Aihe: Mark IV:n tilalle Orange vai joku muu?
1 2 3 4 515 16 17 18 1923 24 25 26 27
aristoteles666
05.03.2010 14:52:09 (muokattu 05.03.2010 14:52:45)

Jucciz: Kun sanottavaa ei ole, sitä ei vaan ole. Painoin varoitusta.

Wattimäärä on todellakin kokemuksen perusteella vain nimellislukema, joka voi eri merkkisten koneiden välillä tarkoittaa hyvinkin eri asiaa ainakin aistittavan mökän suhteen.

ei se tarkoita kuin yhtä asiaa, tarkista vaikka.
helppo tapa kokeilla todellisuus on soittaa saman kaapin kautta ja mitata Db mittarilla.
watti on watti ihan sama miten se on toteutettu.'
Vladi
05.03.2010 14:52:43
Jucciz: Kun sanottavaa ei ole, sitä ei vaan ole. Painoin varoitusta.

Wattimäärä on todellakin kokemuksen perusteella vain nimellislukema, joka voi eri merkkisten koneiden välillä tarkoittaa hyvinkin eri asiaa ainakin aistittavan mökän suhteen.

Näin on asia omienkin kokemusten mukaan ja mulla ei oo kovin montaa vahvaria nurkissa pyörinyt. Aistittavaan äänimäärään vaikuttaa myös suuresti kaiutinpina-ala tai siis se, moniko elementti sitä ääntä suoltaa ulos.

Hitto, tarkasti finanssini ja rahat piisais myös 30wattiseen versioon. Joutuis vaan luopumaan hankintalistalla olevasta GrassRoots-lespasta. :/
Kyllä se siitä.
kimurantti1
05.03.2010 14:57:44
Vladi: Näin on asia omienkin kokemusten mukaan ja mulla ei oo kovin montaa vahvaria nurkissa pyörinyt. Aistittavaan äänimäärään vaikuttaa myös suuresti kaiutinpina-ala tai siis se, moniko elementti sitä ääntä suoltaa ulos.

Hitto, tarkasti finanssini ja rahat piisais myös 30wattiseen versioon. Joutuis vaan luopumaan hankintalistalla olevasta GrassRoots-lespasta. :/

Mä investoisin siihen isompaan. Näköjään 30 wattisesta saa suht. pienellä vaivalla 18 wattisen, muttei toisinpäin.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Terry Pantheras
05.03.2010 15:10:35
aristoteles666: ei se tarkoita kuin yhtä asiaa, tarkista vaikka.
helppo tapa kokeilla todellisuus on soittaa saman kaapin kautta ja mitata Db mittarilla.

watti, hatti, matti, ratti, patti, katti... pekalla on pallo, pallo on punainen. pallo osuu aitaan, aita muuttuu punaiseksi...
einzweidreivier MASTEROID ~~ stoner rock - doom - heavy - death metal ~~
vänkylä
05.03.2010 16:37:30

Samaa mieltä,äänenpaine ja desibelit oikea mittari eikä watit.
Mr. Speed
05.03.2010 19:13:08

Kaveri on selvästi huumorimiehiä. Eipä ainakaan miehen kirjoituksia voi vakavasti ottaa. No mikäs siinä.. Eipä oo multa mitään pois jos toinen on juntti.
Telecasterilla soittavissa ihmisissä täytyy olla jotain vikaa.
Vladi
05.03.2010 19:36:40
kimurantti1: Mä investoisin siihen isompaan. Näköjään 30 wattisesta saa suht. pienellä vaivalla 18 wattisen, muttei toisinpäin.

Jep, mietinnän jälkeen näin varmaan teenkin. :)
Kyllä se siitä.
Jucciz
05.03.2010 20:41:59
Vladi: Jep, mietinnän jälkeen näin varmaan teenkin. :)

Joo, ei se headroom ole koskaan pahasta tossa teholuokassa: onpahan mahdollista saada edes vähän äänekkäämpää puhdasta, jos vaikka vähän tilavampi lava joskus on ja vahvistin toimii monitorina ... ja erityisesti iloa elämään tuo se seikka, että Buddan master volume on esimerkillisen hyvä: se kone soi todella fiksusti vähän hiljemmallakin.
artha61
05.03.2010 21:36:26 (muokattu 07.03.2010 12:32:03)
Älkää nyt sekoittako käsitteitä - kyllä tämä on juuri näin:

Eli ei sillä todellakaan ole sähköteknisesti eroa, että onko esim. se sadan watin teho tuotettu trankuilla, mos-feteillä tai putkilla.

Eikös tämä asia ole jo kyllästymiseen asti käyty läpi täällä m.netin palstoilla?

Mutta - se on sitten kokonaan eri asia kuinka paljon desibelejä saadaan saadaan eri vahvistin-/kaiutinyhdistelmällä ulos.

Tosin tuota ylläolevaa usein tarkoitetaan, kun puhutaan "putkiwateista" eli kun nimellisteholtaan pienemmällä putkivahvarilla saa enemmän äänenpainetta kuin nimellisteholtaan suuremmalta trankkuvahvarilla.
Ja toisekseen - kuulostaa aika paljon ikävämmältä, kun trankkuvahvari klippaa puhtaalla kanavalla...

Mutta tämänhän Te jo tiesittekin =)

Tjaa - sori - off topic päättyy...

Edit: Vänkylähän jo totesikin:
"Samaa mieltä,äänenpaine ja desibelit oikea mittari eikä watit."

Mittaamiseen kalibroitu desibelimittari ja tietyillä parametreille (A-painotus jne.), kuten esim. melumittaukset.
Silloin tietty äänenpaine antaa tuloksen desibeleinä ja mittaamalla samalla periaatteella esim. toinen (kitarara)vahvistin/kaiutin-yhdistelmä, saadaan vertailukelpoinen tulos...

Edit2:
Aiheeseen liittyen - mistähän johtuu, että Buddalle ei löydy "oikeasti" maahantuojaa suomessa?
http://www.budda.com/dealers/index.cfm?action=Finland
En allekirjoita - kunhan totean
Ziggy Bubba
06.03.2010 02:22:39 (muokattu 06.03.2010 02:24:22)

Jos siis heviä tulis tuutata kanssa, niin ite miettisin pariin kertaan ennen pienen combon ostamista - riittääkö se nohin hommiin botnen tahi potkun saralla? Se pieni elementti nimittäin kuuluu myös soundissa, testaa vaikka ne Juccizen klipit vs. se "oikea" Megadeth.

Mun nähdäkseni ei, snadi nuppi oiskin ihan eri asia. Ite olisin nupin kannalla, jos vähänkään menee hevin osastolle soitto.
This Is Sonar Transistor...
Twinkle
06.03.2010 02:31:25
artha61: Edit: Vänkylähän jo totesikin:
"Samaa mieltä,äänenpaine ja desibelit oikea mittari eikä watit."

niin, watti on tehon yksikkö ja desibeli taas kahden suureen välinen suhde. Watti on watti aina, desibelillä ei ole edes oikeaa arvoa vaan se on riippuvainen vertailukohdista.
trih
06.03.2010 06:14:33
Kokeilin 5W putkaria 8" elementillä täysillä- Meteli oli huonetilassa samaa tasoa kuin metallikeikalla. Piti huutaa, että toinen ihminen kuuli. Jos päätesärö on haussa niin...
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Pluto
06.03.2010 08:15:15
Tää watti vs. volume -keskustelu on kyllä käyty niin moneen kertaan.

Egnaterilla on aiheesta mielestäni varsin selkeä ja havainnollistava kirjoitus, löytyy esimerkiksi täältä (s.16 etiäpäin): http://www.egnateramps.com/download/Renegade.pdf
Dillon, you son of a bitch!
Vladi
06.03.2010 10:39:03
Mitä hittoa Buddalla hommaavat? Laitoin Coda-musiciin sähköpostia että osaavatko sanoa tarkempaa päivämäärää, koska saavat vahvareita. Sieltä vastattiin että eivät, tavarantoimittaja kuulema peruu jatkuvasti annettuja saapumisaikoja eikä heillä ole mitään käsitystä koska niitä loppujen lopuks tulee. Cool.
Kyllä se siitä.
Dunga
06.03.2010 10:42:02 (muokattu 06.03.2010 10:45:17)
Vladi: Mitä hittoa Buddalla hommaavat? Laitoin Coda-musiciin sähköpostia että osaavatko sanoa tarkempaa päivämäärää, koska saavat vahvareita. Sieltä vastattiin että eivät, tavarantoimittaja kuulema peruu jatkuvasti annettuja saapumisaikoja eikä heillä ole mitään käsitystä koska niitä loppujen lopuks tulee. Cool.

Kysy ennemminkin mitä hittoa Peaveyllä hommaavat. Tuon kaupan jälkeen on Buddien saatavuus ollut (euroopassa) puhdas nolla.

Esim. DV:llä on jo melkein vuoden roikkuneet noi romut *Soon to be available* tekstin alla.
War... war never changes.
duc
06.03.2010 10:43:25
Void: Kysy ennemminkin mitä hittoa Peaveyllä hommaavat. Tuon kaupan jälkeen on Buddien saatavuus ollut puhdas nolla.

Esim. DV:llä on jo melkein vuoden roikkuneet noi romut *Soon to be available* tekstin alla.

Tuotannon siirtäminen kiinaan aiheuttaa pieniä viivästyksiä, kyllä se siitä.
Dunga
06.03.2010 10:44:54
duc: Tuotannon siirtäminen kiinaan aiheuttaa pieniä viivästyksiä, kyllä se siitä.

Jees, ekaksi romut jenkkien markkinoille ja sitten kun ehditään niin Eurooppaan.
War... war never changes.
Antroid
06.03.2010 11:03:16
Mä oon kyllä ollu ihan tyytyväinen tohon mun 18-wattiseen Superdriveen. Toistaiseksi on bändi(e)n kanssa saanut aina puhdasta, muttei tietenkään ihan kristallinkirkasta puhdasta. Siisteintä tossa mun mielestä on nimenomaan se, että noin pienen vahvarin pystyy halutessaan ajamaan päätesärölle, jota ei isommilla vaan pysty järkevästi toteuttamaan. Suurin ongelma tossa on mun mielestä yhteinen master vola, joka tarkoittaa sitä, että haettaessa kanavien keskinäistä tasapainoa, joutuu kovalla soittaessa nostamaan "kliini"-kanavan gainia, jolloin soundi ei pysy puhtaana. Tämän ongelman voi kuitenkin ilmeisesti modata tiehensä. Yhteinen eq on tietysti myös yksi rajoittava tekijä.

Suosittelen myös pimppaamaan Buddan telefunkkeneilla tai muilla hyvillä NOS-putkilla. Tekee hirveän ison eron särökanavaan, etenkin jos valikoit vähän kuumempia putkia. Mulla on nykyään Buddassa TAD:ia, Sovtekia ja EH:ta, kun vaihdoin funkkenit Diezeliin, eikä sillä enää irtoa hiivit niin hyvin kuin ennen. Syynä voi toisaalta olla myös tottuminen tohon toiseen mörssäriin. ;)
jpg
06.03.2010 11:53:25
itellä on myös hakusessa samantyyppinen combo haussa kuin mistä tämä keskustelu lähti liikkeelle mutta toisaalla kummittelis myös Marshallin JTM45.mutta kun ei ole päässyt kokeileen elikkä kuinka isoääninen tämä "vain 30 Wattinen"on?sitä kun kuitenkin pystyis syöttään erilaisiin kaappeihin tarpeen mukaan.
Antti1
06.03.2010 11:53:43
Antroid: Syynä voi toisaalta olla myös tottuminen tohon toiseen mörssäriin. ;)

Mä luulen, että vertailu VH4:n on lähtökohtaisesti jo aika epäreilu, noinniinku mitä mättämiseen tulee. :)
When I awoke I thought I'd died. I actually did but not inside.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)