Aihe: Garageräime kitarat
1 2 3 4 5 6
Feggy
03.11.2005 21:59:03

Joo... ihan kun se garagerockin soittaminen olisi jotenkin kiinni kitaran muodosta :) Sitä tässä ajoin takaa. Se on ihan sama millä sitä veivaa... katu-uskottavuutta se tuskin lisää sillä garagerockia soittamalla se uskottavuus on sen verran jo pakkasen puolella ettei sitä pelkällä skeban rungon muodolla plussalle palautella :)

Minä sanoisin että ES335 tai vastaava on loistava härveli garagen veivaamiseen... sillä nimittäin taipuu moni muukin jos joskus innostuu soitteleen vaikka blyyssiä.

Tottakai puoliakustisilla voi soittaa garagea, mutta stratolla tai hevihärveleillä oikein ei. Siihen musaan kun nääs kuuluu tietynlainen rujo, keskiäänivoittoinen soundi, jossa on sitä twängiä. Siinä on eroa, jos soittaa vaikka stratolla ja jazzmasterilla. Tietenkin vahvistinkin merkitsee.

Tässä on tietenkin sitten se, mitä garagella tarkoitetaan. Ei garage ole mitä tahansa kovaäänistä rockia.

Kolmanneksi: pitää sentään olla tyyliä!
Johann Onn
03.11.2005 22:32:31 (muokattu 03.11.2005 22:33:24)
Feggy kirjoitti: Onhan Huttusellakin hauskoja vehkeitä! - Maya 190e

Täh ?

Noita hemmetin romuja sai 20 vuotta sitten lähinnä samalla markkamäärällä. Se hemmo, jonka kanssa perustin ekan bändin, omisti samanlainen. Se oli maksanu siitä 200 markkaa ja oli hyvin otettu, kun meni tuhlaamaan siihen niin paljon.

Tuli epäonneks testattua sitä "loistoyksilöä" monta kertaa.
rattledad
03.11.2005 22:49:38

mikko1
03.11.2005 22:55:51
Silläkin uhalla, että menee off-topiciksi, niin mitä garagebändejä te kuuntelette ja minkälaista soundia haette? Electric Prunesia, Ramonesia, Sonicsia vaiko jopa jotain Guitar Wolf-melua?
Bee-äf
03.11.2005 23:29:38
Tässä on tietenkin sitten se, mitä garagella tarkoitetaan. Ei garage ole mitä tahansa kovaäänistä rockia.
Kolmanneksi: pitää sentään olla tyyliä!

Kyllä jokainen vanha garagepatu sanoo soittaneensa nimenomaan kovaäänistä rockia, sana Garage itsessään on jonkun journalistirunkkarin keksimä.

Ja yhteistä kaikille "garage"-bändeille oli nimenomaan tyylin ja maun puute. Jos aletaan 40 vuotta myöhemmin apinoimaan 60-luvun kännäävien teinien presenceä niin ollaan enemmän kuin pahasti hakoteillä ;)
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
Artist
04.11.2005 08:06:09 (muokattu 04.11.2005 08:09:38)
Silläkin uhalla, että menee off-topiciksi, niin mitä garagebändejä te kuuntelette ja minkälaista soundia haette? Electric Prunesia, Ramonesia, Sonicsia vaiko jopa jotain Guitar Wolf-melua?

Sonics, Ramones, Dolls & Heartbreakers, Link Wray, MC5, varhaiset 22-Pistepirkko levyt sekä kaikenlaisia nykyajan retrobändejä, erityisesti sellaisia, joilla on myös Farfisat. Esim. The Charms. Soundin pitää olla joko semmoista rosoa, tai sitten ihan täyttä fuzzia.

Tietääkös kukaan muuten millä kitaralla Link Wray soitteli/soittelee?

Ja yhteistä kaikille "garage"-bändeille oli nimenomaan tyylin ja maun puute. Jos aletaan 40 vuotta myöhemmin apinoimaan 60-luvun kännäävien teinien presenceä niin ollaan enemmän kuin pahasti hakoteillä ;)

Tyylin ja maun puutteesta kumpuavat parhaat tyylit. Kyllähän nuo monet tässäkin threadissä listatut kitarat ovat semmoisia, että niitä ei perinteisesti pidetä tyylikkäinä. Mun mielestä ne kuitenkin ovat.

Ja pahasti hakoteillä tässä on oltu jo pidempään, ehkä siitä lähtien kun ensimmäisen kerran rämpytti särösoinnun kitaralla. :)
Some folks like water, some folks like wine, but I like the taste of straight strychnine!
fx
04.11.2005 08:55:37
Taisivat 60-luvulla garagebändit valita kitaransa sillä perusteella, että millä Beatles, Stones ja Yardbirds (ja muutamat muut 60-luvun ikonit) tuolloin veivasivat.

Toisaalta olihan sitten näitä oman tien kulkijoitakin, jotka soittivat millä huvitti, esim. Sonicsin Larry Parypa soitti Fenderin Jazzmasterilla ja Epiphonen Rivieralla.

Vahvistin puolelta Voxin Super Beatle ja Fenderin Showman-nuppi ovat minun mielestäni niitä yleisimpiä vahvistimia, mita olen 60-luvun garagerokkareilla nähnyt.
nappo
04.11.2005 09:58:13
Yamaha SGV 800. Link Wray veteli tällaisella punaisella aikanaan. Ollut kyllä Suomestakin saatavilla, muistaakseni levytukussa.
http://www.ishibashi.co.jp/webshop/ … r/yamaha/electric/gif/sgv-800_b.jpg
"Uidaan poikki vuoksen, on vitun hieno sää!"
Feggy
04.11.2005 11:39:19

Artist
04.11.2005 14:12:58
Kaipa karakea saa soittaa vaikka Flying V:llä. Tässä oli kai kuitenkin kysymys tyylinmukaisesta karakekamasta.

Jeh!

Tosta Flying V:stä tuli kyllä mieleen, että se olisi P90-mikeillä varustettuna, ja jollain mustahopea värityksellä aika garage. Samoin kuin esim. Firebird, jossa olisi lipstick mikit.

Jos olis rahaa ja aikaa niin kitaroiden customoiminen garage tyylisiksi olisi ihan kiva harrastus.

Fender Esquire voisi mennä myös aika autotallikamaksi. Jeff Beck muistaakseni soitti Telen ohella tuommoista Yardbirdsissä.
Some folks like water, some folks like wine, but I like the taste of straight strychnine!
Feggy
04.11.2005 14:34:19

Jeh!

Tosta Flying V:stä tuli kyllä mieleen, että se olisi P90-mikeillä varustettuna, ja jollain mustahopea värityksellä aika garage. Samoin kuin esim. Firebird, jossa olisi lipstick mikit.

Jos olis rahaa ja aikaa niin kitaroiden customoiminen garage tyylisiksi olisi ihan kiva harrastus.

Fender Esquire voisi mennä myös aika autotallikamaksi. Jeff Beck muistaakseni soitti Telen ohella tuommoista Yardbirdsissä.

Mun silmään kyllä Firebird on paljon maneenpi ja karakempi. Flying V on semmoinen bluushevivehje. No, nää on niin subjektiivisia juttuja ja mulla ei ole koskaan ollut "kaikki kitarat on makeita"-näkemystä. Mulla on Jaguar ja Jazzmaster siksi, että ne on maneen näköisiä ja kuulostaa hyvältä, oli musiikin laji mikä vaan (olen kyllä soittanut puhtaassa garagebändissäkin). Esquire on kyllä niin lähellä Teleä ulkonäöllisesti, että pikaisesti katsottuna eroa ei edes huomaa...mulla menee tässä kyllä raja siinä, että vaikka soitin olis kuinka karake, niin jos se on vaan huono (ei pysy vireessä, ikäväntuntuinen), niin en kyllä kiduta itseäni sen soittamisella. Olihan mulla sellainen Dynelectro Bullhorn jonkin aikaa, mutta kun siinä on niin hemmetin pienet nauhanvälit, niin saa taiteilla ihan kauheasti. Toisaalta Tallinan keikalla se teki vaikutuksen ;)
Andy J.
04.11.2005 14:46:27
Jos halpisosastolla haluaa päästä garageuskottavuuteen, kannattaa tsekata Ibanezin tarjonta: vanhat Talmanit...
Zoom Ultrafuzzista saa myös hilpeää rutinaa ja ujellusta. Monipuolinen ja -käyttöinen vehje, eikä pitäisi olla hirveän kallis käytettynä.

Vahvariksi mikä tahansa 50-70 -luvun pienitehoinen putkipeli, Carlsbro...

Sitten 2-millinen plektra, kitara polvien alapuolelle ja yykaakoonee...

Jaa-has, mähän soitankin näköjään määritelmän mukaan garagea... Tosin mun Talman on Duncanin '59 humppareilla, mutta myös Bigsbyllä, mistä kai lisää garagepisteitä? ;)
Feggy
04.11.2005 15:03:36

Jaa-has, mähän soitankin näköjään määritelmän mukaan garagea... Tosin mun Talman on Duncanin '59 humppareilla, mutta myös Bigsbyllä, mistä kai lisää garagepisteitä? ;)

Totta moishe. Eikä teijän bändi nyt valovuoden päässä karakesta olekaan...
Artist
04.11.2005 15:12:57
Mun silmään kyllä Firebird on paljon maneenpi ja karakempi. Flying V on semmoinen bluushevivehje.

Tottahan tuo. Firebird on kyllä hyvä vehje ja taipuu melko moneen, siitä saa myös kirkkaammat poppisoundit kuin monesta muusta Gibsonista.
Erityisen garage olisi kyllä sellainen vanha non-reverse Firebird, mutta nuo ovat vaikeasti löydettävissä, ja kovissa hinnoissa.

No, nää on niin subjektiivisia juttuja ja mulla ei ole koskaan ollut "kaikki kitarat on makeita"-näkemystä.

Nii-in. Kaikki kitarat eivät ole hienoja, eivät sitten millään.

mulla menee tässä kyllä raja siinä, että vaikka soitin olis kuinka karake, niin jos se on vaan huono (ei pysy vireessä, ikäväntuntuinen), niin en kyllä kiduta itseäni sen soittamisella.

No, siinäpä se juuri on. Moni halpiskitara vaikuttaa ainakin meikäläiselle ihan kiinnostavalta, noin niin kuin kuriositeettina ja ulkonäöltä, mutta kyllähän tuo hyvä tuntuma ja vireessäpysyminen ovat aika semmoisia ominaisuuksia, että jos ne eivät ole kunnossa, niin jää keppi kauppaan. Vaikka olisi kuinka hieno ja halpa.
StJerky
04.11.2005 15:17:08
Feggy kirjoitti: Onhan Huttusellakin hauskoja vehkeitä! - Maya 190e

Täh ?

Noita hemmetin romuja sai 20 vuotta sitten lähinnä samalla markkamäärällä. Se hemmo, jonka kanssa perustin ekan bändin, omisti samanlainen. Se oli maksanu siitä 200 markkaa ja oli hyvin otettu, kun meni tuhlaamaan siihen niin paljon.

Tuli epäonneks testattua sitä "loistoyksilöä" monta kertaa.

Tuollainen oli kirpparilla 30€. Meinasin ostaa, mutta kun on tuota romua jo ennestään.
Feggy
04.11.2005 16:03:47

Huuto-netissä näkyy olevan autotallikitara halvalla, eli Squierin Cyclone tällä hetkellä 60 eukissa.

http://tuskan.huuto.net/auctionimag … 02659c544214ca16278c46b429-orig.jpg
Artist
10.11.2005 15:14:34
Juuh, nyt on Kitarapajalla vintage Dano:

http://www.kitarapaja.com/pics/dansh1.jpg
http://www.kitarapaja.com/pics/dansh2.jpg

750 Euroa on hintapyyntö, vuodelta 1959 on tuo kitara.

Himottaisi kovasti, mutta tässä ei ole niin paljon rahaa, että tuommoiseen olisi varaa jostain toisesta soittimesta luopumatta.

Kitaran paino on 2.8 kg. Lieneeköhän oikeaa puuta, vai jotain masoniittia kuten uudemmat Danot. Retrofiilistä olisi tuossa soittimessa kyllä enemmän kuin tarpeeksi...
Feggy
10.11.2005 15:32:38

Juuh, nyt on Kitarapajalla vintage Dano:

http://www.kitarapaja.com/pics/dansh1.jpg
http://www.kitarapaja.com/pics/dansh2.jpg

750 Euroa on hintapyyntö, vuodelta 1959 on tuo kitara.

Himottaisi kovasti, mutta tässä ei ole niin paljon rahaa, että tuommoiseen olisi varaa jostain toisesta soittimesta luopumatta.

Kitaran paino on 2.8 kg. Lieneeköhän oikeaa puuta, vai jotain masoniittia kuten uudemmat Danot. Retrofiilistä olisi tuossa soittimessa kyllä enemmän kuin tarpeeksi...

Aika vänkä. Mutta otelauta mulle epäsopiva.
Haetaan perusasiat hallitseva basisti helsinkiläiseen Lockmaniin. Soitamme omalaatuista melodista rockia, jossa Bo Diddley ja Blues Explosion yhdistyy Televisioniin ja Tom Waitsiin. Treenikämppä Kaapelilla ja 30 omaa biisiä. Laita pikaviestiä.
Artist
10.11.2005 15:57:44
Aika vänkä. Mutta otelauta mulle epäsopiva.

Oletko kokeillut tuommoista shorthorn Danoa?
Vai onko yleisesti Danoissa jotenkin sinun maustasi poikkeava otelauta?

Mua kyllä kiinnostaisi tuo keppi, harmi vaan, että 750 euroa ei noin vaan mistään taiota. Tietty jos myisi puoliakustisen, mutta sitä ei vielä viitsi lähteä tosissaan miettimään...
Feggy
10.11.2005 16:21:27

Oletko kokeillut tuommoista shorthorn Danoa?
Vai onko yleisesti Danoissa jotenkin sinun maustasi poikkeava otelauta?

Jos oikein muistan, siinä on samanlainen otelauta kuin muinoin omistamassani Bullhornissa eli kapea ja tiheä. Sormia sai oikein survoa nauhojen väliin - Fendereihin tottuneena se oli yksinkertaisesti liian ahdas. Sullahan voi olla Gibson-äijänä tuossa suhteessa parempi juntuma.

Mua kyllä kiinnostaisi tuo keppi, harmi vaan, että 750 euroa ei noin vaan mistään taiota. Tietty jos myisi puoliakustisen, mutta sitä ei vielä viitsi lähteä tosissaan miettimään...

Jotenkin muistelen, että noita on kohtuullisen usein näkynyt, joten ehkä tää ei ole ainutkertainen tilaisuus...voithan aina neuvotella Kitarapajasta maksuehtojakin...
Haetaan perusasiat hallitseva basisti helsinkiläiseen Lockmaniin. Soitamme omalaatuista melodista rockia, jossa Bo Diddley ja Blues Explosion yhdistyy Televisioniin ja Tom Waitsiin. Treenikämppä Kaapelilla ja 30 omaa biisiä. Laita pikaviestiä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)