Aihe: Ran Guitars kokemuksia itse kitaroista
1 2 3 4 534 35 36 37 38
rosberg
21.11.2006 09:44:52
On hieno. Vielä kun se olisi kiinteätallainen ja 6-kielinen.

no mikä estää tilaamasta?
veikkaan, että kitaraa kysyttäessä opistopojat tarjoavat jammua käteen.
RG
21.11.2006 10:01:40
no mikä estää tilaamasta?

Pitää ostaa kepardii
Terry Pantheras
21.11.2006 10:55:40
Aina pitää muistaa että puu on elävä materiaali. Siksi kannattaa säilyttää kitaraa tilassa, joka on sopivan lämmin ja kostea. Noni... PERVOT!!!

Eli kyllä siihen puun elämiseen voi vaikuttaa myös omalla toiminnalla. Suomi on tosiaan siitä(kin) syystä paska maa kitaroiden suhteen, että täällä talvet on kylmiä ja kuivia (tosin nyt ulkona sataa vettä ja lumet on poissa, plussaa mittarissa) ja kesäisin sitten on välillä kovinkin sateista ja välistä lämmintä. Soittimet joutuvat suht koville näissä oloissa. Kyllä sitä on viilailtu nauhanpäitä ihan kotimaisissakin laatusoittimissa. Kallein huoltopöydällä käynyt soitin taisi olla n. 4000e arvoinen kotimainen käsityökitara.

Mietin itekin, että onko se yleensäkään mahdollista, ettei kitarapuut eläisi edes pientä määrää, riippumatta siitä miten hyvin kuivattua/käsiteltyä puuta olisi kyseessä. Se ei välttämättä tartte kuin yhden bussimatkan rahtiruumassa, jos ilma on tosi kostea ja kylmä. Varsinkaan otelauta, joka on paljaana ilman lakkapintaa (paitsi vaahtera) ja siksi kaikista alttein kosteusvaihteluille, varsinkin tässä maassa ja ilmastossa. Ja sehän ei paljoa elämistä edes vaadi, että otenauhat työntyy otelaudan yli sen verran että sen huomaa soittaessa ja omien kokemuksien mukaan se tapahtuu tuoreissa ja juuri maahantuoduissa kitaroissa melkein järjestään talvisin, kun puu kuivuessaan kutistuu...? Mutta jos ne nauhan päät kerran viilaa otelaudan minimiin kutistuttuaan, niin luulisi, ettei ongelmaa juuri enää ole jatkossa. Ei ainakaan mun kitaroissa ole ollut kun ne on kerran viilannut... Mutta tässähän voidaan sitten miettiä myös sitä, että tekeekö valmistaja sen viilauksen puun ollessa kutistuneena minimiinsä...

Mutta joo, en ole puualan expertti, joku sellainen kommentoikoon spekulointiani puun elämisestä kosteusvaihtelun seurauksena.
Elä sie kimpoile...
Migo
21.11.2006 11:35:27 (muokattu 21.11.2006 11:36:17)
Itseänikin ovat nämä Ran:t alkaneet kiinnostamaan. Eilen tein hintakyselyn ja hinnaksi tulisi 1400€. Täytyy nyt katsella, josko tuolta jossain vaiheessa itselleen kitaran hommaisi. Kai se täytyy ruveta säästelemään.
Niinpä..
flattopguitar
21.11.2006 11:41:37
Mietin itekin, että onko se yleensäkään mahdollista, ettei kitarapuut eläisi edes pientä määrää, riippumatta siitä miten hyvin kuivattua/käsiteltyä puuta olisi kyseessä.

Jos puu on hyvin kuivattua ja kitara koottu riittävän kuivassa ilmassa, niin ongelmia ei synny kuivuus-kosteus vaihtelussa. Käytännössä harva suuressa mittakaavassa kitaroita valmistava tehdas pystyy hankkimaan jatkuvalla syötöllä loistavaa puumateriaalia ja kuten rivien välistä voi lukea myös Ranilla on ongelmia tarpeeksi hyvin kuivatun puun hankkimisessa. Tai itseasiassa ei varmaan sen hankkimisessa, vaan siinä, että hommattua puutavaraa pitäisi vielä itsekin kuivattaa ennen käyttämistä riittävän pitkään. Tähän ei ole mahdollisuutta kun varastot ovat tyhjät ja tilaukset puskevat päälle. Seuraukset näkyvät tässä threadissä. Samanlaisia ongelmia on silti lähes jokaisella valmistajalla. Jos törröttävät nauhanpäät ovat ainut ongelma, niin ei kannata huolestua, koska pahempaakin voi sattua.
McNulty
21.11.2006 11:57:40
Mietin itekin, että onko se yleensäkään mahdollista, ettei kitarapuut eläisi edes pientä määrää, riippumatta siitä miten hyvin kuivattua/käsiteltyä puuta olisi kyseessä.

Hyvin kuivattu ja käsitelty puu elää vähemmän, mutta elää kuitenkin. Eli eeben- ja ruusupuista otelautaa kannattaa esim. sitruunaöljyllä sivellä. Ainakin näin olen itse useamman vuoden aikana todennut kitaroita nyplätessä, että ruusupuinen otelauta kestää talvea paremmin kun sivelee sitä ohuesti kerran kuussa Lemon oililla.

Se ei välttämättä tartte kuin yhden bussimatkan rahtiruumassa, jos ilma on tosi kostea ja kylmä. Varsinkaan otelauta, joka on paljaana ilman lakkapintaa (paitsi vaahtera) ja siksi kaikista alttein kosteusvaihteluille, varsinkin tässä maassa ja ilmastossa.

Olen samaa mieltä, vaikka minulla ei fysikaalisia/kemikaalisia todisteita olekaan. Eräänkin kerran kaverin kohtalaisen tyyris peli oli laukussaan, auton takaronkissa matkan Helsingistä Tampereelle ja tietysti keskellä talvea. Otelaudassa oli reunalistat, joisen pinta oli kuprulla nauhojen kohdalta... Eli nauhat olisivat varmasti törröttäneet lapaseen ilman reunalistoja.

Ja sehän ei paljoa elämistä edes vaadi, että otenauhat työntyy otelaudan yli sen verran että sen huomaa soittaessa ja omien kokemuksien mukaan se tapahtuu tuoreissa ja juuri maahantuoduissa kitaroissa melkein järjestään talvisin, kun puu kuivuessaan kutistuu...?

Mitä olen huoltanut ja alan liikkeissä seurannut, niin suurta osaa kitaroista joutuu fiksailemaan, ainakin otelaudan ja kaulan osalta. Osa on tullut hyvässä kunnossa, niihin ei ole tarvinut koskea, mutta esim. erään valmistajan, kohtalaisen tyyriistä, '57 Stratosta sai nauhanpäät hioa kahdesti tuossa kesän ja syksyn aikana. Sen verran paljon oli elämistä ko. yksilössä. Suomessa tosiaan kaulan ja otelaudan fiksauksia joutuu vuodenaikojen mukaan suorittamaan.

Mutta jos ne nauhan päät kerran viilaa otelaudan minimiin kutistuttuaan, niin luulisi, ettei ongelmaa juuri enää ole jatkossa. Ei ainakaan mun kitaroissa ole ollut kun ne on kerran viilannut... Mutta tässähän voidaan sitten miettiä myös sitä, että tekeekö valmistaja sen viilauksen puun ollessa kutistuneena minimiinsä...

Hyvä valmistaja valikoi hyvin kuivatetun puun joka ei ole niin altis lämpötilan ja kosteuden muutoksille. Se on valmistajan tapa minimoida riskejä. Siellä ei voida lähteä kitaraa rakentamaan sen pahimman kauhuskenaarion pohjalta, mutta toki hyvä valmistaja pyrkii siihen ettei asiakkaan tarvitse reklamoida.

Mutta joo, en ole puualan expertti, joku sellainen kommentoikoon spekulointiani puun elämisestä kosteusvaihtelun seurauksena.

En minäkään. Sen pohjalta höpisen mitä olen kokenut ja nähnyt. Siispä RANinkin kohdalla pitää varautua siihen, että Suomen ilmasto päättää heittää temput kehiin.
"I'm out! Yea, I'm out of the contest!" -Cosmo Kramer
Ben_D
21.11.2006 12:19:25

Toinen hassu juttu on esimerkiksi siinä Custom quotessa oleva vakio satulanleveys 1 5/8 tuumaa eli 41,3mm. Se tuntuu ihan varmasti erilaiselta 43mm satulaan tottuneelta. Monet specsaavat sen epähuomiossa ja sitten myöhemmin ketuttaa.

Piti oikein tarkistaa, että muistin laittaa....mulla on varsin selvästi speksattu 1-11/16 satulanleveys.
http://www.fiercemetal.org
Migo
21.11.2006 12:36:10
Onko kenelläkään tietoa hinnoista noin ylipäätään? Elikkäs paljon on eroja hinnoissa esimerkiksi pulttikaulan, liimakaulan ja kaula läpi rungon?

Toinen mikä kiinnostaisi on nuo puulajit, mitä tuolta löytyi valmiiksi.

Olisi vain mukava tietää, jos jollain on jotain infoa hinnoista.
Niinpä..
Ben_D
21.11.2006 12:40:05

Onko kenelläkään tietoa hinnoista noin ylipäätään? Elikkäs paljon on eroja hinnoissa esimerkiksi pulttikaulan, liimakaulan ja kaula läpi rungon?

Toinen mikä kiinnostaisi on nuo puulajit, mitä tuolta löytyi valmiiksi.

Olisi vain mukava tietää, jos jollain on jotain infoa hinnoista.

Tuolta -> http://www.ranguitars.com/custom.php
balzary
21.11.2006 12:47:33

Mä toin Tsekeistä viime talvena erittäin laadukkaan n. 5-7 vuotta vanhan jazz-basson. 1-2 kuukauden jälkeen nauhat törrötti melko rumasti, mutta viilaa näyttämällähän tuosta selvittiin. Eiköhän tuo ole osalla kitaroista joka tapauksessa edessä kun ne tänne tuodaan, riippumatta valmistajasta.
Migo
21.11.2006 12:50:04
Tuolta -> http://www.ranguitars.com/custom.php

Jep, täytyy tehdä uusi kysely vain sitten.
Niinpä..
H.Corruption
21.11.2006 16:44:44
Jani, ei mulla oo aikomusta olla mikään vapaustaistelija, mutta en ole vielä heittänyt kirvestä kaivoon Ranin suhteen. Odottelen mitä tulee tapahtumaan. Mua kiinnostais se yks tapaus, jossa ylä-E-kieli ei soi. Eikö se soi ollenkaan vai vain joiltakin nauhoilta.
Siitä nauhojen hionnasta päättelin että satula on liian matala ja jos siinä on ylälukko sen voi myös kiilata. Niitä saa ainakin Musamaailmasta. Muistan lukeneeni jostain, että kuolleet pisteet voisi poistaa muuttamalla kitaran rungon resonanssitaajuutta ottamalla puuta pois rungosta. Asian paikkansa pitävyydestä en osaa sanoa.

Otelaudat tuntuvat kutistuvan kitarassa kuin kitarassa, joka kertoo siitä ettei puuta kuivateta tarpeeksi kun se jo viedään sahan alle. Tätä tapahtuu jopa Gibsoneissa.

Mua ihmetyttää kuitenkin eniten se, että kiinnostuksesta ja juttujen määrästä huolimatta itse kitaroita sitten löytyykin mun kahden Ranin lisäksi vain muutama.

Onko saldo tosiaan näin pieni vai eikö tää saitti tavota kaikkia Ranin omistajia Suomessa?
Invader
21.11.2006 17:31:16
Mua ihmetyttää kuitenkin eniten se, että kiinnostuksesta ja juttujen määrästä huolimatta itse kitaroita sitten löytyykin mun kahden Ranin lisäksi vain muutama.

Onko saldo tosiaan näin pieni vai eikö tää saitti tavota kaikkia Ranin omistajia Suomessa?

Täällähän on porukalla yhteensä pitkästi toistakymmentä Rania tilauksessa. Eivät ole vaan vielä valmiita.
Tai sitten ei..
N33m0
21.11.2006 17:57:19

Maaliskuun lopulla pitäis oma kulta kolahtaa postilaatikkoon, sinänsä tollanen nauhojen hionta ei pelota, joutuu sitä tekemään pari kertaa kalliimmillekkin kitaroille. Tossa joku mainitsi että Schaller tuli vaikka OFR piti olla, itse otin myös originaalin, täytyy vissiin vaan painottaa että "onhan se varmasti ofr" jne.
slow music for slow people
H.Corruption
21.11.2006 21:44:05
Maaliskuun lopulla pitäis oma kulta kolahtaa postilaatikkoon, sinänsä tollanen nauhojen hionta ei pelota, joutuu sitä tekemään pari kertaa kalliimmillekkin kitaroille. Tossa joku mainitsi että Schaller tuli vaikka OFR piti olla, itse otin myös originaalin, täytyy vissiin vaan painottaa että "onhan se varmasti ofr" jne.

Mulle tuli Schaller vaikka OFR se piti olla. Homma oli niin karannut käsistä että runkokin on Schallerille. Nyt homma on vireillä ja OFR tulee joskus keväällä, ilmeisesti samoihin aikoihin kun sun kitaraskin.

Ekan Ranin kuvat sain kitaran valmistuttua, ennen kuin maksoin kitaran loppusumman. Toisen Ranin kuvia ei sitten tullut, olishan niistä heti huomannu väärän tremolon.

Joku kyseli kieltepainiketangosta. Lähetin siitä tiedon Dariukselle että semmonen siihen pitää asentaa, koska lavan kulma on pieni ja tanko helpottaa kitaran pysymistä vireessä ylälukkoa laitettaessa kiinni. Se myös kuuluu OFR pakettiin ja samoin myös Schallerin. Asensin tangon ekaan Raniin ja virittäminen on paljon helpompaa ku ei tarvii kikkailla mitään.

Ne jotka on tilanneet kitaransa floikalla, kannattaa pyytää myös toi tanko asennettuna. Schaller on tunnettu pitkistä toimitusajoista ja voi käydäkin ettei niitä ole saatavissa jos sellaisen jälkikäteen haluaa asentaa. Ellei sitten ole speksannu lavan kulmaksi 13 astetta mikä on Jaskoissa.
N33m0
21.11.2006 22:29:53

Mulle tuli Schaller vaikka OFR se piti olla. Homma oli niin karannut käsistä että runkokin on Schallerille. Nyt homma on vireillä ja OFR tulee joskus keväällä, ilmeisesti samoihin aikoihin kun sun kitaraskin.

Ekan Ranin kuvat sain kitaran valmistuttua, ennen kuin maksoin kitaran loppusumman. Toisen Ranin kuvia ei sitten tullut, olishan niistä heti huomannu väärän tremolon.

Joku kyseli kieltepainiketangosta. Lähetin siitä tiedon Dariukselle että semmonen siihen pitää asentaa, koska lavan kulma on pieni ja tanko helpottaa kitaran pysymistä vireessä ylälukkoa laitettaessa kiinni. Se myös kuuluu OFR pakettiin ja samoin myös Schallerin. Asensin tangon ekaan Raniin ja virittäminen on paljon helpompaa ku ei tarvii kikkailla mitään.

Ne jotka on tilanneet kitaransa floikalla, kannattaa pyytää myös toi tanko asennettuna. Schaller on tunnettu pitkistä toimitusajoista ja voi käydäkin ettei niitä ole saatavissa jos sellaisen jälkikäteen haluaa asentaa. Ellei sitten ole speksannu lavan kulmaksi 13 astetta mikä on Jaskoissa.

Onks tolla tangolla jotain sujuvaa käännöstä lontoon murteelle?
slow music for slow people
Invader
21.11.2006 22:45:33
Onks tolla tangolla jotain sujuvaa käännöstä lontoon murteelle?

String retainer se kai on.
Tai sitten ei..
Ben_D
21.11.2006 22:50:47

Jani, ei mulla oo aikomusta olla mikään vapaustaistelija, mutta en ole vielä heittänyt kirvestä kaivoon Ranin suhteen.

Juu ei :) Mutta se on hyvä, että aiheesta nostit kissan pöydälle, koska sillä on vaikutusta asiakaspalveluun ja laaduntarkkailuun tulevaisuudessa. Näin ainakin uskoisin.
H.Corruption
23.11.2006 23:48:03
String retainer se kai on.

Tolla nimellä se kulkee.

Sain Dariukselta mailin ja kertoi että Ran Guitars tulee parantamaan asiakaspalveluaan jatkossa johtuen osaltaan tästä mulle sattuneesta jutusta ja siitä että tajus kuinka tärkeää toiminnan jatkumiselle se on.

Uusien tilausten suhteen on tullut myös muutos. Tilauksia on kuulemma tullut niin paljon, että uudet tilaukset laitetaan jonotukseen. Tämä on sinänsä järkevää, koska näin ei tule hamuttua liikaa tilauksia ja siten mokien mahdollisuus pienenee.

Ihmettelin tuota yhtä väitettä että custom-kitara tulisi maksaa kokonaisuudessaan vasta kun se on valmis. Joku Paul Reed Smith on varmaan voinutkin tehdä näin luottoasiakkailleen niinkuin väitit. Kukaan järkevä rakentaja ei lähde tekemään kitaraa ilman jotain vakuutta siitä että tilattu kitara myös maksetaan ja puolet kitaran arvioidusta hinnasta vakuutena on musta ihan ok.
P2
24.11.2006 11:12:55
Minua ihmetytti taas se, että miten voit maksaa custom-tuotteesta, jota et ole edes nähnyt, viittaan siis tähän jälkimmäiseen, josta et saanut ees kuvia. En tiedä miten tuo maksamisasia käytännössä menee kitarakäsityöläisillä, mutta itse olen sitä mieltä, että kitaranrakentajan aikaansaama lopputulos pitäisi olla hyvä, jos kuitenkaan ei ole, virheet korjataan kunnes tuote on asiakkaan halujen mukainen. Ennen valmista tuotetta ei siis minun mielestäni kitaraa tarvitse (ainakaan kokonaan) maksaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)