Gabe 10.05.2016 11:31:04 | |
---|
Vladi: Kysymys telen mikeistä ja kytkennöistä: Mulla on vakikäytössä itsetehty tele, jossa on Fenderin Nocaster-setti 50's-kytkennällä. http://www.premierguitar.com/articl … 50s-les-paul-wiring-in-a-telecaster Oon tässä hiljokseen havahtunut, että onkohan telecasterini kytkennässä jotain erikoista. Tää meikäläisen tele on nimittäin ainut, jossa kaulamikki voittaa tallamikin soundin kirkkaudessa 100-0. Asiaa saa kompensoitua mikkien korkeutta säätämällä, mutta kokonaisuus on silti epätasapainoinen. Onko edes teoreettisesti mahdollista, että olen onnistunut jonkinlaisen "peilatun" kytkennän teleeni ja minulla on esim. vastus jarruttamassa tallamikin yläpäätä, vaikka sen pitäisi oikeasti vaikuttaa kaulamikkiin? Kuulostaa kyllä siltä että jotain on pielessä. Telen mikithän ei yleensä ole tasapainoisimmasta päästä, mutta yleensä se menee niin päin että tallamikki on huomattavasti kirkkaampi kuin kaulamikki. Oliko sulla se Little 59:kin ongelmallinen samaan tapaan? Vie se jollekin paikalliselle sepälle arvioitavaksi, se ei yleensä juuri mitään vielä maksa ja tuskin on iso homma muutenkaan fiksata jos jotain on pielessä. "Guitarists are a strange breed. They love modifications just as long as nothing actually changes." -Thomas Blug |
Vladi 10.05.2016 12:46:38 | |
---|
Gabe: Kuulostaa kyllä siltä että jotain on pielessä. Telen mikithän ei yleensä ole tasapainoisimmasta päästä, mutta yleensä se menee niin päin että tallamikki on huomattavasti kirkkaampi kuin kaulamikki. Oliko sulla se Little 59:kin ongelmallinen samaan tapaan? Vie se jollekin paikalliselle sepälle arvioitavaksi, se ei yleensä juuri mitään vielä maksa ja tuskin on iso homma muutenkaan fiksata jos jotain on pielessä. Tarkennusta: Tää ongelma ei ilmenny 50's-kytkentään vaihtaessa, vaan oli ennen sitäkin, mutta aloin vasta viime keikkojen myötä kiinnittämään siihen enemmän huomiota. Mietin tuota kytkentävirhettä sen takia, että mulla on se telen kontrollipaneeli "väärinpäin", eli volapotikka on lähimpänä kaulaa ja mikkivalitsin osoittaa kohti kitaran peräpäätä. On siis mahdollista, että olen esim. onnistunut kytkemään jotain peilikuvana. Pitää vielä katsoa kytkentä läpi. Toi on senverta yksinkertaista puuhaa, että en mä kovin helpolla sitä korjaajalle vie. Kyllä mulla itselläkin pysyy kolvi kohtalaisesti käsissä, sain jopa yhden Uraltone Jr:n kasattua niin, ettei se räjähtänyt ensikäynnistyksessä... :) Harashoo tovaarish! |
Gabe 10.05.2016 13:14:20 | |
---|
Vladi: Tarkennusta: Tää ongelma ei ilmenny 50's-kytkentään vaihtaessa, vaan oli ennen sitäkin, mutta aloin vasta viime keikkojen myötä kiinnittämään siihen enemmän huomiota. Mietin tuota kytkentävirhettä sen takia, että mulla on se telen kontrollipaneeli "väärinpäin", eli volapotikka on lähimpänä kaulaa ja mikkivalitsin osoittaa kohti kitaran peräpäätä. On siis mahdollista, että olen esim. onnistunut kytkemään jotain peilikuvana. Pitää vielä katsoa kytkentä läpi. Toi on senverta yksinkertaista puuhaa, että en mä kovin helpolla sitä korjaajalle vie. Kyllä mulla itselläkin pysyy kolvi kohtalaisesti käsissä, sain jopa yhden Uraltone Jr:n kasattua niin, ettei se räjähtänyt ensikäynnistyksessä... :) Kannattaa käydä läpi, vaikea kuvitella että siinä mitään isompaa olisi. Jos telessä tallamikki on huomattavasti tummempi kuin vastaava kaulamikki niin jotain meni väärin. :D Huikkaa kun selvität mikä oli, näihin on aina mukava kuulla loppuratkaisut. "Guitarists are a strange breed. They love modifications just as long as nothing actually changes." -Thomas Blug |
Vladi 10.05.2016 13:17:25 | |
---|
Gabe: Kannattaa käydä läpi, vaikea kuvitella että siinä mitään isompaa olisi. Jos telessä tallamikki on huomattavasti tummempi kuin vastaava kaulamikki niin jotain meni väärin. :D Huikkaa kun selvität mikä oli, näihin on aina mukava kuulla loppuratkaisut. Jes, pitääpä perehtyä. Ilmoittelen sitten, miten kävi. :) Harashoo tovaarish! |
Freewheeler 10.05.2016 14:10:57 | |
---|
Vladi: Tarkennusta: Tää ongelma ei ilmenny 50's-kytkentään vaihtaessa, vaan oli ennen sitäkin, mutta aloin vasta viime keikkojen myötä kiinnittämään siihen enemmän huomiota. Mietin tuota kytkentävirhettä sen takia, että mulla on se telen kontrollipaneeli "väärinpäin", eli volapotikka on lähimpänä kaulaa ja mikkivalitsin osoittaa kohti kitaran peräpäätä. On siis mahdollista, että olen esim. onnistunut kytkemään jotain peilikuvana. Pitää vielä katsoa kytkentä läpi. Toi on senverta yksinkertaista puuhaa, että en mä kovin helpolla sitä korjaajalle vie. Kyllä mulla itselläkin pysyy kolvi kohtalaisesti käsissä, sain jopa yhden Uraltone Jr:n kasattua niin, ettei se räjähtänyt ensikäynnistyksessä... :) Koputtele niitä mikkejä, siitä kuulet kumpi on päällä missäkin asennossa. Veikkaan, että sulla on väärinpäin kytketty mikkivalitsijaan... |
Navdi 25.05.2016 22:58:04 | |
---|
"I don't do regrets. Regrets are pointless. It's too late for regrets. You've already done it, haven't you. You've lived your life. No point wishing you could change it." - Lemmy Kilmister |
Gabe 26.05.2016 10:36:48 | |
---|
"Guitarists are a strange breed. They love modifications just as long as nothing actually changes." -Thomas Blug |
Navdi 26.05.2016 13:05:20 | |
---|
Gabe: On muuten erittäin hieno! Oletko tyytyväinen lopputulokseen? Olen kyllä. Erittäin. En keksi mitään korjattavaa. Soittoergonomia on loistava, keveys ehdotonta plussaa, soittotuntuma on samettinen ja soundit rautaa. "I don't do regrets. Regrets are pointless. It's too late for regrets. You've already done it, haven't you. You've lived your life. No point wishing you could change it." - Lemmy Kilmister |
Gabe 26.05.2016 13:28:40 | |
---|
Navdi: Olen kyllä. Erittäin. En keksi mitään korjattavaa. Soittoergonomia on loistava, keveys ehdotonta plussaa, soittotuntuma on samettinen ja soundit rautaa. Mitäs muuta sitä ihminen kaipaa, onnea hienosta kitarasta. "Guitarists are a strange breed. They love modifications just as long as nothing actually changes." -Thomas Blug |
mpekkanen 26.05.2016 13:29:51 | |
---|
Navdi: Olen kyllä. Erittäin. En keksi mitään korjattavaa. Soittoergonomia on loistava, keveys ehdotonta plussaa, soittotuntuma on samettinen ja soundit rautaa. Onnittelut hienosta kitarasta :) Minusta tuossa on saatu laitettua teleen kaikki hyvät jutut. Humbucker kaulaan, mutta tallaan normaali telen mikki, sekä sellainen telen talla jossa ei ole niitä korokkeita sivussa käden tiellä. Värityskin on hieno ja vaahteraotelauta. Nyt vain paljon soittoa :) |
Juzpe 26.05.2016 14:15:21 | |
---|
Navdi: Olen kyllä. Erittäin. En keksi mitään korjattavaa. Soittoergonomia on loistava, keveys ehdotonta plussaa, soittotuntuma on samettinen ja soundit rautaa. Tuas joskus näytille niin käydää vähä jamauttamassa. Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen |
Jytäurpo 27.05.2016 18:26:20 | |
---|
Esquireen vaihtuu kohta tallaan DiMarzio Area Hot T, saas nähdä miten soundi muuttuu aitoon ykskelaiseen verrattuna. Mitään puolituskytkentää en viitsi tehdä, koska juuri tein uuden kytkennän eli taka-asento ohittaa volumen ja tonen, keskiasennossa pelkkä volume ja etuasento volume+tone. "You can't judge a book by looking at the cover" - Bo Diddley R.I.P. |
Jukka Häikiö 27.05.2016 22:40:01 | |
---|
Aurora Tele, siinä se nyt on, tai siis tässä. Keskinkertaisen pelimannin kohtuuttomat vaatimukset täydelleen täyttävä single-coil kitara. Monesta Stratosta koitin etsiä täyttymystä, eikä löytynyt, ei vaan ollut mun juttu. Tästäpä löytyi ja vielä ilman sitä sangen aikaa ja vaivaa kysyvää rumbaa, joka niin monasti astuu kuvioon, kun etsii sitä "perfect match" yhtälöä. Ajatuksen reunaahan Big-T oli kutkutellut jo tovin, ei vaan aiemmin uskaltautunut taistoon, pelkona juuri tuo em. voimat syövä rumba. Meni nyt kerrankin maalin jo toisella yrittämällä, lopputuloksena tosiaan Aurora 60`s henkeen veistetty T, saarnibody, vaahterakaula Madagascar-laudalla, sen verran hienosäätöä, et mikeiksi vaihdoin Lollarin Vintage T:n tallaan ja Royal T:n kaulaan ja tallapaloiksi ABM:n kompensoidut Gotoh;ien tilalle, ei sillä että noi orkkismikit ois huonot olleet, vähän pliisut vaan mulle. Nyt voi reilulla Pepsodentilla soitella sinkulapelillä, yli 30 vuotta jatkuneen LP/humppari-osaston jälkeen. Isoa komppihanskaa Aurora Guitars:ille, kyllähän Luthier Seppälä tämän lajin taitaa! Sitä se on vaan tehtävä, mitä sattuu tulemaan... |
Gabe 27.05.2016 22:53:39 | |
---|
Jukka Häikiö: Aurora Tele, siinä se nyt on, tai siis tässä. Keskinkertaisen pelimannin kohtuuttomat vaatimukset täydelleen täyttävä single-coil kitara. Monesta Stratosta koitin etsiä täyttymystä, eikä löytynyt, ei vaan ollut mun juttu. Isoa komppihanskaa Aurora Guitars:ille, kyllähän Luthier Seppälä tämän lajin taitaa! Kaitsu on hyvä tyyppi! Onnea kitarasta ja pistähän kuvaa kuolattavaksi. Jännä miten moni LPstä diggaileva innostuu myös telesyä, ja toisin päin. Itse laitoin Ruokangastani varten BKPn Nocaster henkisen Flat 50's puikulan tulemaan, sitä myöden meikäläisen kamarumba tekee täydellisen ympyrän ja huomaan olevani siinä pisteessä mistä puoli vuosikymmentä sitten lähdin liikkeelle. Noh, ainakin muutaman kokemuksen rikkaampana jos ei muuta.. "Guitarists are a strange breed. They love modifications just as long as nothing actually changes." -Thomas Blug |
Jukka Häikiö 27.05.2016 23:27:24 (muokattu 28.05.2016 12:07:43) | |
---|
Gabe: Kaitsu on hyvä tyyppi! Onnea kitarasta ja pistähän kuvaa kuolattavaksi. Jännä miten moni LPstä diggaileva innostuu myös telesyä, ja toisin päin. Itse laitoin Ruokangastani varten BKPn Nocaster henkisen Flat 50's puikulan tulemaan, sitä myöden meikäläisen kamarumba tekee täydellisen ympyrän ja huomaan olevani siinä pisteessä mistä puoli vuosikymmentä sitten lähdin liikkeelle. Noh, ainakin muutaman kokemuksen rikkaampana jos ei muuta.. ...pitää koittaa tolla pokkarilla saada joku kelpo ikuistus aikaseks...nättihän toi on ku mikä, jos nyt tuollaista adjektiivia voi Telestä käyttää...pitäisköhän joku fuzz hommata lelulaatikkoon? Tommottista Suproa vähän mietin... Edit Tommottine: https://muusikoiden.net/dyn/users/146569.jpg Sitä se on vaan tehtävä, mitä sattuu tulemaan... |
Joees 28.05.2016 19:51:15 | |
---|
Gabe: Jännä miten moni LPstä diggaileva innostuu myös telesyä, ja toisin päin. Oon sanonut tämän ennenkin mutta Tele ja LP ovat todella lähellä toisiaan monessakin mielessä. Ei ole mitään ihmeellistä siinä että siirtyy toisesta toiseen. Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja. |
Antti1 28.05.2016 19:53:29 | |
---|
Joees: Oon sanonut tämän ennenkin mutta Tele ja LP ovat todella lähellä toisiaan monessakin mielessä. Ei ole mitään ihmeellistä siinä että siirtyy toisesta toiseen. Kaikki sähkökitarat on, samaa hiton rämpytystä tulee ihan jokaisesta. |
Joees 28.05.2016 19:55:00 | |
---|
Antti1: Kaikki sähkökitarat on, samaa hiton rämpytystä tulee ihan jokaisesta. Melkein mutta ei ihan. Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja. |
Jukka Häikiö 28.05.2016 20:50:37 | |
---|
Joees: Oon sanonut tämän ennenkin mutta Tele ja LP ovat todella lähellä toisiaan monessakin mielessä. Ei ole mitään ihmeellistä siinä että siirtyy toisesta toiseen. Kyllä niissä jotain sukulaisuutta on, montaa stratoa tuli koitettua, että pääsis tohon single-coilien maailmaan, mut jotenkin se harppaus LP:sta oli turhan iso. Kyllä noita telen mallisia on muutama matkalla ollut, aika vaan ei tainnut olla kypsä, tai se oikea vaan tullut vastaan, stratoja oli niin monta, et oli pakko uskoa, ettei oo mun juttu. Sitä se on vaan tehtävä, mitä sattuu tulemaan... |
Navdi 29.05.2016 07:46:27 | |
---|
Jukka Häikiö: Kyllä niissä jotain sukulaisuutta on, montaa stratoa tuli koitettua, että pääsis tohon single-coilien maailmaan, mut jotenkin se harppaus LP:sta oli turhan iso. Kyllä noita telen mallisia on muutama matkalla ollut, aika vaan ei tainnut olla kypsä, tai se oikea vaan tullut vastaan, stratoja oli niin monta, et oli pakko uskoa, ettei oo mun juttu. Sama. Olen omistanut noin viisi eri Stratoa, kolme Teleä ja yhden Lespan ja fiilis on, että joitain Straton ja Lespan parhaita puolia yhdistyy Telessä. Ei tosin kaikkia. Pidän Stratossa edelleen sen single coil -soundista, bodyn ergonomiasta (poislukien potikoiden sijoittelu), keveydestä ja tremolosta. Lespassa pidän tuhdista humpparisoundista ja kaulan ja otelaudan muodosta. "I don't do regrets. Regrets are pointless. It's too late for regrets. You've already done it, haven't you. You've lived your life. No point wishing you could change it." - Lemmy Kilmister |