Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 516 17 18 19 20266 267 268 269 270
Gabe
13.07.2015 13:23:30
Jukka Häikiö: Jotenkin noin mäkin sen ymmärrän, oli laitteet mitkä hyvänsä, sama kaveri kuulostaa itseltään niiden kanssa, tiedä onko se mitenkään rinnastettavissa lauluääneen, mutta liekö jokin äänentuottamisen uniikkius vaikuttaa myös tässä. Meneekö vähän Hebreaksi, jos miettisi ihmisen koko persoonan kuuluvan siinä äänessä.

Mulle soitto ope vertasi sitä käsialaan. Jokaisella on oma tunnistettavissa oleva käsiala joka erottuu muista vaikka samoja kirjaimia laitetaankin peräkkäin. Kamat vaikuttaa siten että tuleehan siitä erilaista jälkeä kun vaihtaa lyijykynän pensseliin, käsialan silti tunnistaa. Sama kitarakamoissa, strato vs LP, putki vs trankku. Sama käsiala mutta erilainen soundi.
Generalissimo
13.07.2015 13:25:32
https://www.youtube.com/watch?v=OLxE8iDWD_w&spfreload=10

Tää oli niin hyvä video, että pitää postata aina näihin tonewood-vääntöihin.. =)
hallu
13.07.2015 14:04:10
Generalissimo: https://www.youtube.com/watch?v=OLxE8iDWD_w&spfreload=10

Tää oli niin hyvä video, että pitää postata aina näihin tonewood-vääntöihin.. =)

Joo tämä video oli jo siinä edellisessäkin väännössä ja joku totesi sen olevan humpuukia. No minä kuitenkin olin kuulevinani eron noiden välillä ainakin kliinissä soundissa, mutta säröillä se ero jotenkin pieneni jos ei suorastaan kadonnut. Toisaalta osaan englantia niin huonosti, että mulla meni vähän ohi, että mainitsivatko mikrofonien olevan samalle korkeudelle säädetty? mutta joo valaiseva video tuo oli ja siitä jokainen voi arvioida että kuinka merkittäviä ne erot on jos niitä eri puiden välillä haluaa kuulla. Itselleni olisi täysin yhdentekevää soundin puolesta kumman noista testikitaroista ottaisin, koska tonestakilla molemmista saa varmasti soundin natsaamaan mieleiseksi.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
GiovanniDiRondo
13.07.2015 14:35:45

Mikä on Tone Stack?
gazorlac
13.07.2015 14:43:18
Generalissimo: https://www.youtube.com/watch?v=OLxE8iDWD_w&spfreload=10

Tässä videossa on edelleenkin niin paljon mahdollisia muuttujia, että ei tätä oikein hyvänä todisteena voi pitää. Ja kannattaa muistaa, että nämä kaverit omistavat tämän kyseisen kitaralafkan ja iso osa myynnistä perustuu nimenomaan "tonewoodiin".
Kefiiri
13.07.2015 14:43:20 (muokattu 13.07.2015 14:44:06)
GiovanniDiRondo: Mikä on Tone Stack?

Eiköhän se tässä yhteydessä tarkoita vahvistimen äänenvärisäätimiä. Ja samaa mieltä hallun kanssa olen, pienellä treblepotikan nyhkäisyllä pystyy kummasti korjaamaan monenlaisia juuri ja juuri havaittavia "sointieroja".
En ole musiikin asiantuntija.
ReBeat
13.07.2015 14:54:30

Tossa videossa tuli ilmi se että saarnikitarassa kun äänten antaa soida niin yläpää hiipuu hitaammin kuin mahongilla.
heviäijä
13.07.2015 15:56:13
Ero oli selvä Clean-soundilla. Tuossa taidettiin myös selittää että youtube kompressoi äänen jotenkin että paikan päällä ero olisi selvempi vai ymmärsinkö väärin. Säädöt oli vissiin samat kitaroissa.
Omistan suomen ja m.netin huonoimman ja rumimman pedaalilaudan.
Myrkky Nuoli
13.07.2015 16:24:45
GiovanniDiRondo: Mikä on Tone Stack?

Se osa kytkentää, jolla äänen sävyä säädetään. Esim. tone-potikan kytkentä, Bass/Mid/Treble säätimet tms.
More Nintendo, less Marshall.
Generalissimo
13.07.2015 16:37:55 (muokattu 13.07.2015 16:41:05)
hallu: Joo tämä video oli jo siinä edellisessäkin väännössä ja joku totesi sen olevan humpuukia. No minä kuitenkin olin kuulevinani eron noiden välillä ainakin kliinissä soundissa, mutta säröillä se ero jotenkin pieneni jos ei suorastaan kadonnut. Toisaalta osaan englantia niin huonosti, että mulla meni vähän ohi, että mainitsivatko mikrofonien olevan samalle korkeudelle säädetty? mutta joo valaiseva video tuo oli ja siitä jokainen voi arvioida että kuinka merkittäviä ne erot on jos niitä eri puiden välillä haluaa kuulla. Itselleni olisi täysin yhdentekevää soundin puolesta kumman noista testikitaroista ottaisin, koska tonestakilla molemmista saa varmasti soundin natsaamaan mieleiseksi.

Joo muistan että tuokin debunkattiin... en vain muista millä perustein. =)

Mutta oli tossa aika monta muuttujaa otettu huomioon, ihan kielten paksuuksista ja niiden iästä samaan plekuun, plekun asentoon, mikkien korkeuteen, samaan soittokohtaan ja voimakkuuteen (joku varmaan sanoo, että pitää olla robotti soittamassa ennenkuin uskoo =), sama vahvari, sama piuha, samat säädöt ym ym... kuitenkin se ero oli niin kuin yöllä ja päivällä, ero oli samaa tasoa imo kuin että olisi kitaroissa ollut eri mikit (mitkä ei tietenkään tuossa olleet)...

e: toki kitarat olivat saman ikäisiä, samalta tuotantolinjalta joten eroavaisuus esim puiden kuivuudessa ei tule kysymykseen..

Oikeastaan olisi mukavaa, jos joku joka ei usko tonewoodin eroihin listaisi kaikki ne muuttuja mitkä pitää ottaa huomioon ennen kuin uskoo. Tietenkin joku robottisoittaja on vähän vaikea toteuttaa, eli eihän siihen saa varmaan ikinä 100% varmuutta, että erot johtuisivat nimeonmaan puista. :)
Gary Enfield
13.07.2015 17:01:51
Kaiki nuo youtube -näytteet on kontrolloimattomia, eli ei ne kelpaa, jos tarkkoina ollaan. Oli ne sitten puolesta tai vastaan.
hallu
13.07.2015 18:11:25
Generalissimo: Joo muistan että tuokin debunkattiin... en vain muista millä perustein. =)

Mutta oli tossa aika monta muuttujaa otettu huomioon, ihan kielten paksuuksista ja niiden iästä samaan plekuun, plekun asentoon, mikkien korkeuteen, samaan soittokohtaan ja voimakkuuteen (joku varmaan sanoo, että pitää olla robotti soittamassa ennenkuin uskoo =), sama vahvari, sama piuha, samat säädöt ym ym... kuitenkin se ero oli niin kuin yöllä ja päivällä, ero oli samaa tasoa imo kuin että olisi kitaroissa ollut eri mikit (mitkä ei tietenkään tuossa olleet)...

e: toki kitarat olivat saman ikäisiä, samalta tuotantolinjalta joten eroavaisuus esim puiden kuivuudessa ei tule kysymykseen..

Oikeastaan olisi mukavaa, jos joku joka ei usko tonewoodin eroihin listaisi kaikki ne muuttuja mitkä pitää ottaa huomioon ennen kuin uskoo. Tietenkin joku robottisoittaja on vähän vaikea toteuttaa, eli eihän siihen saa varmaan ikinä 100% varmuutta, että erot johtuisivat nimeonmaan puista. :)

No tiiä häntä nyt sentään yöllä ja päivällä :-D, mutta kyllä minä siinä ihan kiistattomasti kuulin eron kuitenkin. Itseasiassa aika jännä juttu, että se ero tuossa videolla kuulosti paljon isommalta kuin ero mun LesPaulin ja Yamaha SA2200 välillä. Pitää varmaan tehdä oikein testiäänitys ja vertailla ihan korvakuulokkeilla noita ja voisin jakaa tännekin sen kuultavaksi.
ReBeat
14.07.2015 19:50:02

https://www.youtube.com/watch?v=S7It2T1oF90

Väittää että tiheys ja rakenne ainoa joka vaikuttaa ja puulaji ei vaikuta mitään. Katsoin ja mietin että aika paljon loogisen kuuloisia perusteluitakin, mutta yksi seikka minkä toi american turd jättää täysin huomiotta on se, että eri puulajeissa on varmaan hiukan eri määrä aineita ja yhdisteitä, erilainen kemiallinen koostumus. Oma teoriani onkin että erilainen kemiallinen mikrokoostumus puulajien välillä on yks syy minkä takia soundi hiipuu erilailla sillä mahongilla ja saarnilla kun ääni soi ja energiaa imeytyy pois kielestä. Siellä on eri määrä piitä tai jotain mikä ottaa diskanttia pois.
hallu
14.07.2015 21:16:16
ReBeat: https://www.youtube.com/watch?v=S7It2T1oF90

Väittää että tiheys ja rakenne ainoa joka vaikuttaa ja puulaji ei vaikuta mitään. Katsoin ja mietin että aika paljon loogisen kuuloisia perusteluitakin, mutta yksi seikka minkä toi american turd jättää täysin huomiotta on se, että eri puulajeissa on varmaan hiukan eri määrä aineita ja yhdisteitä, erilainen kemiallinen koostumus. Oma teoriani onkin että erilainen kemiallinen mikrokoostumus puulajien välillä on yks syy minkä takia soundi hiipuu erilailla sillä mahongilla ja saarnilla kun ääni soi ja energiaa imeytyy pois kielestä. Siellä on eri määrä piitä tai jotain mikä ottaa diskanttia pois.

Eikö paljon piitä sisältävä puu ole juuri painavaa? minä olin ymmärtänyt, että nimenomaan painava puu (tai massiivinen miten vaan) soi kirkkaammin eli ei ota diskanttia pois vaan juurikin niitä alataajuuksia jolloin ne diskantit jäävät soimaan. Myös omat havainnot fender kitaroista akustisesti viittaa samaan suuntaan eli painavat ja massiivisemman kepakot soivat kuulaammin akustisesti. Sähköisesti minun on edelleen vaikea kuulla eroja. Esimerkiksi itselläni on tele kevyttä saarnea ja strato painavaa saarnea ja niiden välillä on juurikin tuo ero että painava soi vähän kuulaammin, niin sähköisesti ne kuulostaa kuitenkin aika samalta.
Juzpe
14.07.2015 21:49:19

Ihan vaan sillai sivuhuomautuksen omaisesti... kyllä mun kitarasoundille pillulla on paljo isompi merkitys ollu ku puilla ja tulee olemaan jatkossakin.
Töissä "Nopeampi kaula ei ole makuasia, se on fysiikkaa." musti-peruskoira
Krice
14.07.2015 23:07:42

Juzpe: Ihan vaan sillai sivuhuomautuksen omaisesti... kyllä mun kitarasoundille pillulla on paljo isompi merkitys ollu ku puilla ja tulee olemaan jatkossakin.

No niin, sieltä tuli vähän faktaa tiskiin.
hallu
14.07.2015 23:23:15
Juzpe: Ihan vaan sillai sivuhuomautuksen omaisesti... kyllä mun kitarasoundille pillulla on paljo isompi merkitys ollu ku puilla ja tulee olemaan jatkossakin.

Jäbä on ihan asian ytimessä :-D .
Progorava
14.07.2015 23:31:05

niino joo. sitäkin rämpytetään reijän kohalta.

minkälaisessa toosassa on paras sustain?
Yleensä soittaja on signaaliketjun heikoin lenkki
Gabe
14.07.2015 23:43:13
Progorava: niino joo. sitäkin rämpytetään reijän kohalta.

minkälaisessa toosassa on paras sustain?

Vähän luulen että se sustain on tässä kohtaa enemmän siitä rämpyttäjästä kiinni..
Juzpe
14.07.2015 23:45:53

Krice: No niin, sieltä tuli vähän faktaa tiskiin.

Ootko alan opetusvideoista seurannu asiaa vai mitenkä?
Töissä "Nopeampi kaula ei ole makuasia, se on fysiikkaa." musti-peruskoira
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)