Aihe: Point-to-point -Marshall valmis!
1 2 3 4
32788
02.07.2006 21:26:19
Muistutan vielä, Tiluman, ellei tähän mennessä oo tullut selväksi, että rakennussarja on kalliimpi kuin ostaa "oikea" vahvistin kaupasta...

Joo, kyllä mä uskon että sä tiedät nämä jutut vähän paremmin... Haluttaisi vaan kerralla ostaa kunnollinen, mutta eiköhän sellainen kaupastakin löydy... Olen ollut ihan kahden vaiheilla tehdäkö itse vai ostaa kaupasta, tuo tekeminen toisaalta kiinnostaisi siinä mielessä, että saisi samalla kokemusta vahvistinten rakentelusta, mutta kaupasta ostamalla olisi helpompi ja halvempikin...
Jucciz
02.07.2006 21:27:43 (muokattu 02.07.2006 21:35:03)
Kivi puhuu silkkaa asiaa. Ei "vanhan liiton" Marshallin rakentaminen tule halvaksi, jos sulla ei ole mitään valmista "työmaata" sille vaan joudut ostamaan kotelot ja muuntajat ja kaikki itse. Lisäksi jos menee rakennusvaiheessa sormi suuhun, konsultointi ei ole yleensä ilmaista sekään. Mulla nyt sattui vaan olemaan valmiina tuo 1987S, joten sen remontointi uuteen uskoon maksoi PTP-laudan, uusien suotokonkkien, jakkien ja potikoiden jälkeen noin 150 euroa, jos omalle työlle ei laske hintaa - ja ei kai sitä harrastuksissa yleensä lasketa. Tuolla hinnalla ei saa joidenkin mielestä edes kunnollista ulostulomuuntajaa. ;)

Mut mä olen nuori vielä, tässä vaiheessa on ihan kivakin testailla erilaisia laitteita... vaikkakin jostain syystä taitaa mennä niin, että tykkään hakea niistä aina suurin piirtein samanlaista "Jucciz-soundia". Joistakin laitteista se vaan löytyy helpommin kuin toisista. Tai sitten vaan kuulostan enemmän tai vähemmän itseltäni jokaisen vahvistimen läpi. On kai sekin jotain.

Kieltämättä tällä hetkellä paletti tuntuu aika monipuoliselta: jokainen noista vahvistimistani kuitenkin kuulostaa erilaiselta eikä mikään korvaa puhtaasti toista. Eniten "redundantti" noista on tuo JMP-nuppi, josta luopumista olen vähän miettinyt nyt kun kolvailu-urakka on saatu päätökseen. tämä Super Lead kuitenkin on ihan riittävän "rokkimarsu" mulle. JMP (ja tämä on siis vuoden '82 JMP) on enemmän JCM800-henkinen kasarirokkivahvistin, sinänsä aivan loistava sellainen. "Niinku JCM800, mut parempi." :)
>-)))> #11
« Äänittämään? Vastaus on Studio Apaja · Soitteluita »
32788
02.07.2006 21:40:04
Oiskos teillä suositella sitten jotain kaupasta löytyvää hyvää ensimmäistä putkivahvaria? Soundiskaalana tuollainen marsu-tyyppinen rokki ja "kevythevi"-soundi...

Hintaa ei saisi hirveästi olla, mielellään combo kuitenkin. Hintaa on mahdotonta sanoa, kun en vielä tiedä miten paljon saan rahaa vanhoista tavaroista ja tekemällä töitä vanhemmille, mutta säästöissä on jo jonkin verran, ja ajattelin jouluksi jotain vahvistinta hommata... Hyvällä tuurilla saisin siihen mennessä semmoisen tonnin kasaan, huonommalla sitten jotain 600 euroa. Hyvän tuurin varalta olen kattellu tuota Orangen rocker-comboa, huonomman tuurin varalta taas HK:n edition tubea...
rytilahti
02.07.2006 21:41:16
Niin. Se hintahan tosiaan riippuu laskutavasta. Periaatteessa tommonen rakennussarja on kumminkin uusi vahvistin, putkia ym. kuluvaa osaa myöten. Varsinkin huolellisesti kasattuna. Ja totta on sekin että samalla oppii tuntemaan oman vahvistimensa ja tarvittaessa huoltaa sen itse.

Ainakin uralin junnusta jäi hyvä maku suuhun ja sen osaa nyt itse huoltaa jos tulee tarvis. Kaupasta kun hakee tommosen piirilevyllä varustetun vahvistimen niin en ainakaan itse sille mitään osaa tehdä, jos tulee ongelmia. Ja sen jälkeen ammattinsa osava huoltaja osaa kyllä ottaa hintansa...

Itse joitakin vahvistimia soittaneena/koittaneena tekisi mieli koittaa nimen omaan "vanhanliiton" marsua, tai jotain muuta... Varsinkin kun Uralin junnu saundaa todella hyvältä. Ei vaan tehot riitä bändikäyttöön. No kotivahvistimeksihan sen aikoinaan ostinkin, vaikka onkin treeniksellä...

Täytyy vielä sanoa että hyvät JTM45 saundiklipit metron sivuilla nostaa kuumetta..
Mikään ei oo siistimpää kuin soittaa Rock'n Roll bändissä!!!!
Tompsi
02.07.2006 21:43:26 (muokattu 02.07.2006 21:45:00)
Oiskos teillä suositella sitten jotain kaupasta löytyvää hyvää ensimmäistä putkivahvaria? Soundiskaalana tuollainen marsu-tyyppinen rokki ja "kevythevi"-soundi...

Niin monta kertaa toistettu että ihan itkettää, mutta... Peavey Classic-sarja. Etenkin ne uudet, voi hyvä jumala sitä saundia. Jos ihan totta puhutaan niin ei minua niin hirveästi kiinnosta mitkään museo-Marshallit... Kaupasta saa puoleen tonniin rumalla logolla ja roppakaupalla hyvää saundia.
Vasu
02.07.2006 22:00:45
No jos on taitoja ja tietoja vahvistimen kasaamiseen ja haluaa vaikkapa JTM-45 tyyppisen alkuperäis mallia eli point-to-point mallisen niin ilmanmuuta tuollainen valmis rakennus satsi on paras vaihtoehto. Nimittäin jos jostain löytyisi myynnistä vanha JTM-45 niin se maksaa aina tuhansia. Eikä parane sotkea mitään reissue mallia tähän koska ne on piirilevylle kasattuja ja halvemmilla komponenteilla.
Jucciz
02.07.2006 22:02:05
huonomman tuurin varalta taas HK:n edition tubea...

Muutaman kuukauden omistamisen perusteella on pakko sanoa, ettei Edition Tubessa ole minkäänlaisia merkkejä "huonomman tuurin" vahvistimesta. Laite on todella tervesoundinen ja tarvittaessa suhteellisen äänekäskin. Cleanit ovat heleät ja säröosasto taipuu helposti rokkiin ja pidemmällekin, vähintään kasariheviin asti. Master volumekin tuossa kuulostaa toteutetun aivan järkevästi: soundi on ainakin kotisoitteluun todella miellyttävä myös pienillä äänenvoimakkuuksilla. Olet varmaan nämä pätkät kuunnellutkin jo:
http://mp3.jucciz.com/editiontube/

Tuossa hintaluokassa (käytettynä ~400-500e) on vaikea löytää parempaa tehdastekoista vahvistinta. Uudenkaan hinta ei päätä huimaa.
>-)))> #11
32788
02.07.2006 22:12:01
Pitää käydä tuota ja paria muuta ihan testaamassa tässä lähipäivinä...
BlueNote
02.07.2006 22:57:56
jeps, onkos noista tubeampdoctor:n sarjoista kellään kokemuksia?
Kiinnostais kovasti...
Ocku
02.07.2006 23:18:53
Onneksi olkoon Jucciz! Taitaa styrkkarissa olla jävla massa voodoo!
Twinkle
03.07.2006 00:27:28
No jaa. Tuo setti kustansi 95 dollaria (poislukien suotokonkat, jotka uusin myös huvikseni), sisältäen turret-levyn ja kaikki komponentit (paremmat Sozo "Mustard Type" ja Silver Mica -konkat, elkot...) ja lisäksi vastuksia jäi yli ainakin 30 kappaletta. Ilmeisesti osia pakattaessa otettiin "kourallinen näitä ja kourallinen noita...".

Tuo pelkkä elektroniikkasarja on siis suhteellisen edullinen, mutta minä lähinnä viittasin kiteillä noihin yli max. 1100 euron sarjoihin, joissa tulee kaikki tilpehöörit koteloa myöten mukana. Vähän tyyriitä ovat jos ei omista entuudestaan systeemejä mihin rakentaa.
Jucciz
03.07.2006 17:43:25
Tuo pelkkä elektroniikkasarja on siis suhteellisen edullinen, mutta minä lähinnä viittasin kiteillä noihin yli max. 1100 euron sarjoihin, joissa tulee kaikki tilpehöörit koteloa myöten mukana. Vähän tyyriitä ovat jos ei omista entuudestaan systeemejä mihin rakentaa.

Niin.. toisaalta Marshallin Handwired-sarjan 100-wattinen 1959-nuppi maksaa 2390e Thomannilla. Kyllä siinä tulee käsityölle hintaa kun miettii ettei tuossa kolvaamisessa nyt ammatimieheltä kovin monta tuntia mene per vahvistin. 1100e rakennussarja on on tullien ja verojenkin jälkeen valmiiseen nuppiin nähden edullinen. :)

http://www.thomann.de/thoiw3_marsha … sn=4d07b747a9ced374a67dea93f4b427fb
>-)))> #11
Twinkle
03.07.2006 17:57:47
Niin.. toisaalta Marshallin Handwired-sarjan 100-wattinen 1959-nuppi maksaa 2390e Thomannilla. Kyllä siinä tulee käsityölle hintaa kun miettii ettei tuossa kolvaamisessa nyt ammatimieheltä kovin monta tuntia mene per vahvistin. 1100e rakennussarja on on tullien ja verojenkin jälkeen valmiiseen nuppiin nähden edullinen. :)

joo siis hyvinkin totta. Tuossa on vaan se ongelma, että tuollainen itse koottu ei ole Marshall vaan "itekoottu kopio". Jos siis tietää mitä haluaa ja merkillä ei ole väliä, niin tuollainen on tosi hyvä vaihtoehto itse kullekin. Ei tuommoiset vahvarit mitään rakettitiedettä ole, niin varmasti itse tehty oikeista osista soundaa samalle kuin alkuperäinenkin.
Jucciz
03.07.2006 19:13:33
joo siis hyvinkin totta. Tuossa on vaan se ongelma, että tuollainen itse koottu ei ole Marshall vaan "itekoottu kopio". Jos siis tietää mitä haluaa ja merkillä ei ole väliä, niin tuollainen on tosi hyvä vaihtoehto itse kullekin. Ei tuommoiset vahvarit mitään rakettitiedettä ole, niin varmasti itse tehty oikeista osista soundaa samalle kuin alkuperäinenkin.

Periaatteessa noin.

Silti tämä Marshallilta kuulostava, Marshallin spekseillä tehty ja Marshallin koteloon rakennettu Marshallilta näyttävä vahvistin on minulle aivan riittävän Marshall. Lienen vähään tyytyväinen. :)
>-)))> #11
Vasu
03.07.2006 20:49:06
No jos joku kasaa itse vahvistimen samoista osista kuin Marshall ja toisaalta Marshallin tehtaalla joku tyttö kasaa vahvistimen niin kumpi kuulostaa enemmän Marshallilta. Mä tein muutama vuos sitten chassiksen ja kotelon ja tein turretlevyn ja kasasin erikseen ostetuista komponenteista tarkkaan valokuvista ja piirustuksista kopioiden 50W Plexi mallisen nupin ja kyllä mä sitä Marshalliks nimitän. Myyntiarvohan ei itsetehdyllä vahvarilla juurikaan ole enkä ole varma saako sellaista täysin käyttövalmiina edes myydä. Olen kyllä sitä mieltä myöskin että toi reilu 1000€ 100W Plexi sarjasta on ihan järkevä tai jopa halpa hinta. Huolellisella työllä sarjasta saa vähintään yhtä hyvän kuin Marshallin käsinkasatusta vahvarista.
rytilahti
03.07.2006 23:14:27
Pistän tossa varmaan tilaukseen tommosen JMP45 "marsukitin" tolta ameriikan kankaanpäältä. Saksasta sais parikymppiä halvemmalla, mutta jotenkin tuntuu tuo ameriikan laite laadukkaammalta, ja alkuperäisemmältä.. En tosin muista kummilla putkilla tuo aito JMP45 on. Saksan kittiin tulis 6L6:set ja USA:n KT66:set... Tiedä sitten...
moottorisaha
03.07.2006 23:16:03

Ei Peavey Classic kyllä mikään ihmeellinen ole. Pahinta siinä on, että soundi on ihan helvetin riipivä tiettyjä säveliä soitettaessa. Oikein korviin sattuu.
"I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio
kivi
03.07.2006 23:17:42 (muokattu 03.07.2006 23:19:51)
Pistän tossa varmaan tilaukseen tommosen JMP45 "marsukitin" tolta ameriikan kankaanpäältä. Saksasta sais parikymppiä halvemmalla, mutta jotenkin tuntuu tuo ameriikan laite laadukkaammalta, ja alkuperäisemmältä.. En tosin muista kummilla putkilla tuo aito JMP45 on. Saksan kittiin tulis 6L6:set ja USA:n KT66:set... Tiedä sitten...

Onko Amerikan-kitti toimiva 230 voltilla?

Marshall on brittilaite, joten euroopan sarja on "alkuperäisempi". Amerikan-versioina Marshalleissa on ihan eri soundi, sellainen headroomikkaampi. Johtuen siitä että Amerikan 110 voltin jännitteen kanssa niissä pitää käyttää eri putkia kuin Euroopassa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
superfly
03.07.2006 23:22:06 (muokattu 03.07.2006 23:29:57)
Ei Peavey Classic kyllä mikään ihmeellinen ole. Pahinta siinä on, että soundi on ihan helvetin riipivä tiettyjä säveliä soitettaessa. Oikein korviin sattuu.

Samaa mieltä minä. Kyllä sillä popit ja laimeat rokit vetelee jotenkuten, mutta heti kun mennään vähänkin enemmän särölle niin ei se kyllä hyvältä kuulosta. Sitten kun laitetaan putket vaihtoon ja lisäkaappia perään niin toimii jo paljon paremmin.....
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
rytilahti
03.07.2006 23:28:14
Onko Amerikan-kitti toimiva 230 voltilla?

Marshall on brittilaite, joten euroopan sarja on "alkuperäisempi". Amerikan-versioina Marshalleissa on ihan eri soundi, sellainen headroomikkaampi. Johtuen siitä että Amerikan 110 voltin jännitteen kanssa niissä pitää käyttää eri putkia kuin Euroopassa.

Joo mitä tossa oon ton mestan foorumeita seurannu niin kyllä sieltä jonkun verran on tilattu tänne eurooppaankin ja löytyy oikeat muuntajat tarvitaessa.

Pistän kyllä sinne sähköpostia ja kyselen tarkemmin nämä jutut ennenkuin mitään lopullista tapahtuu.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)