Aihe: NOS-putket
1 2 3 4 516 17 18 19 20
s8na
13.12.2014 12:44:26 (muokattu 13.12.2014 12:44:52)

Tung solilla ja 803S:llä mennään. Ei oo soundiongelmia kun laitoin nossit kiertoon.
antnis
13.12.2014 12:55:57
Pitäis varmaan määritellä termi "oleellinen" ennekuin näistä aletaan edes vääntämään. Jollekulle (ja aika usein näillä tekniikkafoorumeilla se ainoa oikea mielipide) pienikin sävyero voi olla oleellinen muutos, toisille esim. humpparin ja singlecoilin ero voi olla oleellinen, mutta sitten kaikki esim. straton single coilit kuulostavat loppujen lopuksi ABOUT samalta ja se on sitten soittajasta kiinni, mikä on lopputulos.
Gabe
10.01.2015 00:54:23
Hyviä ehdotuksia GZ34 putkeksi? Saa kaupatakin. Nopean vilkaisun perusteella näyttävät olevan hinnoissaan.
arijuki
25.09.2015 10:58:33
Nostetaanpas.

Minulla on kotikäytössä Monster el Mariachi nuppi & kaappi, tehoa n. 5 W nykyisillä putkilla. Nyt on etusessa TAD 7025 S (J. Mäntymaan mukaan paras hommaan) ja pääteasteessa Philips Miniwatt 6V6GT NOS.

Kiinnostaisi kokeilla etuseen NOS putkia. Onko kenelläkään kokemusta sopivista putkista 7025 S:än korvaajaksi?
The beautiful thing about learning is nobody can take it away from you. - B.B. King
Gabe
25.09.2015 14:06:30 (muokattu 25.09.2015 14:07:13)
arijuki: Nostetaanpas.

Minulla on kotikäytössä Monster el Mariachi nuppi & kaappi, tehoa n. 5 W nykyisillä putkilla. Nyt on etusessa TAD 7025 S (J. Mäntymaan mukaan paras hommaan) ja pääteasteessa Philips Miniwatt 6V6GT NOS.

Kiinnostaisi kokeilla etuseen NOS putkia. Onko kenelläkään kokemusta sopivista putkista 7025 S:än korvaajaksi?

Mulla on ollut käytössä tuota TAD 7025 S:ää ja vastaavaa Mullardin aitoa. Jos haluat NOSsia tilalle ja toivot soundin pysyvän samalla hiekkalaatikolla niin Mullardilla menisin, niitä on vain hankala löytää mistään ja hinnat on aikamoisia. Molemmat oikein hyviä putkia.. Etenkin V1 -paikalle. V2:een voikin tökätä vaikka RCA:ta.

e. RFT:t eivät muuten ole yhtään huono vaihtoehto myöskään tuon tyyliseen koneeseen..
arijuki
25.09.2015 14:54:31 (muokattu 26.09.2015 22:52:33)
Gabe: Mulla on ollut käytössä tuota TAD 7025 S:ää ja vastaavaa Mullardin aitoa. Jos haluat NOSsia tilalle ja toivot soundin pysyvän samalla hiekkalaatikolla niin Mullardilla menisin, niitä on vain hankala löytää mistään ja hinnat on aikamoisia. Molemmat oikein hyviä putkia.. Etenkin V1 -paikalle. V2:een voikin tökätä vaikka RCA:ta.

e. RFT:t eivät muuten ole yhtään huono vaihtoehto myöskään tuon tyyliseen koneeseen..

Hmm... Ei ole putkivahvistinteoria oikein hallussa, mutta yritetään... ymmärtääkseni el Mariachissa on V1 etuaste, V2 EQ, V3 päätaste, V4 tasasuuntaaja (ei siis vaiheenkääntäjä). Onko V2 eli EQ putkella suurempaa merkitystä soundillisesti?

V1 putken vaihtamista olen kokeillut ja esim. TAD 5751 oli huonompi kuin kiinni oleva 7025 S. Siihen olisikin kiva kokeilla jotain NOS putkea. Pääteasteessa oli kiinni JJ 6V6S, mutta minusta tuo Miniwatt on parempi.
The beautiful thing about learning is nobody can take it away from you. - B.B. King
kojones
25.09.2015 16:37:41
s8na: Tung solilla ja 803S:llä mennään. Ei oo soundiongelmia kun laitoin nossit kiertoon.

Telefunkenin ECC803S on kyllä ihan hyvä putki, yhtään huonompia en viitsisi omiin koneisiin edes laittaa.
Jucciz
25.09.2015 16:56:40
kojones: Telefunkenin ECC803S on kyllä ihan hyvä putki, yhtään huonompia en viitsisi omiin koneisiin edes laittaa.

Voiskin mielenkiinnosta mitata noi joskus, jos vielä on. Näkis, mimmosia lukemia antavat suhteessa datalehden viitearvoihin.
s8na
25.09.2015 21:22:02

kojones: Telefunkenin ECC803S on kyllä ihan hyvä putki, yhtään huonompia en viitsisi omiin koneisiin edes laittaa.

Taisin tarkoittaa aika sitten JJ:n mallia. Edelleen sama kattaus jytkää.
dropD
26.09.2015 22:34:15

Gabe:... Etenkin V1 -paikalle. V2:een voikin tökätä vaikka RCA:ta...

Nämä V1, V2 jne. paikoille suosittelut on aina vähän arveluttavia ellei vahvistimen kyseisen vahvistimen kytkentä ole tarkkaan tiedossa. Vahvistimesta riippuen kun V1 voi käsittää esimerkiksi:

-etuasteen kokonaisuudessaan tai osan siitä
-kaksi etuastekanavaa tai osia niistä
-tiettyjen putkien tapauksessa vaikka etu- sekä pääteasteen

Vastaavasti V2 voi olla kytkennältään esimerkiksi:

-osa yhtä etuastetta
-toinen etuastekanava kokonaisuudessaan tai osa siitä
-osa kahta etuastetta
-kaiku tai osa sitä
-tremolo tai osa sitä
-vaiheenkääntäjä
-pääteaste
-yhdistelmä edellisistä
-tasasuuntaaja

Jossain tehtävässä hyväksi havaittu putki eli ole automaattisesti hyvä (tai edes toimiva) muissa tehtävissä.
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
Gabe
26.09.2015 22:43:57
dropD: Nämä V1, V2 jne. paikoille suosittelut on aina vähän arveluttavia

Jossain tehtävässä hyväksi havaittu putki eli ole automaattisesti hyvä (tai edes toimiva) muissa tehtävissä.

Täysin totta turiset.
arijuki
26.09.2015 23:08:07
Gabe: Täysin totta turiset.

Vaikuttaako suositukseen? Mistä olet noita RFT-putkia hommannut?

Uraltonella on Brimar 12AX7 -putkia, aika edullisia, onko laadusta kenelläkään havaintoa?
Gabe
26.09.2015 23:58:24
arijuki: Vaikuttaako suositukseen? Mistä olet noita RFT-putkia hommannut?

Ei vaikuta. Olen ostanut noita vähän milloin mistäkin, ulkomailta tilaamiseksi menee väkisin.

Uraltonella on Brimar 12AX7 -putkia, aika edullisia, onko laadusta kenelläkään havaintoa?

Laatu vaikutti hyvältä, mutta soundeista en niin tykännyt.
Jucciz
27.09.2015 00:14:42
Gabe: Ei vaikuta. Olen ostanut noita vähän milloin mistäkin, ulkomailta tilaamiseksi menee väkisin.

Laatu vaikutti hyvältä, mutta soundeista en niin tykännyt.

Yksi kaverini vertasi keskenään vanhoja kunnon Brimareita ja noita, mitä Uraltone myy. Kuulemma aivan eri tavaraa soundilisesti. Ei enää kuulemma ihmetyttänyt, miksi ne niin hämmentävän edullisia ovat.
Gabe
27.09.2015 00:26:38
Jucciz: Yksi kaverini vertasi keskenään vanhoja kunnon Brimareita ja noita, mitä Uraltone myy. Kuulemma aivan eri tavaraa soundilisesti. Ei enää kuulemma ihmetyttänyt, miksi ne niin hämmentävän edullisia ovat.

Hyvä tietää, eivät nimittäin hääppöisiä olleet nuo.
Pelimonni
27.09.2015 00:36:33
Gabe: Nyt kun nämä olen nyt hyviksi todennut niin olisi tarkoitus kerätä pieni varasto itsellekin. Mistäs te muut NOS putkia suosivat tuubinne haalitte? Onko Euroopassa jotain hyviä kauppoja vai tilaatteko rapakon takaa?

Kuten otsikko antaa ymmärtää niin juttu saa rönsyillä ja kaikenlainen keskustelu aiheesta on suotavaa.

Milestäni on aivan sama kestääkö kympin putki 1000, vai 8000 tuntia.
Sama kalleissa NOS putkeissa. Varmaan kestää, mutta sillä ei ole minulle mitään merkitystä. Saundi on se mistä maksetaan.
Telefunken hypetys tuli testattua. Paskaputki ainakin säröhommiin.
Aivan sama mitkä on pääteputket. Eipä vaikuta saundiin pätkän vertaa. 5e3 parani huomattavasti, kun vaihdoin V30 WGS Reaperiin. Tärkeintä on säröputki, ja ensimmäinen, jos haluaa puhdasta. Ditto. Flashback, nähty. Ei Minulle. Nova. Ditto Looper
Jucciz
27.09.2015 01:09:24
Pelimonni: Telefunken hypetys tuli testattua. Paskaputki ainakin säröhommiin.

Hyvä homma, kiitos tiedosta. Mielipiteesi on jälleen kuultu ja se saa tässä ketjussa varmasti yhtä paljon painoarvoa kuin aiemmissakin.
aristoteles666
27.09.2015 03:39:32

Jucciz: Yksi kaverini vertasi keskenään vanhoja kunnon Brimareita ja noita, mitä Uraltone myy. Kuulemma aivan eri tavaraa soundilisesti. Ei enää kuulemma ihmetyttänyt, miksi ne niin hämmentävän edullisia ovat.

hearsay.
tietenkin erot voi mitata jos niitä on ja julkistaa tulokset.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tieteellinen_menetelmä
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Jucciz
27.09.2015 12:53:27
aristoteles666: hearsay.
tietenkin erot voi mitata jos niitä on ja julkistaa tulokset.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tieteellinen_menetelmä

Sit on myös niitä tyyppejä, joiden kanssa ei kannata edes yrittää keskustella. Hukkaanheitettyä aikaa.
Silver Mica
27.09.2015 13:03:20
Ja vahvistin on aina kokonaisuus. Mulla on Princeton 6G2, jossa on kytkennän puolesta aika vahva keskialue. Kokeilin V1-asemassa Sylvanian ja Telefunkenin 12ax7 putkia, mutta tykkäsin enemmän uustuotantoa olevasta Tung Solista. Telefunkenin ja Sylvanian rikkaampi keskialue oli mielestäni tuohon koneeseen liikaa, vaikka Telefunken on muuten ollut suosikkini. Tung Sol toi saundiin haluaamaani selkeyttä ja klangia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)