hq 15.04.2008 21:55:28 (muokattu 15.04.2008 22:04:16) | |
---|
Ikävän totta yhdyssanojen virheellinen käyttäminen ja erityisesti käyttämättä jättäminen. Jotenkin tuntuu siltä, että mokomat virheentapaiset ovat vain yleistymään päin. Äidinkieli on oppiaineena ikävä. "Eihän niitä kielioppeja mihinkään tarvita. Mehän osataan puhua tarpeeksi hyvin" Näinpä. Yhdyssanojen väärinkirjoitus on kyllä jostain syystä sellainen asia joka antaa kuvan tyhmästä ihmisestä, vaikka tosiasiassa näin ei (välttämättä) olisikaan. Sitten on ne, joilta puuttuu kokonaan kyky jäsennellä ajatuksiaan järkeviksi lauseiksi. Joskus näkee kirjoituksia joissa on kirjoitettu pelkkää tajunnanvirtaa lähes ilman välimerkkejä. Mitä helvettiä, päästääkö joku juopuneita apinoita näppäimistön ääreen? |
FensonGibder 15.04.2008 21:57:17 | |
---|
Ikävän totta yhdyssanojen virheellinen käyttäminen ja erityisesti käyttämättä jättäminen. Jotenkin tuntuu siltä, että mokomat virheentapaiset ovat vain yleistymään päin. No musta tuntuu, että ylipäätään oikeasti kirjoitushäiriöisiä on nykyään enemmän. Samoin netissä kirjoittelee nykyään yhä nuoremmat. Ehkä silti on parempi että kirjoittaa edes huonosti kuin jättää kokonaan kirjoittamatta. Omalla luvalla. |
Wolfie 15.04.2008 21:58:37 | |
---|
Heh heh tää on kyllä nyt parasta mitä mä olen täällä lukenut. Valitettavasti en voi auttaa sinua tässä ongelmassa :D Jep. Työn puolesta tulee vain vähän liian tarkaksi noissa hommissa. Pitänee kuitenkin yrittää Suomen nuorisolle saada jotain sinne korvien väliin iskostettua. Mutta asenteella kun on ollaan niin asenteella ollaan. Eivät ne turhia höpisseet vanhemmat kollegat kun sanoivat ammatin jäävän päälle vaikka työaika loppuu. Turhauttavaa touhua... Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita... |
Wolfie 15.04.2008 22:06:35 | |
---|
Näinpä. Yhdyssanojen väärinkirjoitus on kyllä jostain syystä sellainen asia joka antaa kuvan tyhmästä ihmisestä, vaikka tosiasiassa näin ei (välttämättä) olisikaan. Ikävän totta. Internetissä tulee ensivaikutelma käytetyn kielen perusteella. Moni todella välkky kaveri saattaa jäädä ikäänkuin "huonoon huutoon" juuri yhdyssanavirheiden takia. No musta tuntuu, että ylipäätään oikeasti kirjoitushäiriöisiä on nykyään enemmän. Samoin netissä kirjoittelee nykyään yhä nuoremmat. Ehkä silti on parempi että kirjoittaa edes huonosti kuin jättää kokonaan kirjoittamatta. Nykyään ei panosteta siinä määrin kirjoittamiseen. Aikaisemmin on ollut huomattavan paljon enemmän mekaanista suorittamista kuin nykyään. OPS on pakattu niin täyteen kaikkea materiaalia, ettei perusteille jää liikaa aikaa opeteltavaksi. Oppituntien määrät eivät suuremmin ole lisääntyneet, mutta opetettavan materiaalin määrässä on tapahtunut suuria muutoksia viimeisten vuosikymmenten aikana. Ja kirjoittaminen kannattaa aina. Vaikka ei olisikaan kaikkein runollisin kirjoittaja tai paras ulosanniltaan, auttaa kirjoittaminen hahmottamaan kieltä huomattavasti paremmin kuin pelkkä puhuminen. Ja kielipoliisit ovat tietysti heti paikalla. Ikävä kyllä, mutta samalla onneksi. Suora palaute on joskus parasta, vaikka yleensä se mielletään suoranaiseksi v.......luksi. Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita... |
Janne19691 15.04.2008 22:10:30 | |
---|
Kaverit, näkisitte millaista käsialaa nykyään tulee (näinä näppäimistön kulta-aikoina) niin ette yhtään parkuisi yhdyssanojen perään. Rule #1: There are no rules. |
Wolfie 15.04.2008 22:12:03 | |
---|
Kaverit, näkisitte millaista käsialaa nykyään tulee (näinä näppäimistön kulta-aikoina) niin ette yhtään parkuisi yhdyssanojen perään. Ikävä kyllä näen... Ja siitä pitäisi parhaillaan ymmärtääkin jotain... Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita... |
Billsner 15.04.2008 22:24:02 | |
---|
Ikävä kyllä näen... Ja siitä pitäisi parhaillaan ymmärtääkin jotain... Paras oli kun kollega tuumasi yhdestä tilauksesta mulle että:"Onko tämä kirjoitettu kreikaksi?". Kyllä se ihan suomenkieltä oli, hiukan vain huonolla käsialalla kirjoitettu (ei minun kirjoittama). Wrapped in plastic |
Lime Cat 15.04.2008 22:40:15 | |
---|
Ikävän totta yhdyssanojen virheellinen käyttäminen ja erityisesti käyttämättä jättäminen. Jotenkin tuntuu siltä, että mokomat virheentapaiset ovat vain yleistymään päin. Äidinkieli on oppiaineena ikävä. "Eihän niitä kielioppeja mihinkään tarvita. Mehän osataan puhua tarpeeksi hyvin" Ei tarvitakaan. Mehän osaaMME jo kirjoittaa päin vittua. Miten on sen puheen laita? "Fast 'n' bulbous"
"Ilman kaula- ja keskimikkiä tuo olisi ihan samanlainen kuin GTA Vice City Storiesin Phil Collins -konsertissa.", nimim. Swan Carvin DC:stä |
Wolfie 15.04.2008 22:46:15 (muokattu 15.04.2008 22:47:55) | |
---|
Ei tarvitakaan. Mehän osaaMME jo kirjoittaa päin vittua. Miten on sen puheen laita? Puhe ja kirjoitus kulkevat käsi kädessä. Passiivin käyttäminen aktiivin yhteydessä kuuluu tietyntyyppiseen kielenkäyttöön erittäin hyvin. Itsekin käytän aika-ajoin tätä ikävää asiaankuulumattomuuta. Käytän sitä itse asiassa välillä hyvin paljon. Muusikoiden.net on suonut minulle mahdollisuuden käyttää rakasta kieltämme erittäin rumalla tavalla väärin. Toisaalta nämä tuokiot täällä antavat kaivattua lepoa aivoille, mutta toisaalta ne heikentävät tekstieni tajuttavuutta. Edit: Pitäisiköhän tästä siirtyä sitten toisaalle ja jättää tämä kunnianarvoisa kliseiden armada kasvattamaan suosiotaan hiljalleen. Menee kohta hyvinkin kliseiseksi off-topic -touhuksi... Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita... |
Lime Cat 15.04.2008 22:53:30 | |
---|
Anteeksi. Eikös se kuitenkin ole kielioppivirhe, vaikka urheilutoimittajat ja chattijuontajat toisin luulevat? Ehkä se "kuuluu" tietyn tyyppiseen kielenkäyttöön, mutta ei se oikein ole. "Fast 'n' bulbous"
"Ilman kaula- ja keskimikkiä tuo olisi ihan samanlainen kuin GTA Vice City Storiesin Phil Collins -konsertissa.", nimim. Swan Carvin DC:stä |
Wolfie 15.04.2008 22:56:18 | |
---|
Anteeksi. Eikös se kuitenkin ole kielioppivirhe, vaikka urheilutoimittajat ja chattijuontajat toisin luulevat? Ehkä se "kuuluu" tietyn tyyppiseen kielenkäyttöön, mutta ei se oikein ole. Eihän tuossa ole mitään anteeksipyydettävää. Olet täysin oikeassa asiassa. Kyseessä on kielioppivirhe, joka tosin on alkanut elämään omaa elämäänsä. Kuulunee muodikkaaseen mäsä-kieleen muutenkin... Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita... |
oiva tumpeloinen 15.04.2008 22:57:56 | |
---|
Anteeksi. Eikös se kuitenkin ole kielioppivirhe, vaikka urheilutoimittajat ja chattijuontajat toisin luulevat? Ehkä se "kuuluu" tietyn tyyppiseen kielenkäyttöön, mutta ei se oikein ole. Onko kirjoittamisen kannalta tärkeämpää oikea oppinen kirja kieli vai että siitä saa helposti selvää? Yhdys sana virheet sekoittavat lukemista huomattavasti enemmän kuin puhe kielen ilmaukset mielestäni. Sama ongelma myäs välimerkkien käyttämättä jättämisen tai niiden tunkeminen väärään paikkaan. |
Lime Cat 15.04.2008 23:10:06 | |
---|
Saattaa olla. "Fast 'n' bulbous"
Porky 15.04.2008 23:10:08 | |
---|
eikös täällä kuulu asiaankin että kirjoittaa väärin, ainakin joku sanoi joskus niin, niin. Ettäs tiedätte. |
Walde 15.04.2008 23:10:46 (muokattu 15.04.2008 23:12:31) | |
---|
Haluu mukaan offariin :D Itse olen sitä mieltä, että tekstin sisältö tulee aina ensin, vaikka ihminen kirjoittaisi kieliopillisesti aivan päin sitä itseään. Itsellänikin varmasti vilkkuu ties minkä näköisiä kielioppivirheitä tekstissäni, mutte itselleni itse asia on kuitenkin tärkein. Murteet ovat mielestäni jopa erittäin suotavia kasvottomassa internetin maailmassa. Säilyy jonkinlainen kosketuspinta ja persoonallisuus. Edit: Ja puhekielihän on aina erikseen ja siinähän ei ole sääntöjä olemassakaan. Ainakaan noin periaatteen tasolla... Niin oli minulla jotain ihan aiheeseen liittyvääkin mielessä, mutta pääsipä unohtumaan... Pahus. Ostakkeee ostakkee... |
Lime Cat 15.04.2008 23:15:02 | |
---|
Niin oli minulla jotain ihan aiheeseen liittyvääkin mielessä, mutta pääsipä unohtumaan... Pahus. Niin minullakin. Mitä tarkoittaa "parempi kuin kaupasta ostettuna" myynti-ilmoituksissa? Täh? Silkkaa armeliaisuuttaanko myyjä kauppaa kuitenkin halvemmalla kuin kaupan hintaan. Joo... Aikamoista välimerkin lempimistä tämä. "Fast 'n' bulbous"
Walde 15.04.2008 23:20:17 | |
---|
Mitä tarkoittaa "parempi kuin kaupasta ostettuna" myynti-ilmoituksissa? Täh? Silkkaa armeliaisuuttaanko myyjä kauppaa kuitenkin halvemmalla kuin kaupan hintaan. Kukaan ei osta, vaikka olisi kuinka paljon parempi kuin kaupasta ostettu, kun se kuitenkin on käytetty. :( Niin tuo voxin ja cuben kilpailuttaminen alkaa välillä olemaan melko hupaisaakin. Tai yleensäkin kaikki vertailut miksi lait x on laite y:tä parempi. Ostakkeee ostakkee... |
Lime Cat 15.04.2008 23:23:46 | |
---|
Kukaan ei osta, vaikka olisi kuinka paljon parempi kuin kaupasta ostettu, kun se kuitenkin on käytetty. :( Aivan! En vain tiedä mitä lisa-arvoa tuo "parempi kuin kaupan" oikein myynti-ilmoon tuo, muuta kuin tinkimiskredittejä myyjälle. "Fast 'n' bulbous"
hq 15.04.2008 23:48:25 (muokattu 15.04.2008 23:57:25) | |
---|
Itse olen sitä mieltä, että tekstin sisältö tulee aina ensin, vaikka ihminen kirjoittaisi kieliopillisesti aivan päin sitä itseään. oon tiettyyn rajaan asti samaa mielt okei netti keskustelu han on käytännös puoliks puhetta kielellisest näkökulmast jokaista pilkkua on turha viilata vaikka välillä tähän tulee syyllistyttyy vähän mutta siin vahiees kun virheeet tai yleinen osaamattomuus alkaa haitata sisällön ymmärrettävyytt tai emmä tiiä mutta hei arvaa mitä mauri söi aamulla puuroa kylsä tajuut jotain on pielessä ei sitä ulos suollettu paskaa pelasta kauniskaan taustalla ollu ajatus papalla oli nuorempana mopo jos ajatusta ei pysty siitä erottamaan jos teksti on hirveätä silli salaattia että sitä ei kukaan täys järinen jaksa lukee loppuu tai kulutta a tunteja sen dkekryptaamisee |
Focke Wulf 16.04.2008 00:03:01 | |
---|
Kaikenlainen kielioppi ja kirjoitusvirheistä homostelu:) Life is hard, then u die |