![]() 23.05.2006 20:40:57 (muokattu 23.05.2006 22:04:31) | |
---|---|
tuo tinkimisen taito on vähän sellainen, ettei sitäkään oikein kaikilta löydy ja mielestäni jossain määrin kaksipiippuinen miekka, pitäiskö se sitten opetella. Tämä on totta. Kaupankäyntiin on aika pitkään liitynyt sosiaalinen kanssakäyminen ja joka sitä ei osaa voi olla huonommassa asemassa. En tällä tarkoita sitä, että kaikki "huonot" tinkaajat olisivat epäsosiaalisia tyyppejä, mutta tietyt perusjutut voi mun mielestä ihan opetella. Esimerkiksi pieni hymy myyjää tervehtiessä, jos väität jotain niin perustele väitteesi, turha inttäminen harvoin anataa hyvää kuvaa vaikka ongelma olisi mikä ja tietäisi olevansa oikeassa jne. Pikkujuttuja joilla ihan oikeasti on väliä. Joku veti sellaisen kortin, että myyjät miettisivät hintoja ostajan pärstäkertoimen mukaan. Mä väitän ettei pidä paikkaansa, ainakaan jos osaa ottaa huomioon edes vähän noita pikkujuttuja mitä ylempänä kirjoitin. Ei soitinliikkeiden myyjillä yksinkertaisesti ole varaa harrastaa sellaista pitemmän päälle, viimeistään liikkeen omistaja tämän tietää. Tätä mielipidettä vastaan tottakai sotii joidenkin kokemukset tökeröistä tai suorastaan ilkeistä myyjistä. Mä en sellaiseen ole ikinä törmännyt vaan aina olen saanut ihan hyvää palvelua. Tosin mä yleensä käyn musaliikkeissä vaan kun olen oikeasti ostoaikeissa. Jos kuitenkin törmää typeriin myyjiin, niin pitää vain ja ainoastaan osata suhtautua siihen oikein. Ensinnäkään siitä ei kannata ottaa itseensä. Äänestää sitten jaloillaan, jos joku liike sellaista jatkuvasti harrastaa niin kyllä luulisi myynnissä näkyvän. taistelu/väittely/vääntäminen hinnan pudotuksesta tuntuu jokseenkin luotaantyöntävältä, ainakin ajatuksen tasolla. Riippuu tietysti missä. Liikkeissä joissa naamaa ei tunneta voi tulla vähän typerä olo, ainakin jos on niitä "kaikkien kaveri"-tyyppejä joka haluaisi miellyttää kaikkia. Kuulostaa typerältä, mutta mä luen itseni tuohon joukkoon ja jostain syystä yhdessä liikkeessä tuli vähän tyhmä olo. Mutta toinen ääripää: Tampereen Musiikissa olen näitä vakioasiakkaita ja saan aina parasta mahdollista palvelua mitä voin kuvitella, sieltä tosin on tullut rojua ostettuakin. Tiedä sitten onko syy vai seuraus, ehkä vähän molempia toimivan myyjä-asiakas-suhteen tuloksena. Levytukussa mua alkoi vähän jo huvittamaan kun palveltiin kuin jotain isompaakin staraa. Eipä silti ole valittamista, ilmeisesti tajusivat että olen oikeasti ostoaikeissa, oli muutenkin vähän isommasta ostoksesta kyse. Summa summarum: Vaikka nimim. "koponen" ampuikin aika pahasti yli kantansa, niin olen kyllä vähän samaa mieltä hänen kanssaan. Ei se palvelu ja kanssakäyminen mene vain myyjä->asiakas-meiningillä, vaan homma toimii molempiin suuntiin. Jos asiakas antaa itsestään todella huonon kuvan ehkä tahtomattaankin (ja näitäkin on nähty), niin voiko edes odottaa saavansa kympin palvelua? Meni vähän aiheen vierestä ja totaalisen ohi alkuperäisestä aiheesta, mutta tulipahan kirjoitettua :-) Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa?
Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl... | |
![]() 23.05.2006 20:47:59 | |
Olen tinkinyt, puhelimitse. Hyvin onnistui, ja hinta putosi, mutta totta kai pitää ensin osata tinkiä. Jos luulee, että tinkiminen on sitä että lähetetään sähköpostia: "Myy mulle halvemmalla" tarjoamatta mitään vastineeksi, ei saksalaisen soitinkaupan myyjä edes hymyile. Se on vähän isompi maa, siellä asuu enemmän parempia tinkijöitä :-) Tämä toimii kuten kivi kertoileekin. Ja, kun käy kauppaa työkseen saksalaisten kanssa, voi jopa niille germaaneille t-kaupassa soitella ja tinkiä nii että zum Teufel !! :-) Tämä kyllä edellyttää, että on ostamassa muutakin kuin yhden pedaalin ja pussin kieliä. | |
![]() 23.05.2006 21:45:04 | |
Tulipa noita juttuja lukiessani mieleen, että onko tämä postimyynnin epäsuosio, mitä jotkut ovat ilmaisseet pelkästään uusista soittimista puhuttaessa, vai koskeeko myös käytettyjä? Esim. tuolta torilta tuntuu kalliimmatkin kepit välillä aika äkiä häviävän... Tai siis yksityiskohtiahan en tiedä, että kuinka monta tuntia ostajat ovat myyjän luona kahvia juoneet ja skebaa koittaneet... Itselleni ei ole osunut näin ihanteellista tilannetta. Netistä löytyvien speksien perusteella olen yleensä torilta ostanut lähes sian säkissä (synia yms. tosiin vaan, en yksilöllisempiä soittimia kuten kitaroita) enkä ole vielä joutunut pettymään. Eli siis mielestäni jos halvemmalla saa juuri sellaisen kuin haluaa, niin voi mielestäni ihan hyvin ostaa postimyynnilläkin (niin suomesta kuin ulkomailtakin). Itse tilasin viimeisen bassohankintani Tamperelaiseen soitinliikkeeseen (testattuani ensin lähes vastaavaa mallia) ja haluamani värin vuoksi soitin jouduttiin kuulemma tilaamaan ameriikoista asti... Odottelua taisi kestää lähes kaksi kuukautta. Toki myyjät tätä kovasti pahoittelivat ja hyvä maku jäi ostoksesta, mutta onhan tuo aika pitkä toimitusaika. Mutta kyllä itsekin mielummin isommat hankinnat teen ihan lähikaupasta, vaikken mitään asennevammaa Thomannia kohtaan omistakaan. (siis asennevammalla tarkoitan negatiivista ennakkoasennetta...) Nyt en ole ihan varma onko kirjoituksessa paljoa asiaa. Toteankin siksi, että hyi rasistit! Ei tuollaiset kommentit kuulu muusikoiden.nettiin. Voisit Koponen edes editoida nuo hävyttämyydet pois... Rock and/or Roll | |
![]() 23.05.2006 21:57:18 | |
Tai siis yksityiskohtiahan en tiedä, että kuinka monta tuntia ostajat ovat myyjän luona kahvia juoneet ja skebaa koittaneet... Itselleni ei ole osunut näin ihanteellista tilannetta. Muutamaa käytettyä kitaraa olen käynyt testaamassa ja mielestäni varsin asiallisia tyyppejä tuntuivat kaikki olevan. Erään omistajan kanssa vähän pitempäänkin tuli juteltua. Jos myyjä ei anna käytettyä soitinta testata, niin viimeistään siinä vaiheessa mulla soi hälyytyskello. Mutta kyllä itsekin mielummin isommat hankinnat teen ihan lähikaupasta, vaikken mitään asennevammaa Thomannia kohtaan omistakaan. Näin mullakin. Mä vaan olen tähän mennessä saanut kaiken Suomesta ihan hyvään hintaan. Viimeksi Treen Musiikista Mesan 2x12 kaapin ja Laneyn VH100R-nupin muutaman satkun halvemmalla kuin Thomannilla maksoivat. Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa?
Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl... | |
![]() 23.05.2006 22:13:56 (muokattu 24.05.2006 11:26:48) | |
Tuossa joku sanoikin ääneen sen erittäin tärkeän asian, että luokaa ihmiset pysyviä asikassuhteita paikallisiin musiikkikauppiaisiin niin huomaatte että palvelu, hinnat, maksuehtojen joustavuus, kahvit takahuoneessa yms jutut alkaa olla niin hyvin kohdallaan ettei ulkomailta tilaamista voi perustella yhtään millään. Jostakin syystä tänään tuntuu pahemmalta kuin eilen. Ja eilen tuntui pahemmalta kuin toissapäivänä.. | |
![]() 24.05.2006 11:15:02 | |
Yksi etu, joka joskus ratkaisee tilaanko T-kaupasta vai ostanko paikallisesta on se, että yrittäjänä voin suoraan vähentää 22% alvia T-kaupan hinnasta. Eli T-kauppa vähentää tonnin ostoksesta 220 euroa! Muuten suosin kyllä akustista kaupantekoa :-) Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos. | |
![]() 24.05.2006 11:18:32 (muokattu 24.05.2006 11:28:22) | |
ei siinä mun mielestä taas ole mitään väärää, että testaa kaupassa ja ostaa muualta. se voittaa, joka parhaan tarjouksen tekee. mutta hyvä syy asioida noissa paikallisissa kaupoissa on kyllä noi käytetyt tavarat, joita t-kauppa tiettävästi ei myy. itsehän pyrin kuitenkin ostamaan kaiken mahdollisen käytettynä, siinä jos jossain on suuri mahdollisuus saada hyvää (suht.) halvalla. Mod.huom.: Ketjusta siivoiltu typeryyksiin mennyt henkilökohtaisuuksien ja rasistisuuksien viljely. Keskustelu saa jatkua, mutta asialinjalla. alex | |
![]() 24.05.2006 12:11:39 | |
Yksi etu, joka joskus ratkaisee tilaanko T-kaupasta vai ostanko paikallisesta on se, että yrittäjänä voin suoraan vähentää 22% alvia T-kaupan hinnasta. Eli T-kauppa vähentää tonnin ostoksesta 220 euroa! Muuten suosin kyllä akustista kaupantekoa :-) Kyllä se sama alv on ihan suomesta ostetuissa tuotteissakin. Tosin sen voi vähentää vasta myynneistä eikä saa suoraan pois niinkuin ulkomailta tilatessa, mutta summa summarum on ihan se ja sama. Ellet sitten riko lakia niin, että tilaat firman nimiin verottomana ja maksat vaikka omasta pussista käteisellä, jolloin se ei näy firman kirjanpidossa lainkaan. Jostakin syystä tänään tuntuu pahemmalta kuin eilen. Ja eilen tuntui pahemmalta kuin toissapäivänä.. | |
![]() 24.05.2006 12:18:34 | |
ei siinä mun mielestä taas ole mitään väärää, että testaa kaupassa ja ostaa muualta. se voittaa, joka parhaan tarjouksen tekee. Just.. ja ainoa kriteeri jolla tarjouksen hyvvys määritellään on hinta? Ei se että tuotteen saa heti hyllystä mukaan, tai se että laitetta pääsee testaamaan rauhassa vaikka omalla treeniksellä ole penninkään arvoista palvelua? Jostakin syystä tänään tuntuu pahemmalta kuin eilen. Ja eilen tuntui pahemmalta kuin toissapäivänä.. | |
![]() 24.05.2006 12:20:14 | |
Nimenomaan. Voxien ja Ibanezien listahinnatkin on Suomessa pienempiä kuin Thomannilla. Ja loput saa Suomesta tinkaamalla halvemmalla kuin Thomannilta. Ei ole tullut vielä vastaan poikkeavaa tapausta. Kitaran ja basson kielet. More is more. | |
![]() 24.05.2006 12:35:41 | |
joka tapauksessa, vaikka sen lähinnä (kitara-)kaman huumassa vain unohdankin, niin se taistelu/väittely/vääntäminen hinnan pudotuksesta tuntuu jokseenkin luotaantyöntävältä, ainakin ajatuksen tasolla. Juuri näin. Minusta hinnan pitää olla jämpti. Rahasta puhuminen on moukkamaista ja varsinkin kaikenlainen tinkaaminen. Huijarimyyjät on ihmiskunnan pohjasakkaa (ja huijareita on kaikki joiden hinnoissa on tinkimisen varaa). Ei tulisi mieleenkään ostaa suomalaisesta liikkestä jos lähtöhinta on ulkomailla halvempi. Kitarat ja vahvistimet kyllä ostankin aina käytettynä (ja tinkaamatta). | |
![]() 24.05.2006 12:40:37 (muokattu 24.05.2006 12:42:27) | |
Kitaran ja basson kielet. En tiedä niistä tavallisista, mutta Elixir sähkissetti on Suomessa 10 senttiä kalliimpi kuin Thomannilla. Mä oon niin rikas että ton verran voin törsätä sen pari kertaa vuodessa. Jättää sitten vaikka kaks irtokarkkia syömättä. Kielethän on Saitenkatalogissa usein halvemmat kuin Thomannilla, ja rahtejakin on alle puolet. Että jos välttämättä haluaa jostain tilata ja odottaa. Siihen en ota kantaa, jos kielten ei tartte soundata miltään ja ne pitää saada ilmaiseksi, tilatkoon patarautaa vaikka Afrikasta. edit: Rahasta puhuminen on moukkamaista ja varsinkin kaikenlainen tinkaaminen. Jerky, on kait ihan hyvä olla periaatteen mies, mutta sulta on saattanut monta erinomaista kauppaa mennä sivu suun. "We are the winners, of Eurovision.
Vote! Vote! Vote for the Winner!!!"
-Liettuan Euroviisuedustaja 2006 | |
![]() 24.05.2006 13:08:59 (muokattu 24.05.2006 13:25:47) | |
Entäpä kun päätän ostaa laitteen kokeilematta. Katson Thomann:in sivuilta että spekit ovat kiinostavat ja teen ostopäätöksen. Ostan laitteen suomalaisesta musiikkikaupasta koska se on lähes saman hintainen kuin Thomann:lla. Enkös minä tässä tilanteessa toimi eettisesti väärin, koska Thomann on jo myynyt laitteen minulle ja minä olen valmis sen kokeilematta ostamaan. Lisäksi minulle luvataan jopa palautusoikeus, mutta haen sen silti suomalaisesta kaupasta. Näin kuitenkin toimivat ties kuinka monet eurooppalaiset. Thomann ei saa tästä myyntityöstä euroakaan, ja suomalaiselle kauppiaalle ei jää muuta tehtävää kuin ottaa rahat vastaan. Harvalla suomalaisella liikkeellä on vastaavia kotisivustoja hintoineen, spekkeineen ja varastotilanteineen. Markkinatalous ei aina toimi yleisten eettisten toimintaperiaatteiden mukaan. Väittäisin että Thomann:in olemassa olo on omalta osaltaan myös vähentänyt turhaa räpläilyä liikkeissä. Asiakkaat tietävät Thomann:in sivustojen valistamana mitä he hakevat ja millä hinnalla. Jopa kokeilematta ostaminen on saattanut lisääntyä. Kuinka monta myyjää enemmän tarvittaisiin, jotta jokaiselle asiakkaalle voitaisiin esitellä kaikista häntä kiinostavista laitteista edes ne perustiedot mitä on Thomann:in sivuilla. Paljon. | |
![]() 24.05.2006 15:20:17 | |
Jos myyjä ei anna käytettyä soitinta testata, niin viimeistään siinä vaiheessa mulla soi hälyytyskello. No juu tietysti. Mulla on vaaan yleensä käynyt niin, että kauppaa on tehty noin sadan-kahdensadan kilometrin päähän. Silloin testaus on jätetty pois käytännön syistä. Ja mitä tuolla joku puhui noista suomen kaupoista löytyvistä käytetyistä, niin aika nihkeesti niitä siellä on... Mitä Tampereella olen katsellut. Taitaa m.net johtaa käytettyjen myyntiä suomessa. Hurraa m.net! Rock and/or Roll | |
![]() 24.05.2006 17:52:32 | |
Minusta hinnan pitää olla jämpti. Rahasta puhuminen on moukkamaista ja varsinkin kaikenlainen tinkaaminen. Huijarimyyjät on ihmiskunnan pohjasakkaa (ja huijareita on kaikki joiden hinnoissa on tinkimisen varaa). samaa mieltä. tinkiminen tuntuu hommalta, joka kuuluu etelänkohteiden kenkäkauppiaille ja muille turistien huijaajille. harvoin tulee s-marketissakaan kassalla vaadittua maitopurkkia halvemmalla sen takia, että saan sen sieltä heti tms. mutta turha tästä kai on itkeä, harvoinhan mä edes t-kaupasta mitään tilaan. alex | |
![]() 24.05.2006 21:23:22 (muokattu 24.05.2006 21:30:27) | |
Ja Quulle: Missä noita Ruotsin ylpeydenaiheita pääsee testimään? Löytyykö niillä vasurimalleja? DLX:ssä on Haggen Swede ja joku D2H... Tuossa joku sanoikin ääneen sen erittäin tärkeän asian, että luokaa ihmiset pysyviä asikassuhteita paikallisiin musiikkikauppiaisiin niin huomaatte että palvelu, hinnat, maksuehtojen joustavuus, kahvit takahuoneessa yms jutut alkaa olla niin hyvin kohdallaan ettei ulkomailta tilaamista voi perustella yhtään millään. On luotu ja hyvin pelaa palvelu, on ystävällistä jne. mutta silti toimin niinkuin itse parhaaksi koen, jos se meinaa sitä, että tilaan ulkomailta tavaraa, niin so be it. Olen kuullut näistä aes-sarjalaisista lähinnä vain hyvää palautetta, pitänee itsekkin käydä katsastamassa ja kuulostamassa. Käy ny ihmeessä hyvä mies :) Hesan Musafasussa (keskustassa) on tällä hetkellä tarjouksessa tuo AES620 punaisena, hinta jotain 350e juki68: Pro keyboard-ukot tunnistaa siitä, että niillä vasen käsi raapii enemmän persettä kuin osuu koskettimistolle. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)