän on Kitarasankarilla lainassa... ;)

P.S. Itsekin olen törmännyt joihinkin mittaustuloksiin, jossa tosiaan 50W Marshallin putkinuppi antaa sen 50W ulos ENNEN säröytymistä... ja kokemuksieni mukaan ainakin non-mastervolume-koneissa äänenvoimakkuus kasvaa lähinnä volumepotikan alueella 0-3, jonka jälkeen korvin kuultava säröytyminen alkaa ja siitä eteenpäin soundiin tulee enää lähinnä lisää säröä (tietty korva aistii kasvavan särön määrän äänenvoimakkuuden kasvamisena, koska ylätaajuuksia tulee soundiin suhteessa enemmän).
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Twinkle
02.03.2007 16:53:06

Erittyykö muuten elektronisista komponentista niiden lämmetessä jotain .. öö .. "elektronisten komponenttien hajua", sillä kun joskus oman MASSini käydessä erityisen lämpöisenä haistelin sitä huvikseni tuuletusritilän kohdalta: ei siellä savu (tai palaneiden komponenttien kitkerä katku) haissut mutta jokin semmoinen "lämpöinen sähkön tuoksu" kuitenkin.

Komponenttien pinnoitus alkaa erittää ilmaan tuoksuja, samalla tavalla kuin vastasilitetyt vaatteetkin haisevat erilaiselta. Kyseistä ominaisuutta voi ihmetellä haistelemalla lähes mitä hyvänsä elektronista vempelettä, muun muassa tietokoneiden sisätilat tuoksuvat erilaiselta. Tarkalleen en tiedä mistä tuo itse asiassa johtuu, veikkaus osuu noiden pinnoitteisiin mutta saattaa olla että ilmakin lämmetessään reagoi esmes pölyn kanssa.

Kyllä sen sitten nenässään huomaa jos todellakin alkaa käryämään.
bfoc
02.03.2007 18:29:22 (muokattu 02.03.2007 18:46:57)
...tai no olkoon.
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
Dr. Muff
02.03.2007 21:08:17
Jos ihan tarkkoja ollaan, niin 1A sulake voi hyvin kestää hetkellisesti vaikka 7A virran.

No näin on. Pitää ilmeisesti vastaisuudessa kirjoittaa tyhjentävämmin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)