Aihe: Nupista eroon ja räkki tilalle
1 2 3
oiva tumpeloinen
31.05.2006 13:11:05
Voihan saman tehdä nupin kanssakin MIDI-releohjauslaitteilla. Monella tämän palstan kitaristillakin on G-Major ohjaamassa yhtämatkaa nupin kanavia.

hmm....

Tässä tullaankin taas sitten siihen, että mikä on helpointa ja mikä ei. Mä ymmärrän ajatuksen nupista kompaktina pakettina ja kustannustehokkuudestaan verrattuna useimpiin räkkeihin. Toisaalta tuohon valoon combot olisi yleensä se paras vaihtoehto.

Mä en ymmärrä nupin suosimista hinnalla millä hyvänsä. Jos pitää mennä noin pitkälle, että voithan sä nuppia ohjata räkkitavaroilla, niin eikö pelkästään roudausteknillisistä syistä kannattaisi sitten pakata kaikki samaan räkkiin. Toki nupillekin saa teetettyä casen ja siihen vielä muutama unit lisätilaa noille räkkikamoille, mutta helpompi tapa roudata se ei ole, eikä enään välttämättä halvempikaan.
Vilhelmus
31.05.2006 13:22:09

Mä en ymmärrä nupin suosimista hinnalla millä hyvänsä. Jos pitää mennä noin pitkälle, että voithan sä nuppia ohjata räkkitavaroilla, niin eikö pelkästään roudausteknillisistä syistä kannattaisi sitten pakata kaikki samaan räkkiin. Toki nupillekin saa teetettyä casen ja siihen vielä muutama unit lisätilaa noille räkkikamoille, mutta helpompi tapa roudata se ei ole, eikä enään välttämättä halvempikaan.

Heh, niinpä. Rokkaa mutta painaa: http://muusikoiden.net/dyn/members/143.jpg
"No ei oikein. Oon niin PIHI! :D"
- Seraphim
mungiisi
31.05.2006 17:42:13
Kehottaisin vielä harkitsemaan, sillä eivät räkkikamat ole oikotie onneen. Jos et ole nupista löytänyt omaa saundiasi niin tuskin räkistäkään sitten, kun tuntuu ettet oikein edes tiedä mitä haet, ja räkkikamoissa on vielä paljon enemmän kombinaatioita, ja rahaakin kuluu vielä enemmän. Päätteen hinnalla saa jo hyvän nupin. Mallintava on siitä hyvä, että sen kanssa voi kokeilla erityylisiä saundeja ja sen perusteella saada kuvaa millaisista saundeista pitää, ja sen jälkeen ehkä siirtyä hakemaan niitä saundeja oikeista kamoista.

Kyllä noista testaamistani nupeista löytyy soundia, mikä kattaisi tarpeeni ja enemmänkin, mutta aina tulee mieleen että haen jotain erikoisempaa tai erilaista. Räkki on pyörinyt nyt mielessä jonkin aikaa.

Katsoin muuten ketjun aloittajan kuvauksesta että Marsun perässä on ollut Behringerin kaappi...ettei se oma saundi löytyisi paremman kaapin avulla? Sillä on suurempi merkitys saundin kokonaiskuvaan kuin millään etusilla tai nupeilla.

Mielestäni tuo kaappi toimii tarkoituksessani aivan hyvin, toki ostoslistalla on uusi kaappi, mutta mielummin laittaisin vahvistimet eka kuntoon.
lukeman
31.05.2006 17:47:30
itse olen räkki miehiä enemmän, soundi tulee pääasiassa egnater putki etusesta (vrt. randall rm4) ,vht päätteestä.. ja kyllä sen egnaterin marsu soundinen moduli sl++ (hot rodded marshall) hakkaa 6-1 mun jcm2000 / vanhan jcm800 nupit molemmat..

Tuo VHT-pääte joka sinulla on, onko se uudempaa vai vanhempaa mallia? Eikös nuo uudemmat mallit pelitä vain EL34:lla? 2/50/2 pitäisi kyllä hommata jossain vaiheessa.
mungiisi
31.05.2006 18:09:07
Tuo VHT-pääte joka sinulla on, onko se uudempaa vai vanhempaa mallia? Eikös nuo uudemmat mallit pelitä vain EL34:lla? 2/50/2 pitäisi kyllä hommata jossain vaiheessa.

2/92 pelittää ainakin KT88:lla. Muusta en tiedä. Enemmän tietävät kertokoot enemmän.
JR
31.05.2006 18:45:13

uudempaa.. pelittää hyvin vain EL34:lla.. bias säätö ei oikein riitä 6L6:een.
Mutta EL34 on paras,rouhein ja rokein ja tykein.
Jos haluaa lisää clean headroomia niin sitten uudet JJ KT77 putket käy myös tohon.
"God speaks trough Dr.Phil & Ted Nugent"
lukeman
31.05.2006 19:52:27
uudempaa.. pelittää hyvin vain EL34:lla.. bias säätö ei oikein riitä 6L6:een.
Mutta EL34 on paras,rouhein ja rokein ja tykein.
Jos haluaa lisää clean headroomia niin sitten uudet JJ KT77 putket käy myös tohon.

Aivan, mutta eikö ne vanhemmat VHT-päätteet pelitä myös 6L6:lla..? Muistaisin jostain kuulleeni/lukeneeni, että niissä oisi ollut biasin kanssa jotain ongelmia. Itse aion myös investoida tuohon uudempaan.
N33m0
31.05.2006 20:10:11

Itellä löytyy tuo 2/90/2 jossa kt88:t ja täytyy kyllä sanoa että jos vähänkin soittaa rankemman puoleista musiikkia niin "isompaa" tai avoimempaa soundia saa hakea, se täytyy ite kuulla. En kyllä näe syytä miksei tolla rokit ja bluussit menis, jotkut vaan tykkää siitä räkämarsu-soundista.
slow music for slow people
ballfish
31.05.2006 20:27:21
Täytyypä vain sanoa, että räkki on todella cool.
Petrukki
31.05.2006 20:31:54

Itsestäni taas ei. En tykkää räkeistä, jos niissä on etu- ja pääteaste yhdessä, ne tuntuu jotenkin liian digitaaliselta. Ja muutenkin mun mielestä nuppi paitsi myös näyttää hyvältä, sitä on helpompi säätää.
Mun mielestä räkki on efekteille. Ja ne saa olla sitten niin säädettäviä, kuin olla ja voi... oon outo.
Lordi:"Lol, we won the Eurovision", O RLY OWL: "O RLY?"
Spike
31.05.2006 20:42:09
Itsestäni taas ei. En tykkää räkeistä, jos niissä on etu- ja pääteaste yhdessä, ne tuntuu jotenkin liian digitaaliselta.

No huhhuh.
Clearly motivated by an unholy alliance.
pekurides
31.05.2006 23:44:11

Kumpikin parempi!
Itellä VHT2150 metallitehdasmörkö! ja hommasin talvella Framun cobran kaveriksi ku Psan etunen levisi ja en löytänyt uutta kohtuuhintasta etusta tilalle,,,,,...

Ekaksi oli kiva kanniskella nuppia ku selvisi ihan yhdellä kädellä:)

sitten oli kiva ihan vaan muutamaa ruuvia vääntämällä saundia kaivaa... mutta enää ei tarvi/pysty paljoa saundia ruuvailla ku lisää putkia vaihtamalla...(nekin jo kertaallen vaihdettu;) ..ku säätö nupikat loppu kesken nupista:)

Mielestäni saundifriikille räkki antaa 10/montaxenemmän saundi vaihtoehtoja, oikeestaan ikävää kun ei voi enää joka "päivä" kaivaa nupista täysinerilaista hyvältä saundaavaa murinaa. (tosin hulluksi meinasi tulla kun 100saundia muistissa mutta ei osaa päättä mikä olisi paras:)

ps. Vertasin uutta VHT 90/2/90 ja engl 50w?päätettä vierekkäin ja VHT oli 6 kertaa munakkaampi. marsusta saat saman saundin ku omasta nupistasi loopin kautta:)

+/-nupisssa enempi "rock-katu-uskottavuutta" toisten mielestä ja räkisssä taas siistejä pimeessä vilkkuvia valoja jne:)
(kaiken järjen mukaan nupissa puhtaampi signaali ku vähemmän "välipiuhoja")

Munkin eka piti pistää vht lihoiksi mutta ei enää millään pysty... ei pysty.. alkais kuitenkin vituttaa rankasti myöh.(kun monta vuotta tuommosta vielä kuolasin)

Niinku joku kirjotti että saa nupista heti sen oman ominaus-saundin niin...? räkistä saa taas sen oman persoonallisen saundin mitä kenelläkään muulla ei ole! ,,, että kukin voi ite miettiä mitä vahvistimeltaan haluaa:)

paha paikka...
otto_t
01.06.2006 02:57:19
Opettajasi on väärässä.

llmeisesti VHT:n ja Marshallin päätteet läpikäyneenä ihmisenä voit perustella väitteesi?
E pur, si muove! - Ei perkele, se on muovia!   |   www.clayskin.com
oiva tumpeloinen
01.06.2006 08:59:52
llmeisesti VHT:n ja Marshallin päätteet läpikäyneenä ihmisenä voit perustella väitteesi?

En mä tiedä, miten tuota voi perustella kukaan. Mun mielestä on vain aika huvittavaa kategorisoida joku laite suoraan nimen perusteella vähän huonoksi. Eri putkityypit ja kytkikset tekevät tietenkin erilaisen soundin, mutta mikä sitten on huonompi/parempi onkin jo vähän vaikeampi asia. Siihen kun lisätään semmoinen pieni lisä, että aika moni ottaa soundinsa etusesta, niin koko paletti menee taas aika lailla uusiksi.
zeme
01.06.2006 12:23:36 (muokattu 01.06.2006 12:32:19)

Juu, kyllähän ne on, mutta viä hienommat on räkit joissa on nuppi myös siellä räkissä kuten minulla on: http://muusikoiden.net/dyn/members/35685.jpg

Ja senkin voi sanoa, että itseni tapauksessa, toi oma räkkini on vielä vaiheessa, ja mahollisuuksia on monia miten tuota jatkan.. Nuppi kyllä tosta lähtee vaihtoon, koska tarvin enemmän soundeja ja jcm900 ominais soundit eivät ole ihan minua varten.. Mutta kuitenkin, itse olen sitä mieltä, että mieluiten nuppi kuin räkki etuaste ja pääte, jotenkin itseni mielestä menee liialliseen sähläykseen eikä se ole minusta niin hienon näkönenkää jos ulkonäöstä täytyy sanoa jotain..
Jos teetättäisi tuolaisen räkin niinkuin minulla on ja haluaa vielä jonkun tietyn räkkietuasteen jos nupin soundit eivät riitä, niin siitä vaan, kattoo vaan että nupin efektilooppi on seriali tai sit modaa sen jos ei ole.. Nii ja tietysti joku kiva midillä ohjattava looperi ja siihen sitten vaan nupin etuaste ja joku muu etuaste sitä kautta jne..
No problem.
ReBeat
01.06.2006 12:37:56

Juu, kyllähän ne on, mutta viä hienommat on räkit joissa on nuppi myös siellä räkissä...

http://www.bogneramplification.com/ Jep, tuolla etusivulla on pari hauskaa kuvaa sellaisista :)
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
Deranged
01.06.2006 13:12:48 (muokattu 01.06.2006 13:14:07)

En minä maininnut VHT:stä mitään. Totesin vain että jos opettaja väittää Marshallin päätteitä huonoiksi niin se opettaja on väärässä.

Mutta kerronpan nyt VHT:stä. Mulla oli VHT:n Pittbull CLX(?) nuppi jonkun aikaa, mutta ne KT88:t pukkaa vaan niin pirusti ääntä pihalle että meinas hulluksi tulla sen kanssa (ei sillä ettei päässä viiraisi jo nyt). Olen sittemmin kuullut VHT:n 2/50/2 (vai mikä se 50w malli on?) keikalla ja hyvä vehje se on, ei siinä mitään.

Mutta Marsun EL34 50/50:n omistaneena voin sanoa, että se ei missään nimessä ole huono päättäri. Tarpeeksi jytäkkää vääntöä sai omiin tarpeisiin, HIMistä Judas Priestin kautta blackmetalliin.

Että paskoo puhuu se joka väittää laitetta huonoksi. Ei siitä pakko ole tykätä, mutta se ei tee laitteesta huonoa jos siitä ei tykkää. Se voi jollekin toiselle olla hyvä.

Mitään laadullista vikaa en laitteessa ja sen tekniikassa havainnut.
oiva tumpeloinen
01.06.2006 14:26:59 (muokattu 01.06.2006 14:30:25)
http://www.bogneramplification.com/ Jep, tuolla etusivulla on pari hauskaa kuvaa sellaisista :)

Juuh......ja siinä ylemmässä kuvassa, missä noita massiivisia räkkejä esitellään, on näköjään myös Marsun putkipääte. =)

marsusta saat saman saundin ku omasta nupistasi loopin kautta:)

Tää on nyt vähän niin ja näin. Siis luonne varmasti pysyy suht samana, kun on samat putkityypit, mutta jos rupeat purkamaan sisuksia niistä, niin on niissä eroja.

(kaiken järjen mukaan nupissa puhtaampi signaali ku vähemmän "välipiuhoja")

Mitenkäs muuten signaali liikkuu nupin etusesta päätteeseen? Telepatialla?
Speed of light
01.06.2006 14:35:56
Jep. Ittelllä Päättärinä toimii Mesa Boogie 50/50, Engl e530 etunen ja x-pression efektihärveli. Suosittelen! Soundeja löytyy heavysta jaziin ja vieläpä hyviä!
Harvoin tulee sellasia multimiljoona efektilaitteita vastaan mistä irtoaa kunnon soundit. Säätämistä kyllä vaatii 10x enemmän ku perus nuppi, mut ku se oppii niin rupee hymy irtoamaan :) Hintaa tösin kertyy kyseisille laitteille jonnin verran.
mungiisi
01.06.2006 21:17:26
Tänään kokeilin kämpällä seuraavanlaista setuppia:

Podxt mukaan, kytkin sen sen Marshallini efektilooppiin ja näin käytin Podia etusena. Särö oli mielestäni.. Noh aika tukkoinen ja digitaalinen, kaikenmoista tuli kokeiltua. Kyllä siitä ihan soitettavaa soundiakin sai ja varmaan saisi parempaakin, mutta en jaksanut kovasti siinä säädellä.

Monet puhuvat että räkki kyllä, saa monipuolisia soundeja. Olen todennut, etten oikeastaan tarvi kuin hyvän puhtaan (sitäkin todella harvoin), ja hyvän särön. Noilla pärjäilisin aivan hyvin, räkkiin olen sen takia oikeastaan miettinytkin jotain putkipäättäriä ja Englin E530/Sansamp PSA1.1 ja luultavasti myös G-majoria. Kovin monimutkainen räkki ei olisi siis tulossa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)