![]() 03.08.2021 18:23:30 | |
---|---|
Voisihan sitä miettiä, että kuinka paljon turhaa työtä voidaan kaikilta vaatia yksittäisen ostajan vastuun vähentämiseksi? Yksikään täällä esitetty toimenpide ei estä huijaamista, osa jopa saattaa tuoda valheellista turvallisuuden tunnetta. Ja samaa kysymys on vielä tärkeämpi modejen kannalta, jotka tekevät tätä palkatta. Tavoite on ehdottomasti hieno ja tavoittelemisen arvoinen, mutta todellisuuden ikävät reaaliteetit eivät ole varsinaisesti näiden tavoitteiden puolella. Ja kyllähän näitä keinoja voi halukkaat käyttää vapaaehtoisesti ilman, että niistä tehdään pakollisia. Kun olen katsonut, millaisia kuvamanipulaatioita työkaveri tekee käden käänteessä kännykällä, en luota tuollaisiin lappuihin tippaakaan, enkä suosittele kenenkään muunkaan luottavan. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 03.08.2021 18:30:06 | |
Henri Henri Olavi: No ei tämäkään välttämättä toimi. Itseäni huijattiin taannoin kahdesti näin. Ekalla kerralla tuotetta ei ollut, mutta kuvankäsittelyä osattiin käyttää sen verran, että lappu jossa tiedot ja pvämäärä näytti jopa hyvin lähelle zoomattuna aidolta. Toisella kertaa oli myös tälläinen lappu, jonka pyysin kuvaan ja tuotekin oli olemassa. Sitä ei vaan koskaan lähetetty. Kusettaja ei välittänyt rikosilmoituksesta, koska tarvitsi nopeasti vähän rahaa. Kävin hänen kanssaan hieman viestittelyä aiheesta. Toivotin hyvää loppuelämää ja ettei nyt kaikkea ryssisi, nuori kun oli. Juu, tuo mahdollisuus voipi olla. Tuokin, että jos teksti näyttää että on kirjoitettu tietokoneella on jo varoitus. Aina pitäisi kirjoittaa kynällä koska yleensä kynällä kirjoitetun erottaa koneella kirjoitetusta sillä se ei ole niin tasaista ja puhdasta. Eipä varmaan mikään keino ole idioottivarma, mutta ainakin ehkä vähentäisi. Lapun laittaminen ilmoon ei pitäisi olla ylivoimainen este. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 03.08.2021 18:48:40 | |
Metalkallo: Juu, tuo mahdollisuus voipi olla. Tuokin, että jos teksti näyttää että on kirjoitettu tietokoneella on jo varoitus. Aina pitäisi kirjoittaa kynällä koska yleensä kynällä kirjoitetun erottaa koneella kirjoitetusta sillä se ei ole niin tasaista ja puhdasta. Eipä varmaan mikään keino ole idioottivarma, mutta ainakin ehkä vähentäisi. Lapun laittaminen ilmoon ei pitäisi olla ylivoimainen este. Ne oli kirjoitettu "kynällä". Se eka näytti aivan aidolta käsinkirjoitetulta lapulta, vaikka kaksi päivää sitä pikkutarkasti tarkastelinkin. Oli hienosti osattu tehdä siitä ja netistä otetusta kuvasta yhtä paskat, joten mitään heittoa pikseleissäkään ei näkynyt, vaan näyttivä tosiaan olevan samaa kuvaa. Toki yritin sitä laputonta ja editoimatonta kuvaa hakea netistä, koska olen todella tarkka näiden suhteen. Je suis 190221 | |
![]() 03.08.2021 23:24:06 | |
En jaksa lukea ketjua taaksepäin, mutta itse ole monta kertaa jos yhtään epäilyttää kysynyt onko whats app ja onko laite lähettyvillä ja kun tulee myöntävä vastaus olen pyytänyt ottamaan siitä kuvan niin että se on samasa kuvassa maitotölkin kanssa. Pari kertaa on ollut niin ettei ole enää kuulunut mitään. Netistä on hankala löytää kuvaa missä tube screamer on suomalaisen maitotölkin kanssa samassa kuvassa. Maitotölkki oli vain esimerkki. | |
![]() 04.08.2021 00:17:02 | |
empires: En jaksa lukea ketjua taaksepäin, mutta itse ole monta kertaa jos yhtään epäilyttää kysynyt onko whats app ja onko laite lähettyvillä ja kun tulee myöntävä vastaus olen pyytänyt ottamaan siitä kuvan niin että se on samasa kuvassa maitotölkin kanssa. Pari kertaa on ollut niin ettei ole enää kuulunut mitään. Netistä on hankala löytää kuvaa missä tube screamer on suomalaisen maitotölkin kanssa samassa kuvassa. Maitotölkki oli vain esimerkki. Ite pyytäisin kuvan Jaloviinapullon kanssa. Sehän kuitenkin kuuluu jokaisen kodin vakiovarusteisiin ja kertoo, että nyt on suomalaisuus vahva. Suddenly diu diu | |
![]() 04.08.2021 08:27:02 | |
empires: En jaksa lukea ketjua taaksepäin, mutta itse ole monta kertaa jos yhtään epäilyttää kysynyt onko whats app ja onko laite lähettyvillä ja kun tulee myöntävä vastaus olen pyytänyt ottamaan siitä kuvan niin että se on samasa kuvassa maitotölkin kanssa. Pari kertaa on ollut niin ettei ole enää kuulunut mitään. Netistä on hankala löytää kuvaa missä tube screamer on suomalaisen maitotölkin kanssa samassa kuvassa. Maitotölkki oli vain esimerkki. Eikös videopuhelu olisi kätevämpi, jos on whatsappi? Ei tarttis esitellä maitopurkkeja... | |
![]() 04.08.2021 08:54:29 | |
Metalkallo: Nää huijauksethan pystyis kitkemään osittain sillä, että muusikoiden netti laittais pakon että ilmoituksen kuvissa pitää olla lappu missä myyjän m. net tunnus sekä päivämäärä ainakin itse tuotteen lisäksi. Huijarit tuskin rupeavat pahemmin ottamaan kuvia lapuilla, varsinkin jos tavaraa ei oikeasti edes ole kuten yleensä ei ole. Monta sivuahan siinä menikin, kun tätä lappuhommaa ei ehdoteltu. Itse en ymmärrä sitä, että näitä koijareita pidetään automaattisesti jotenkin taitamattomina ja saamattomina. Kuvitellaan, että ei ne nyt jaksa jotain lappua kirjoittaa, saati photoshopata mukaan kuviin. Sitten voi turvallisin mielin ostaa, jos lappu näkyy kuvassa. Niin kovassa ostokiimassa ei kannata toria selailla, ettei malttaisi varmistaa, että myyjä on olemassa, ostettava tuote on olemassa ja myyjä todennäköisesti sen sovitusti postittaa. Jos yhtään epäilyttää, kannattanee ostohommat laittaa sillä erää jäihin. Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym. | |
![]() 04.08.2021 09:08:09 | |
rainmaker: Sitten voi turvallisin mielin ostaa, jos lappu näkyy kuvassa. . Itse en oikein ymmärrä tätä "turvallisin mielin"-perustelua tähän, jos koitetaan huijarien työtä vaikeuttaa. Ei se mitenkään vie kaikki huijauksia pois, eikä toria pitäisi silti mitenkään turvallisemmaksi mieltää. Se kuitenkin tiputtaisi pois monta huijausilmoa ja varsinkin yhdistettynä esim. uuden jäsenen parin viikon ilmoituskieltoon edesauttaisi sitä, ettei koijarit täällä jaksaisi tai viitsisi pyöriä. Jos täällä vaikka viidestä huijarista neljä jättäisi leikin kesken, edelleen pitäisi olla varovainen, mutta se huijauksien määrä olisi kuitenkin pienempi ja huijattuja olisi vähemmän. Ei kai nyt esim. hirviaitojen olemassaoloa mitenkään kritisoida sillä, että se luo väärää turvallisuuden tunnetta tms. | |
![]() 04.08.2021 09:35:59 | |
Tympee Huttunen: Itse en oikein ymmärrä tätä "turvallisin mielin"-perustelua tähän, jos koitetaan huijarien työtä vaikeuttaa. Ei se mitenkään vie kaikki huijauksia pois, eikä toria pitäisi silti mitenkään turvallisemmaksi mieltää. Se kuitenkin tiputtaisi pois monta huijausilmoa ja varsinkin yhdistettynä esim. uuden jäsenen parin viikon ilmoituskieltoon edesauttaisi sitä, ettei koijarit täällä jaksaisi tai viitsisi pyöriä. Jos täällä vaikka viidestä huijarista neljä jättäisi leikin kesken, edelleen pitäisi olla varovainen, mutta se huijauksien määrä olisi kuitenkin pienempi ja huijattuja olisi vähemmän. Ei kai nyt esim. hirviaitojen olemassaoloa mitenkään kritisoida sillä, että se luo väärää turvallisuuden tunnetta tms. Tuolla ylempänä Laulava kylätohtori sanoi hyvin: "kuinka paljon turhaa työtä voidaan kaikilta vaatia yksittäisen ostajan vastuun vähentämiseksi?" Huijarien työn vaikeuttaminen tuon lapun avulla vaikeuttaa samalla huomattavasti suuremman, rehellisen väen "työtä". Huijauksia se ei tosin pois vie, niinkuin ei mikään muukaan ehdotetuista tavoista. Mielestäni helpoin olisi ainakin kokeilla tuota uusien jäsenien ilmoituskieltoa. Myös jokin tunnistautumissysteemi voisi olla tehokas. Tai jokin +- palautejärjestelmä, kuten vaikkapa ebay:ssä on. Nykyiselläänkin katson myyjän profiilin ja siellä olevat kommentit. Kyllä se suuntaviivoja itselleni kauppatapahtumaan antaa, jos joku tuttu nimimerkki on positiivista palautetta kauppojen teosta antanut. Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym. | |
![]() 04.08.2021 09:40:53 | |
rainmaker: Tuolla ylempänä Laulava kylätohtori sanoi hyvin: "kuinka paljon turhaa työtä voidaan kaikilta vaatia yksittäisen ostajan vastuun vähentämiseksi?" Huijarien työn vaikeuttaminen tuon lapun avulla vaikeuttaa samalla huomattavasti suuremman, rehellisen väen "työtä". Huijauksia se ei tosin pois vie, niinkuin ei mikään muukaan ehdotetuista tavoista. Mielestäni helpoin olisi ainakin kokeilla tuota uusien jäsenien ilmoituskieltoa. Myös jokin tunnistautumissysteemi voisi olla tehokas. Tai jokin +- palautejärjestelmä, kuten vaikkapa ebay:ssä on. Nykyiselläänkin katson myyjän profiilin ja siellä olevat kommentit. Kyllä se suuntaviivoja itselleni kauppatapahtumaan antaa, jos joku tuttu nimimerkki on positiivista palautetta kauppojen teosta antanut. Kait eniten turvallisuutta kaupankäyntiin toisi omalla nimellä toimiminen, joskaan eihän se varmuutta tavaran olemassa oloon anna, mutta kuitenkin. Kovin usein jonkinlaista varmuutta saa hakemalla myyjää nimellä hakukoneilla, selvinnee ainakin jotain henkilöstä. | |
![]() 04.08.2021 10:02:31 | |
rainmaker: Tuolla ylempänä Laulava kylätohtori sanoi hyvin: "kuinka paljon turhaa työtä voidaan kaikilta vaatia yksittäisen ostajan vastuun vähentämiseksi?" Huijarien työn vaikeuttaminen tuon lapun avulla vaikeuttaa samalla huomattavasti suuremman, rehellisen väen "työtä". Huijauksia se ei tosin pois vie, niinkuin ei mikään muukaan ehdotetuista tavoista. Kyllä se tosiaan sen 30 sekuntia vei kun otin lapun ja kynän ja raapustin nimimerkin paperiin. Pakko levätä nyt ja kerätä voimia... | |
![]() 04.08.2021 10:04:58 | |
o0o: Kyllä se tosiaan sen 30 sekuntia vei kun otin lapun ja kynän ja raapustin nimimerkin paperiin. Pakko levätä nyt ja kerätä voimia... Tuolla palautehistorialla ei kyllä tarvitse ainakaan minua varten lappuja väsätä. :) | |
![]() 04.08.2021 11:28:52 | |
mpekkanen: Eikös videopuhelu olisi kätevämpi, jos on whatsappi? Ei tarttis esitellä maitopurkkeja... No niinkin. Kuitenkin ettei luota pelkkiin kuviin laitteesta. Wa on kuitenkin realiajassa eikä siinä ehdi järjestellä mitään kuvamuokkauksia tms huijauksia. | |
![]() 04.08.2021 11:38:27 | |
Myyntikuvienhan pitäisi olla mahdollisimman edustavia. Monasti nähnyt sellaista harakanvarvaskirjoitusta lisättynä muutamalla kirjoitusvirheellä. Siihen päälle vielä kirjoitettu johonkin suodatinpussiin, koska ilmeisesti kirjoituspaperia ei löydy. Sitten vielä maitopurkki viereen niin jo on mainosta. Siinä mielessä noi laput olisi hyviä, että ihmiset opettelisivat taas kirjoittamaan kynällä. | |
![]() 04.08.2021 12:20:36 | |
Postiennakolla lähetetyn paketin tarkistusoikeus loppui 2017 mutta käsittääkseni se on edelleen mahdollista myyjän suostumuksella, onko tästä kokemusta? Eikö jo se että myyjä ei suostu postiennakkoon aiheuta epäilyksiä kusetuksesta? Tai että selitellään jotain umpitolloa Postin sijainnista ja autottomuudesta kun asutaan jossain Utsjoella. Mä en käsitä MIKSI joku maksaa tuntemattomalle henkilölle etukäteen yhtään mistään poislukien vuosikausia aktiivina palstoilla pyörineet joilla on toimintaa edelleen ja mahdollisesti kehuja sujuvasta kaupankäynnistä. Toisaalta heidän/meidän kohdalla postiennakko lienee luontevin tapa heti face to face toiminnan jälkeen, ei tarvi säätää koska kyseessä on useimmiten aikuiset ihmiset. Itse olisin valmis hakemaan tuotteen lähikunnista tai kuten taannoin tein kaupat niin että tapasin ostajan puolimatkassa, käytiin kahvilla ja rupateltiin niitä näitä, asiat sovittiin tietty puhelimella ensin. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! | |
![]() 04.08.2021 12:21:03 (muokattu 04.08.2021 12:21:57) | |
Hyvä ehdotuksia kaikki. Tosiasia on kuitenkin se että huijauksilta ei voi suojautua muulla tavalla kuin että kaupat tehdän tapaamalla. Moni ehdotus kuitenkin pienentää riskiä. Videopuhelu jossa myyjä esittelee myytävän kohteen on mielestäni hieno ehdotus. Tämäkään ei takaa sitä että myyjä lähettää tavaran saatuaan rahat. | |
![]() 04.08.2021 12:39:11 (muokattu 04.08.2021 12:46:57) | |
Tarkoitus ei ole syyllistää huijauksen uhreja tai mitään, mutta kyllä siinä on hieman peiliin katsomisen paikka myös jos maksaa täysin tuntemattomalle, aivan hetki sitten sivustolle liittyneelle henkilölle rahat tilille. Oon käyny hakemassa yli 200 kilometrin päästä muutamia mielenkiintoisia soittimia, jotka on ollut "pakko" saada. Eikä toi ole ees matka eikä mikään verrattuna siihen mahdollisuuteen, että voisi tulla kusetetuksi ja menettää rahat ilman, että niitä tulee koskaan saamaan takaisin. Jotkut parinkybän vehkeet sitten toki erikseen. Silloinkin ehkä miettisin onko tämä nyt pakko sitten saada ja astua potentiaaliseen huijaripaskaan. Mielummin ostaa uuden, jos käytetyn ja uuden välillä hintaero ei ole suuri, niin kuin se yleensä ei ole missään muutamien kymppien tavaroissa. Suddenly diu diu | |
![]() 04.08.2021 12:57:06 | |
abassimo: Tarkoitus ei ole syyllistää huijauksen uhreja tai mitään, mutta kyllä siinä on hieman peiliin katsomisen paikka myös jos maksaa täysin tuntemattomalle, aivan hetki sitten sivustolle liittyneelle henkilölle rahat tilille. Oon käyny hakemassa yli 200 kilometrin päästä muutamia mielenkiintoisia soittimia, jotka on ollut "pakko" saada. Eikä toi ole ees matka eikä mikään verrattuna siihen mahdollisuuteen, että voisi tulla kusetetuksi ja menettää rahat ilman, että niitä tulee koskaan saamaan takaisin. Jotkut parinkybän vehkeet sitten toki erikseen. Silloinkin ehkä miettisin onko tämä nyt pakko sitten saada ja astua potentiaaliseen huijaripaskaan. Mielummin ostaa uuden, jos käytetyn ja uuden välillä hintaero ei ole suuri, niin kuin se yleensä ei ole missään muutamien kymppien tavaroissa. Vaikka vihaankin sanontaa "vahva tämä", niin vastaan tähän että vahva tämä. | |
![]() 04.08.2021 13:00:00 | |
WanhaWetäjä: Postiennakolla lähetetyn paketin tarkistusoikeus loppui 2017 mutta käsittääkseni se on edelleen mahdollista myyjän suostumuksella, onko tästä kokemusta? Käsittääkseni ei ole mahdollista edes näin. Je suis 190221 | |
![]() 04.08.2021 13:01:47 | |
Henri Henri Olavi: Käsittääkseni ei ole mahdollista edes näin. Ei pysty avaamaan ennen luovutusta ja nykyään postiennakkopakettejakin menee pakettiautomaatteihin. Lisää mahdollisuuksia saada tiiliskiviä? | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)