Snapo 11.02.2021 10:23:05 | |
---|
iec: No tämä. Minulla on samanlainen juttu, että en vain osaa soittaa jos nauhat on liian korkeat. Painan aina ylävireiseksi, eli menee vaistomaisesti "puihin" mun soitto :D Tuossa vaikuttaa paljon onko kyseessä tiheä vaahteralauta vai todella syinen ruusupuu. Jos jälkimmäinen niin matalat nauhat ei mielestäni sovi. "Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin." |
Jii 12.02.2021 11:38:45 | |
---|
Mainoksen puolelle menee, mutta laitoin '52 reissuen Kokkolan laitevälitykseen huoltoon. Itse kun en uskalla kaularautaa moisissa vääntää. Luoja kun tuli upea soitin takaisin. And I can't help but love the stench of loss... |
iec 12.02.2021 13:12:08 (muokattu 12.02.2021 13:17:14) | |
---|
Jii: Mainoksen puolelle menee, mutta laitoin '52 reissuen Kokkolan laitevälitykseen huoltoon. Itse kun en uskalla kaularautaa moisissa vääntää. Luoja kun tuli upea soitin takaisin. Kaula on suunnilleen samanlaista puuta kuin amerikkalainen pesäpallomaila. Ei sitä kovin helposti saa vituralleen kaularautaa säätämällä. Rohkeasti vaan. Mutta joo. Kun on kitarassa säädöt kohdallaan, on sillä ilo soitella :) Toiset on tarkempia säätöjen kanssa kuin toiset. Jotkut säätävät kaularautaa vähintään kaksi kertaa vuodessa tai jopa neljä kertaa vuodessa kosteuden mukaan. Puinen kaula tuppaa menemään suoremmaksi kesällä kun ilmassa on kosteutta enemmän ja reliefiä tulee lisää talvella kun ilma on kuivempaa. Tämä siis jos haluaa että soitin on aina siinä rajoilla että rämiseekö kielet vai ei (erittäin matala action). Jotkut sitten säätävät ns. optimisäätöihin kesällä, ja talvella sitten relief ja action ovat sitten vain hieman isompia ja that's it. Eli siitä syystä kannattaa opetella säätämään itse se kaularauta, että jos menee nyt noilla uusilla tähän ilmankosteuteen sopivilla säädöillä kesällä kaula liian suoraksi, osaat säätää sen itse takaisin kohdalleen. Useimmiten se säätö kesä/talviasennon välillä on luokkaa 1/8 -1/4 kierrosta (45deg...90deg.) Kesällä siis käännetään vastapäivään tuon verran talven säädöistä. Ei ole rakettitiedettä ja onnistuu tavallisilla työkaluilla mitä melkein joka taloudesta löytyy. Useimmiten jos on telessä kaularaudan säätöruuvi piilossa siellä bodyn ja kaulan liitoksessa, on se ruuvi normaali talttameisseli. Urakin on niin syvä että sitä ei saa nuljattua ellei oikein tarkoituksella yritä pilata sitä. Toki ymmärrän että se kaulan irroittaminen voi vähän pelottaa, mutta ei siinäkään ole mitään pelättävää. Vanha amerikkalainen nyrkkisääntö on "lefty-loosy and righty-tighty". Kaularauta kiristyy kun kääntää oikealle (myötäpäivään) ja löystyy kun kääntää vasemmalle (vastapäivään). Jos kaula on liian suora tai jopa keskeltä hieman korkeammalla kuin päistä, pitää rautaa löysätä. Jos taas on liikaa notkoa keskellä, pitää sitä kiristää. P.S: Laitahan kuvaa sun '52 reissuesta. On mukava katsella millaisia Telejä ihmisillä on ;) Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
InBeat 12.02.2021 18:37:57 | |
---|
^^^ Omista teleistä (mm. Fenkun 52 Reissuesta) säädellyt kaularautaa itse aina tarvittaessa ja noihin kaulassa bodyn puolella oleviin säätöruuveihin on Stewmacilla avain loistava avain jolla saa säädettyä reliefin mieleiseksi ilman kaulan irrotusta ! https://www.kitarapaja.com/stewmac-truss-rod-crank-for-tele Kannattaa kokeilla! Toimii! "In Beat we trust"... |
Laulava Kylätohtori 12.02.2021 20:51:28 | |
---|
InBeat: ^^^ Omista teleistä (mm. Fenkun 52 Reissuesta) säädellyt kaularautaa itse aina tarvittaessa ja noihin kaulassa bodyn puolella oleviin säätöruuveihin on Stewmacilla avain loistava avain jolla saa säädettyä reliefin mieleiseksi ilman kaulan irrotusta ! https://www.kitarapaja.com/stewmac-truss-rod-crank-for-tele Kannattaa kokeilla! Toimii! No nyt on nerokasta! Suurin innovaatio kitaroiden kentällä sitten vuoden '54. Kiitokset linkistä. Tuollainen täytyy pistää tilaukseen. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Jii 13.02.2021 11:53:03 | |
---|
Kiitos vinkeistä. Osaan periaatteessa kyllä kitarani säätää, mutta tuo kaulan "irrottaminen" tuntuu pahalta ja siihen en ole halunnut ryhtyä. Ehkäpä vuosien kuluessa uskaltaudun säätelemään fendereitäkin. And I can't help but love the stench of loss... |
Mikko1978 13.02.2021 15:56:41 | |
---|
|
rheinone 13.02.2021 16:15:02 (muokattu 13.02.2021 16:44:05) | |
---|
Gibson lp dc:tä myydessäni meinasin jo ehdottaa ostajaehdokkaalle vaihtoa myynnissä olleeseen japanilaiseen Telecasteriin. https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1618049 Muuten japsitelet on kyllä mielettömän hyviä, mutta 7.25" radius mua pikkusen häiritsee. Onneks ostaja maksoi riihikuivalla. Ei siis tullu oikeeta Fenkku Teleä mulle vieläkään. Tykkään omasta Skuju CV Telestä ihan mielettömästi. Se on ollut mulla käytännössä ykköskitarana tosi pitkään, vaikka gibsonia ja gretschiäkin sun muuta löytyy. Jos joskus mulle tulis Fenkku, mikä olis spekseiltään lähinnä Skuju CV:tä? Joskus oon jotain blacktop Teleä kattellu... Mutta en mä välttämättä HH-mikitystä Teleen haluis; Riittäis ku olis joku SD Quarter Poundin tapainen sinkku tallassa. Vähintään 9,5" vaahteraotelauta pitäis olla. Ja bodyn värillähän ei oo mitään väliä, kunhan se on punainen. Between the velvet lies there's a thruth that's hard as steel.
"Rokapiliä" |
VIPMetal 21.02.2021 15:33:36 | |
---|
Tässä yhtäkkiä tuli idea mieleeni toimistossa (WC), että joskos sitä vaihtais omaan Custom Telecasteriin uudet mikit. Tällä hetkellä on tosi vintage-henkiset käsin käämityt ties mitkä mikit ja vaikka soundit on erittäin jees, niin vähän voisi varsinkin tallamikkiä laittaa kuumemmaks, että lähtis rockleadit uskottavasti. Dimarzio-miehenä on horisonttiin ilmestynyt Twang King kaulalle ja tallaan sitten joko Chopper T tai ToneZone T... olisko jotain näkemystä noista? Vähän tietysti pelottaa, että menetänkö sitten jotain arvokasta mikäli lähden vaihtamaan mikkejä... =| |
elon arska 21.02.2021 16:16:43 | |
---|
Täältä suositukset Chopper T:lle, omassa palatelessä toimi oikein hyvin mitä reilumpiin säröihin tuli. Nyt tein sen, mitä olen hiukan häpeillen kuumotellut; tilasin Harley Bentonin TE-30 ritsan. Toimitusaika 3-5 viikkoa, johan tässä pitää alkaa upgradeosia mulkoilemaan. Tai lähinnä mikkejä, muut osat onkin jo melkolailla hallussa. Nykyisten benettoneiden laatu on kyllä vakuuttanut, kunhan ei ota hinnaston halvinta. Kotitarpeisiin ja mahdollisesti joskus huttukeikoillekin enemmän kuin hyviä. My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg |
rheinone 22.02.2021 12:57:02 | |
---|
rheinone: Gibson lp dc:tä myydessäni meinasin jo ehdottaa ostajaehdokkaalle vaihtoa myynnissä olleeseen japanilaiseen Telecasteriin. https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1618049 Muuten japsitelet on kyllä mielettömän hyviä, mutta 7.25" radius mua pikkusen häiritsee. Onneks ostaja maksoi riihikuivalla. Ei siis tullu oikeeta Fenkku Teleä mulle vieläkään. Tykkään omasta Skuju CV Telestä ihan mielettömästi. Se on ollut mulla käytännössä ykköskitarana tosi pitkään, vaikka gibsonia ja gretschiäkin sun muuta löytyy. Jos joskus mulle tulis Fenkku, mikä olis spekseiltään lähinnä Skuju CV:tä? Joskus oon jotain blacktop Teleä kattellu... Mutta en mä välttämättä HH-mikitystä Teleen haluis; Riittäis ku olis joku SD Quarter Poundin tapainen sinkku tallassa. Vähintään 9,5" vaahteraotelauta pitäis olla. Ja bodyn värillähän ei oo mitään väliä, kunhan se on punainen. Pohdintani johti American Spessun hankintaan. Suunnitelmissa on Quarter Pound tallaan ja Ruokankaan P90 kaulaan. Between the velvet lies there's a thruth that's hard as steel.
"Rokapiliä" |
mike tapping 22.02.2021 13:26:44 (muokattu 22.02.2021 13:27:30) | |
---|
rheinone: Suunnitelmissa on Quarter Pound tallaan ja Ruokankaan P90 kaulaan. Oliskos nuo semmoinen tasapainoinen pari sitten? Sillä mietin kun laitoin omaan palacasteriin P90 kaulamikiksi jolloin orkkis tallamikki jäi melko pahasti alakynteen balanssissa.. |
rheinone 22.02.2021 14:24:20 | |
---|
mike tapping: Oliskos nuo semmoinen tasapainoinen pari sitten? Sillä mietin kun laitoin omaan palacasteriin P90 kaulamikiksi jolloin orkkis tallamikki jäi melko pahasti alakynteen balanssissa.. Veikkaan, että voi olla. Mulla oli Skuju CV:ssä QP:n parina kaulassa Gibson The Original, jonka dc resistance on muistaakseni 9 kOhmin luokkaa. Oli erittäin hyvä balanssi. Eiks P90 huitele melko samoilla huitteilla? Between the velvet lies there's a thruth that's hard as steel.
"Rokapiliä" |
fox 23.02.2021 01:09:38 | |
---|
rheinone: Veikkaan, että voi olla. Mulla oli Skuju CV:ssä QP:n parina kaulassa Gibson The Original, jonka dc resistance on muistaakseni 9 kOhmin luokkaa. Oli erittäin hyvä balanssi. Eiks P90 huitele melko samoilla huitteilla? Gibson P-90R.......................(Alnico5)...........................7.7 - 8.5K Gibson P-90T.......................(Alnico5)...........................7.8 - 9.35K Tommosta dataa löysin.. |
rheinone 23.02.2021 19:18:19 | |
---|
fox: Gibson P-90R.......................(Alnico5)...........................7.7 - 8.5K Gibson P-90T.......................(Alnico5)...........................7.8 - 9.35K Tommosta dataa löysin.. Mittasin Ruokankaan P90:t. Kaulamikki oli 7.73k ja tallamikki 10.53k. Taidan kokeilla talla-P90:ä Telen kaulaan Quarter Poundin kaveriksi. Between the velvet lies there's a thruth that's hard as steel.
"Rokapiliä" |
rheinone 23.02.2021 19:36:21 | |
---|
Between the velvet lies there's a thruth that's hard as steel.
"Rokapiliä" |
elon arska 23.02.2021 20:07:47 | |
---|
My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg |
Pepe-13 24.02.2021 14:28:49 | |
---|
Telecasterin tuore omistaja ilmoittautuu. Tosin mietin, onko tässä yksilössä pahakin vika, minkä takia se pitäisi viedä takaisin. Ostin tilaamalla Fender Vintera Tele 70s deluxen, eli sen humbucker-mallin Gibson-tyylisellä volume ja tone-potikoilla. Nyt ongelma on se, että kaulamikin tonea säätäessä kybälle mikki vaimenee. Pari kertaa edestakaisin kun kääntää tonea, kuuluu pieni rutina ja mikki saa takaisin otteen ääneen. Vaikuttaa siis siltä, että tone jotenkin vaimentaa kitaran tietyssä asennossa. Olen nimenomaan tästä telestä haaveillut pitkään ja lopulta löytyi oikea yksilö jostain muualta kuin epämääräisestä italiankielisestä nettikaupasta. Tämän kohdalla vaihto ei siis ole mahdollinen. |
Mikko1978 24.02.2021 15:27:32 | |
---|
Pepe-13: Telecasterin tuore omistaja ilmoittautuu. Tosin mietin, onko tässä yksilössä pahakin vika, minkä takia se pitäisi viedä takaisin. Ostin tilaamalla Fender Vintera Tele 70s deluxen, eli sen humbucker-mallin Gibson-tyylisellä volume ja tone-potikoilla. Nyt ongelma on se, että kaulamikin tonea säätäessä kybälle mikki vaimenee. Pari kertaa edestakaisin kun kääntää tonea, kuuluu pieni rutina ja mikki saa takaisin otteen ääneen. Vaikuttaa siis siltä, että tone jotenkin vaimentaa kitaran tietyssä asennossa. Olen nimenomaan tästä telestä haaveillut pitkään ja lopulta löytyi oikea yksilö jostain muualta kuin epämääräisestä italiankielisestä nettikaupasta. Tämän kohdalla vaihto ei siis ole mahdollinen. Vika lienee tuossa tone-potikassa eli ei mitään vakavaa. Soitin huolto tai joku kitaroiden elektroniikkojen kanssa pelannut osaa auttaa. |
Pepe-13 24.02.2021 16:04:50 | |
---|
Mikko1978: Vika lienee tuossa tone-potikassa eli ei mitään vakavaa. Soitin huolto tai joku kitaroiden elektroniikkojen kanssa pelannut osaa auttaa. Kiitos tiedosta! En tosiaan haluaisi palauttaa tätä kitaraa, koska tele ja wide range humbuckerit on kyllä hieno yhdistelmä. Muutenkin tuli ihastuminen teleen tässä. Jotenkin oudolla tavalla mukavampi kuin stratoni. |