Aihe: Tietoa kitaramikrofoneista
1 2 3 4 517 18 19 20 21109 110 111 112 113
Dr. Muff
29.01.2007 21:11:12
Artikkeli kitaramikrofoneista:
http://buildyourguitar.com/resources/lemme/index.htm

Pari lainausta:

"To be precise: A pickup does not "have" a sound, it only has a "transfer characteristic". ... The basic rule is always: garbage in - garbage out!"

"If you know the resonant frequency and height of the (pickup's) resonant peak, you know about 90 percent of a pickup's transfer characteristics"

Todellista rakettitiedettä siis.

Se on tod näk toi 10% joka erottelee sitten jyvät akanoista.
kulmahiomakone
29.01.2007 22:25:15
Se on tod näk toi 10% joka erottelee sitten jyvät akanoista.

Kovin romanttinen näkemys. Kyynisempi saattaisi ajatella, että 90 prosenttia mikin "saundista" perustuu mielikuviin, loput 10 siirto-ominaisuuksiin ja siirto-ominaisuuksista 90 prossaa on pääteltävissä resonanssipiikistä - kuten Lemme väittää.

Punaiset stereot kuulostavat paskoilta.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Ze Kink
01.02.2007 11:41:18
Minusta nuo mikit vaikuttavat saundiin loppujen lopuksi aika paljon. Tässä yksi esimerkki:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=115413
Dr. Muff
01.02.2007 13:07:42 (muokattu 01.02.2007 13:12:56)
Kovin romanttinen näkemys. Kyynisempi saattaisi ajatella, että 90 prosenttia mikin "saundista" perustuu mielikuviin, loput 10 siirto-ominaisuuksiin ja siirto-ominaisuuksista 90 prossaa on pääteltävissä resonanssipiikistä - kuten Lemme väittää.

Punaiset stereot kuulostavat paskoilta.

Riittäähän näitä. Kokeilemalla nämä asiat selviävät, eivät netistä lukemalla. Järjen käyttö ja terve kriittisyys on suotavaa.
kulmahiomakone
01.02.2007 15:06:40
Minusta nuo mikit vaikuttavat saundiin loppujen lopuksi aika paljon. Tässä yksi esimerkki:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=115413

En jaksanut kuunnella, mutta diletantin tekemä ab-testi ei nyt välttämättä kerro yhtään mitään. Parin kymmenyksen ero mikkien korkeudessa on jo huomattava ero äänessä.

Riittäähän näitä. Kokeilemalla nämä asiat selviävät, eivät netistä lukemalla. Järjen käyttö ja terve kriittisyys on suotavaa.

Ymmärrys asiasta tuskin on pahasta, siksi linkin postasin. Lisäksi teoreettinen taustatieto mikeistä helpottaa varmasti kuhunkin tilanteeseen sopivan mikin löytämistä. Ei olisi pahasta keskusteluillekaan, jos viininmaistelutermeistä siirryttäisiin tieteellisempään diskurssiin.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Numb
01.02.2007 15:10:51

Parin kymmenyksen ero mikkien korkeudessa on jo huomattava ero äänessä.

On muuten harvinaisen totta. Ennen mikinvaihtoa kannattaapi hyvinkin ruuvailla mikin korkeuksien kanssa.
Gattubi ö skugi, bing bang bong -Remu Aaltonen
Dr. Muff
01.02.2007 15:28:58
Ymmärrys asiasta tuskin on pahasta, siksi linkin postasin. Lisäksi teoreettinen taustatieto mikeistä helpottaa varmasti kuhunkin tilanteeseen sopivan mikin löytämistä. Ei olisi pahasta keskusteluillekaan, jos viininmaistelutermeistä siirryttäisiin tieteellisempään diskurssiin.

Ymmärrys tuskin on pahasta. Harvoin on. Jos noi lainaamasi lainit edustivat artsua niin en usko että menetin mitään, kun viittasin kintaalla siihen suuntaan. Itsestäänselvyyksiä yhdistettynä mutuun. Vai pitäiskö mun jaksaa katsoa miten noi prosentit ovat laskettu? Mä oon tällä hetkellä vähän kyllästynyt teoreettiseen taustatietoon.
kulmahiomakone
01.02.2007 17:30:26
Ymmärrys tuskin on pahasta. Harvoin on. Jos noi lainaamasi lainit edustivat artsua niin en usko että menetin mitään, kun viittasin kintaalla siihen suuntaan. Itsestäänselvyyksiä yhdistettynä mutuun. Vai pitäiskö mun jaksaa katsoa miten noi prosentit ovat laskettu? Mä oon tällä hetkellä vähän kyllästynyt teoreettiseen taustatietoon.

Lainasin luonnollisesti kärjekkäimmät kohdat, jotka eivät missään tapauksessa olleet ansiokkaimpia. Artikkeli on yleistajuinen esitys siitä miten kitaramikrofoni toimii elektronisena piirinä ja mikä vaikuttaa mihinkin.
Dr. Muff
01.02.2007 19:38:12
Lainasin luonnollisesti kärjekkäimmät kohdat, jotka eivät missään tapauksessa olleet ansiokkaimpia. Artikkeli on yleistajuinen esitys siitä miten kitaramikrofoni toimii elektronisena piirinä ja mikä vaikuttaa mihinkin.

Joo, kuhan keljuilin. Ihan asialliselta se näytti pintapuolisella vilkaisulla. Olen itse vain hieman skeptinen sen suhteen että tieteellisellä lähestymistavalla saataisiin parempi lopputulema. Jos nyt puhutaan siitä minkälaisen spektrin mikrofoni välittää, joka on toki kuvailtavissa, mutta miten tutkitaan ja esitetään yleispätevästi mikin reagointi soittoon? Niissä on kuitenkin isoja eroja. Jotkut reagoivat nopeasti ja jotkut hieman lytistävät soundia. Vai onko tuokin illuusio joka johtuu resonanssipiikin huipun siirtymisestä?
Gypsy
03.02.2007 22:56:59
Humbuckerissa on kaksi erisuuntaan käämittyä kelaa sarjassa ja magneeteissa on eri polarisuus. Indusoituva häiriösignaali on kummassakin kelassa eri vaiheessa jolloin ne kumoavat toisensa, kun taasen käämin vastakkaisesta suunnasta ja magneettien polaarisuuserosta johtuen varsinainen, haluttu signaali on samassa vaiheessa. Näin kaksikelaiset mikit eivät hurise niin paljoa kuin yksikelaiset. Soundiltaan kaksikelaiset ovat yleensä yksikelaisia mikkejä paksummat.

Ja tulen laittamaan tännekin, tästä kun on väännetty.

Humbuckereissa ei tarvitse olla kahta fyysisesti erisuuntaan käämittyä kelaa. Itse asiassa kumpiakin löytyy, ja ne joissa kelat on samaan suuntaan käämitty, on yleisempiä.

Ainoostaan se on tärkeetä, mihin suuntaan häiriövirta keloissa kulkee. Suhteessa toisiinsa.
Aamen
Twistyh
04.02.2007 18:29:05
Oliskohan tommonen duncanin '59-setti mulle hyvä?
Hintaa ois vaan 135e musamaailmas.
Soittelen lespalla semmosta hippirenkutuksista guns n rosesiin ja ehkäpä joskus jotain Ozzya soittelen.
Jorte Kariko
08.02.2007 20:06:14
Olisi ihan tämmöistä asiaa, että. Olen vaihdellut elektroniikka osia kitaraani esim. jakki, volume potikka ja mikin vaihto tallaan. Mikkinä toimii EMG H4 ja se on tällä hetkellä ainoa mikki kitarassa. Kitarassani siis on vain yksi volume eikä muuta (vielä, joskus ehkä). Jakkina toimii Dimarzio.

Olen kolvaillut kyllä piuhat kiinni Ok:sti ja piuhat ovat oikeassa paikassa, mutta, kun volume potikkaa kääntää ja laittaa sen täysin auki, niin välillä se tekee semmoista, että se pudottaa säröä ja laskee volumet ja myöskin välillä se pätkii? joku kosketus häikkä se varmaan on, mutta en tiedä mistä lähteä selvittelemään sitä. Valaiskaa.
KOO-VEE 1929 www.koovee.org Tohu Tehom Theli Than Leviathan Tanin'iver Taninsam!
cruel_destiny
08.02.2007 20:26:25
Olisi ihan tämmöistä asiaa, että. Olen vaihdellut elektroniikka osia kitaraani esim. jakki, volume potikka ja mikin vaihto tallaan. Mikkinä toimii EMG H4 ja se on tällä hetkellä ainoa mikki kitarassa. Kitarassani siis on vain yksi volume eikä muuta (vielä, joskus ehkä). Jakkina toimii Dimarzio.

Olen kolvaillut kyllä piuhat kiinni Ok:sti ja piuhat ovat oikeassa paikassa, mutta, kun volume potikkaa kääntää ja laittaa sen täysin auki, niin välillä se tekee semmoista, että se pudottaa säröä ja laskee volumet ja myöskin välillä se pätkii? joku kosketus häikkä se varmaan on, mutta en tiedä mistä lähteä selvittelemään sitä. Valaiskaa.

eikös volumea ruuvvaillessa pitäisikin säröjen vähentyä..? :) ja myös volumen..?
Jorte Kariko
08.02.2007 20:31:47
eikös volumea ruuvvaillessa pitäisikin säröjen vähentyä..? :) ja myös volumen..?

no, älä nyt viitsi...;) ihan "aikuisten oikeesti". se volume, kun täysillä, niin välillä rupiaa pätkimään ja pudottelee nuita säröjä ja volumea pois...

joo, äijä on ihan inkka hevonen, ökö-mökö, mököttäjä vasta rannan kiiski;)
KOO-VEE 1929 www.koovee.org Tohu Tehom Theli Than Leviathan Tanin'iver Taninsam!
dbv
09.02.2007 19:52:36 (muokattu 10.02.2007 00:06:16)

Ota potikka irti, selvitä / mittaa resistanssi (saattaa lukea pohjassa esim. 250kohm), kävele musiikki- tai elektroniikkaliikkeeseen ja osta uusi tilalle. Eikä maksa ainakaan elektroniikkaliikkeessä kovinkaan paljoa...
masterhat
14.02.2007 00:33:24 (muokattu 14.02.2007 00:34:52)
kumminpäin mikki tulee kitaraan, tuo "ruuvipuoli" tallapuolelle? (siis kuusiruuvia rivissä)

http://www.thomann.de/fi/seymour_duncan_sh1b4c59bk_humbucker.htm

oletan näin, ei ole tullut ennen mikkejä vaihdeltua, joten olisin kiitollinen avusta

toivottavasti ymmärsitte nyt yhtään mitä tarkoitan:)

Edit: niin, tiedän että tuo on tallamikki, mutta kumminpäin se siihen pitäisi lykätä:)
Head like a hole
bluehippie
14.02.2007 18:18:33

Voi olla vaan vaikka maajohto huonosti kiinni, ja liikkua potikkaa käännellessä.

Yhden kitaran kanssa kävi itselleni myös niin, että ilmeisesti volapotikka kuumeni liikaa piuhaa siihen juottaessa, ja aiheutti jotain damagea potikkaan, koska se alkoi pätkiä 9-10 tienoilla. Kyseessä oli sellainen halpis pikkupotikka.
pths
14.02.2007 19:59:26
tuli nyt ostettua tuon mahonkirunkoisen tallamikiksi steve's special, jolla sooloilu kuulostaa erottelevalta ja selkeältä. nyt sitten kaulalle tarvinkin mikkiä, joka on soundiltaan lämpimämpi ja parempi raskaampaan komppiin, mutta ei saisi puuroutuakaan liikaa.. mikäpä voisi olla oiva vaihtoehto?
fox
14.02.2007 20:06:17

ilmeisesti volapotikka kuumeni liikaa piuhaa siihen juottaessa, ja aiheutti jotain damagea potikkaan, koska se alkoi pätkiä 9-10 tienoilla. Kyseessä oli sellainen halpis pikkupotikka.

Hyvin paljon mahdollista, kyllä ne aika paljon kestää, mutta toki se raja jossain välissä tulee vastaan. Toisaalta sitä pitäs sen verran olla lämmintä, että potikan kuoreen saa maajohdot kunnolla juotettua, mutta sitten toisaalta täytyis varoa ettei "paista" sitä potikkaa. Ja tietenkin nuo pikkusemmat on herkempiä sille kuumalle, ja sisuskalut on suhteessa "heikompaa" kun isokokoisissa.
Mikin säädettävät naparuuvit perinteisesti osoittaa tallaan ja otelautaan.. tuohon ylempään kysymykseen...
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
masterhat
14.02.2007 21:02:09
kumminpäin mikki tulee kitaraan, tuo "ruuvipuoli" tallapuolelle? (siis kuusiruuvia rivissä)

http://www.thomann.de/fi/seymour_duncan_sh1b4c59bk_humbucker.htm

oletan näin, ei ole tullut ennen mikkejä vaihdeltua, joten olisin kiitollinen avusta

toivottavasti ymmärsitte nyt yhtään mitä tarkoitan:)

Edit: niin, tiedän että tuo on tallamikki, mutta kumminpäin se siihen pitäisi lykätä:)
Head like a hole
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)