Aihe: Nyt kerralla nuppi&kaappi asiat selviksi!
1 2 3 4 5 6 7 8
Grabel
26.08.2006 12:16:20
Miten elementtien määrä sitten ainakin teoreettisesti vaikuttaa saundiin? Tuottaako joten paremman saundin kun kuitenkin paljon enemmän näkee näitä 4x12. Vai onko vaan näöllinen seikka?

Kallistettu 4x12 yläkaappi ainakin suuntaa elementit paremmin soittajan korviin verrattuna lattialla olevaan 2x12 -kaappiin (ei katoa yläpää soundista). Toki 2x12 -kaapin voi nostaa vaikka jollekin korokkeelle, jotta sekin suuntaisi soundiaan muuallekin kuin lahkeisiin -tai muuten kallistaa lattialla.

Suurempi kaiutinkotelo mahdollistaa matalammalle ulottuvan bassotoiston (onko tämä nyt sitten oleellista kitarakamoilla ja kuinka suuri ero on 2x12 Vs. 4x12 välillä jää jokaisen itse mietittäväksi).

Totta on, että 4x12 -kaappi näyttää paremmalta ja on muutenkin sangen sopiva vahvistinalustaksi verrattuna 2x12 -kaappiin - näin ainakin omasta mielestäni. Suosi siis 4x12 kaappia (ja jos yhden hommaat, niin hommaa sitten kallistettu malli) :)
Rokkia rennolla asenteella!
Torniojaws
26.08.2006 14:27:47

4x12" on vain helvetin ankea roudattava verrattuna 2x12" ;) 2x12" vielä menee ketterästi yksin kantaa, mutta 4x12" kyllä vaatii jo kaksi henkeä, erityisesti portaikoissa.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Swan
26.08.2006 14:31:53
4x12" on vain helvetin ankea roudattava verrattuna 2x12" ;) 2x12" vielä menee ketterästi yksin kantaa, mutta 4x12" kyllä vaatii jo kaksi henkeä, erityisesti portaikoissa.

Ei tuo Englin 2x12:kaan mikään maailman hauskin roudattava ole. Siksipä omassani onkin pyörät alla.
Torniojaws
26.08.2006 14:34:38 (muokattu 26.08.2006 14:35:18)

Kyllä se itseltä vielä taittuu kohtuullisesti tuon Engl Vintagen kanssa (36 kg), keskinmäärin neljä kertaa viikossa tulee kanneskeltua treenikämpän ja kodin välillä; kahdet portaikot yhteen suuntaan ja jotain 50 metriä kävelyä siihen lisäksi. Mutta ei se aina ole kivaa hommaa.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Maiden01
26.08.2006 15:18:52
Just tota käytännöllisyyttä ajattelin tota kaappia hommatessa tietysti saundin lisäks. Jos ei olisi roudauksessa eroa niin kyllä 4x12 kaappi lähtisi luultavasti kotiin. Semmosta tuumailin, että olisko mitään järkeä ostaa kahta 2x12 kaappia. Toinen voisi olla kotona ja toinen treeniksellä. Ja ostaisi pystymallit. Meneekö toi sitten jo vähän säätämisen puolelle.
Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni?
kimurantti1
26.08.2006 15:40:34 (muokattu 26.08.2006 15:41:18)
Pari 2x12-kaappia on mielestäni erittäin fiksu idea, joskin hieman kalliimpi. Mutta eihän sitä tarvitse ostaa kuin yksi 2x12-kaappi alkuun, ja myöhemmin sitten toinen, jos sitä oikeasti tarvii. Itse olen pärjännyt yhdellä. Kaapin voi (ja on suositeltavaa) tosiaankin nostaa jollekin korokkeelle. Mä mietin flight casen teettämistä, se toimisi varsin hyvin myös korokkeena samalla kun antaisi roudauksessa paremman suojan.
Maiden01
26.08.2006 15:56:11 (muokattu 26.08.2006 15:57:03)
Pari 2x12-kaappia on mielestäni erittäin fiksu idea, joskin hieman kalliimpi. Mutta eihän sitä tarvitse ostaa kuin yksi 2x12-kaappi alkuun, ja myöhemmin sitten toinen, jos sitä oikeasti tarvii. Itse olen pärjännyt yhdellä. Kaapin voi (ja on suositeltavaa) tosiaankin nostaa jollekin korokkeelle. Mä mietin flight casen teettämistä, se toimisi varsin hyvin myös korokkeena samalla kun antaisi roudauksessa paremman suojan.

Toimisko pystyasennossa oleva kaappi sitten paremmin, eli kun toinen elementti olisi kuitenkin aika paljon korkeammalla?

Mitä mieltä olette eri merkkisten kaappien rakenteesta ja jämäkkyydstä, vertailuun ENGLn Vintage ja Framuksen CS-2, molemmat siis 2x12 V30 elementeillä. Myyjä kehu ENGLiä paljon tukevammaks ja siltähän se näyttikin. Mietin että miten vaikuttaa saundiin. Pitää tosin tuo Framuskin käydä vielä testaamassa.

Ja mikä pakko sitä olisi sitten kahta samaa kaappia ottaa, jos arvelisi vaikkapa noiden kahden toimivan yhdessä, tietysti samalla tehonkestolla yms asiat. Ei olisi kuitenkaan esim. nuo kaksi yhteensä mitään mahdottoman hintaisia, jotain +-900e ehkä. Ja voisi mennä yhdellä kaapilla tosi pitkään.
kimurantti1
26.08.2006 16:11:57 (muokattu 26.08.2006 16:14:09)
Toimisko pystyasennossa oleva kaappi sitten paremmin, eli kun toinen elementti olisi kuitenkin aika paljon korkeammalla?
Se on taas ihan susta itsestä kiinni. Mulla on ihan "normaali" horisontaali 2x12, eli ei-pystyasennossa-oleva.

vertailuun ENGLn Vintage ja Framuksen CS-2
Mä en ole kumpaakaan kunnolla kokeillut, mutta Engl on pyöreästi 2x kalliimpi kuin Framus, joten sun pitää päättää miten haluat vertailla. Aivan varmasti Framuksella on parempi hinta/laatusuhde, mutta jos hinnalla ei ole väliä, niin arvaisin että Engl on inasen parempi. Mutta paino sanalla arvaisin, mä en oikasti tiedä, ei kukaan muukaan sitä sun puolesta voi päättää.

Niin kuin sanoin, pari 2x12 kaappia on ihan hyvä idea, mutta suoraan sanottuna en usko että tarvitset kahta, ellet halua tosissasi alkaa etsimään juuri sitä "sun juttuasi", johon tietysti uppoaa rahaa. Siinäkin tapauksessa mä ottaisin ennemmin yhden kaapin ja pari erilaista nuppia, kuin nupin ja pari erilaista kaappia.
Maiden01
26.08.2006 16:38:44
Se on taas ihan susta itsestä kiinni. Mulla on ihan "normaali" horisontaali 2x12, eli ei-pystyasennossa-oleva.

Ajattelin että voisi olla vähän kätevämpi sijoittaa kotiin ja treenikämpälle kun ei veisi niin paljon tilaa, ja jos olisi äänentoisto erilainen, mutta pitää vielä tota harkita.

Mä en ole kumpaakaan kunnolla kokeillut, mutta Engl on pyöreästi 2x kalliimpi kuin Framus, joten sun pitää päättää miten haluat vertailla. Aivan varmasti Framuksella on parempi hinta/laatusuhde, mutta jos hinnalla ei ole väliä, niin arvaisin että Engl on inasen parempi. Mutta paino sanalla arvaisin, mä en oikasti tiedä, ei kukaan muukaan sitä sun puolesta voi päättää.

Joo totta, oman korvan mukaan pitää nämä hommat hoitaa. Testailen maanantaina Framuksen ja punnitsen eri vaihtohehtoja. Kyllä tuo ENGL vielä budjettiin menee ja ihan mukavalta kaapilta kuulostikin, ehkä Framus voisi olla vähän lämpöisemmän kuuloinen, mutta testillä selviää.

Niin kuin sanoin, pari 2x12 kaappia on ihan hyvä idea, mutta suoraan sanottuna en usko että tarvitset kahta, ellet halua tosissasi alkaa etsimään juuri sitä "sun juttuasi", johon tietysti uppoaa rahaa. Siinäkin tapauksessa mä ottaisin ennemmin yhden kaapin ja pari erilaista nuppia, kuin nupin ja pari erilaista kaappia.

Päädyn luultavasti tohon nuppi+ 2x12 kaappiin, vielä pitää valita kaappi, luulen että otan tuon DSL50nen.
Maiden01
28.08.2006 22:12:40
Noniin kävin tänään testaamassa ton Framuksen kaapin ja kyllähän se omaan korvaan kuulosti paremmalta kuin tuo ENGL, saundi oli hieman lämpöisempi ja täyteläisempi. Siitä ei ole pystymallia saatavilla, mutta saahan sen jonkun päälle nostettua.

Ainoastaan sitä jäin pohtimaan että kun siinä on lukemani mukaan pelkästään 8 ohmin liitäntä, niin onko tämä jotenkin huono asia. Luin että joissain kaapiessa on esim. 8 ohmin stereo, mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

Itse en ymmärrä pahemmin mitään näistä ohmi jutuista, mutta jos vahvistimessa on 16sta ohmin käyttömahdollisuus niin pienentääkö se jotenkin laitteista saatavaa mölyn määrää, vai saako samat volumet ulos 8 ohminkin teholla? Tuosta DSL 50sta löytyy sekä 4, 8 ja 16 ohmia.
Visakoivu
28.08.2006 22:29:59 (muokattu 28.08.2006 22:31:55)
Jos kaappi on 8 Ohminen niin nupista vaan asetukseksi 8 Ohmia ja soittamaan.

E: Eli siis putkinupeista saat saman mölyn eri Ohmisille kaapeille. Trankuissa huipputeho vaihtelee kaapin Ohmimäärän mukaan.
Wahi
28.08.2006 22:47:03
Noniin kävin tänään testaamassa ton Framuksen kaapin ja kyllähän se omaan korvaan kuulosti paremmalta kuin tuo ENGL, saundi oli hieman lämpöisempi ja täyteläisempi. Siitä ei ole pystymallia saatavilla, mutta saahan sen jonkun päälle nostettua.

No eikös sitä voi kääntää pystyyn?
Shine on You crazy Diamond.
kimurantti1
28.08.2006 23:43:45

Toki voi, mutta ei se silti vastaa kallistettua kaappia. Ja yritäpä muuten laittaa nuppi sellaisen päälle ;-) Itse kerran kokeilin. Mitään ei käynyt, mutta sen verran huteralta tuntui, etten kokeile toista kertaa.
Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin...
Aki
29.08.2006 02:18:54

Minkäslaista eroa on V30 ja V60 elementeillä sitten saundillisesti.
Muistan lukeneeni että V60 on neutraalimman soundinen, vähemmän ylämiddlepiikkiä.

Toinen voisi olla kotona ja toinen treeniksellä.
Tarvitsetko todella kotona 2x12" -kaappia, vai riittäisikö kotiin 1x12"?

Tuo 2x12" todella on paljon fiksumpi vaihtoehto kuin 4x12". Itse olen 1x12" comboilla pärjännyt vallan mainiosti, myös 2B:tä ohkasina kapuloina pitävän rumpalin kanssa hevikeikalla. Löi muuten lujaa. Toinen kitaristi 4x12" Recto-stäkin kanssa ihmetteli miten mulla oli niin paljon tuhdimpi soundi kuin hänellä. Että ei se aina niiden ämyreiden määrästä ole kiinni.
"C7:n tulee kuulostaa aivan erilaiselta jos sen soittaa Stadian Pop-Jazzilainen tai Pop-Jazz Konsalainen." -Pekka Korhonen, Stadia
Maiden01
29.08.2006 15:26:39

Pitää kokeilla sitten, mutta tosiaan melko hutera voipi olla..:)
Maiden01
29.08.2006 15:29:33
Muistan lukeneeni että V60 on neutraalimman soundinen, vähemmän ylämiddlepiikkiä.

Joo samaa oon lukenu nyt itekkin, mutta kyllä noi V30t tossa Framuksessa saundas hyviltä(omaan korvaan siis)

Tarvitsetko todella kotona 2x12" -kaappia, vai riittäisikö kotiin 1x12"?

Lähinnä olen ajatellut bändikäyttöön, eli kyllä ton 2x12 hommaan vaikka siinäkin tietysti vähän kantamista

Tuo 2x12" todella on paljon fiksumpi vaihtoehto kuin 4x12". Itse olen 1x12" comboilla pärjännyt vallan mainiosti, myös 2B:tä ohkasina kapuloina pitävän rumpalin kanssa hevikeikalla. Löi muuten lujaa. Toinen kitaristi 4x12" Recto-stäkin kanssa ihmetteli miten mulla oli niin paljon tuhdimpi soundi kuin hänellä. Että ei se aina niiden ämyreiden määrästä ole kiinni.

Ratkaisee jo viimeistään valinnan ;)
Nacher
29.08.2006 15:34:59
Itse olen omistanut tuon ENGL 2x12 vintage kaapin, ja mielestäni se ei toiminut sen enempää Screamerin kuin Fireballinkaan kanssa. Soundi meni hirvittävän kireäksi ja ohueksi.

Kun tässä ei ole vielä kunnolla tiivistetty elementtien eroja, niin koitanpa itse vähän alustaa :

V30 : Standardi. Erittäin middlekäs, ja (ylä)middlekkään nupin kanssa middle hukuttaa alleen bassoa ja diskanttia (näin käy helposti esim ENGLien kanssa). Kuuluu hyvin läpi bändisoitossa, ja oman kokemuksen mukaan parhaimmillaan cleaneissa ja leadeissa. Kuitenkin ihmettelen ko. elementin standardiasemaa, sillä se ei todellakaan sovi joka nupin alle tai joka soundiin.

V60 : Käytetään lähinnä ENGL standardikaapeissa. Modernimpi ja pehmeämpi (tummempi) ääni kuin v30. Ero esim v30:seen on hyvinkin suuri. Bassot ja treblet pääsevät enemmän esiin, ja esim kitaravallista tulee "tiheämpi".

Greenback : Middlekäs, mutta pehmeä-ääninen elementti, parhaimmillaan classic rock-soundeissa. Laulavat leadit ja pehmeät pikkurosot irtoavat hyvin. Ei kestä paljoa kuritusta, joten ei paras kaveri jollekin uber-hevimättövahvarille.

G12T-75 : Scoopattu, eli middlet kuopalla. Diskantti/bassovoittoinen, ja parhaimmillaan sellaiseen kirkkaaseen ja tiukkaan metallikomppisoundiin.

G12H-30 : Ehkä hitusen samaa luonnetta, kuin G12T-75, mutta jotenkin maltillisempi. Trebleä riittää tässäkin, mutta se on luonteeltaan vähemmän sirittävää. Tehonkestoa sitten taas vastaavasti vähemmän.

Ja mitä noihin tehoihin tulee, niin tosiaankin jossain äärihevimätössä nuo tehovaatimukset tuntuvat olevan ihan muuta, kuin vintagemenoissa. Äärimätössä siitä tehoreservistä on lähinnä etua, kun ei sitä päätettä tarvitse kyykyttää, vaan puhtaana ja selkeänä pysyvä soundi luukutettaessakin on etu. Mitä kevyempiin soundeihin taas mennään, sen vähemmällä teholla tuntuu pärjäävän, ja vastaavasti sitä enemmän vahvistinta tulee kaakottaa sen oikean soundin saamiseksi.

Samalla wattimäärällä varustetut vahvarit myöskin kuulostavat silti erilaisilta myös äänenvoimakkuuden osalta. Esim nuo Marsun JCM:ät yms ovat kyllä helvatun äänekkäitä pelejä jo 50wattisenakin. Tuollaiseen musaosastoon, jota threadin aloittaja kertoi soittavansa, varmaan joku 50w/100w marshall on juurikin sopivin. 50w:llä pärjää lähes varmasti, mutta tuskin siitä sadastakaan watista on liiemmin haittaa, jos vahvarin soundi korvaa miellyttää. Overdrive-pedaali sitten eteen, jos säröä tarvitsee vielä lisää.
Maiden01
29.08.2006 19:06:34
Annoin plussaa, siinä oli nyt hyvin ja kohtuu laajasti kirjoitettu noista elementeistä. Eli Framuksen V30lla ladattu kaappi kyllä miellytti korvaa, mutta sain ruuvata aika paljon bassoa ja deep nappula oli melkein koko ajan pohjassa että lähti parhaimmat saundit siitä omaan käyttöön. Kuten jo mainittua en tosta ENGLn vintagesta juuri tykännyt, oli melko kylmän ja ohuen kuulonen. Pitää kyllä vielä tuumia tuon Framuksen ja ENGLn standardin kanssa, se oli ihan hyvän kuulonen kaappi, vaikka vähän voi olla tollanen ENGL saundi josta en pahemmin pidä.

Kun tolla 100 wattisella DSL:llä testailin niin ei juuri voinut volaa avata kotikäyttöön, vaikka tietysti tulee ensisijaisesti bändihommiin, mutta arvelisin kyllä 50w:n riittävän.(?)

Jos enään tähän watti asiaan saisi jotain mielipiteitä ja kokemuksia, miten 50w on riittänyt tai onko 100 jo ollut liikaa? Mitään kiirettä tässä asiassa ei ole sillä rahoja pitää vielä kerätä kasaan jonkin aikaa.
Nacher
29.08.2006 19:32:58
Edelleen, watit eivät ole suoraan verrattavissa vahvarista toiseen. Sellaiset rokimmat, enemmän keskiääniä ja kirkasta soundia painottavat 50w nupit ovat olleet oman kokemuksen mukaan hemmetin kovaäänisiä, ja taas kunnolla bassoa puskevat hevinupit tarvitsevat enemmän tuota päätetehoa. ENGL:eissä myös tuo kajari vaikuttaa valtavan paljon, kannattaa kokeilla esim standardikaapilla. Silti, noiden bändiesimerkkiesi perusteella en suosittelisi ENGLiä, ei se soundi ihan ole siihen oikeanlainen. ENGLeissä enemmän tuollainen kireä ja tiukka, moderni soundi, ja Fire/Powerballissa tuollaiseen vanhempaan heviin vähän turhankin rajusti säröä.

Ja kaapeista, 2x12 on tosiaan tuhat kertaa mukavampi roudattava. Niissäkin painoissa on tosin eroa, esim ENGL 2x12 pystykaappi painaa vain pari kiloag vähemmän, kuin Marshallin 4x12.

50w putkinuppi on silti perinteisesti he*vetin äänekäs, etenkin jos kaappipuoli on kunnossa. Trankkupuoleen verrattuna vastaa helposti jotain 150-200w trankkunuppia volumeltaan. Yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta 50w putkinupin pitäisi saada rumpali kuin rumpali kyyneliin.
cruel_destiny
29.08.2006 19:33:43
Jos enään tähän watti asiaan saisi jotain mielipiteitä ja kokemuksia, miten 50w on riittänyt tai onko 100 jo ollut liikaa? Mitään kiirettä tässä asiassa ei ole sillä rahoja pitää vielä kerätä kasaan jonkin aikaa.

jos verrataan siihen, että en ikinä ole voinut omaa classic 30 ole voinu viedä volumea yli puolen välin treeneissä (keikoilla ehkä hieman enemmän), niin ei sitä ihan turhaan puhuta 50W riittävyydestä... mainiosti riittää... isommilla keikoilla kuitenkin mikitetään, jotta koko yleisö kuulisi...
I can't sing and I can't dance, still I know how to clap my hands!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)