![]() 20.01.2016 11:41:00 | |
---|---|
hallu: Tarkoitatko, että muissa meksikolaisissa on samat mikit ???? roadwompihan on muutaman satasen kalliimpi kuin esimerkiksi Baja?!?! miksi sen mikeissä olisi säästetty, mutta bajan ei? Bajassa on muistaakseni Custom Shopin mikit. MIM Teleissä on pääsääntöisesti ne muovirunkoiset pohjalevyttömät mikit. Roadworneissa on Tex-Mex -malliset mikit, jotka kuitenkin lienevät samat kuin esim. 50's Classicissa. Tämä TDPRI:ltä Lontooksi: The Tex-Mex Tele pickups are the same pickups that come on the '50s Classic, but are wrapped with black ribbon tape instead of the waxed white thread. I was looking at some the other night from my '50s Classic Tele and my California Series Tele. The fomer has a Tex-Mex Strat pickup in the neck to match with the bridge. Both of those bridge pickups use the same material in construction, Alnico mag slugs, wire, large black screwheads on the bottom, plastic bobbin top, plastic bottom 'plate' with the same number code imprinted on them, an extra ground wire with the lug attached, etc... | |
![]() 20.01.2016 12:04:40 | |
Progorava: johtaapas tai sitten mun yleismittari hourailee Okei mun täytyy nyt ottaa takaisin tuo väitteeni. Mulla oli varmasti sellainen teippi jossa se liima eristi ja sen vuoksi en sen kanssa onnistunut johtamaan virtaa enkä tekemään eristystä kitaraan ja tietenkin jätin myös sen maadoituksen tekemättä et silleen. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 20.01.2016 12:08:07 | |
erty: Kyllä se alumiiniteippikin johtaa ihan siinä missä kupariverrokkikin. Joissakin teipeissä se liima toimii eristeen tavoin, jolloin saa olla tarkkana johtavuuden kanssa jos sellaisella meinaa teipata routtaukset. Tuossa telen plektrasuojuksen napsahtelussa on takana varmaankin kuivan ilman aiheuttama staattinen sähkö. Plektrasuojuksen voi koittaa maadoittaa vaikka sillä alumiini/kupariteipillä ja samallahan voi vuorata koko kitaran elektroniikkaonkalot. Ykskelaset hurisee silti aina vaikka kuinka teippais muun elektroniikan piiloon. No hurinoista voin sanoa samaa, että kyllä yksikelaiset ja kaksikelaisetkin hurisee aina (oikeastaan aktiivielektroniikka on ainoa, jonka olen nähnyt olevat ihan hurinaton), mutta yllätyin kuinka paljon soitinkorjaajan tekemä kupariteippaus bajan hurinoita vaimensi ja kuten jo totesin, niin hurinat ovat hyvin samaa tasoa kuin Gibson LesPaulissani eli hurisee ne humpparitkin. Ainoa mun kitaroista joka ei hurise käytännössä ollenkaan on tuo Carvin jossa on aktiivielektroniikka. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 20.01.2016 12:12:15 | |
Olikos kokemuksia seuraavanlaisista telemikeistä kuin, että: Fast Track T (DP 381) ja Area T (DP 417) Tulee nääs uus tele ja siihen speksasin tommoset. Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen | |
![]() 20.01.2016 12:18:55 (muokattu 20.01.2016 12:21:39) | |
Ja vielä tuosta tallamikin pohjalevystä. Eli miksi se on oleellinen osa perinteistä Telesoundia? Juurikin tuo soundin "lihavoitus" on tärkeä juttu Telen tallamikkisoundille. MIM-mikit kuulostavat ohuilta juuri pohjalevyn puutteen vuoksi. En ymmärrä, miksi Fender on feidannut niinkin oleellisen osan Telecaster-soundia... Mikkiguru Bill Lawrence: Bridge Pickup Base Plates There is quite some confusion about the Tele bridge base plate. Everybody tries to explain the reason for this baseplate with only one function, but this baseplate has, in reality, 3 different functions: A. Ferromagnetic functions, B. Electrodynamic functions C. All metal plates provide extra shielding. #1 -- Only the steel baseplates corresponds to function A, B, and C. #2 -- Brass, copper and aluminum baseplates have no ferromagnetic functions, and therefore, only correspond to function B and C #3 -- Alloys of the 300 series stainless steels have neither ferromagnetic nor electrodynamic functions and therefore, only correspond to function C. Brass Base Plate - notice that the base plate also serves as the ground for the bridge pickup. Function A Leo Fender used copper-plated steel baseplates on the Tele bridge pickup to stabilize and to increase the magnetic force of the relatively weaker Alnico 3 slugs. The ferromagnetic steel plate increases the inductance of the coil (like increasing the number of turns on the coil). The steel baseplate also transmits from the steel bridge mount via the steel mounting screws some of the body vibrations into the pickup, resulting in that typical Tele twang. As a negative, this is also the cause of microphonic squealing at high volume levels. Function B Baseplates made of steel, copper, brass or aluminum are the cause of eddy current interference. Eddy currents shift the resonances toward the lows, resulting in a fatter, more pleasant tone, especially in the bridge position. If you dont want to increase the inductance of the coil and the magnetic force of the magnets, aluminum and brass baseplates are ideal to fine tune the tone of single coil pickups. These baseplates can be very effective on traditional single coil pickups with alnico slugs, but on many different designs, the result can be disastrous. Also, the thickness of the baseplate is very important -- if the plate is too thin, the effect is very little, but if the plate is too thick, you may end up with a muddy pickup. For excellent results, keep the thickness of the plate between 1/32 and 1/16 and make sure that the plate is firmly attached to the pickup. | |
![]() 20.01.2016 13:06:18 | |
Freewheeler: Ja vielä tuosta tallamikin pohjalevystä. Eli miksi se on oleellinen osa perinteistä Telesoundia? Juurikin tuo soundin "lihavoitus" on tärkeä juttu Telen tallamikkisoundille. MIM-mikit kuulostavat ohuilta juuri pohjalevyn puutteen vuoksi. En ymmärrä, miksi Fender on feidannut niinkin oleellisen osan Telecaster-soundia... ........ Alkaa varmaan nämä välisarjan tellut olemaan vähän liian hyviä. Fender voi joutua tekemään kontrolloituja ratkaisuja ettei ne tallo custmshopin varpaille liiaksi. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 20.01.2016 13:12:04 | |
hallu: Alkaa varmaan nämä välisarjan tellut olemaan vähän liian hyviä. Fender voi joutua tekemään kontrolloituja ratkaisuja ettei ne tallo custmshopin varpaille liiaksi. Sitten on se Tokai... niiden 70-sarjan tele ei kyllä minusta oo yhtään F-pajan peruksen USA-mallia huonompi. Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen | |
![]() 20.01.2016 13:26:35 | |
hallu: Alkaa varmaan nämä välisarjan tellut olemaan vähän liian hyviä. Fender voi joutua tekemään kontrolloituja ratkaisuja ettei ne tallo custmshopin varpaille liiaksi. Lähinnä MIM on jopa parempaa matskua kuin MIA. Ei tarvitse sarjatuotantomalleja verrata Custom Shopiin... Mun MIM 50's Classic Tele on tallamikkiupgreidauksen (AVRI 52) jälkeen ollut ihan helvetin hyvä, jo 16 vuotta (tehty tammikuussa 1998, hyvää synttäriä!). Ei ole ollut mitään syytä päivittää sitä MIA AVRI '52 reissueen. | |
![]() 20.01.2016 14:49:10 | |
Tuossa joku vuos sitten olin katsomassa kun Jim Campilongo piti pienen workshopin Fazerilla, Road Worn Tele suoraan hyllystä ja Princeton Reverb RI kans uuspaska Jensenillä. Helvetin hyvältä kuulosti. | |
![]() 20.01.2016 15:37:44 | |
antnis: Tuossa joku vuos sitten olin katsomassa kun Jim Campilongo piti pienen workshopin Fazerilla, Road Worn Tele suoraan hyllystä ja Princeton Reverb RI kans uuspaska Jensenillä. Helvetin hyvältä kuulosti. Se on käsissä ja kokemuksessa se soundi. Ei Jensenin kymppituumaiset ole mitenkään uuspaskoja. Aika kauan vaan vaativat sisäänsoittoa, että kirskeys katoaa. | |
![]() 20.01.2016 15:59:15 | |
antnis: Tuossa joku vuos sitten olin katsomassa kun Jim Campilongo piti pienen workshopin Fazerilla, Road Worn Tele suoraan hyllystä ja Princeton Reverb RI kans uuspaska Jensenillä. Helvetin hyvältä kuulosti. Musassa usein on oleellisempaa se soitto kuin ne saundit. Hyvä soitto saundaa aina hyvältä. "Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil." | |
![]() 20.01.2016 16:03:38 | |
Freewheeler: ............. Ei tarvitse sarjatuotantomalleja verrata Custom Shopiin... ....... No ei varsinkaan jos sarjatuotantomallit tarkoituksella rampautetaan vertailun vaikeuttamiseksi ;-). Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 20.01.2016 16:25:34 | |
antnis: Tuossa joku vuos sitten olin katsomassa kun Jim Campilongo piti pienen workshopin Fazerilla, Road Worn Tele suoraan hyllystä ja Princeton Reverb RI kans uuspaska Jensenillä. Helvetin hyvältä kuulosti. Niinpä. Tässä yksi paikallinen muusikko veti Tokain AST-33:lla ja Line6:n Flextonella ja helvetin hyvältä kuulosti. Paremmalta kuin suurimmalla osalla millään koskaan. Ei se vehkeistä kiinni ole, vaan miehestä. Mutta juuri siksi itse pitääkin niitä romuja ostella ja puljata. ;) They pass too much electricity. -SRV | |
![]() 20.01.2016 17:09:22 | |
Laulava Kylätohtori: Niinpä. Tässä yksi paikallinen muusikko veti Tokain AST-33:lla ja Line6:n Flextonella ja helvetin hyvältä kuulosti. Paremmalta kuin suurimmalla osalla millään koskaan. Ei se vehkeistä kiinni ole, vaan miehestä. Mutta juuri siksi itse pitääkin niitä romuja ostella ja puljata. ;) Tai kuten minä, ostaa kamat ja pistää levyn pyörimään ;D | |
![]() 20.01.2016 17:21:39 | |
Laulava Kylätohtori: Niinpä. Tässä yksi paikallinen muusikko veti Tokain AST-33:lla ja Line6:n Flextonella ja helvetin hyvältä kuulosti. Paremmalta kuin suurimmalla osalla millään koskaan. Ei se vehkeistä kiinni ole, vaan miehestä. Mutta juuri siksi itse pitääkin niitä romuja ostella ja puljata. ;) Näinhän tämä on. Mutta kyllä soittimiin ja musiikin harrastamiseen laitettu raha on silti järkevämpää kuin vaikka laittaa sama määrä rahojaan baariin/viinakauppaan tai tupakanpolttoon(ainakin soittajalle itselleen). On myös monia ihan oikeitakin harrastuksia, jotka maksaa soittoharrastusta paljon enemmän. Toki sen soittoharrastuksenkin saa kalliiksi, mutta ei sen sitä tarvitse välttämättä olla. Hyvä soittaja kyllä tosiaan saa aina hiukan halvemmatkin kamat soimaan paremmin kuin taas huonompi soittaja "paremmilla" soittokamoilla. Tässäkin minusta on kuitenkin tärkeää se, että soittaa sellaista musiikkia josta itse tykkää ja muistaa ettei musiikin soitto ole mikään kilpailu :) | |
![]() 20.01.2016 17:29:13 | |
mpekkanen:...muistaa ettei musiikin soitto ole mikään kilpailu :) Eihän se soitto olekaan kilpailu vaan ne kamat :) | |
![]() 20.01.2016 19:01:07 | |
mpekkanen: Näinhän tämä on. Mutta kyllä soittimiin ja musiikin harrastamiseen laitettu raha on silti järkevämpää kuin vaikka laittaa sama määrä rahojaan baariin/viinakauppaan tai tupakanpolttoon(ainakin soittajalle itselleen). On myös monia ihan oikeitakin harrastuksia, jotka maksaa soittoharrastusta paljon enemmän. Toki sen soittoharrastuksenkin saa kalliiksi, mutta ei sen sitä tarvitse välttämättä olla. Hyvä soittaja kyllä tosiaan saa aina hiukan halvemmatkin kamat soimaan paremmin kuin taas huonompi soittaja "paremmilla" soittokamoilla. Tässäkin minusta on kuitenkin tärkeää se, että soittaa sellaista musiikkia josta itse tykkää ja muistaa ettei musiikin soitto ole mikään kilpailu :) Minä en ole oikein koskaan ymmärtänyt noita viina/tupakka-perusteluja, vähän kuin ajattelisi, että vaikka ei ole kauheasti järkeä päässä niin ei sentään ole cp-vammainen. | |
![]() 20.01.2016 19:41:32 | |
Laulava Kylätohtori: Twang King tallamikki olis ylimääräisenä. Uusi, ollut vain mulla kerran kiinni, johdot lyhentämättömiä, boksi, ruuvit kaikki tallella. Hyvä, mutta mulle liian perinteinen kuitenkin... Ja BKP:n The Boss, mutta siihen pitäisi saada välirahaa. Tähänkin on ruuvit, muttei alkuperäistä boksia. Lähetykseen soveltuva boksi kyllä löytyy... Jees, katsellaan. Ilmottelen jos jaksan ruveta puljaamaan. Ei mulla varsinaisesti sinänsä tarvetta ole vaihtaa. Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja. | |
![]() 20.01.2016 20:02:51 | |
Joees: Jees, katsellaan. Ilmottelen jos jaksan ruveta puljaamaan. Ei mulla varsinaisesti sinänsä tarvetta ole vaihtaa. No minä jo impulsiivisena ja itseäni hallitsemattomana poistin tuollaisen torilta, kun tuli hyvä diili vastaan. Mutta jos intoudut vaihtohommiin, niin nuo '59:t ei kauan torilla vanhene ja myyn tuosta sulle asevelihintaan jonkun hyvän vaihdokin tilalle... They pass too much electricity. -SRV | |
![]() 20.01.2016 20:07:42 | |
antnis: Minä en ole oikein koskaan ymmärtänyt noita viina/tupakka-perusteluja, vähän kuin ajattelisi, että vaikka ei ole kauheasti järkeä päässä niin ei sentään ole cp-vammainen. Itse kun olen ennenaikaisella sairaseläkkeellä ja olen myös ollut vuodesta 1989 pysyvästi invaliidi, niin ihan kauheasti ei kyllä kiinnostaisi lukea tuollaisia juttuja. Joku syntymästään asti vammautunut, ei voi omalla vammalleen yhtään mitään. En pysty myös minäkään omille sairauksilleni ja vammalleni, eikä ne ole viinaa juomalla tai tupakkaa polttamalla tulleet. Eivät myöskään syntymässä, mutta mitäpä siitä... Viinanjuomisen ja tupakoinnin voi jokainen itse valita, mutta valitetavan moni EI osaa arvostaa terveyttä kuin vasta sitten kun se itseltä tai läheiseltä menee. Kaikki ei sittenkään, mutta kaikki me kuitenkin vanhetaan ja ehkäpä joskus saattaa tulla hetki jolloin ei ihan kaikki samat jutut enää niin nauratakkaan kuin aikaisemmin. Toivon kuitenkin sinullekkin, että saat elää elämäsi ilman sairauksia ja ettei myöskään kukaan läheisesi joudu koskaan sairastumaan vakavasti. Valitettavasti elämässä tapahtuu kaikenlaista ja ei ne asiat ole kaikki sellaisia joita kukaan toivoisi, itselle tai kenellekkään muullekkaan. Telellä voi silti soitella, esimerkiksi ja olla iloinen jos sitä pystyy tekemään. Itse en enää voi keikkailla terveyteni takia, mutta soittelen edelleen omaksi iloksi... Tuo keikkailun ja bänditoiminnan lopettaminen ei ollut ainakaan minulle ihan pieni asia, mutta siihen ei juuri vaihtoehtoja ollut :( | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)