Aihe: Telecaster vol. 2
1 2 3 4 5172 173 174 175 176202 203 204 205 206
VIPMetal
22.12.2016 17:44:40

hallu: On kyllä sairaan magee tellu. Olet varmasti innoissasi siitä :-) onneksi olkoon toi on hieno fiilis ja hieno kitara :-)

Speksit saatiin just kohdalleen ja tuo kaulanliitos bodyyn on myös sulava, toisin kuin aina Fendereissä on aina siihen tökänny diggailut, vaikka muuten aina Telecaster kiinnostanu. Stratoja aiemmin on ollu talossa, mutta kyllä tää Tele vie voiton kaikista ja tuota soundia ei vaan saa muualta. =)
Heroes Don't Ask Why facebook.com/hdawband
juici
22.12.2016 18:15:27

Presidentti: Käyttääkö kukaan Telessään hiottuja kieliä? Itse laitoin Bajaan 11-paksuiset Thomastik Swingit.

Minulla oli hiottu 12-52 setti hetken aikaa - punottuun G-kieleen tähdäten tietenkin. Roundwoundeihin tottuneena se oli hieman outoa. En muista mitään muuta konkreettista outoutta kuin käsien sulavan liukumisen kielillä ja sivunarskahtelu oli poissa. Ehkä se terävin yläpää puuttui. Psykologisia juttuja.
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
GiovanniDiRondo
22.12.2016 19:07:56

juici: Minulla oli hiottu 12-52 setti hetken aikaa - punottuun G-kieleen tähdäten tietenkin. Roundwoundeihin tottuneena se oli hieman outoa. En muista mitään muuta konkreettista outoutta kuin käsien sulavan liukumisen kielillä ja sivunarskahtelu oli poissa. Ehkä se terävin yläpää puuttui. Psykologisia juttuja.

Kyllä hiotuissa kielissä on erilainen soundi kuin normeissa. Siinä on ydinlanka/kokonaismassa-suhde eri.
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
pappasfin
22.12.2016 19:36:33
hallu: Kerro nyt ihmeessä miten toimii? onko siis punottu g? itse jossakin vaiheessa suunnittelin stratoon laittaa jazz-kielet, mutta mieltin että ne toisaalta syö sitä klangia ja kirkkautta ja kolinaa, mutta no jäi kokeilematta ja siksi kysyn että miten ne sulla toimii. Kiinnostaisi nimittäin laittaa.

Jos toimii niin kuin muissakin sähkiksissä niin jazz-kielet on soundiltaan pehmeämmät ja vähän tummemmat ja joku vois sanoa "tumpummat" ;D

Mutta tosiaan istuvat kuin nakutettu jazziin.. mulla on sellaiset kielet tuossa mun Gretschin jazzarissa kiinni.

Nyt pitäs sitten vähän vaihdella kielenpidikkeitä ja tallaa tuossa kun en sittenkään tykkää bigsbysta.
PappaSFin
Alfons Åberg
22.12.2016 23:44:47
hallu: Kerro nyt ihmeessä miten toimii? onko siis punottu g? itse jossakin vaiheessa suunnittelin stratoon laittaa jazz-kielet, mutta mieltin että ne toisaalta syö sitä klangia ja kirkkautta ja kolinaa, mutta no jäi kokeilematta ja siksi kysyn että miten ne sulla toimii. Kiinnostaisi nimittäin laittaa.

On punottu G. Toimii mun mielestä hyvin, ei se klangi kokonaan katoa vaan enemmänkin muuttaa muotoaan. Ja vahvistimen treble-säätö on keksitty.

Kaulamikillä sitten saa niitä pehmeitä jazz-soundeja. Soittotuntuma on aikalailla erilainen kun punottujen kielten pinta on sileä. Etuna myös hiljaisemmassa soitossa on että ne vinkaisut jäävät pois kun kättä liikuttaa otelaudalla.

Haittapuolena on sitten kovempi hinta kivijalassa, toisaalta hiotut kestävät pitkään koska soundi ei bassopuolella muutu juuri miksikään kielen vanhetessa. Thomastik Swingit on ilmeisesti suunniteltu trapetsitallaa silmällä pitäen, E:tä sai pitkään suostutella menemään Telen rungon läpi menevästä holkista perille asti (kielen päässä on varsinaisen punoksen päällä parin sentin kangaspunos)
"Jos johtaisin levy-yhtiötä, niin nakkaisin kaikki kolme hiuksista vittuun ja ottaisin oikeita talentteja tilalle. Sellaisia jotka osaavat oikeasti säveltää." -danny-
Åboensis
23.12.2016 09:25:15

Mä käytin stratoissani pelkästään Pyramidin .010 -hiottuja kieliä (siis silloin kun mulla oli castereita), koska Jimmy Vaughankin käyttää. Nimenomaan punotulla g -kielellä (vaikka Jimmyllä tosin on punomaton ;D). Toimii erittäin hyvin, ainakin niillä Pyramidin kielillä, tosin sillä punotulla g -kielellä venyttämistä täytyi "hieman" treenailla, ja tuli useammin venytettyä h -kielellä. Soundi on erittäin makea, eikä kirkkaus kärsinyt juuri lainkaan.

Jimmyhän perustelee hiottujen kielten käyttämistä sillä, että silloin kun strato keksittiin, ei muita kieliä ollutkaan, ja siinä kuuluukin käyttää hiottuja. Nuff said.
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
Laulava Kylätohtori
23.12.2016 09:34:41
Åboensis: Jimmyhän perustelee hiottujen kielten käyttämistä sillä, että silloin kun strato keksittiin, ei muita kieliä ollutkaan, ja siinä kuuluukin käyttää hiottuja. Nuff said.

Mulla on autossa hevosveto ja puupyörät, koska silloin, kun auto keksittiin, ei muita ollut. ;)
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
hallu
23.12.2016 09:57:07
Åboensis: Mä käytin stratoissani pelkästään Pyramidin .010 -hiottuja kieliä (siis silloin kun mulla oli castereita), koska Jimmy Vaughankin käyttää. Nimenomaan punotulla g -kielellä (vaikka Jimmyllä tosin on punomaton ;D). Toimii erittäin hyvin, ainakin niillä Pyramidin kielillä, tosin sillä punotulla g -kielellä venyttämistä täytyi "hieman" treenailla, ja tuli useammin venytettyä h -kielellä. Soundi on erittäin makea, eikä kirkkaus kärsinyt juuri lainkaan.

Jimmyhän perustelee hiottujen kielten käyttämistä sillä, että silloin kun strato keksittiin, ei muita kieliä ollutkaan, ja siinä kuuluukin käyttää hiottuja. Nuff said.

Tuli mieleen, että hiotuilla kielillä straton kanssa varmaan satulaongelmat on historiaa ja saa veivata kampea pelkäämättä epävirettä? taidankin laittaa stratoon flättikset kun se on muutenkin kirkkaammin soiva tallastaan. Jätän tellun vielä ennalleen.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hallu
23.12.2016 09:58:15
Laulava Kylätohtori: Mulla on autossa hevosveto ja puupyörät, koska silloin, kun auto keksittiin, ei muita ollut. ;)

Lienee järkevin valinta jos aikoo kärryteitä ajella ;-)
Alfons Åberg
23.12.2016 10:12:24
Åboensis: Jimmyhän perustelee hiottujen kielten käyttämistä sillä, että silloin kun strato keksittiin, ei muita kieliä ollutkaan, ja siinä kuuluukin käyttää hiottuja. Nuff said.

Tästä liikkuu netissä monta eri versiota, ja näyttää olevan vähän hämärän peitossa milloin ensimmäisiä (siihen aikaan täysnikkelisiä) roundwound-kieliä on ollut markkinoilla.

Se on kylläkin selvä, että roundwound-kielet on keksitty ennen kuin Fender valmisti lankkukitaroita. Ei flatteja kuitenkaan 30-luvulla käytetty teräskielisissä akkareissa eikä mikittämättömissä orkesterikitaroissa. Tosin en vanno kun en ollut itse paikalla...
"Jos johtaisin levy-yhtiötä, niin nakkaisin kaikki kolme hiuksista vittuun ja ottaisin oikeita talentteja tilalle. Sellaisia jotka osaavat oikeasti säveltää." -danny-
Åboensis
23.12.2016 10:29:21 (muokattu 23.12.2016 10:35:44)

Presidentti: Tästä liikkuu netissä monta eri versiota, ja näyttää olevan vähän hämärän peitossa milloin ensimmäisiä (siihen aikaan täysnikkelisiä) roundwound-kieliä on ollut markkinoilla.

Se on kylläkin selvä, että roundwound-kielet on keksitty ennen kuin Fender valmisti lankkukitaroita. Ei flatteja kuitenkaan 30-luvulla käytetty teräskielisissä akkareissa eikä mikittämättömissä orkesterikitaroissa. Tosin en vanno kun en ollut itse paikalla...

Juu, siksi mä kirjoitinkin, että nimenomaan Jimmy perustelee... ;D. Itse en ole ottanut noista asioista selvää sen enempää. Käsittääkseni JV on siinä uskossa, että alunperin (tehtaalta tulleet) stratot oli varustettu hiotuilla kielillä, ja nimenomaan punotulla g -kielellä. On näin väittänyt muistaakseni useammassakin haastattelussa. Ja voi hyvinkin olla, että siteeraan miestä epätarkasti tai muistan jotain väärinkin (en tsekannut mistään ennen edellisen kommentin kirjoittamista) ;D.

Mutta kuten totesin, soitin itse muutaman vuoden fläteillä varustetuilla stratoilla (telessä pidin normi roundwoundit, koska Roy Buchanan). Toimi helvetin hyvin. Eli saattaa hyvinkin olla perää Jimmyn väitteissä.
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
hallu
23.12.2016 11:25:42
Åboensis: Juu, siksi mä kirjoitinkin, että nimenomaan Jimmy perustelee... ;D. Itse en ole ottanut noista asioista selvää sen enempää. Käsittääkseni JV on siinä uskossa, että alunperin (tehtaalta tulleet) stratot oli varustettu hiotuilla kielillä, ja nimenomaan punotulla g -kielellä. On näin väittänyt muistaakseni useammassakin haastattelussa. Ja voi hyvinkin olla, että siteeraan miestä epätarkasti tai muistan jotain väärinkin (en tsekannut mistään ennen edellisen kommentin kirjoittamista) ;D.

Mutta kuten totesin, soitin itse muutaman vuoden fläteillä varustetuilla stratoilla (telessä pidin normi roundwoundit, koska Roy Buchanan). Toimi helvetin hyvin. Eli saattaa hyvinkin olla perää Jimmyn väitteissä.

Onhan se mahdollista, että flatwoundit oli niihin aikoihin sellainen uutuus, että Fender laittoi niitä sen vuoksi kitaroihinsa. Saattaa myös olla, että kun Leo nähdäkseni oli käytännöllinen ihminen joka ihaili kestävyyttä ja halusi rakentaa kestäviä kulutushyödykkeitä, niin ajatteli flättisten olevan kestävämpiä.

Semmoinen yksityiskohta tuli mieleen, että ennen vanhaan käytettiin punottujen kielien ydinlankana pyöreäprofiilista ydinlankaa kun taas nykyisin ydinlangan profiili on kulmikas (olisko se joku kahdeksankulmio tms.

Mulle joka tapauksessa oli uusi tieto, että Jim Vaughan käytti flättiksiä. Nyt on vähän pakko testata niitä vähän niinkö heti :-) taidan tänään mennä ostamaan setin flatwoundeja.
MadMatt
23.12.2016 11:42:10

Mainittakoon että ennen muinoin Fenderit lähtivät tehtaalta tuhdeilla kielillä.
Olisiko ollut 013 settiä tai jopa paksumpia. Mistään 009 ta 010 vahvuuksista ei ollut tuolloin tietoakaan.
mpekkanen
23.12.2016 11:58:10
Jossain haastatteluissa ainakin Clapton kertoi aikoinaan käyttäneensä banjon punomatonta g-kieltä. Siksi juurikin kun silloin ei sähkökitaroihin ollut saatavilla niin ohkaisia settejä.
Käsittääkseni kyllä noita ihan normaaleita on kyllä ollut, mutta on tainut Fender laittaa jotkut 12-54, muistaakseni, jo ihan vakiona kitaroihinsa tehtaalla ja niissä siis punottu g-kieli. Miksei noita flatkieliäkin voi käyttää, ihan hyviä nekin on ja vain hieman toisenlainen soittotatsi ja soundi. Yleensä kyllä ne ovat hieman paksumpia kuin ihan tavalliset 9,10 ja 11 setit, vaikka tuo matalempien kielen pää ei niin kauheasti paksuudessa eroaisiakaan. Se taas taitaa johtua itse niistä kielistä ja tosiaan siitä ydinlangasta...
Varmaan on nykyään noita flatkielikin jo todella ohkaisia, mutta ei ne sellaisia ole alkujaan olleet.

Minusta joillakin soittajilla menee monet jutut ja varsinkin kaikenlaisien vintage touhujen keräily/ostaminen ja käyttäminen hiukan överiksi. Toki nuo flatit soi ihan omalla tyylillä, että niitä en nyt tarkoita.
Vaan sitä että, aikoinaan blues miehet hommasivat jonkinlaisen kitaran ja ei se ollut mitään vintagea. Mieluiten uusi kitara ja kunnollinen tumma puku kuului siihen juttuun.
Nykyään kun katselee noita tämän päivän blues-ukkoja, niin nuo vanhat kitarat/vahvarit jne. ovat ihan toisenlaisessa roolissa. Myös tuo hyvin pukeutuminen ei enää kuulu siihen, ei ainakaan ihan kaikilla.

Missähän vaiheessa bluesin soitto vaihtui uusien kitaroiden soittamisesta kaikenlaisien tajuttoman kalliiden vintage kitaroiden keräilemiseksi ja esittelyksi?
Ja hyvin ovat monetkin blueskitaristit soittaneet niillä uusilla kitaroillaan aikoinaan, ettei ne varmaan nyt niin paljon parempia ole olleet kuin nykyään. Fender teki soittimia liukuhihnatyylillä ja ihan tarkoituksella mahdollisimman edullisesti.
Nykyään taas bluesia soitetaan mieluiten todella kalliilla soittimilla, olipa ne sitten uusia tai vanhoja...
Alfons Åberg
23.12.2016 12:58:05 (muokattu 23.12.2016 13:05:26)
hallu: Saattaa myös olla, että kun Leo nähdäkseni oli käytännöllinen ihminen joka ihaili kestävyyttä ja halusi rakentaa kestäviä kulutushyödykkeitä, niin ajatteli flättisten olevan kestävämpiä.

Käytännöllinen kylläkin, mutta Leo Fenderin jutuissa on aina tietty röytöaspekti. Leo kun ei itse ollut kummoinen soittaja vaan enempi insinööri, lopputulos ei aina ollut sitä mitä alkuperäinen tarkoitus. Fender Broadcaster/Gretsch Broadkaster -jupakka nyt oli vielä huonoa tuuria. Mutta sitten Bassmania ei käytännössä kukaan käyttänyt bassovahvistimena eikä Jazzmasterilla kukaan soita jazzia.

mpekkanen: Minusta joillakin soittajilla menee monet jutut ja varsinkin kaikenlaisien vintage touhujen keräily/ostaminen ja käyttäminen hiukan överiksi. Toki nuo flatit soi ihan omalla tyylillä, että niitä en nyt tarkoita.
Vaan sitä että, aikoinaan blues miehet hommasivat jonkinlaisen kitaran ja ei se ollut mitään vintagea. Mieluiten uusi kitara ja kunnollinen tumma puku kuului siihen juttuun.
Nykyään kun katselee noita tämän päivän blues-ukkoja, niin nuo vanhat kitarat/vahvarit jne. ovat ihan toisenlaisessa roolissa. Myös tuo hyvin pukeutuminen ei enää kuulu siihen, ei ainakaan ihan kaikilla.

Missähän vaiheessa bluesin soitto vaihtui uusien kitaroiden soittamisesta kaikenlaisien tajuttoman kalliiden vintage kitaroiden keräilemiseksi ja esittelyksi?
Ja hyvin ovat monetkin blueskitaristit soittaneet niillä uusilla kitaroillaan aikoinaan, ettei ne varmaan nyt niin paljon parempia ole olleet kuin nykyään. Fender teki soittimia liukuhihnatyylillä ja ihan tarkoituksella mahdollisimman edullisesti.
Nykyään taas bluesia soitetaan mieluiten todella kalliilla soittimilla, olipa ne sitten uusia tai vanhoja...

Eihän tuossa mitään ihmeellistä ole. Vastaava on käynyt monelle muulle jutullekin. Vaikka joku -64 ½ Ford Mustang. Halpaa perheauton tekniikkaa, ja enempi taaloja tiskiin niin enempi valikoimaa konehuoneessa ja detaljeissa. Sitten kun sellaista 70-luvun alkupuolella tarjosit liikkeeseen vaihdossa, hyvä kun otettiin ollenkaan ellei ilmaiseksi luovu.
sustain65
23.12.2016 14:14:16
mpekkanen:

Vaihtui varmaan siinä vaiheessa kun valkoisen miehen blues alkoi olla kertakaikkisen tylsää vanhan toistamista. Eli jokunen vuosikymmen sitten.
Åboensis
23.12.2016 15:49:54

hallu: Mulle joka tapauksessa oli uusi tieto, että Jim Vaughan käytti flättiksiä. Nyt on vähän pakko testata niitä vähän niinkö heti :-) taidan tänään mennä ostamaan setin flatwoundeja.

Käyttää siis edelleen ;D. Jimmiehän on veljeksistä se, joka on vielä elossa... Nyt piti oikein käydä tarkistamassa, mitä mies on oikeasti noista kielistä sanonut, ja kyllähän muisti palveli. Eli vuoden 2010 GP:n haastattelussa JV toteaa mm. näin:

"Ive been using flatwounds on my Strats for about two years noweither Fender or DAddario .010- gauge sets. Someone at Fender told me that when you bought a 55 Strat new, it came with flatwounds because those were the only electric strings available. I throw away the wound third string, however, and replace it with a plain third so I can bend italthough the wound third is good for jazz. With flats, I like the way the ring of the wound strings balances with the sound of the unwound strings. There is a pure kind of brightness with the wound strings, but with a nice thump as well."

Koko haastiksen voipi käydä lukaisemassa tuolta: http://www.guitarplayer.com/miscellaneous/1139/jimmie-vaughan/13087
Alfons Åberg
23.12.2016 16:56:24 (muokattu 23.12.2016 17:04:44)
sustain65: Vaihtui varmaan siinä vaiheessa kun rikkaan valkoisen miehen blues alkoi olla kertakaikkisen tylsää vanhan toistamista. Eli jokunen vuosikymmen sitten.

Pienin muutoksin.

Mutta toisaalta, turha sitä nykymenoa vastaan on kitistä. Koko maailman mittakaavassa joidenkin itekin vähän soitelleiden hammaslääkärien ja rehtorien Custom Shop relicit ovat ihan lillukanvarsia. Antaa kukkien kukkia, kauppa kannattaa yms.
Alfons Åberg
23.12.2016 19:20:12
Åboensis: Käyttää siis edelleen ;D. Jimmiehän on veljeksistä se, joka on vielä elossa... Nyt piti oikein käydä tarkistamassa, mitä mies on oikeasti noista kielistä sanonut, ja kyllähän muisti palveli. Eli vuoden 2010 GP:n haastattelussa JV toteaa mm. näin:

"Ive been using flatwounds on my Strats for about two years noweither Fender or DAddario .010- gauge sets. Someone at Fender told me that when you bought a 55 Strat new, it came with flatwounds because those were the only electric strings available. I throw away the wound third string, however, and replace it with a plain third so I can bend italthough the wound third is good for jazz. With flats, I like the way the ring of the wound strings balances with the sound of the unwound strings. There is a pure kind of brightness with the wound strings, but with a nice thump as well."

Koko haastiksen voipi käydä lukaisemassa tuolta: http://www.guitarplayer.com/miscellaneous/1139/jimmie-vaughan/13087

Kun nyt Vaughan mainittiin, niin...Nashvillen studiomuusikko Kenny Vaughan (ei sukua edelliselle) käyttää Teleissään flattejä.

https://www.youtube.com/watch?v=TZ6HFuolkKY
https://www.youtube.com/watch?v=ud1kolEgUo0
https://www.youtube.com/watch?v=2njlqzIKhgI

Kuulostaa edelleen Teleltä, mutta etenkin legatosoitossa ero roundwoundeihin on selvästi kuultavissa.
Kuha
23.12.2016 19:50:32

Presidentti: Kun nyt Vaughan mainittiin, niin...Nashvillen studiomuusikko Kenny Vaughan (ei sukua edelliselle) käyttää Teleissään flattejä.

Kenny on mun suosikkeja...kukin käyttää mitä käyttää...pääasia, että käyttää.
Old Fenders never die
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)