Aihe: Plektroista ja niiden vahvuuksista
1 2 3 4 518 19 20 21 22
samiko
14.10.2020 15:40:50
Puolessa vuodessa ketjuun kertynyt kunnioitettavat ~400 viestiä, siis plekuista. Tämä on klassikkoaihe kaikilla kitaristien foorumeilla. Kysyisin että miksi? Miten voi ketään kiinnostaa, mitä plekua joku toinen käyttää?

Tänne ketjuun on varmasti lueteltu kaikki mahdolliset plekut mitä maailmasta löytyy, enkä muutenkaan usko että muiden mieltymysten lukeminen auttaisi minua/toista plekujen hankinnassa. Myöskään se, että joku tuntematon nimimerkki käyttää samaa plekua kuin minä, ei lämmitä mieltäni yhtään. :D
Vainottu
14.10.2020 17:50:10
samiko: Puolessa vuodessa ketjuun kertynyt kunnioitettavat ~400 viestiä, siis plekuista. Tämä on klassikkoaihe kaikilla kitaristien foorumeilla. Kysyisin että miksi? Miten voi ketään kiinnostaa, mitä plekua joku toinen käyttää?

Tänne ketjuun on varmasti lueteltu kaikki mahdolliset plekut mitä maailmasta löytyy, enkä muutenkaan usko että muiden mieltymysten lukeminen auttaisi minua/toista plekujen hankinnassa. Myöskään se, että joku tuntematon nimimerkki käyttää samaa plekua kuin minä, ei lämmitä mieltäni yhtään. :D

Kai siinä on se, että jos ei halua ostaa kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja itselleen kokeiltavaksi, tällaisesta keskustelusta voi löytää jonkun, joka arvostaa plektrassa samoja asioita kuin itse. Näin voi hiukan kaventaa sitä massaa, jota ostaa itselleen kokeiltavaksi. Ja kyllähän plektra vaikuttaa myös siihen, miten soittaa ja siihenkin voi löytyä uusia näkökulmia keskustelusta. Toki tämä koskee kaikkea soittamiseen liittyvästä tavarasta käytävää keskustelua.

Toisaalta, kaikilla on plektroja, joten keskusteluun löytyy sanottavaa suuremmalta massalta. Kun taas esimerkiksi yksittäistä vahvistinta tai valmistajaa koskevaan keskusteluun ei ole välttämättä kommentoitavaa, jos aiheeseen ei ole mitään kokemuspohjaa.
Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause. Jos et tottele, olet päissäsi tai on päässäsi aivohalvaus.
milgromsegal
14.10.2020 18:24:33

samiko: Kysyisin että miksi? Miten voi ketään kiinnostaa, mitä plekua joku toinen käyttää?

Ei aihe esimerkiksi minua liikutakaan siinä mielessä, että jotenkin pakkomielteisellä kiinnostuksella suhtautuisin siihen, millä soittolehdellä ihmiset lurittelevat niitä kitarajuoksutuksiaan.

Enemmänkin ehkä siitä syystä keskustelu on kiinnostavaa, että voi vähän kartoittaa muiden samaa tyylilajia harrastelevien soittajien kokemuksia erilaisista lehdyköistä. Malleja kun on niin pirusti tarjolla että itse kokeillen tyhjentävä kartoitus tarjonnasta voisi olla varsin hankala tehtävä.
Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu
Klapp
15.10.2020 09:59:19 (muokattu 15.10.2020 10:02:50)
samiko: Puolessa vuodessa ketjuun kertynyt kunnioitettavat ~400 viestiä, siis plekuista. Tämä on klassikkoaihe kaikilla kitaristien foorumeilla. Kysyisin että miksi? Miten voi ketään kiinnostaa, mitä plekua joku toinen käyttää?

Itse ajattelen, että esimerkiksi tässä säikeessä kiinnostavaa on nimenomaan oivaltaa, että joku tosissaan vetelee ihan tyytyväisenä myös niillä itseni ala-arvoisiksi arvioimillani plektroilla; ja toisaalta se, että jonkun mielestä juuri minun suosikkivehkeeni ovat suorastaan käyttökelvottomia. Plektrat ovat siksi edullisia kapistuksia, että uumoilen varsin monen pidempään soittaneen kokeilleen aika montaa erilaista käykälettä uransa varrella; aika monilla lienee siis juuri tähän nimenomaiseen asiaan poikkeuksellisen laaja kokemuspohjainen perspektiivi, suhteessa vaikkapa erilaisten hintavien kitaroiden ja vahvistimien tuntumaan.

Itse en täällä kamapuolella muutenkaan seuraa keskusteluja mahdollisia tulevia hankintojani silmällä pitäen, vaan ikään kuin rakkaaseen harrastukseen liittyvän jonkin sortin yleissivistämisen näkökulmasta. En ole muistaakseni yhtään asiaa hankkinut täällä suositellun pohjalta, mutta toisaalta minulla alkaa olla aika mukava, myös omien suosikkityylieni ulkopuolelle ulottuva kuva siitä, millaisia vehkeitä suomalaiset harrastajat pitävät yleisesti mielekkäinä. On kiva tietää ja saada alati lisää tietoa aihepiireistä, joihin on itsekin panostanut niin henkistä kuin materiaalista pääomaa.
I am a perfect physical specimen and I'm extremely young. -Donald Trump.
iec
15.10.2020 11:21:16

Klapp: Itse ajattelen, että esimerkiksi tässä säikeessä kiinnostavaa on nimenomaan oivaltaa, että joku tosissaan vetelee ihan tyytyväisenä myös niillä itseni ala-arvoisiksi arvioimillani plektroilla; ja toisaalta se, että jonkun mielestä juuri minun suosikkivehkeeni ovat suorastaan käyttökelvottomia. Plektrat ovat siksi edullisia kapistuksia, että uumoilen varsin monen pidempään soittaneen kokeilleen aika montaa erilaista käykälettä uransa varrella; aika monilla lienee siis juuri tähän nimenomaiseen asiaan poikkeuksellisen laaja kokemuspohjainen perspektiivi, suhteessa vaikkapa erilaisten hintavien kitaroiden ja vahvistimien tuntumaan.

Itse en täällä kamapuolella muutenkaan seuraa keskusteluja mahdollisia tulevia hankintojani silmällä pitäen, vaan ikään kuin rakkaaseen harrastukseen liittyvän jonkin sortin yleissivistämisen näkökulmasta. En ole muistaakseni yhtään asiaa hankkinut täällä suositellun pohjalta, mutta toisaalta minulla alkaa olla aika mukava, myös omien suosikkityylieni ulkopuolelle ulottuva kuva siitä, millaisia vehkeitä suomalaiset harrastajat pitävät yleisesti mielekkäinä. On kiva tietää ja saada alati lisää tietoa aihepiireistä, joihin on itsekin panostanut niin henkistä kuin materiaalista pääomaa.

Erinomainen kirjoitus. Plussan ansaitset :)
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
parek
27.12.2020 10:34:21
Petruccin Jazz 3 -tyylin plektra olisi muuten itselle täydellinen, mutta grippi on huono. Olenkin käyttänyt Janicek Picksin vastaavaa, joka on gripiltään aivan täydellinen, mutta sen kärki on aavistuksen terävämpi kuin Petruccin.

Olisko ideaa millä saisin noi samat asiat yhteen plektraan? Eli Petrucci Jazz 3 koko ja kärjen terävyys, mutta tosi hyvällä gripillä?
ÄrGee
27.12.2020 14:12:38
o0o: Petruccin Jazz 3 -tyylin plektra olisi muuten itselle täydellinen, mutta grippi on huono. Olenkin käyttänyt Janicek Picksin vastaavaa, joka on gripiltään aivan täydellinen, mutta sen kärki on aavistuksen terävämpi kuin Petruccin.

Olisko ideaa millä saisin noi samat asiat yhteen plektraan? Eli Petrucci Jazz 3 koko ja kärjen terävyys, mutta tosi hyvällä gripillä?

Jazz III Max Grip carbon fiber, mutta se on hieman pienempi. Ostin noita ihan huvikseen testimielessä pari kappaletta ja pito on aivan älytön, pistelee sormia kun tuollaista pitelee.
To the stars!!!
parek
27.12.2020 15:54:33
ÄrGee: Jazz III Max Grip carbon fiber, mutta se on hieman pienempi. Ostin noita ihan huvikseen testimielessä pari kappaletta ja pito on aivan älytön, pistelee sormia kun tuollaista pitelee.

Taitaa olla normi Jazz 3 kanssa saman kokoinen? Normijatsit on liian pieniä mulle.
milgromsegal
27.12.2020 18:06:39

o0o: Taitaa olla normi Jazz 3 kanssa saman kokoinen? Normijatsit on liian pieniä mulle.

Jos III XL -koko kelpaisi niin ultex Jazz III XL ja Primetone Jazz III XL ovat ainakin gripiltään todella hyviä. Valitettavasti nuo ovat tosiaan hieman isompia kuin tuo Petrucci Jazzi.
Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu.
parek
27.12.2020 18:17:06
milgromsegal: Jos III XL -koko kelpaisi niin ultex Jazz III XL ja Primetone Jazz III XL ovat ainakin gripiltään todella hyviä. Valitettavasti nuo ovat tosiaan hieman isompia kuin tuo Petrucci Jazzi.

Juu, XL on taas liian iso...

Otin hiomapaperia kauniiseen käteeni ja vähän ajoin sisään parista Janicek plekusta tota kärkeä ja nyt on hyvä. Ehkä mä jatkan soittoa noilla.
Regalis Apertura
29.12.2020 21:50:14
Uteliaisuudesta kysyisin että onko kellään kokemusta kolikolla soittamisesta ala Brian May? Voittaako perinteisen plekun jollain tavalla vai onko tuo vain "köyhän kitaristin hätäapu"?
McNulty
29.12.2020 22:17:46 (muokattu 29.12.2020 22:26:08)
Regalis Apertura: Uteliaisuudesta kysyisin että onko kellään kokemusta kolikolla soittamisesta ala Brian May? Voittaako perinteisen plekun jollain tavalla vai onko tuo vain "köyhän kitaristin hätäapu"?

Kolikoissa on monesti niin ikävä reuna, että sillä tuhoaa kielet turhan nopeasti. Toki sitä voi käyttää kuten Brian, mutta jotkin tietyt kolikot soveltuvat plektraksi paremmin kuin toiset. Kolikkoa pitäisi monesti siis työstää, että se soveltuisi paremmin kitaran soittamiseen, ainakin normaaliin plektraan suhteutettuna. Mutta metallisella plektralla olen kyllä soitellut. Messinkisellä, alumiinisella sekä teräksisellä nyt ainakin.

Soundi on terävämpi ja attack tosi voimakas. Messinkinen oli mielestäni vaihtoehdoista paras. Ei ollut ihan niin ärhäkkä mitä nuo muut.

Hyvin nopeasti kuitenkin kuluttavat kieliä, ainakin raskaammalla pikkauksella ja kitaran mikkeihin ja kielten alle pleksin tai bodyn päälle kertyy todella nopeasti metallipölyä. Sekä plektrasta itsestään, että osittain varmasti kielistä jota toisella metallilla hangataan. Osa metallisista plektroista aiheuttaa myös sormenpäiden värjääntymistä.

Kannattaa kokeilla, mutta mun mielestä outo tatsi soittaa kun plektra itsessään ei anna yhtään periksi vaikka ranteesta ja sormista joustaisikin. Omituisen tuntuinen käyttöliittymä kitaraan siis, vaikka tykkäänkin jäyköistä plekuista (esim. Dunlop X-Hard celluloid). Tuo metallinen on jotenkin vieläkin armottomampi sen tatsin suhteen. Soundin puolesta kuitenkin ihan kokeilemisen arvoinen juttu, jos muutenkin vaihtaa kielet joka treenien jälkeen ;)
moving in stereo
Kefiiri
29.12.2020 22:55:23 (muokattu 29.12.2020 22:56:14)
Metalli metallia vasten ehkä on se inhottavuuden ydin... nylonkielistä voisi kolikkoplektralla ehkä soittaakin! Niitä punomattomia kieliä :)
En ole musiikin asiantuntija.
McNulty
30.12.2020 00:10:02
Kefiiri: Metalli metallia vasten ehkä on se inhottavuuden ydin... nylonkielistä voisi kolikkoplektralla ehkä soittaakin! Niitä punomattomia kieliä :)

Tuo messinkinen Zenfire oli mielestäni ihan siedettävä. Paksu, jossa pyöristetyt reunat... teki siitä vähemmän inhottavan "metalli metallia vasten". Mutta esim. Dunlop Teckpick alumiiniplektrat ovat melko hrrrrrrr.

Mitä terävämpi reuna metalliplektrassa, sen kauheampi tunne iskeä sillä punottuun kieleen. Brian May ilmeisesti diggailee siitä ja sanoo tuntevansa kielen plektran välityksellä. Mutta kyllä mulla riittää siihen ihan Dunlop Ultex... ei tarvitse plektran olla metallia.
moving in stereo
McNulty
30.12.2020 00:18:20 (muokattu 30.12.2020 00:27:04)
Ja jos haluaa kokeilla tuollaista Brian May henkistä "6 pence" nickel silver plektraa, niin Davalta löytyy mielenkiintoinen tuote:
https://www.amazon.com/Dava-Master-Control-Nickel-0369/dp/B002NLW5R0

Hyvin sormissa pysyvä plektra, jonka kuminen grippi tarvittaessa myös joustaa, kuten normaali ohuempi Tortex/Delrin tms. plektra. Kärki on metallia ja siinä on järkevät viisteet.

Löytyy myös Plektra.comilta...
https://www.plektra.com/epages/plek … h=/Shops/2014052709/Products/100344

Siellä myös Metal Tones -setti, mutta on melko hintava...
https://www.plektra.com/epages/plek … h=/Shops/2014052709/Products/MTMMB4
moving in stereo
pappasfin
30.12.2020 08:46:00
Regalis Apertura: Uteliaisuudesta kysyisin että onko kellään kokemusta kolikolla soittamisesta ala Brian May? Voittaako perinteisen plekun jollain tavalla vai onko tuo vain "köyhän kitaristin hätäapu"?

Joskus kokeilin hieman erillaisilla kolikoilla soittamista ja totesin, että ei ole ainakaan minulle sopivaa kun se tatsi on melkoisen outo kumminkin verrattuna plektraan.

Isoin homma tuossa mitä itse totesin on edelläkin mainittu vaikutus soundiin/ääneen, joka on terävämpi, kovempi, attack kova jne.

Verrattuna paksuihin plekuihin ero on aika iso, pleku vaan toimii paremmin sen muotonsa ja reunojensa suhteen kuin kolikko, joka tuntuu ainakin mulla paljon tökömmältä soittaa, yksinkertaisesti kolikko ei vaan istu hyppysiin ja ole niin sulava ja liukas kuin pleku.

Mulla paksuin pleku on luokkaa 3 mm mutta en sitä käytä, itellä parhaimmalta tuntuu paksuudet 1 - 2 mm, josta nyt tällä hetkellä paksuudet 1,5- 2 mm on käytetyin. Ennen alkuun soitin alle 1 mm mutta totesin, että soiton tarkkuus on parempi vähän paksummalla plekulla, joka ei taivu ja räpsy ;D

Soittamisen suhteen tietysti erillaiset plekut eri paksuuksilla, pinnoilla jne. tuo lisää myös soundiin koska ne osaltaan vaikuttavat siihen lopulliseen ääneenkin mitä tuutista tulee pihalle, siksi on hyvä totutella hieman erillaisiin plekuihin.
PappaSFin
Regalis Apertura
30.12.2020 15:56:22 (muokattu 30.12.2020 15:56:53)
Jatkokysymys: sanooko Stylus Pick kenellekään mitään? Kerran kokeilin ja toista kertaa en kokeile;)... Piti lopettaa kun kielet oli vielä ehjät:D. Tai sitten en vaan tajunnut sen hienoutta/toimintaa?
milgromsegal
30.12.2020 16:21:58

Regalis Apertura: Jatkokysymys: sanooko Stylus Pick kenellekään mitään? Kerran kokeilin ja toista kertaa en kokeile;)... Piti lopettaa kun kielet oli vielä ehjät:D. Tai sitten en vaan tajunnut sen hienoutta/toimintaa?

Ilman googlen apua sellainen jonkun kitaralehden mainossivuilta saatu mielikuva on, että kyseessä olisi sellainen todella teräväkärkinen (kartiokärjellä varustettu) plektra. Tuliko siinä muistaakseni joku hieno plektratekniikkakurssikin mukana, hienosti printattuna sellaiseen plekun muotoiseen muistikirjaan.

Koskaan en saanut selville mikä tuosta teki niin ainutlaatuisen, eikä vaan yhden miljoonasta erilaisesta plekumallista.
Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu.
Regalis Apertura
30.12.2020 19:39:08
Jatkokysymys2:soittaako täällä kukaan sähkistä paljain sormin ala Ritchie Kotzen/Alan Morse?
ÄrGee
30.12.2020 19:51:51
Regalis Apertura: Jatkokysymys2:soittaako täällä kukaan sähkistä paljain sormin ala Ritchie Kotzen/Alan Morse?

Lähinnä puhtaita, ehkä joskus jotain satunnaista hybrid pickailuja lukuun ottamatta en. Ei vain istu omaan tyyliin ja liian pehmeä soundi. Kolikko on kanssa no no, koska materiaali ei taivu ollenkaan ja siinä ei ole kunnollista kärkeä.
To the stars!!!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)