Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 5156 157 158 159 160215 216 217 218 219
J.Nikkanen
18.08.2016 16:48:42
high_society: Mite sä jakselet?

Kiitos kysymästä, vähän tuli oksennusta suuhun kun tätä ketjua luin. Muuten ihan ok.
-Voi armoo kun noita ruvetaan hakkaamaan klikkiä vasten. Nyt jo rupes särkemään päätä. -rumpalismies
Haz
18.08.2016 16:50:18 (muokattu 20.08.2016 13:41:42)
Vetäydyn keskustelusta, koska en jaksa trollausta. Kadun kyllä joitakin tekstejä mitä kuumana laitteilin, mutta antaa olla. Jokainen tekee päätöksensä.

Tuossa on vielä copypaste omasta viestistä johon Bluetone vastasi ettei mitään nupille ole tehtävissä (ovat siis minun viestejä kaikki):

to Bluetone 20.7

No mitäs me tehdään näille hurinoille? Vahvistin ei sellaisenaan ole kotiolosuhteissa käyttökelpoinen...

to Bluetone 22.7

Vahvistimelle jotain täytyy tehdä. Häiriöt piti ennakoida rakennusvaiheessa. Hintaan 2400e en kaipaa häiriöääniä. Laitoin vahvistimen myyntiin mutta miten selitän häiriöt ja kaikki nämä kompromissit jollekin toiselle jos se tulee sitä ostamaan? Mullehan sellaisen saa myytyä koska en sitä ennen maksua päässyt kokeilemaan.

Näihin Bluetone vastasi minulle ettei voi asialle mitään ja täytyy etsiä sellaiset asennot joissa vahvistin ei hurise ja käyttää häiriöön paremmin soveltuvat mikit. "Juuri mitään ole tehtävissä" jos siteeraan sanatarkasti. Tässä vaiheessa laitoin sen myyntiin. En voi suoraan näyttää viestiä, mutta ei Bluetonella toisin kuin väittävät ollut tarkoitus nuppia tarkistaa tai korjata mitään. Laitoin kyllä myyntiin liian aikaisin. Mut siinä vaiheessa vahvistimen luonne oli jo selvä. Nyt kun on tullut momenttia aiheeseen Bluetone "haluaakin tarkistaa, tervetuloa pajalle" vahvistimen.

Soitin vielä uudelle omistajalle jos haluaisi perua kaupat ja myydä vahvistimen takaisin. Ei halua. Joten olen näiltä tiimoilta täysin ok.
varpio
18.08.2016 16:53:33
Haz: Tässä vaiheessa laitoin sen myyntiin.

Onneksi olkoon.
headhead
18.08.2016 16:55:20
Moi,

Efektilooppiongelmista tuli mieleen että eikös PPIMV ja efektilooppi ole vaikea yhdistelmä? Efektilooppiin menee täysi hönkä, jonka jälkeen signaali säröytyy vielä vaiheenkääntäjässä ja sen jälkeen rajoitetaan Ppi-masterilla? Ainakin Marshall vintage modernissa taitaa olla juuri tämä ongelma?
tommiot
18.08.2016 23:22:20 (muokattu 18.08.2016 23:36:36)
headhead: Moi,

Efektilooppiongelmista tuli mieleen että eikös PPIMV ja efektilooppi ole vaikea yhdistelmä? Efektilooppiin menee täysi hönkä, jonka jälkeen signaali säröytyy vielä vaiheenkääntäjässä ja sen jälkeen rajoitetaan Ppi-masterilla? Ainakin Marshall vintage modernissa taitaa olla juuri tämä ongelma?

Kyllä efektilooppi kannattaa juurikin toteuttaa niin että mikään volume-säädin ei vaikuta loopin tasoon. Tällöin ei ole myöskään väliä minkä tyyppinen masteri vahvistimessa on. Toki looppi toimii heikosti jos signaali särötetään ihan tukkoon vaiheenkääntäjässä, mutta Bluetoneissa taitaa monesti olla masteri myös ennen vaiheenkääntäjää.
Spiral
19.08.2016 09:09:47

Traditional: Eli täällä joku äijä joka ei osaa soittaa on ostanu kalliin vahvarin ja nyt raivoo ku siitä ei tullutkaa rahalla uutta claptonia : DDD

No ei ole asiallista tällainenkaan kirjoittelu.
Hyvinhän tuo tuntui osaavan soittaa tuosta videosta päätellen.
headhead
19.08.2016 10:32:03
tommiot: Kyllä efektilooppi kannattaa juurikin toteuttaa niin että mikään volume-säädin ei vaikuta loopin tasoon. Tällöin ei ole myöskään väliä minkä tyyppinen masteri vahvistimessa on. Toki looppi toimii heikosti jos signaali särötetään ihan tukkoon vaiheenkääntäjässä, mutta Bluetoneissa taitaa monesti olla masteri myös ennen vaiheenkääntäjää.

Mä olen käsittänyt että Ppimv:n idea on just siinä että saadaan vaiheenkääntäjä säröytymään. Jos tykkää vaikka isosta delay-soundista loopissa niin ei varmaan kuulosta hyvältä.

Backstageblogin mukaan suurimmassa osassa vahvareista master vaikuttaa efektilenkin ulostuloon: http://backstageblogi.fi/listat/ans … ia-tuhoaako-efektilenkki-signaalisi
Karvamammutti
19.08.2016 10:45:25
Haz: Juuri tuo putkien säästö ja kaappien vaihto on ne ominaisuudet joiden vuoksi halusin standby kytkimen. Ei myöskään tarvetta aina ruuvata volumet nollaan. Katso Bluetonen sivuilla FE nuppi. Kaikki kytkimet on paikallaan, oletin että omaan nuppiin tulee kaikki kytkimet kuten pitikin. En siitä sopparista huomannut että standby kytkintä sinne ei olekaan mainittu. Chassiksessa pleksin takana on tyhjä reikä. Mitään sille asialle ei voi tehdä jos on sopimuksen "hyväksynyt".

Ohessa demoa jossa gainit on kummallakin puolella alle puolen välin. Etäisyys vahvistimeen on noin 2m. Hurinat vähenee jos etäisyys on about 5m. Lähempänä singlecoileilla soittaminen on hankalaa.

https://drive.google.com/open?id=0B_zmUGEIaWgWaEtGOF9QZDloRXc

En sitten tiijä onko kuulijan huonoutta, mutta minä en kyllä huomannut tuossa mitään normaalista poikkeavaa. Tolleen ne tuppaa hurisemaan sinkkumikkien kanssa.
"METÄÄ?" - Tommi Mäkinen
wnbrocker
19.08.2016 13:14:36
Haz:
Torilla pyörii 3-5 BT vahvaria melkein aina. Niitä on käytännössä aina liikkeellä.

Äkkiä laskettuna Torilla 6 Gibson Les Paul Custom Shop kitaraa myynnissä..
Taitaa olla rapakeppi :)
Laulava Kylätohtori
19.08.2016 13:30:55
Karvamammutti: En sitten tiijä onko kuulijan huonoutta, mutta minä en kyllä huomannut tuossa mitään normaalista poikkeavaa. Tolleen ne tuppaa hurisemaan sinkkumikkien kanssa.

Sulla on pragmaattinen, toisin sanoen soittajan, suhtautuminen soundiin.
They pass too much electricity. -SRV
Apricot
19.08.2016 14:01:59
Minäpä olen tyytyväinen Bluetone -vahvistimeeni, malli on ODS (nykyään Odysseus). Pari klippiä, ensin kliinimpää:

https://www.youtube.com/watch?app=d … amp;persist_app=1&v=HUsLXKjH0JY

Sitten säröisempää:

https://www.youtube.com/watch?v=1ogl0_wtBRM

Ei hurinoita ja saundissa on jytää. Etuvahvistimen ja tonestackin käyttäytymistä piti kyllä jonkin aikaa opiskella, että sain mieleiseni äänen.
klobasa
19.08.2016 17:06:51 (muokattu 19.08.2016 17:08:13)
Karvamammutti: Tolleen ne tuppaa hurisemaan sinkkumikkien kanssa.

Ai kaikenlaiset vahvarit ylipäänsä? Huh. En tiedä onko kuinka kompressoitunu ton videon soundit, mutta suhteutettuna kaikkiin videon muihin ääniin toi hurina on kyllä aika massiivinen. Sehän kuuluu soiton läpikin kokoajan. Mun muistin mukaan jokainen käsintehty vahvistin mitä olen omistanut viimeisten vuosien aikana (niitä on liian monta) on olleet kotivoimakkuuksilla soittaessa käytännössä täysin häiriöttömiä.

En tietty ota kantaa miksi toi videon vahvari hurisee.
tumppusormi
19.08.2016 17:51:50
klobasa: Ai kaikenlaiset vahvarit ylipäänsä? Huh. En tiedä onko kuinka kompressoitunu ton videon soundit, mutta suhteutettuna kaikkiin videon muihin ääniin toi hurina on kyllä aika massiivinen. Sehän kuuluu soiton läpikin kokoajan. Mun muistin mukaan jokainen käsintehty vahvistin mitä olen omistanut viimeisten vuosien aikana (niitä on liian monta) on olleet kotivoimakkuuksilla soittaessa käytännössä täysin häiriöttömiä.

Mun H&K tubemeister hurisee hieman samalla tavalla mutta syynä taitaa lähinnä olla kitaran huonot maadoitukset ja huono Fenderin instrumentti kaapeli 6 metrii 12 euroa.

Sitten taas miksi ei mahdollisesti hurise muissa vahvareissa voi johtua vahvistimen sisäisestä noisegatesta kun joissakin sellainen on.
En allekirjoita mitään
Lunnu
19.08.2016 20:20:26
klobasa: Ai kaikenlaiset vahvarit ylipäänsä? Huh. En tiedä onko kuinka kompressoitunu ton videon soundit, mutta suhteutettuna kaikkiin videon muihin ääniin toi hurina on kyllä aika massiivinen. Sehän kuuluu soiton läpikin kokoajan. Mun muistin mukaan jokainen käsintehty vahvistin mitä olen omistanut viimeisten vuosien aikana (niitä on liian monta) on olleet kotivoimakkuuksilla soittaessa käytännössä täysin häiriöttömiä.

Kyl munkin mielestä tossa signaaliketjussa on jotain vikaa jos noin pienillä gain-asetuksilla tollasta surinaa kuuluu...
Nostalgy is not what it used to be
Haz
19.08.2016 21:12:20 (muokattu 19.08.2016 21:15:09)
Tuossa toinen video jossa hurinat tulee toisen vahvistimen kautta mistä epäilin ettei hurinat ole putkiperäisiä:

https://drive.google.com/file/d/0B_ … WgWQ1paV29ZLTVzWmM/view?usp=sharing
Vellu64
19.08.2016 21:16:33
Hurina on tuttu 50Hz.
Joskus voi olla esim. naapurin valaistuksen/huippuimurin/liesikuvun tyristorisäädin, loisteputkivalaisin, jossa viallinen häiriönpoistokonkka,...
Haz
19.08.2016 21:32:42 (muokattu 19.08.2016 22:13:12)
Samat hurinat muilla kämpillä. Laittelin jo kaikki tiedot tänne kun etsin ongelmaa vahvistimesta. Kaapeli ja kitara on ok, toinen vahvistin hilhainen kuin mikä. Joku säteili nupista koska kitaran asento vaikutti ääneen. Sivuttain väheni.
Vellu64
19.08.2016 21:39:40 (muokattu 20.08.2016 09:09:25)
E: Nupin voisi kokeilla vuorata alumiiniteipillä sisäpuolelta aivan kauttaaltaan.
Mittarilla testaa, että se on runkoon yhteydessä.
Tami
20.08.2016 09:18:11

Haz: Tuossa toinen video jossa hurinat tulee toisen vahvistimen kautta mistä epäilin ettei hurinat ole putkiperäisiä:

https://drive.google.com/file/d/0B_ … WgWQ1paV29ZLTVzWmM/view?usp=sharing

Hep. Mites siulla oli tuossa nuo vehkeet kytkettynä? Hieno peli tuo kombo....
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Gabe
20.08.2016 09:45:41

En ole kyllä minäkään tuollaisiin hurinoihin törmännyt ns. kotiin sopivilla äänenvoimakkuuksilla ja noin pienillä gain-asetuksilla. Tokihan yksikelaiset vähän hurinaa pitää jos volaa on kunnolla ja gainia myös vähän enemmän, mutta ei mulla mikään kone ole kyllä näissäkään olosuhteissa ihan tuohon malliin hurissut.
Nyt kun kuuntelin nuo klipit koneella luurien läpi uudelleen niin ei tuo tosiaan putkityyppiseltäkään vialta vaikuta. Etenkään jos se kuuluu kaikilla kanavilla ja kitaran asento/välimatka vaikuttaa... ja sehän ilmeisesti kuitenkin valmistajankin toimesta rajattiin pois laskuista?

Mulla piti yksi Fenderin tele tuollaista samanlaista hurinaa kun olin mikkiä vaihtaessa unohtanut kolvata maadoitusjohdon.. mutta ei sekään päde kyllä tähän jos kerran toinen vahvistin samalla kitaralla ja piuhalla on hiljainen/häiriötön.

qal: Kyl munkin mielestä tossa signaaliketjussa on jotain vikaa jos noin pienillä gain-asetuksilla tollasta surinaa kuuluu...

Mulla oli tämä kyseinen vahvistin ihan liipasimella kun se oli niin halvalla myynnissä ja jäsen Haz on ennestään tuttu kauppakumppani. Tämän johdosta (mahdollisia tulevia torilöytöjä silmällä pitäen) kiinnostaisi kyllä vielä kuulla valmistajan näkemys että onko tämä näissä videoissa kuuluva hurina tyypillistä tälle vahvistinmallille? Ja johtuuko se tosiaan tuon etuasteen toteutuksesta kuten Harry aiemmin näkyi maininneen? Itse olen sen verran nirso etten ehkä tulisi tuollaisen kanssa juttuun.
Ruokangas Guitars, Swart & Mesa Boogie Amps.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)