Aihe: Riffin kitarakaappitesti
1 2 3
Aki
18.09.2006 00:57:30

Nyt sit tietty voidaan alottaa tappelu siitä, että onko parempi et kitara mikitetään, vai vuotaa suoraan yleisöön, niin saadaan lisää valinnanvaikeutta. :P

Se on tietty asia erikseen. Halusin vain lukijoille tuoda esille tuon "yleensä" -sanan epäyleisyyttä... :oP

Jos yleensä kitarat mikitettäisiin, luulen että yleensä kitaristeilla ei olisi muuta kuin 1x12" kaappeja.
"Every being in the universe knows right from wrong, Mark." -Prot, 2001
mehukatti
18.09.2006 14:08:52
Ainakin sähkökitarat mikitetään jo tehtaalla valmistajan toimesta. :)

Mitä tähän kaappitestiin tulee, niin kuuntelin samplet kahdella erilaisella (laadukkaalla) kuulokemallilla. Jossain kuuntelun vaiheessa alkoi tuntua siltä, että samaa vahvistinta olisi vain äänitetty erilaisen taajuuskorjauksen läpi. Kokeilin säätää muutamaa samplea testimielessä ja hämmästyttävän lähelle soundin saa sovitettua kahdella näennäisesti erilaisella kaapilla. Mielestäni testi osoittaakin selkeästi sen, että eri kaappien äänelliset erot ovat jokseenkin pieniä ja studiokäytössä lähes merkityksettömiä. Vähänkin ammattitaitoinen miksaaja pystyy luomaan levylle halutun kitarasoundin millä tahansa testin kaapilla, kun mikin ja vahvistimen säätövarat ja nykyaikainen studiotekniikka otetaan käyttöön. Live-käytössä asia onkin huomattavasti monimutkaisempi, keikkapaikan akustiikasta alkaen. Kalliimpien kaappien kohdalla väkisinkin havaittavissa jonkinlaista Gibson-efektiä - mielikuvista joutuu maksamaan extraa.

Joku superhalpiskaappi olisi vertailussa ollut mielenkiintoinen lisä, mutta se ei liene Riffin linjan mukaista. Esimerkiksi Fenderin FM412 olisi varmaan löytynyt testiin yhdellä puhelinsoitolla. Lisäksi Bognerin 1x12 käytetyn 2x12:n rinnalle olisi tuonut syvyyttä lisää. Puutteista huolimatta erinomaista toimintaa Riffiltä.
lukeman
18.09.2006 14:40:14
Tykkäsin särö sm57 klipeistä eniten tuosta VHT:sta. Mahtaako noita fatbottomeita edes olla myynnissä?

Torstaina Musamaailmassa käydessäni näkyi jotain VHT-kaappeja olevan.
Joees
18.09.2006 14:49:48
Se on tietty asia erikseen. Halusin vain lukijoille tuoda esille tuon "yleensä" -sanan epäyleisyyttä... :oP

Jos yleensä kitarat mikitettäisiin, luulen että yleensä kitaristeilla ei olisi muuta kuin 1x12" kaappeja.

Villiä, mä oon soittanut vain pari kertaa ilman mikitystä. Ja lähes kaikilla keikoilla mitä oon ollut katsomassa on kitarakin mikitetty. Lahden Memphisissä viimeksi. Porukat soittelivat RHCP:tä ja kyllä sielläkin oli Kämäräisen vahvistin mikitetty. Taisivat basso ja rummut olla ne joita ei mikitetty.
Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
Rakoni
18.09.2006 15:28:23

Se on se ego katos...
Sanokaa DT kun haluatte hyvää
Terry Pantheras
18.09.2006 15:36:36
Se on se ego katos...

Eikäku se on hauskaa kun lahkeet lepattaa...
"Talking about music is like dancing about architecture." -Zappa
Rakoni
18.09.2006 15:44:23
Eikäku se on hauskaa kun lahkeet lepattaa...

Totta tuokin.
Sanokaa DT kun haluatte hyvää
pekurides
19.09.2006 00:00:20

saa näitä vissiin soitella muuallakin ku keikoilla, reeniksellä ainaskin mulla ollu harvemmin mikityksiä ja viälä harvemmin kotosalla:)

Itteä varten tulee tässä ehkä eniten sitä Kurkosaundia haettua... eipä varmaan muutku kitaristit sitä kitarasaundia paljoo ees kuuntele...

...narulle kyllä aika paha muuten ku mikittämällä:) ..ja kyllähän se aika samalta loppujen lopuksi kuulostaa:)
Tunteella päin vittua.
latelate
05.10.2006 00:29:05
Mikin sijoitus muuttaa soundia VALTAVASTI, erityisesti SM57:lla. Puoli senttiä suuntaan ja soundi on aivan erilainen (kirkaasta purevasta mumisevaan epäselvään suttuun)

Onko olemassa joku nyrkkisääntö mihin kohtaa 4x12 -kaappia SM57 laitetaan?
Jucciz
05.10.2006 01:05:23
Onko olemassa joku nyrkkisääntö mihin kohtaa 4x12 -kaappia SM57 laitetaan?

On. Siihen kohtaan, jossa se tuottaa tilanteeseen sopivan soundin. Yhdessä jonkun tuhdimpisoundisen mikin (esim. Sennheiser 421, 441 tms.) kanssa SM57:n voi hyvinkin laittaa keskelle kartiota, sillä sieltä tulee se purevuus. Toisesta mikistä haetaan sitten tukevuutta.

Pelkkää 57:aa käytettäessä mikin sijoittamista kartion keskelle puoltaa se seikka, että siinä soundi on kirkkain: jos jo lähtökohtaisesti mikität liian reunalta, ei menetettyä kirkkautta saa oikein millään takaisin ilman mikin siirtämistä: liikaa yläpäätä on suhteellisen helppo sen sijaan leikata ihan EQ:lla. Tietty jos on aivan varma, ettei sitä riipivintä yläpäätä tarvitse mihinkään, voi mikkiä toki siirtää laidemmalle. Korvilla selviää paras paikka.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
askomiko
05.10.2006 01:33:55
Oma suosikki on keskimäärin keskelle ja about 10 sentin päähän kankaasta. Se ihan karmein piikki jää pois kun ei ihan kiinni.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Exhausted
05.10.2006 09:34:13

saa näitä vissiin soitella muuallakin ku keikoilla, reeniksellä ainaskin mulla ollu harvemmin mikityksiä ja viälä harvemmin kotosalla:)

Sama juttu, ja vielä ei ole tullut vastaan tilannetta jossa en olisi 30 watin 1x12 combolla pärjännyt (saati sitten laittanut volaa edes puoleenväliin). Tietty alavirehevinsoittajat on asia erikseen.
lukeman
05.10.2006 12:55:32
Olen hiljakselleen kasannut räkkisettiä ja päädyin kokeilemaan kahta CAA 1x12" kaappia Celestion V30:llä. Vielä ei setti ole täysin iskussa joten käytännössä en ole päässyt testaamaan, mutta uskon noiden pikkukaappien riittävän vallan mainiosti eikä tuo egokaan ole kovin suuri. :)
kunnasja
17.10.2006 17:18:32
Puolittainen off-topic mikin sijoittelusta:

Live-tilanteessa on ollu tapana pistää kiinni kankaaseen se mikki, ja kaiutinkartion puoleenväliin keskustasta. Hieman viistoon osoittamaan enemmän keskelle kuin reunalle päin.

Kitarasoundissa on yläpäätä treenikämppäasetuksilla yleensä aina liikaa keikkakäyttöä ajatellen - johtuu siitä, että yläpäät ei treeniksellä kuulu ellei ole kaapin edessä, ja yleensä ei olla. Ja koska kitaristit eivät juuri ruuvaile soundejaan keikkapaikalla, tällä tavoin mikittämällä saadaan ylimääräistä yläpäätä vähän pois. Myöskin kannattaa käyttää sitä yläpään leikkuria, jos sirkkeliä esiintyy.

Studiossa on pistetty siihen mistä saadaan paras soundi. Yleensä tuo on se paikka josta (muihin mikkeihin kuten Sennheiser 421 yhdistelemällä) saadaan käyttökelpoisin soundi. Pitkäsoittoa äänitettäessä omalla treeniksellä, hoidettiin mikitys aivan kartion keskeltä, se tuotti sillon parhaan lopputuloksen.

Lyhyt summarum: se mikin sijoitus todellakin vaikuttaa älyttömän käsittämättömän uskomattoman paljon!
Lancelot
17.10.2006 18:29:03
Tietääkö kukaan onko Peaveyn valveking nuppi ollu riffissä testissä, muistaakseni jostain luin et olis ollu. Riffin sivuilla sitä ei ainakaan näkynyt testatut osiolla..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)