Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 5188 189 190 191 192266 267 268 269 270
varpio
07.01.2019 10:54:48
LaMotta: Jos sinun mielestäsi rungon puut ei vaikuta tonaalisesti sähköiseen soundiin niin todista.

Millä minä sen todistan?

Nyt on videotallentein esitetty että vaikuttaa hiukan.

Minä jonkun videon katsoin ja ei siinä kyllä näytetty sen rungon vaihtoa ja että onko loput osat oikeasti samat. Ja vähän eri tatsilla soitteli myös. Ja joku saattoi käydä ruuvaamassa vahvariakin välillä. + miljoona muuta mahdollista muuttujaa.

Ellen väärin tätä ketjua taakse päin muista niin sinä olit eräs kiivain kieltäjä.

Uskon sitten kun näen ja kuulen.
Kefiiri
07.01.2019 11:04:45
varpio: Millä minä sen todistan?

Niinpä. Kummankaan osapuolen on vaikea pitävästi todistaa näkemystään. Ehkä oikea vastauskaan ei löydy joko-tai akselilta vaan jostain muualta.
En ole musiikin asiantuntija.
Laulava Kylätohtori
07.01.2019 11:27:39
Kefiiri: Niinpä. Kummankaan osapuolen on vaikea pitävästi todistaa näkemystään.

Tämä on yhtä hedelmällistä kuin yrittää todistaa ateistille jumalan olemassaolo tai uskovaiselle, ettei jumalaa ole. Jos mä nyt vielä kerran selitän hitaasti ja kovaan ääneen, niin ehkä se vastapuoli muuttaa mielensä. :)
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Snapo
07.01.2019 12:44:47
Laitetaan onnenpyörään vähän lisää vauhtia. Tässä toinen pätkä joka antaa mulle tarpeeksi todistetta puiden vaikutuksesta. Ja ei, ei olekaan samat kaulat, pleksit, virittimet mutta silti.

https://www.youtube.com/watch?v=seFBVpGmXKk
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
LaMotta
07.01.2019 12:51:36

Snapo: Laitetaan onnenpyörään vähän lisää vauhtia. Tässä toinen pätkä joka antaa mulle tarpeeksi todistetta puiden vaikutuksesta. Ja ei, ei olekaan samat kaulat, pleksit, virittimet mutta silti.

Tämä on itse asiassa juuri se toinen video joka esiintyi tässä säikeessä muutama vuosi sitten?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Snapo
07.01.2019 12:53:07
LaMotta: Tämä on itse asiassa juuri se toinen video joka esiintyi tässä säikeessä muutama vuosi sitten?

No kappas! Kuten sanoin niin pyörät pyörii.. :)
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
varpio
07.01.2019 13:04:32
Snapo: Laitetaan onnenpyörään vähän lisää vauhtia. Tässä toinen pätkä joka antaa mulle tarpeeksi todistetta puiden vaikutuksesta. Ja ei, ei olekaan samat kaulat, pleksit, virittimet mutta silti.

Huono vertailu.
jperala
07.01.2019 13:07:22
Tässä olisi selkeä tilaus jollekin taholle testata tieteellisesti jotta saadaan vuosia jatkunut eipäs juupas loppumaan.

Toisaalta tällaisen asian testaaminen ja faktojen lyöminen pöytään varmaan tappaisi koko palstan ?
Kefiiri
07.01.2019 13:11:33
Mittaustuloksista ei olisi apua, jengi sanoisi että väärin mitattu.
En ole musiikin asiantuntija.
LaMotta
07.01.2019 13:12:04

varpio: Huono vertailu.

Todista tutkimuksineen ja linkkeineen.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
varpio
07.01.2019 13:13:48
LaMotta: Todista tutkimuksineen ja linkkeineen.

Mitä pitää todistaa? Jokainen älyää tutkimattakin että tuommoisessa vertailussa on aivan liikaa muuttujia että se kertoisi mistään mitään. Ainoastaan ehkä kertoo sen että eri kitarat saadaan kuulostamaan erilaisilta, minkä jokainen nyt tietää muutenkin.
vvaltsu
07.01.2019 13:17:57 (muokattu 07.01.2019 13:45:17)

Hirvee vaiva nähty että rakennetaan yheksän kitaraa ja sitten nauhoitettu kameran mikillä. Kunnon hölömöläinen. Ei jatkoon.

Kyllä näistä saisi ihan helposti tutkimuksen järjestettyä. Pitäisi vaan perusteellisesti eliminoida jokainen mahdollinen muuttuja, jotta erot, jotka mahdollisesti löydettäisiin, voisi oikeasti väittää syntyvän kitaran bodyn valmistusmateriaalista. Kaikissa näissä vertailuissa on aina ollut jotain muitakin muuttujia kuin body, esim. tossa videossa kaikissa on eri kaula, mikä on heti tutkimuksen laatua heikentävä tekijä. Jos lähtöoletus on se että puut vaikuttaa soundiin, niin silloinhan kaulankin soundi merkitsee.

E: Kefiiri: Mittaustuloksista ei olisi apua, jengi sanoisi että väärin mitattu.

Siitä on tähän mennessä sanottu ihan aiheesta.
Mikko1978
07.01.2019 14:24:49
varpio:
Minä jonkun videon katsoin ja ei siinä kyllä näytetty sen rungon vaihtoa ja että onko loput osat oikeasti samat. Ja vähän eri tatsilla soitteli myös. Ja joku saattoi käydä ruuvaamassa vahvariakin välillä. + miljoona muuta mahdollista muuttujaa.

Eli kuittaat siis foliohattuteorioilla nuo hyvin tyypilliset erot puiden soinnin välillä.
Mikko1978
07.01.2019 14:26:50
vvaltsu: Kyllä näistä saisi ihan helposti tutkimuksen järjestettyä. Pitäisi vaan perusteellisesti eliminoida jokainen mahdollinen muuttuja, jotta erot, jotka mahdollisesti löydettäisiin, voisi oikeasti väittää syntyvän kitaran bodyn valmistusmateriaalista. Kaikissa näissä vertailuissa on aina ollut jotain muitakin muuttujia kuin body, esim. tossa videossa kaikissa on eri kaula, mikä on heti tutkimuksen laatua heikentävä tekijä. Jos lähtöoletus on se että puut vaikuttaa soundiin, niin silloinhan kaulankin soundi merkitsee.

Mikä ongelma siinä on, jos käytetään eri kauloja, kun puiden ja puutyön erojahan ne kaulojenkin erot ovat? Kaula on hemmetin kriittinen osa kitaraa, enkä näe mitän syytä jättää sitä tämän keskustelun ulkopuolelle.
LaMotta
07.01.2019 14:29:41

Kaula on nyt kai jätetty vähemmälle huomiolle koska esim otelaudan puun vaikutus soundiin on täysin selvä.
varpio
07.01.2019 14:30:53
Mikko1978: Eli kuittaat siis foliohattuteorioilla nuo hyvin tyypilliset erot puiden soinnin välillä.

En ota kantaa kun on liikaa muuttujia.

Mikko1978: Mikä ongelma siinä on, jos käytetään eri kauloja, kun puiden ja puutyön erojahan ne kaulojenkin erot ovat? Kaula on hemmetin kriittinen osa kitaraa, enkä näe mitän syytä jättää sitä tämän keskustelun ulkopuolelle.

Jos/kun tarkoitus on osoittaa eroja runkomateriaaleissa, niin kyllä silloin sen kaulan osuus saundin muuttumiseen pitäisi ainakin pyrkiä eliminoimaan. Jos vaihdetaan kerralla sekä runko että kaula ja mahdollisesti muitakin osia signaaliketjussa ja äänen taltioinnissa, niin ei siinä ota poliisikoirakaan selvää mistä osasta mikäkin muutos saundissa johtuu. Ainoastaan voidaan silloin sanoa että eri kitaran saa kuulostamaan erilaiselta.
Mikko1978
07.01.2019 15:02:56
varpio: En ota kantaa kun on liikaa muuttujia.

Luotan enemmän testin tekijän ilmoitukseen muuttujista kuin sinun arvaukseen. Varsinkin kun noissa testin tuloksissa ei ole mulle mitään uutta tai yllättävää.
Mikko1978
07.01.2019 15:04:55
LaMotta: Kaula on nyt kai jätetty vähemmälle huomiolle koska esim otelaudan puun vaikutus soundiin on täysin selvä.

Ahaa. Eli siis tahtotila olisi vain kieltää rungon puun vaikutus, mutta samalla kaulan ja varsinkin otelaudan puun vaikutus on selvä. Tämähän menee mielenkiintoiseksi. Onko kenelläkään mitään ajatusta siitä, että miksi puu vaikuttaa soundiin vain otelaudassa?
varpio
07.01.2019 15:25:32 (muokattu 07.01.2019 15:25:49)
Mikko1978: Luotan enemmän testin tekijän ilmoitukseen muuttujista kuin sinun arvaukseen. Varsinkin kun noissa testin tuloksissa ei ole mulle mitään uutta tai yllättävää.

Ihan kuinka vaan, mutta minä ainakin näin jo ihan silmillä tuosta yhdestä videosta että oli erilaisia osia niissä. Warmothin vertailu oli vähän parempi mutta siinäkin liikaa muuttujia.

Muuten tämä ilmiö, jossa henkilö on taipuvainen uskomaan informaatiota kun se tukee hänen omia ennakkokäsityksiään, on nimeltään vahvistusvinouma. Kai me nyt kuitenkin yritetään lähestyä tätä asiaa objektiivisesti. Vai eikö?
Mikko1978
07.01.2019 16:02:07 (muokattu 07.01.2019 16:03:58)
varpio:
Ihan kuinka vaan, mutta minä ainakin näin jo ihan silmillä tuosta yhdestä videosta että oli erilaisia osia niissä. Warmothin vertailu oli vähän parempi mutta siinäkin liikaa muuttujia.

Muuten tämä ilmiö, jossa henkilö on taipuvainen uskomaan informaatiota kun se tukee hänen omia ennakkokäsityksiään, on nimeltään vahvistusvinouma. Kai me nyt kuitenkin yritetään lähestyä tätä asiaa objektiivisesti. Vai eikö?

Itse puhun tuosta Warmothin videosta. Se on selkeästi parhaiten toteutettu näkemistäni. Monet videot ovat niin rupisesti äänistettyjäkin, etten jaksa edes katsoa niitä.

Itse uskon korviani. Kun koputtelee eri puita, niin ne soivat eri tavoin. Kun soittaa eri puista tehtyjä kitaroita, niin ne soivat eri tavoin. En muodosta käsitystäni puiden soinneista minkään tuubivideoiden perusteella, koska asiat kuuluvat parhaiten kuuntelee instrumenttiä itseään suoraan tai vahvistimen läpi. Itse asiassa opin nämä perusasiat jo ennen youtuben keksimistä, eikä noissa videoissa ole mitään uutta informaatiota minulle. Warmothin videossa tarjolla perusteita, mutta eihän tuota informaatiota tietenkään ole pakko ottaa vastaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)