Aihe: Uutta Kitaraa Hankkimassa: Ibnaez RG2570 vai ESP Ltd EX-400?
1 2 3 4
kimurantti1
20.10.2006 12:27:58
Kyllä minä suosittelen floikallisen hommaamista jos jotain sweeppailu-tilutuksia meinaat soitella. Jossain vaiheessa sitä alkaa kuitenkin tekemään mieli.

Mihin tällainen yleistys perustuu?
Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin...
Neology
20.10.2006 14:21:03

Mun mielestä sweeppeihin ei tartte ku sormet, kitaran ja plektran. Ja tykkään tukevasta floikattomasta tallasta. Se vaan on.
Twistyh
20.10.2006 15:41:16
Älkää ostako floikkakitaroita, jos ette oo jotaki tilujumalia. Randy Rhoads on.
Thule
20.10.2006 16:27:52
Älkää ostako floikkakitaroita, jos ette oo jotaki tilujumalia. Randy Rhoads on.

...ja silti se soitti kiinteätallaisella.
It is illegal to wear a fake moustache that causes laughter in church.
Twistyh
20.10.2006 17:08:32

Eli vielä viisaampi.
Nacher
21.10.2006 01:41:14
Ei hemmetti että kiihottaisi tuo torin Ibanez PGM, mutta kun ei ole varaa nyt, niin ei. Helvattu.

Paf Pro sopinee kuvauksen mukaiseksi tallamikiksi hyvin. Toki sillä (kuten kaulamikeillä yleensäkin) on vaikeampi vedellä nopeaa sooloa, kun kaulamikki tapaa olla vähemmän kuuma jne, mutta kyllä siitä pyöreä ja tarkka soundi lähtee.

Tiedä tosiaan, miten tuo Tonezone toimii kiinteätallaisessa mahonkikepissä, mutta ainakin tukeva soundi pitäisi olla. Jos paljastuu liian tummaksi, vaihda Breediin tai Evolutioniin.
Werde
21.10.2006 10:52:29 (muokattu 21.10.2006 10:57:48)
Mihin tällainen yleistys perustuu?

Siihen että 90% tilusankareista käyttää floikkakitaraa. Todennäköistä siis on, että sitä alkaa jossain vaiheessa tarvita jos sentyyppistä materiaalia (kuten mitä ilmeisemmin nyt tulee käymään) aikoo soitella.

Kääntäen, miksi sitä ei kannattaisi hankkia? FR on kiinteä ja kelluva talla samassa paketissa.

Kyllä se kuuluisa keppi minkä herra teki tunnetuksi on kaikkea muuta kuin kiinteätallainen.

http://rocknheavy.free.fr/rip/rhoads.jpg
Neology
21.10.2006 19:58:34

Kun ei niin ei. Tässä ei ole enää mistään tarpeesta ennemmin tai myöhemmin kyse vaan puhtaasti mielipiteestä. RGA121 on mun valinta.
kimurantti1
21.10.2006 20:34:33
Kääntäen, miksi sitä ei kannattaisi hankkia? FR on kiinteä ja kelluva talla samassa paketissa.

Hehe, eikä ole. ;-) Kiinteä talla on kiinteä talla, Floyd Rose on Floyd Rose. Molemmat hyviä värkkejä, mutta myös erilaisia. Tatsi on erilainen, soundi on erilainen ja säätäminen on erilaista.

Mä en muutenkaan ymmärrä tuota sun ajatusta, että kun 90% tilusankareista vetää floikkakitaralla, niin sellainen pitäisi sitten olla jos sitä musaa haluaa soittaa. Ethän sä (kai) mitään muitakaan tavaroita osta sen perusteella, että 90% ihmisillä on sellainen. Ne ostetaan kun niitä tarvitaan, ja aloittaja nyt ei omien sanojensa mukaan vaan tarvitse kampea.
Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin...
Werde
21.10.2006 22:16:29 (muokattu 21.10.2006 22:17:36)
Hehe, eikä ole. ;-) Kiinteä talla on kiinteä talla, Floyd Rose on Floyd Rose. Molemmat hyviä värkkejä, mutta myös erilaisia. Tatsi on erilainen, soundi on erilainen ja säätäminen on erilaista.

Blokatun floikan soundia et erota kiinteätallaisen vastaavasta. Säätäminen on yhtä helppoa kun sen osaa. Tatsi riippuu lähinnä tallapalojen ja bodyn välisestä korkeuserosta.

Mä en muutenkaan ymmärrä tuota sun ajatusta, että kun 90% tilusankareista vetää floikkakitaralla, niin sellainen pitäisi sitten olla jos sitä musaa haluaa soittaa. Ethän sä (kai) mitään muitakaan tavaroita osta sen perusteella, että 90% ihmisillä on sellainen. Ne ostetaan kun niitä tarvitaan, ja aloittaja nyt ei omien sanojensa mukaan vaan tarvitse kampea.

Sitten en voi sinua auttaa. Alotusviestissä kerrotaan kepin tulevan tiluttelukäyttöön, ja kyllä minä yhdistän floikkatemput isoksi osaksi sitä. Ilmeisesti oli myös liian vaikeaa assosioida tilusankareiden kitaravarustuksen ja heidän soittamansa materiaalin välinen yhteys.
kimurantti1
22.10.2006 00:19:18 (muokattu 22.10.2006 00:33:55)
Hetkinen - älä nyt ota liian henkilökohtaisesti tätä. Mä en väittele sua vastaan, vaan sitä väitettä, että floikka on muka sama asia kuin kiinteä talla jos sen blokkaa. Se on hyvä jos ne on sulle sama asia, voikun mäkään en vaivaisi moisella päätäni. Mun mielestä ne taas on eri laitteita. Mä kyllä väitän itse soittaessani sen soundieron huomaavani, ja tatsissa on mun mielestä todella paljon muutakin eroa kuin tallapalojen korkeus, esimerkiksi kielten jännite.

Sitten en voi sinua auttaa. Alotusviestissä kerrotaan kepin tulevan tiluttelukäyttöön, ja kyllä minä yhdistän floikkatemput isoksi osaksi sitä.

Ja sinun ajatusmallisi on ainoa oikea, tai pätee kaikkiin ihmisiin?

Ilmeisesti oli myös liian vaikeaa assosioida tilusankareiden kitaravarustuksen ja heidän soittamansa materiaalin välinen yhteys.

Ei ollut, tottakai mä tajusin mitä sä ajat takaa. Mutta entä jos ketjun aloittaja ei halua tehdä niitä floikkatemppuja? Entä jos aloittaja ei yhdistä fliokkatemppuja isokso osaksi tiluttelua? Senhän pystyy päättelemään jo siitä, että hän haluaa kiinteätallaisen kitaran.
Neology
22.10.2006 14:48:03

Mulle nuo floikan ihme vingutukset kuulostaa kamalille. Van Halenin tapping + floikan kanssa näpäytyksiä löystäminen, Laihon Artificial Harmonic ja sävel kattoon kuulostaa järkyttävälle. Mä diggaan ite kielen venyttämisestä sormilla. Tuo aloituskommentti koko keskusteluun oli kyllä kammellinen kitara mutta tuossa puolivälissä tajusi etten halua kampea kun en ole soittanut sellaisella enkä muutenkaan pidä sen kanssa tehtävistä asioista. Tää koko floikkajuttu on mun mielestä puhtaasti mielipideasia ja olen yhtämieltä siitä että ei tarvitse mennä massan mukana. Käsittääkseni Paul Gilbertkään ei tiluttele kammen kanssa.. http://www.ibanez.co.jp/eg_page.php … &COLOR=CL01&MODEL_NO=PGM301
ja silti tiluttelee mun mieleeni.
Nacher
22.10.2006 17:11:00 (muokattu 22.10.2006 17:12:08)
Sanon nyt miljoonannen kerran, että torilla on myynnissä jo 790e hintaan Paul Gilbertin signaturekitara Ibanezilta. Olen melkoisen varma, että se syö RG x570 sarjaa aamupalaksi, tosin tallamikki on vähän tuhnu.

Edit : Jaa, eipäs enää olekaan. Parempiin suihin on mennyt.
Neology
22.10.2006 18:29:00

Miksi kaikki muuten tyrkyttää RG-sarjaa? Kellekään tullut edes mieleen S-sarja? ZR-tremolo, ohut kaula, mahonkirunko ja todella ohut eli juuri sopiva Tone Zone tallamikillekin.
oiva tumpeloinen
22.10.2006 19:10:50
Miksi kaikki muuten tyrkyttää RG-sarjaa? Kellekään tullut edes mieleen S-sarja? ZR-tremolo, ohut kaula, mahonkirunko ja todella ohut eli juuri sopiva Tone Zone tallamikillekin.

RG sarjaa tyrkytetään, koska sitä liikkuu paljon, ja on käytettynä halpa. S-sarja taas tuntuu pitävän vähän paremmin hintansa käytettynäkin. Johtuuko sitten vissiinkin vähemmistä määristä....

Ei sen puoleen, en mä tuota mun "ässää" mihinkään RG:een vaihtaisi. ZR on mulle vähän outo kapistus, mutta jotain jäi vähän hampaan koloon pikaisessa kokeilussa. Mulle parempi systeemi on perinteinen Edge (tai vastaava) ja Tremol-No hässäkkä.
kimurantti1
22.10.2006 19:43:05
RG sarjaa tyrkytetään, koska sitä liikkuu paljon, ja on käytettynä halpa. S-sarja taas tuntuu pitävän vähän paremmin hintansa käytettynäkin. Johtuuko sitten vissiinkin vähemmistä määristä....

Näinpä, kysynnän ja tarjonnan laki. :-)
McNulty
22.10.2006 19:52:25
Aloitusviestiin on pakko ottaa kantaa, etenkin näin Explorer-fanina.
Tuo LTD ei ole Exploreria nähnytkään! Ja piste.

Kummatkin varmaan ihan käypiä pelejä. Ovat niin kovin erilaiset että on vaikea vertailla. Toisessa kiinteä talla ja H/H-mikitys. Toisessa Strat-tyyppinen runko, floikka-johdannainen ja h/s/h-mikitys. Toisessa pulttikaula, toisessa liimakaula, rungot eri materiaalista, eri profiililla kaulat yms.

LTD:ssä on hivenen paksumpi kaula, Ibanezissa kun on aikas ohut. Liimakaula LTD:ssä kuulostaa erilaiselta kuin Ibanezin pulttikaula. Ibanezin mikit ovat mielestäni kovin onnettomat, kolkot ja kylmät suurella outputilla... tosin, ei nuo EMG:t ole mielestäni yhtään sen paremmat. Erilaiset toki ovat. LTD:ssä kiinteä talla tuo tiettyjä etuja, esim. vireiden vaihtelu yms. on jouheampaa, toisaalta taas floikalla voipi kammeta ummet ja lammet. Siispä soittajan pitääkin miettiä, tarvitseeko hän todella kampea vai ei. Yleensä käy niin että soittaja hommaa floikkakitaran ja ensimmäiset 2kk jaksaa leikkiä sillä, kunnes toteaa että sen käyttö on jokseenkin vähäistä "normisoitossa". Yleensä siinä vaiheessa moni ostaa floikkaskeballe kaveriksi kiinteätallaisen soittopelin.

Ibanezin uusimmissa RG:ssä vain on ollut enemmän laatuongelmia mitä vanhemmissa japsi-RG:ssä. En tiedä mistä se johtuu... mutta ilmeisesti kysyntää on enemmän ja tällöin tuotantovolyymi on nostettu kattoon. Samalla laadunvalvonta on hieman kuormittunut ja täten laiminlyöty. Vastaan on tullut viallisia talloja ja tallapaloja, kaulojen viimeistely on vähän mitä on, lakkavirheitä jne. Kannattaa siis ainakin huolellisesti testata se RG Prestige (tuokin sana on Ibanezin kohdalla menettänyt merkitystään kovasti) ennenkö lyöt rahat tiskiin jos siihen päädyt.
These pretzels are making me thirsty!
Visiting is pretty, visiting is good!
Nacher
23.10.2006 00:50:50
Ibanezin S-sarjassa aika huomattavat erot RG:seen. Skaala vissiin 25" tuon 25,5" sijaan, paksumpi ja pyöreämpi kaula, mahonkirunko tosiaan ja muutenkin aika eri peli. Aika huomattavankin erilainen soittaa, mitä joskus olen kokeillut. RG:tä tarjotaan varmaan, koska puhuit tilutuksesta, ja minulle RG ainakin on synonyymi perus tilukitaralle ohuen/littanan pitkäskaalaisen kaulansa ja kirkassointisen puunsa kera.
oiva tumpeloinen
23.10.2006 11:24:33 (muokattu 23.10.2006 11:25:45)
Ibanezin S-sarjassa aika huomattavat erot RG:seen. Skaala vissiin 25" tuon 25,5" sijaan, paksumpi ja pyöreämpi kaula, mahonkirunko tosiaan ja muutenkin aika eri peli. Aika huomattavankin erilainen soittaa, mitä joskus olen kokeillut. RG:tä tarjotaan varmaan, koska puhuit tilutuksesta, ja minulle RG ainakin on synonyymi perus tilukitaralle ohuen/littanan pitkäskaalaisen kaulansa ja kirkassointisen puunsa kera.

Nyt menee S- ja SZ-sarjat sekaisin. SZ on lyhyemmällä skaalalla, paksummalla kaulalla ja kiinteällä tallalla tehtyjä. Taisipa niissä olla vaahterakansikin? S-sarjan suurimmat erot RG-sarjaan on bodyn muoto, materiaali ja ZT-talla. Vanhoissa S-malleissa oli ihan sama tallakin kuin RG:ssä.

E:...ja SZ:n skaala on 25,1".
Neology
23.10.2006 15:00:14

Mutta mikä sitten S-sarjassa estää tiluttelun? Dragonforcen Herman Li vetää myöskin sellaisella. Ei siinä taida muuta olla kuin tuo kropan ohuus ja muoto ja ZR-tremolo erona tuollaiseen RG-sarjalaiseen. Otelauta on kuitenkin käsittääkseni tuota Prestigen Wizard II kaulaa peräti millin paksumpi ensimmäiseltä nauhalta mitattuna. Tosin käsittääkseni tämäkin vaihtelee eri RG-mallien ja S-mallien välillä. S-sarjassa keskimääräisesti se 19mm kaula ja RG 18mm.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)