Aihe: Telecaster vol. 2
1 2 3 4 5152 153 154 155 156202 203 204 205 206
Joees
19.01.2016 11:16:59
askomiko: Cabronita lähtee myyntiin, mutta sen se on kuitenkin mukava rämistin että pakko laittaa joskus tuollainen Filtertron-mikki stratoon että saadaan samaa loistavaa twängin tunnelmaa jatkossakin.

Paljon tuo painaa?
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Åboensis
19.01.2016 15:10:38

Laulava Kylätohtori: Ei helvetti, nyt ei lähdetä enää laajentamaan palettia, vaan se on joko Boss, STL-2 tai ehkä Little '59, jos jaksa sellaisen hommata. Eihän tästä tule muuten koskaan loppua...

Ai ai ai, kyllä Barden (joko se Gatton tahi Modern T -style) kannattaa aina testiä kun Telestä on kysymys ennen minkään lopullisen päätöksen tekemistä. Muuten saattaapi jäädä harmittamaan kuin sitä kuuluisaa pientä eläintä ;D.

Itse olen ollut übertüütüväinen Bardenin Gatton T -styleen JV telen tallassa. Ainoa harmitus on etten hommannut sellaista jokaiseen aiempaankin teleen...
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
Laulava Kylätohtori
19.01.2016 19:42:20
Åboensis: Ai ai ai, kyllä Barden (joko se Gatton tahi Modern T -style) kannattaa aina testiä kun Telestä on kysymys ennen minkään lopullisen päätöksen tekemistä. Muuten saattaapi jäädä harmittamaan kuin sitä kuuluisaa pientä eläintä ;D.

Itse olen ollut übertüütüväinen Bardenin Gatton T -styleen JV telen tallassa. Ainoa harmitus on etten hommannut sellaista jokaiseen aiempaankin teleen...

Juu, kyllähän mää tuosta innostuin aina siihen asti, että Antnis tuolla kertoili, missä hinnassa liikutaan. :) Eli se on moi moi Barden ja samalla ovenavauksella saa lähteä the Boss, koska STL-2 on kingi. No joo, mutta jokin tuossa Duncanin STL-2:ssa puhuttelee siihen malliin, että luulen, että se saa jäädä. Meinasin jo tilata tuon Gaben linkkaaman Lil' 59:n, mutta annetaan nyt olla - ainakin toistaiseksi... ;)
They pass too much electricity. -SRV
Joees
19.01.2016 20:43:09
Laulava Kylätohtori: Juu, kyllähän mää tuosta innostuin aina siihen asti, että Antnis tuolla kertoili, missä hinnassa liikutaan. :) Eli se on moi moi Barden ja samalla ovenavauksella saa lähteä the Boss, koska STL-2 on kingi. No joo, mutta jokin tuossa Duncanin STL-2:ssa puhuttelee siihen malliin, että luulen, että se saa jäädä. Meinasin jo tilata tuon Gaben linkkaaman Lil' 59:n, mutta annetaan nyt olla - ainakin toistaiseksi... ;)

Jos sulla on heittää vaihdossa joku järkevä tallamikki niin mä voisin repiä viisysin omasta ruoskasta pois. Ehkä. Oon laiska näissä jutuissa.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Laulava Kylätohtori
19.01.2016 21:36:56 (muokattu 19.01.2016 21:37:38)
Joees: Jos sulla on heittää vaihdossa joku järkevä tallamikki niin mä voisin repiä viisysin omasta ruoskasta pois. Ehkä. Oon laiska näissä jutuissa.

Twang King tallamikki olis ylimääräisenä. Uusi, ollut vain mulla kerran kiinni, johdot lyhentämättömiä, boksi, ruuvit kaikki tallella. Hyvä, mutta mulle liian perinteinen kuitenkin...

Ja BKP:n The Boss, mutta siihen pitäisi saada välirahaa. Tähänkin on ruuvit, muttei alkuperäistä boksia. Lähetykseen soveltuva boksi kyllä löytyy...
T.K.
19.01.2016 22:01:35
Jos asenne: tele-piuha -vahvistin, vaan antaa periksi. Ehkä olisi helpompi hakea sitä ihannesoundia jollain pedaalilla. Esim jokin hyvä overdrive monipuolisilla säädöillä.Tai riippuu tietysti siitä mitä tässä ollaan hakemassa.Itse halusin tallamikkiin DM Chopperista lisää sustainia. Hieman tuli kyllä lisää, mut dynamiikassa hävisin.Duncanin sivuilla oli ainakin ennen noiden mikkien soundi klippejä.Luurit päässä niistä sai aika kivasti selvää.Itse laittaisin teleen jotkin hyvät dynaamiset singlecoilit, ja rähinät ottaisin jostain pedaalista. Tolla dynamiikalla tarkoitan, kun pikkaa kevyesti ääntä tulee vähän ja se lähtee asteittain lisääntymään pikkaus voiman lisääntyessä.Aikakin tuo Chopper tuntuu kopressoivan soundin tukkoon melkein heti.Katselin tänään Eaglesin videoita, Joe Walsh taas näytti miten Telkkää soitetaan.Uskomattoman maukas soundi....
Freewheeler
19.01.2016 23:45:10 (muokattu 20.01.2016 00:16:46)
T.K.: Katselin tänään Eaglesin videoita, Joe Walsh taas näytti miten Telkkää soitetaan.Uskomattoman maukas soundi....

Siinähän se vanha totuus taas kulminoituu: soundi on sormissa (ja sitä ennen aivoissa ja soitto- ja elämänkokemuksessa ja tyylitajussa). Walshaaja ei petä.

Perus-Telellä saa ihan mitä vain aikaiseksi ja on mielestäni ihan turhaa hifistelyä ja rahanhaaskausta hakea tiettyjä soundeja kokeilemalla erilaisia mikkejä etc. Styrkkari, efektipedaalit sekä TONEPOTIKKA sävyttävät soundia eniten. Opetelkaa soittamaan sitä Teleänne oikeasti ja soittakaa sitä ihan pirusti. Kyllä se siitä hahmottunee... Jatkakaa vaan, silvuplee.
mpekkanen
20.01.2016 00:42:27 (muokattu 20.01.2016 01:21:51)
Freewheeler: Siinähän se vanha totuus taas kulminoituu: soundi on sormissa (ja sitä ennen aivoissa ja soitto- ja elämänkokemuksessa ja tyylitajussa). Walshaaja ei petä.

Perus-Telellä saa ihan mitä vain aikaiseksi ja on mielestäni ihan turhaa hifistelyä ja rahanhaaskausta hakea tiettyjä soundeja kokeilemalla erilaisia mikkejä etc. Styrkkari, efektipedaalit sekä TONEPOTIKKA sävyttävät soundia eniten. Opetelkaa soittamaan sitä Teleänne oikeasti ja soittakaa sitä ihan pirusti. Kyllä se siitä hahmottunee... Jatkakaa vaan, silvuplee.

Plussa tästä. Telessä on tosiaan tuo tonepotikka sellainen, että sillä voi säätä aika reilusti soundia. Myöskin kun volumekin on, niin palettia erilaiselle soundeille on kyllä aikamoisesti. Jos vaan soitin on muuten sähköiltään ehjä(ja tietysti muutenkin) ja soittajalta luonnistuu se homma.
Tuo Telen tone on minusta vähän sama juttu kuin kovemmilla soundeilla bänditoiminnassa kitarasoundi on kitaran middleltä ja yläkerraltaan sellainen, että sitä on enemmän kuin yksin soitettaessa ja pienemmillä volumeilla.

Kyllä jos ne mikit on hyvässä kitarassa, niin yleensä se hinta on myös niissä mikeissäkin kitaran muuta tasoa vastaava. Aika harva valmistaja tekee hyvän soittimen ja laittaa siihen todella huonot mikit, tai sellaiset jotka eivät vastaa muuta laatua ollenkaan.Toki noita mikkejä voi vaihdella, makuerojakin on ja sitä voi kokeilla kaikenlaisia purkkeja väliin, mutta aina on varmasti joku juttu mikä voisi olla paremmin.
Kun joku mikki ja soundi sitten toimii bändi ja keikkakäytössä, niin se voi sitten vastaavasti olla kotona maltillisemmilla volumeilla hieman toisenlainen. Yleensä ei niin hyvä, koskapa bändisoitossa on basso mukana ja kotona monesti taas ei.
Isommilla volumeilla toimii sellainen telen piikikäskin soundi ihan hyvin(erottuu ja antaa tilaa muillekkin soittimille, jos sellaista haluaa), mutta yksin soitellessa pienemmillä volumeilla ei yleensä toimi sellainen soundi niin hyvin. Telestä saa toki muutakin soundia...

E: Eikä tätä juttua ole suunnattua kenellekkään vaan on ihan kuulon dynamiikasta johtuvaa juttua, jonka olen laittanut merkille. Toki jos soitetaan metallia ja telessä on EMG81 tyyliset mikit, niin silloin on varmaan muutenkin nämä soundiasiat hieman toisin. Kyllä silloinkin se hyvä kitarasoundi tuppaa olemaan middle ja treble painotteisempi isommilla volumeilla(verrattuna kotioloihin).
Kuitenkin se tone, volume ja kädentatsi ei enää niin kauheasti vaikuta. Jos on paljon säröä ja kompuraa, sekä kuumat aktiivimikit. Verrattuna pienirosoiseen roots soittoon, kunnollisella ja dynamiikaltaan hyvällä vahvarilla.
Laulava Kylätohtori
20.01.2016 07:19:41
Wanhan liiton telemiesten viisauksia väheksymättä totean, että itselle, kun tämä on (luojan kiitos) vain harrastus, niin näitä "ongelmia" on ihan mukava "ratkoa" vähän hifistelemällä ja rahoja tuhlaamalla. Johonkinhan ne vähät rahat on pistettävä.

Itse en oikein saanut speduilla tuota toimimaan. Tai sain, mutta itselle toimii paremmin, kun kaulassa on dynaaminen Twang King, josta puhtaammat soundit ja sitten tallasta suuremmat säröt leadeihin. Twang Kingin talla oli mielestäni juurikin aika dynaaminen ja kyllähän sitä olisi speduilla saanut kurmootettua, mutta toisaalta minusta soundi menettää jotain tärkeää myös, jos sitä boostataan liikaa speduilla. Kun ei kerran ole käyttöä sille perinnetallasoundille, niin vähän tehokkaampi mikki, josta lähtee mukava keskiäänipunch toimii itselle parhaiten.

Kyllä minä tonea ja volumea käytän, mutta ei ne muuta sitä mikkiä miksikään. Ja yhtä lailla ne toimivat kaikkien mikkien kanssa. Eli sitä muutosta, jota itse kaipasin, ei tonella tai volumella oikein voinut saada. Ja vaikka tuossa olisi originaalina ollut maailman paras perinnehenkinen telen tallamikki, niin eipä se olisi mitään auttanut, vaan vaihtoon olisi mennyt, koska tavoitteena oli saada selvästi erilainen soundi. Eli ei mikkien vaihdossa aina siitä ole kyse, että vanha on huono tai laaduton, vaan siitä, että haetaan jotain erilaista....
Freewheeler
20.01.2016 09:54:07
Laulava Kylätohtori: Wanhan liiton telemiesten viisauksia väheksymättä totean, että itselle, kun tämä on (luojan kiitos) vain harrastus, niin näitä "ongelmia" on ihan mukava "ratkoa" vähän hifistelemällä ja rahoja tuhlaamalla. Johonkinhan ne vähät rahat on pistettävä.

Itse en oikein saanut speduilla tuota toimimaan. Tai sain, mutta itselle toimii paremmin, kun kaulassa on dynaaminen Twang King, josta puhtaammat soundit ja sitten tallasta suuremmat säröt leadeihin. Twang Kingin talla oli mielestäni juurikin aika dynaaminen ja kyllähän sitä olisi speduilla saanut kurmootettua, mutta toisaalta minusta soundi menettää jotain tärkeää myös, jos sitä boostataan liikaa speduilla. Kun ei kerran ole käyttöä sille perinnetallasoundille, niin vähän tehokkaampi mikki, josta lähtee mukava keskiäänipunch toimii itselle parhaiten.

Kyllä minä tonea ja volumea käytän, mutta ei ne muuta sitä mikkiä miksikään. Ja yhtä lailla ne toimivat kaikkien mikkien kanssa. Eli sitä muutosta, jota itse kaipasin, ei tonella tai volumella oikein voinut saada. Ja vaikka tuossa olisi originaalina ollut maailman paras perinnehenkinen telen tallamikki, niin eipä se olisi mitään auttanut, vaan vaihtoon olisi mennyt, koska tavoitteena oli saada selvästi erilainen soundi. Eli ei mikkien vaihdossa aina siitä ole kyse, että vanha on huono tai laaduton, vaan siitä, että haetaan jotain erilaista....

Kyllä mäkin olen kokeillut kymmeniä eri etu- ja takamikkejä, mutta lähes aina se orkkis onkin toiminut parhaiten tai ainakin riittävän hyvin. Toki johonkin satasen ritsaan pitääkin vaihtaa paremmat mikit, mutta niin myös moneen Fenderiinkin. Esim. Mexico-Telecastereiden tallamikeissä ei enää ole sitä soundille niin oleellista metallista pohjalevyä. Säästösyistä lienevät moisen pois jättäneet. Siihen tilalle esim. AVRI 52 niin skitta herää henkiin. Mutta sillä orkkiksellakin siis pärjäisi.
hallu
20.01.2016 10:00:42
Freewheeler: Kyllä mäkin olen kokeillut kymmeniä eri etu- ja takamikkejä, mutta lähes aina se orkkis onkin toiminut parhaiten tai ainakin riittävän hyvin. Toki johonkin satasen ritsaan pitääkin vaihtaa paremmat mikit, mutta niin myös moneen Fenderiinkin. Esim. Mexico-Telecastereiden tallamikeissä ei enää ole sitä soundille niin oleellista metallista pohjalevyä. Säästösyistä lienevät moisen pois jättäneet. Siihen tilalle esim. AVRI 52 niin skitta herää henkiin. Mutta sillä orkkiksellakin siis pärjäisi.

Kyllä tuossa mun mexikolaisessa bajassa on tallamikissä se metallilätkä siellä pohjassa ja muutenkin on kyllä hyväsoundiset mikit joita en vaihtaisi mistään hinnasta muihin. Käsittääkseni meksikossa tehdään lukuisia erilaisia ja eri hintaisia kitaramalleja fenderin toimesta, niin voi olla vähän raju yleistys sanoa ettei meksikolaisissa telekastereissa olisi jotakin ominaisuutta.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Freewheeler
20.01.2016 10:24:48
hallu: Kyllä tuossa mun mexikolaisessa bajassa on tallamikissä se metallilätkä siellä pohjassa ja muutenkin on kyllä hyväsoundiset mikit joita en vaihtaisi mistään hinnasta muihin. Käsittääkseni meksikossa tehdään lukuisia erilaisia ja eri hintaisia kitaramalleja fenderin toimesta, niin voi olla vähän raju yleistys sanoa ettei meksikolaisissa telekastereissa olisi jotakin ominaisuutta.

Bajassahan on eri mikit kuin muissa MIM-Teleissä. Roadworneissa ja Classiceissa ainakin on muovirunkoinen pohjalevytön tallamikki. Mutta yleisesti ottaen MIM-mikit eivät ole samaa laatua kuin MIAt.
Laulava Kylätohtori
20.01.2016 10:28:55
Freewheeler: Kyllä mäkin olen kokeillut kymmeniä eri etu- ja takamikkejä, mutta lähes aina se orkkis onkin toiminut parhaiten tai ainakin riittävän hyvin. Toki johonkin satasen ritsaan pitääkin vaihtaa paremmat mikit, mutta niin myös moneen Fenderiinkin. Esim. Mexico-Telecastereiden tallamikeissä ei enää ole sitä soundille niin oleellista metallista pohjalevyä. Säästösyistä lienevät moisen pois jättäneet. Siihen tilalle esim. AVRI 52 niin skitta herää henkiin. Mutta sillä orkkiksellakin siis pärjäisi.

Joo, kyllä niillä orkkiksilla pärjää. Ja tuossa Tokain ATE-55:ssa on mielestäni ihan hyvät mikit vakionakin. Mutta en keksinyt yhtään syytä, miksi minun pitäisi vain pärjätä etumikillä, joka on mielestäni liian tumma tai takamikillä, joka on omaan makuun liian perinteinen, niin vaihdoin sitten mikit. :)

Niinhän se on, että miehestä se on kiinni, eikä mikeistä. Juuri siksi minun niitä mikkejä pitää vaihdella. Ja nyt on tulossa se Little '59 tallaan, kun taas kerran kohtalon sormi osoitti kohtaloni ja käski sen ostaa... :)
Osmo
20.01.2016 10:41:24
Mites, meikäläisen tele tuppaa näin pakkasilla napsumaan kun liikuttelee sormea plektrasuojuksen päällä. Tai kyl se napsahtaa kun käsi siihen soittaessa osuu. Mitäs tälle on nyt tehtävissä? Aluteippiä mikkikotelot täyteen?
hallu
20.01.2016 11:19:15
Osmo: Mites, meikäläisen tele tuppaa näin pakkasilla napsumaan kun liikuttelee sormea plektrasuojuksen päällä. Tai kyl se napsahtaa kun käsi siihen soittaessa osuu. Mitäs tälle on nyt tehtävissä? Aluteippiä mikkikotelot täyteen?

Ei alumiiniteippiä kun ei se johda sähköä. Kupariteippiä näkyvät soitinkorjaajat käyttävän. Niin ja muistat sitten maadoittaan sen teipin ja eripoteroiden teippaamukset. Itse yritin sitä operaatiota alumiiniteipillä enkä tajunnut maadoittaa niitä teippaiksia ja onnistuin vain pahentamaan rutinoita joten kiikutin kitaran soitinkorjaajalle, joka teki sen operaation juurikin kupariteipillä ja johan toimii :-). Telen rusahtelut loppui kokonaan ja hurinat vähenivät humppari LesPaulin tasolle.
Kuha
20.01.2016 11:21:49

Baja Tele, jossa alkuperäiset mikit:
http://maihinnousu.net/s/17836

Squier Classic Vibe Tele, jossa alkuperäiset mikit:
http://maihinnousu.net/s/19908

Mielestäni jopa tuossa halpis Classic Vibe Telessä on aivan siedettävä saundi.
Old Fenders never die
hallu
20.01.2016 11:22:21
Freewheeler: Bajassahan on eri mikit kuin muissa MIM-Teleissä. Roadworneissa ja Classiceissa ainakin on muovirunkoinen pohjalevytön tallamikki. Mutta yleisesti ottaen MIM-mikit eivät ole samaa laatua kuin MIAt.

Tarkoitatko, että muissa meksikolaisissa on samat mikit ???? roadwompihan on muutaman satasen kalliimpi kuin esimerkiksi Baja?!?! miksi sen mikeissä olisi säästetty, mutta bajan ei?
erty
20.01.2016 11:32:40
hallu: Ei alumiiniteippiä kun ei se johda sähköä. Kupariteippiä näkyvät soitinkorjaajat käyttävän. Niin ja muistat sitten maadoittaan sen teipin ja eripoteroiden teippaamukset. Itse yritin sitä operaatiota alumiiniteipillä enkä tajunnut maadoittaa niitä teippaiksia ja onnistuin vain pahentamaan rutinoita joten kiikutin kitaran soitinkorjaajalle, joka teki sen operaation juurikin kupariteipillä ja johan toimii :-). Telen rusahtelut loppui kokonaan ja hurinat vähenivät humppari LesPaulin tasolle.

Kyllä se alumiiniteippikin johtaa ihan siinä missä kupariverrokkikin. Joissakin teipeissä se liima toimii eristeen tavoin, jolloin saa olla tarkkana johtavuuden kanssa jos sellaisella meinaa teipata routtaukset.

Tuossa telen plektrasuojuksen napsahtelussa on takana varmaankin kuivan ilman aiheuttama staattinen sähkö. Plektrasuojuksen voi koittaa maadoittaa vaikka sillä alumiini/kupariteipillä ja samallahan voi vuorata koko kitaran elektroniikkaonkalot. Ykskelaset hurisee silti aina vaikka kuinka teippais muun elektroniikan piiloon.
Progorava
20.01.2016 11:32:56
hallu: Ei alumiiniteippiä kun ei se johda sähköä.

johtaapas

tai sitten mun yleismittari hourailee
Simppeli on vaikean helpompi vinkkeli
Freewheeler
20.01.2016 11:35:52
Kuha: Baja Tele, jossa alkuperäiset mikit:
http://maihinnousu.net/s/17836

Squier Classic Vibe Tele, jossa alkuperäiset mikit:
http://maihinnousu.net/s/19908

Mielestäni jopa tuossa halpis Classic Vibe Telessä on aivan siedettävä saundi.

Squier Classic Vibeissä on ihan kunnon vintagespeksiset mikit pohjalevyllä. Paremmat, kuin MIM Classiceissa. Huhujen mukaan Tonerider tekee ne Squierille...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)