Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 5194 195 196 197 198215 216 217 218 219
Laulava Kylätohtori
12.12.2017 21:55:56 (muokattu 12.12.2017 21:56:56)
samir94: Olen kokeillut, en eti varsinaisesti kliinimpää saundia vaan ehkä enemmän sellasta Plexin terävyyttä, tuntuu, että tuossa FiredEyessä puuttuu se tietty ylä-keskitaajuuden karjunta mikä orkkis Super Leadista löytynee.

Saitko pikaviestin muuten?

Mulla on ACDC II, jossa clean kanavana Plexi. Itsellä ei ole FE:tä, mutta mulla oli se lainassa jonkun aikaa himassa ja mukana yhdellä keikallakin, joten sinänsä siihen sai tuntumaa ihan kunnolla.

Kyllä nuo ovat minusta jo aika erilaiset pelit. Oma suosikkini, Dustyn Crunch, on vähän kuin noiden välistä. Tykkäsin kyllä FE:n tiukemmasta soundista, mutta aika paljon siinä oli säröä omaan makuun. Toisaalta sen kanssa ei tarvita speduja. Fried Eye kuumottaisi, mutta en ole valmis luopumaan Dustyn Crunch kanavasta.

E. Itse en vaihtaisi Fried Eyeta Plexiin, mutta nämähän on puhtaasti makuasioita.
More is less.
steelduck
12.12.2017 22:49:56 (muokattu 12.12.2017 22:50:56)

Laulava Kylätohtori:

E. Itse en vaihtaisi Fried Eyeta Plexiin, mutta nämähän on puhtaasti makuasioita.

En minäkään, mutta toisaalta en haluaisi olla pelkän FriedEye:kään varassa, joten tuon FriedEye/Plexi kaksi kanavainen on aika helmi... sillä kattaa lähes kaikki Marshall soundit. Vähän kuumottaisi Kolmikanavainen, missä olisi FE/Plexi EL34:lla ja Blackface 6L6:lla + jousikaiku ja tremolo. :D

ps. Bluetonen AC/DC on kyllä huikea peli myös, jos ei ole tarvetta ihan noin hotrodatulle Marshall soundille.
samir94
12.12.2017 23:26:47
Laulava Kylätohtori: Toisaalta sen kanssa ei tarvita speduja.

Kyllä ne plexitkin aika tiukan kuulosia on kunhan ne kränkkää täysille.

steelduck: Vähän kuumottaisi Kolmikanavainen, missä olisi FE/Plexi EL34:lla ja Blackface 6L6:lla + jousikaiku ja tremolo. :D

Itsellä on justiin tuo Oceani jossa ois tuo kliini kanava viel messis, sen haluisin kyl pitää tallessa ja sitten tuon FriedEyen korvaa sillä Super Lead-kanavalla, jos tuollainen nyt on mahdollista.
Laulava Kylätohtori
14.12.2017 15:56:13 (muokattu 14.12.2017 16:08:59)
samir94: Itsellä on justiin tuo Oceani jossa ois tuo kliini kanava viel messis, sen haluisin kyl pitää tallessa ja sitten tuon FriedEyen korvaa sillä Super Lead-kanavalla, jos tuollainen nyt on mahdollista.

Oceanissahan on Odysseus clean kanavana? Tuo on kyllä mielenkiintoinen peli. Itseä kiinnostaisi Odysseus, vaikken niin Dumblen ystävä olekaan. Siitä irtoaisi varmasti muutakin soundia kuin sitä klassista Dumblea.

Sellainenkin hassu visio kävi mielessä, että hommaisi bändikäyttöön jonkun yksinkertaisen lähinnä puhdassoundisen vahvarin, jota sitten kurmoottaisi speduilla. Mutta toisaalta kyllä olen tykännyt enemmän vahvarin säröstä kuin speduista, joten nämä on näitä...
More is less.
Juzpe
14.12.2017 17:09:30 (muokattu 14.12.2017 17:16:31)

samir94: Olen kokeillut, en eti varsinaisesti kliinimpää saundia vaan ehkä enemmän sellasta Plexin terävyyttä, tuntuu, että tuossa FiredEyessä puuttuu se tietty ylä-keskitaajuuden karjunta mikä orkkis Super Leadista löytynee.

Saitko pikaviestin muuten?

Tökkää tubescreameri tai trebleboosti eteen. Problem solved. Sillä saa liidihommiin sopivasti purevuuttaa ja pysyy kuitenkin se perussoundi paremmin lapasessa.

Oceanissahan on Odysseus clean kanavana?

No tuota... sehän on kaksikanavainen etuaste se odysseus ihan omana itsenään jo ja se säröpuoli taipuu kyllä ihan kaikenmoiseen tykittelyyn. Siitä on mulla semmonen videokin olemassa....

https://www.youtube.com/watch?v=FSkEgXIUmY8
samir94
15.12.2017 14:07:02 (muokattu 15.12.2017 14:07:35)
Juzpe: Tökkää tubescreameri tai trebleboosti eteen. Problem solved. Sillä saa liidihommiin sopivasti purevuuttaa ja pysyy kuitenkin se perussoundi paremmin lapasessa.

Ei tuota FriedEye kanavaa saa kuulostamaan alkuperäseltä Plexiltä vaikka miten väännät tuota, ja varsinkaan ei lisäämällä säröä ja kompressiota entisestään. Kanava perustuu kuitenkin Friedmanin Brown Eye vahvistimeen, joka on sen verran viety eteenpäin tavallisesta Plexistä, että monet Plexin piirteet on päässy siinä katoamaan samalla.
Shredator
15.12.2017 14:10:56

samir94: Ei tuota FriedEye kanavaa saa kuulostamaan alkuperäseltä Plexiltä vaikka miten väännät tuota, ja varsinkaan ei lisäämällä säröä ja kompressiota entisestään. Kanava perustuu kuitenkin Friedmanin Brown Eye vahvistimeen, joka on sen verran viety eteenpäin tavallisesta Plexistä, että monet Plexin piirteet on päässy siinä katoamaan samalla.

Friedman on käsittääkseni JCM800 Plexin tonestackilla, joten kyllä se sieltä pitäisi löytyä jos on löytyäkseen :) JCM:stä saa Plexi-soundin siten että gain pienelle (tai lo input kanavaan) ja masterista se päätesärö, kokeilitko sitä?
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
samir94
15.12.2017 14:34:35
Shredator: Friedman on käsittääkseni JCM800 Plexin tonestackilla, joten kyllä se sieltä pitäisi löytyä jos on löytyäkseen :) JCM:stä saa Plexi-soundin siten että gain pienelle (tai lo input kanavaan) ja masterista se päätesärö, kokeilitko sitä?

Tuota taktiikkaa juuri käyttänyt aika pitkään ja tykkäsin aluksi saundista ihan helvetisti. Kuitenkin vähän musiikkimaku on menny perinteisempään suuntaan ja haluais sen raa'an plexin saundin, jota tuollasella Modernimmalla etuasteella ei saa. Lisätty kompressio ja hiotumpi aikalailla on tuosta Friedmanistakin vienny joitain Plexin ominaisuuksia pois.

JCM800 eroaa Plexistä sillä tavalla, että siinä on enemmän keskitaajuuksia skuupattu ja saundissa on enemmän bassoa.
Laulava Kylätohtori
15.12.2017 14:36:14
No jopas! Ostin BKP:n Irish Tour -setin stratoon ja nyt heräsi kyllä Plexi-kanava ihan uuteen aamuun. Volumet täysille ja vielä Jaskan Texas Rangerista kurmootusta silleen sopivan vähän, niin ai että, että oli muuten makea soundi. Ja mulla on vielä Plexissä 6V6:t tällä hetkellä, mikä on varsin kerettiläistä toimintaa - ainakin puristipiireissä.

Pitää nyt testailla lisää, mutta eipä ole Texas Rangerkaan toiminut Tokain tallassa olevalla JB Jr:llä ikinä näin hienosti kuin nyt Irish Tourin single coil tallamikillä.
More is less.
Laulava Kylätohtori
15.12.2017 14:41:38
samir94: Tuota taktiikkaa juuri käyttänyt aika pitkään ja tykkäsin aluksi saundista ihan helvetisti. Kuitenkin vähän musiikkimaku on menny perinteisempään suuntaan ja haluais sen raa'an plexin saundin, jota tuollasella Modernimmalla etuasteella ei saa. Lisätty kompressio ja hiotumpi aikalailla on tuosta Friedmanistakin vienny joitain Plexin ominaisuuksia pois.

JCM800 eroaa Plexistä sillä tavalla, että siinä on enemmän keskitaajuuksia skuupattu ja saundissa on enemmän bassoa.

Oletko kokeillut pistää gainia todella pienelle ja sitten kurmoottanut treble boosterilla? Jollain Jaska's Music Garagen Texas Rangerin tyylisellä, jonka saa myös middle boosteriksi.
More is less.
samir94
15.12.2017 14:46:33
Laulava Kylätohtori: Oletko kokeillut pistää gainia todella pienelle ja sitten kurmoottanut treble boosterilla? Jollain Jaska's Music Garagen Texas Rangerin tyylisellä, jonka saa myös middle boosteriksi.

En ole koska en halua mitään pedaaleita kitaran ja vahvarin väliin, ja aika skeptinen oon sen suhteen, että jollain pedaalilla taiotaan modernista eteenpäin viedystä kanavasta aito Plexin saundi.

Jos haluaa sen aidon Plexin saundin niin kannattaa koko etuaste vaihtaa Super Leadiin. Näin teen itse ja säästyn kaikelta vaivalta.
Laulava Kylätohtori
15.12.2017 14:54:09
samir94: En ole koska en halua mitään pedaaleita kitaran ja vahvarin väliin, ja aika skeptinen oon sen suhteen, että jollain pedaalilla taiotaan modernista eteenpäin viedystä kanavasta aito Plexin saundi.

Jos haluaa sen aidon Plexin saundin niin kannattaa koko etuaste vaihtaa Super Leadiin. Näin teen itse ja säästyn kaikelta vaivalta.

Näinhän se tietysti on.

Taitaa olla helpompi saada Plexistä speduilla mornempiaa soundia kuin modernimmasta Marshallista speduilla Plexiä.
More is less.
Shredator
15.12.2017 15:02:10 (muokattu 15.12.2017 15:05:41)

samir94:

Niin, no tää ei nyt liity tähän ketjuun millään tavalla, mutta ne eroaa siinä että JCM800 (2203) on cascade gainilla sekä master volumella ja Plexi ei. Näin yksinkertaistaen (toki muitakin pikkuisia muutoksia sieltä löytyy ja sitten 2203:sta jatkokehitys vei näitä eteenpäin). Sitten on tietysti tämäkin seikka että varsinaista Plexi-soundia on vaikea sanoa että se on juuri tuossa, koska niissä on paljon yksilöllisiä eroja. Yleensä varmaan meinataan sitä AC/DC-Van Halen -osastoa.

Mulla oli tuossa joku aika sitten molemmat ja voin vannoa että Plexi soundaa pyöreämmältä ja bassovoittoiselta ja JCM terävämmältä ja tiukemmalta, - eli päinvastoin kun etsit :) Toki Plexi on sen teknologiansa vuoksi siis orgaanisempi ja rupuisempi ja raaempi, tarkoititkohan tätä ennemminkin?

E. Lisätään nyt tähän vielä että mun mielestä se JCM on monipuolisempi ja tekee saman kuin Plexikin mutta vielä enemmän.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
samir94
15.12.2017 18:34:38 (muokattu 15.12.2017 20:23:08)
Shredator: Niin, no tää ei nyt liity tähän ketjuun millään tavalla, mutta ne eroaa siinä että JCM800 (2203) on cascade gainilla sekä master volumella ja Plexi ei. Näin yksinkertaistaen (toki muitakin pikkuisia muutoksia sieltä löytyy ja sitten 2203:sta jatkokehitys vei näitä eteenpäin). Sitten on tietysti tämäkin seikka että varsinaista Plexi-soundia on vaikea sanoa että se on juuri tuossa, koska niissä on paljon yksilöllisiä eroja. Yleensä varmaan meinataan sitä AC/DC-Van Halen -osastoa.

Mulla oli tuossa joku aika sitten molemmat ja voin vannoa että Plexi soundaa pyöreämmältä ja bassovoittoiselta ja JCM terävämmältä ja tiukemmalta, - eli päinvastoin kun etsit :) Toki Plexi on sen teknologiansa vuoksi siis orgaanisempi ja rupuisempi ja raaempi, tarkoititkohan tätä ennemminkin?

E. Lisätään nyt tähän vielä että mun mielestä se JCM on monipuolisempi ja tekee saman kuin Plexikin mutta vielä enemmän.

Tuntuu vähän, että ei välttämättä tarkoteta terävällä ja bassolla täysin samaa asiaa, mutta tarkotin kyllä tarkotin myös, että just raaempi ja orgaanisempi.

Edit: Ja vaikka kaks saman mallin vahvistinta saattaa kuulostaa hieman erilaiselta niin tietyillä vahvistin malleilla on aina sellaset ominaispiirteet, jotka erottaa ne muista vahvistimista.

Plexin vois sanoa ehkä pysyvän paremmin kasassa ja leikkaavan läpi paremmin miksistä, kun taas JCM saturoituu enemmän.
Laulava Kylätohtori
15.12.2017 18:56:52
Ihan kuin olisin ostanut uuden vahvarin. Plexi kanava toimii Irish Tourien myötä aivan loistavasti. Hassua on, että signaaliketjussa on nyt Bluetone, Jaska's Texas Ranger ja kaapissa Celestionin G12H30-55 Heritaget. Plexin kanava on aina ollut säröllä vähän sellanen rakeinen, Texas Ranger toiminut aivan liian korkeilla taajuuksilla ja Heritaget olleet liian räikeitä. Nyt tämä toimii aivan huikeasti, eikä ongelmista tietoakaan. I'm in love. :D

Soundi on orgaaninen, hyvällä tavalla raastava ja repivä, iskevä atakki, kun kieliä lyö kunnolla voimalla ja silti erotteleva ja tiukka soundi. Varsinkin Texas Rangerilla niin, että taajuuskytkin on middle asennossa ja boost siinä puolenpäivän kohdalla. Ehkä jopa piirun allekin. Sustainia riittää ja soundi laulaa, soinnut lyö naamaan, eikä säröä kuitenkaan ole sinänsä paljon. Eli soundi kasassa, eikä liika särö tee siitä mössöä tai sellaista ärsyttävää kihinää.

Eipä ole ennen mikkien vaihto tällaista tehnyt. :)
More is less.
Laulava Kylätohtori
15.12.2017 19:11:55
Tässä uhkaa nyt Dustyn Crunch kanava jäädä lapsipuolen asemaan, mikä on kovasti ennenkuulumatonta. Mutta nää on näitä, katotaan nyt, mihin tämä tästä menee. Alkuhuumassa se on aina vähän sellaista... :)
More is less.
samir94
16.12.2017 19:01:31
Nyt on tosiaan testausreissu suoritettu, kiitos vielä Kristianille testausmahdollisuudesta!

Tuo JTM kyl vakuutti mut täysin, sen verran komeesti karju ku ekaa kertaa ikinä sai tykittää 4x12 kaapilla. En ihmettele yhtään, että noita orkkis Plexejä pidetään ns. Holy Grail styrkkareina.
steelduck
17.12.2017 00:41:24 (muokattu 17.12.2017 00:44:04)

samir94: Nyt on tosiaan testausreissu suoritettu, kiitos vielä Kristianille testausmahdollisuudesta!

Tuo JTM kyl vakuutti mut täysin, sen verran komeesti karju ku ekaa kertaa ikinä sai tykittää 4x12 kaapilla. En ihmettele yhtään, että noita orkkis Plexejä pidetään ns. Holy Grail styrkkareina.

Kiva kun kävit. Oli hauska kerrankin kuunnella vaan vierestä miltä ne kuulosti. FriedEye ja Plexi kuulostivat molemmat kyllä niin hyvätä, että ei voinut kuin hymyillä. FE huomattavasti tiukempi ja Plexi taas klassista munakasta Marshallia.

Oli myös hauska kokeilla Torpedoa PA:n Pre-Rola impulssilla kautta ja verrata sitä 4x12 Heritage greenbackeillä. Todalla samalta kuullostivat paitsi, että 4x12":sta tuli vaan TODELLA paljon lujempaa. :)

Tämä Bluetonen 2+2 pääte juttu on kyllä parhautta. Tuossa on siis FE kanavassa EL34:set ja Plexikanavassa KT66:set.
wnbrocker
18.12.2017 15:07:50
Kuulostaako tämä Plexiltä? Noita plexisoundeja on niin monenlaisia..

https://youtu.be/6B1o3PQs3nw
Metalkallo
18.12.2017 18:39:18
wnbrocker: Kuulostaako tämä Plexiltä? Noita plexisoundeja on niin monenlaisia..

https://youtu.be/6B1o3PQs3nw

Mun mielestä kuulostaa, mutta Johanin käsissä kaikki kuulostaa plexiltä/JMP:ltä. :)

Plexi soundeja on tosiaan monenlaisia. Mun mielestä Hendrixillä ja Angus Youngilla on ne perus plexi soundit, tai nuo yleensä tulee mieleen kun puhutaan noista soundeista.
Vähemmän on nykyään enemmän
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)