Aihe: Line6 Helix
1 2 3 4 514 15 16 17 1871 72 73 74 75
Tykki
23.03.2017 21:06:04 (muokattu 23.03.2017 21:22:23)
Tami: Näin olen itsekin tulkinnut :-)

Joo, suurin syy lienee käyttäjässä. Jos kokeneimmiltakin käyttäjiltä vie kuukausia opetella vehje niin itsellä menee varmaan vuosi. Kyllä sieltä jotakin soittamisen arvoista on jo ulos tullut onneksi.

Sellanen kysymys et jos noita IR:ä ostaa niin sopiiko ne kaikkiin amppeihin jne vai tuleeko niissä aina kaikki muutkin asennettuna valmiiksi?

Toinen kysymys, että käykö tämä Helixiin eli on hyvin yhteensopiva:

https://www.thomann.de/fi/mission_e … t_mission+engineering+aero_398544_1

Thomannilla sanovat, että joo, mutta toisaalla sanovat että ei kun siinä on toi 25k?

Ja vielä että voiko yhteen ekspressiopedaaliin määrätä useamman efektin esim. reverb, delay jne ja sitten jalkakytkimestä säätää milloin mikäkin efekti on voimassa. Wah-pedaalin olen jo erikseen tilannut.
TTV
23.03.2017 21:20:56
Tykki: Joo, suurin syy lienee käyttäjässä. Jos kokeneimmiltakin käyttäjiltä vie kuukausia opetella vehje niin itsellä menee varmaan vuosi. Kyllä sieltä jotakin soittamisen arvoista on jo ulos tullut onneksi.

Sellanen kysymys et jos noita IR:ä ostaa niin sopiiko ne kaikkiin amppeihin jne vai tuleeko niissä aina kaikki muutkin asennettuna valmiiksi?

IR on vain kaiutinmalli, joka laitetaan siihen CAB lohkoon signaalikejussa, vahvistimen jälkeen. Helixiin ladattavat IR:t ovat sellaisia, että niissä on jokin tietty kaappi, jota on mallinnettu tietyn mikin kanssa ja tietyllä mikin asemoinnnilla. Jokaiselle edellämainittujen kombinaatiolle on oma tiedostonsa ja niitä sitten vaihdetaan siihen CAB lohkoon. Helixin omia kaappeja helpompi käyttää saundin karkeaan metsästykseen, koska niissä voit suoraan muuttaa mikkiä ja sen paikkaa. Sitä kannattaa oikeasti harrastaa, koska niillä muutoksilla on iso vaikutus lopputulokseen. Treenaa ensin valmiilla malleilla ja sitten vasta IR ostoksille, jos valmiista ei mieleistä löydy.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Tykki
23.03.2017 21:24:32
TTV: IR on vain kaiutinmalli, joka laitetaan siihen CAB lohkoon signaalikejussa, vahvistimen jälkeen. Helixiin ladattavat IR:t ovat sellaisia, että niissä on jokin tietty kaappi, jota on mallinnettu tietyn mikin kanssa ja tietyllä mikin asemoinnnilla. Jokaiselle edellämainittujen kombinaatiolle on oma tiedostonsa ja niitä sitten vaihdetaan siihen CAB lohkoon. Helixin omia kaappeja helpompi käyttää saundin karkeaan metsästykseen, koska niissä voit suoraan muuttaa mikkiä ja sen paikkaa. Sitä kannattaa oikeasti harrastaa, koska niillä muutoksilla on iso vaikutus lopputulokseen. Treenaa ensin valmiilla malleilla ja sitten vasta IR ostoksille, jos valmiista ei mieleistä löydy.

Ok, tähän asti olen vain huomannut, että mitä kauemmas mikkiä siirtää sitä vaimeammaksi ääni menee =)
TTV
23.03.2017 21:31:00
Tykki: Ok, tähän asti olen vain huomannut, että mitä kauemmas mikkiä siirtää sitä vaimeammaksi ääni menee =)

Niinhän se tekee :-) Mikin tyypillä on iso vaikutus siihen saundiin, samoin kuin kaapin rakenteella. Vahvistimen ja kaappiblokin väliin voit laittaa sen EQ lohkon, jolla voit muokata sitä saundia tarkemmin.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
edgehill
24.03.2017 10:28:43
Tykki: Joo, suurin syy lienee käyttäjässä. Jos kokeneimmiltakin käyttäjiltä vie kuukausia opetella vehje niin itsellä menee varmaan vuosi. Kyllä sieltä jotakin soittamisen arvoista on jo ulos tullut onneksi.

Toinen kysymys, että käykö tämä Helixiin eli on hyvin yhteensopiva:

https://www.thomann.de/fi/mission_e … t_mission+engineering+aero_398544_1

Thomannilla sanovat, että joo, mutta toisaalla sanovat että ei kun siinä on toi 25k?

Ja vielä että voiko yhteen ekspressiopedaaliin määrätä useamman efektin esim. reverb, delay jne ja sitten jalkakytkimestä säätää milloin mikäkin efekti on voimassa. Wah-pedaalin olen jo erikseen tilannut.

Mitä tarkoitat tällä: "wah pedaalin jo erikseen tilasit"?
Helixin waheja käytetään millä tahansa expressiopedaalilla
Tämä ainakin sopii ja toimii kun Helic Rackiä varten tehty, siinä on sekä pedaali että kytkin samassa.
https://missionengineering.com/shop … fic-use-exp/sp1-l6h/?v=f0aa03aaca95
https://www.thomann.de/fi/mission_e … ing_sp1_l6h_bk.htm?ref=search_prv_3

IR -kuviosta myös sitä mieltä, että ensin kannattaa ihmetellä niiden Helixin omien kaappien kanssa. Noissa IR-paketeissa on joskus satoja tiedostoja ja aika nopeasti tulee se ongelma, että miten niitä voi helposti auditoida.
Helixiä varten Line6:llä muutama ilmainen aika hyvä IR:
http://line6.com/allure/
Tuonne oma Line6 -tilin sposti niin saa latauslinkin.

Helixin omissa kaapeissa kannattaa kokeilla sitä High Cut:ia ja kovalla kädellä.
Itse teen monesti niin että laitan High Cut säädön vaikka ihan minimiin ja sitten avaan säätöä kunnes kuulostaa hyvälle. Monesti tuo High Cut asettuu tuonne 5-6kHz -tienoille ja joskus jopa jää alle 4kHz:n.

Hyvä konsti säädellä omia presettejä on laittaa Helix-loopperiblokki ensimmäiseksi ja sitten soittelee sinne jonkun tyylin mukaisen jutun. Loopperi soimaan ja sen jälkeen voi säädellä/kuunnella rauhassa.
TTV
24.03.2017 11:45:15
edgehill:
Hyvä konsti säädellä omia presettejä on laittaa Helix-loopperiblokki ensimmäiseksi ja sitten soittelee sinne jonkun tyylin mukaisen jutun. Loopperi soimaan ja sen jälkeen voi säädellä/kuunnella rauhassa.

Plussan arvoinen vinkki, joka pätee aika moneen mallintavaan, kiitos :-)
Tykki
24.03.2017 14:52:24 (muokattu 24.03.2017 15:11:01)
edgehill: Mitä tarkoitat tällä: "wah pedaalin jo erikseen tilasit"?
a.

Tarkoitan sitä, että tilasin Cry Baby 95Q joka käsittääkseni toimii pelkästään wahhina ja lähtee automaattisesti toimimaan kun painaa pedaalia. Oliko tämä nyt sitten ihan turha ostos Helixiä varten? No Thomannilta tulee että voin lähettää takaisin.

Kaupassa ainakin sanoivat, että jos on erikseen wah niin se on parempi kun siinä on oma prosessori tms joka on pelkkää wahhia varten.

Noissa Alluren IR:ssä tulee virheeksi "URL is incompatible with data".
WanhaWetäjä
24.03.2017 15:06:26

TTV: Plussan arvoinen vinkki, joka pätee aika moneen mallintavaan, kiitos :-)

Joo, plus Helixin toinen todella hyvä ominaisuus on se että voit säätää perusjuttuja jopa jalkakytkimillä ja todella monipuolisesti vaikka livena. Lienee kuitenkin vain lattiamallin ominaisuus tämä?
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
edgehill
24.03.2017 16:25:35 (muokattu 24.03.2017 16:29:52)
Tykki: Tarkoitan sitä, että tilasin Cry Baby 95Q joka käsittääkseni toimii pelkästään wahhina ja lähtee automaattisesti toimimaan kun painaa pedaalia. Oliko tämä nyt sitten ihan turha ostos Helixiä varten? No Thomannilta tulee että voin lähettää takaisin.

Kaupassa ainakin sanoivat, että jos on erikseen wah niin se on parempi kun siinä on oma prosessori tms joka on pelkkää wahhia varten.

Noissa Alluren IR:ssä tulee virheeksi "URL is incompatible with data".

Turha taisi olla. Helixin wahien ohjaamiseen tarvitset ekspressiopedaalin kuten nuo yllä olevat Mission -tuotteet.
Helixissä on itsessään "auto engage" -toiminto ekspressiopedaalille eli voit määritellä, että wah menee päälle kun liikautat poljinta.

Tai ainahan tuon Crybabyn voi laittaa Helixin efektiluuppiin...
Mitä ihmettä siellä kaupassa oikein oli nautittu :-)

Mikä lie vikana tuossa allure -jutussa sitten. Joku aika sitten sieltä minä ne imuroin.
Edit. Toimii se. Kirjauduin sisään tuolta sivulta oikeasta yläkulmasta ja sen jälkeen siinä näkyikin valmiiksi mun sposti. Siitä sitten Sign Up -nappia painellen ja alluret tipahtivat koneelle.
Tykki
24.03.2017 16:50:18 (muokattu 24.03.2017 16:54:26)
edgehill: Turha taisi olla. Helixin wahien ohjaamiseen tarvitset ekspressiopedaalin kuten nuo yllä olevat Mission -tuotteet.
Helixissä on itsessään "auto engage" -toiminto ekspressiopedaalille eli voit määritellä, että wah menee päälle kun liikautat poljinta.

Tai ainahan tuon Crybabyn voi laittaa Helixin efektiluuppiin...
Mitä ihmettä siellä kaupassa oikein oli nautittu :-)

Mikä lie vikana tuossa allure -jutussa sitten. Joku aika sitten sieltä minä ne imuroin.
Edit. Toimii se. Kirjauduin sisään tuolta sivulta oikeasta yläkulmasta ja sen jälkeen siinä näkyikin valmiiksi mun sposti. Siitä sitten Sign Up -nappia painellen ja alluret tipahtivat koneelle.

No mutta voiko Helixiin laittaa kaksi poljettavaa pedaalia kiinni, toinen esim volumepedaali ja toinen wah-pedaali? Kyllä ne mielestäni sanoivat ihan selvästi, että jos ostaa erikseen wah pedaalin niin se on tehokkaampi ja parempi kuin Helixin sisäänrakennettu wah-pedaali. Tarkoittivatkohan sitten tuota efektiluuppiin laitettavaa wah-pedaalia?

Tässä ainakin joku muukin ostanut wah pedaalin erikseen:"I don't like the sweep of the exp pedal in the Helix for a wah so I actually bought a wah pedal."
TTV
24.03.2017 18:05:08
WanhaWetäjä: Joo, plus Helixin toinen todella hyvä ominaisuus on se että voit säätää perusjuttuja jopa jalkakytkimillä ja todella monipuolisesti vaikka livena. Lienee kuitenkin vain lattiamallin ominaisuus tämä?

Totapas en huomannut aikoinaan kokeilla, hyvä ominaisuus siltikin. Itellä pedaali-Helix oli pöydällä, koska se toimi mun käyttöön parhaiten ja koska lattialla on erillispedaalit. Nyt pöydällä nököttää AX8 ja Torpedo LIVE siistissä pinossa :-)
edgehill
24.03.2017 19:16:33
Tykki: No mutta voiko Helixiin laittaa kaksi poljettavaa pedaalia kiinni, toinen esim volumepedaali ja toinen wah-pedaali? Kyllä ne mielestäni sanoivat ihan selvästi, että jos ostaa erikseen wah pedaalin niin se on tehokkaampi ja parempi kuin Helixin sisäänrakennettu wah-pedaali. Tarkoittivatkohan sitten tuota efektiluuppiin laitettavaa wah-pedaalia?

Tässä ainakin joku muukin ostanut wah pedaalin erikseen:"I don't like the sweep of the exp pedal in the Helix for a wah so I actually bought a wah pedal."

Helixiin saa kiinni yhtäaikaa kolme ekspressiopedaalia. Ekspressiopedaali säätää sitä mitä halutaan, ei pelkästään volumea tai wahia.

Helix Floorissa on kytkimellinen sellainen valmiina eli toimii joko exp1 tai exp2 ekspressiopedaalina. Mulla on tyypillisesti niin että oletustoiminto on exp2/volume mutta kun painan painan pedaalin pohjaan niin että kytkin aktivoituu niin silloin pedaali muuttuu exp1:ksi ja silloin se on wah. Tai joskus joku ihan muu toiminto kuten delay-feedback tms.

Tuo yllä mainittu Missionin Helix Rack ekspressiopedaali toimii juuri noin eli sama pedaali voi olla vaikka volume ja wah mutta ei yhtäaikaa.

Kaikki wahit mitä Helixistä löytyy ovat wah-mallinnuksia ja niitä ohjataan ekspressiopedaalilla, ei varsinaisella wah-pedaalilla.
Tuo Crybaby ei varmaankaan toimi ekspressiopedaalina ilman kolvia joten oletan että ei tehne mitään kytkettynä noihin exp1-3 jakkeihin.

En voi käsittää mitä nuo kaupan kaverit ovat tarkoittaneet.
Tuo englanninkielinen juttu viitannee siihen, että heppu ei ole tykännyt lattia-Helixin pedaalin liikeradasta/toiminnasta wah-käytössä ja on hommanut tilalle jonkun muun
*ekspressiopedaalin* tähän tarkoitukseen.
Tai sitten on hommannut wahin ja laittanut sen Helixin luuppiin. Mutta tässä tapauksessa ei sillä niitä Helixin wah-malllinnuksia ohjata.
Tykki
24.03.2017 20:04:13
edgehill: Helixiin saa kiinni yhtäaikaa kolme ekspressiopedaalia. Ekspressiopedaali säätää sitä mitä halutaan, ei pelkästään volumea tai wahia.

Helix Floorissa on kytkimellinen sellainen valmiina eli toimii joko exp1 tai exp2 ekspressiopedaalina. Mulla on tyypillisesti niin että oletustoiminto on exp2/volume mutta kun painan painan pedaalin pohjaan niin että kytkin aktivoituu niin silloin pedaali muuttuu exp1:ksi ja silloin se on wah. Tai joskus joku ihan muu toiminto kuten delay-feedback tms.

Tuo yllä mainittu Missionin Helix Rack ekspressiopedaali toimii juuri noin eli sama pedaali voi olla vaikka volume ja wah mutta ei yhtäaikaa.

Kaikki wahit mitä Helixistä löytyy ovat wah-mallinnuksia ja niitä ohjataan ekspressiopedaalilla, ei varsinaisella wah-pedaalilla.
Tuo Crybaby ei varmaankaan toimi ekspressiopedaalina ilman kolvia joten oletan että ei tehne mitään kytkettynä noihin exp1-3 jakkeihin.

En voi käsittää mitä nuo kaupan kaverit ovat tarkoittaneet.
Tuo englanninkielinen juttu viitannee siihen, että heppu ei ole tykännyt lattia-Helixin pedaalin liikeradasta/toiminnasta wah-käytössä ja on hommanut tilalle jonkun muun
*ekspressiopedaalin* tähän tarkoitukseen.
Tai sitten on hommannut wahin ja laittanut sen Helixin luuppiin. Mutta tässä tapauksessa ei sillä niitä Helixin wah-malllinnuksia ohjata.

Tuolla yksi kaveri aikoo laittaa systeemin kitara -> Wah -> Helix, eli toimiiko tuollainen viritys? Wah on siis auto engage eli menee päälle kun polkaisee, näin joka saundiin saisi wahhin Helixin asetuksista riippumatta.
edgehill
24.03.2017 20:53:19
Tykki: Tuolla yksi kaveri aikoo laittaa systeemin kitara -> Wah -> Helix, eli toimiiko tuollainen viritys? Wah on siis auto engage eli menee päälle kun polkaisee, näin joka saundiin saisi wahhin Helixin asetuksista riippumatta.

Itse en ole kokeillut miten efektit toimii Helixin edessä.
Veikkaan että toimii ihan mainiosti.
Tykki
25.03.2017 15:04:54 (muokattu 25.03.2017 15:10:01)
Noissa Helixin reverbeissä olen ihmetellyt (en kaikkia ole läpi käynyt) että kun ei saa kunnon kaikua aikaiseksi vaikka Decayn laittaa maksimiin. Marshallin vahvistimessa tai Bossin efektilaitteessa kun käännän kaikua niin saa todella voimakkaan kaiun aikaiseksi.

Osaako joku kommentoida? Välillä tuntuu että kaikua ei olisi ollenkaan vaikka yrittää laittaa sitä mahdollisimman paljon.
Tami
25.03.2017 15:57:24

Tykki: Noissa Helixin reverbeissä olen ihmetellyt (en kaikkia ole läpi käynyt) että kun ei saa kunnon kaikua aikaiseksi vaikka Decayn laittaa maksimiin. Marshallin vahvistimessa tai Bossin efektilaitteessa kun käännän kaikua niin saa todella voimakkaan kaiun aikaiseksi.

Osaako joku kommentoida? Välillä tuntuu että kaikua ei olisi ollenkaan vaikka yrittää laittaa sitä mahdollisimman paljon.

Aika monta muutakin parametriä siellä on tuon decayn lisäksi. Ruuvaileppa niitä.
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
sustain65
25.03.2017 17:17:03
Minulla ei ole Kemperiä, mutta kai siellä jokin "mix" tai "wet/dry" tai vastaava säädin on? Eli että paljonko tulee viivästettyä signaalia mukaan suhteessa viivästämättömään.
TTV
25.03.2017 20:12:59
edgehill: Itse en ole kokeillut miten efektit toimii Helixin edessä.
Veikkaan että toimii ihan mainiosti.

Toimi todella hyvin. Ite käytin lähinnä OD-pedaalia (Maxon OD-808) ja Boss HM-2 säröä, joiden kanssa ei ollut mitään ongelmaa ja saundi todella hyvä. Luulisin, että miedommatkin efektit pelaa yhtä mainiosti. OD:n kanssa oli kiva tuunata tota tuntumaa siten, että sain sen sisäisen OD-mallin vastaamaan tuota ulkoista tuntumaltaan, hyvin onnistui. Kohinatasot ei juurikaan nousseet noilla pedaaleilla.
Tykki
25.03.2017 20:59:08 (muokattu 25.03.2017 21:07:41)
Nyt löyty ehkä ensimmäinen kelpo saundi kun latasin ilmaisen Marshall IR:n ja sellainen sustain etten ole ennen kuullut (siis omilla vehkeillä) =) Kyllä tämä varmaan tästä vielä iloksi muuttuu alkujärkytyksen jälkeen.

Onko teillä kaikilla lattiaversio kun itsellä rack ja tuota ekspressio-pedaalia niin millasta pedaalia olette laittaneet jos on rack versio? Mission Engineer SP1 olen katsellut.
efunkelist
26.03.2017 11:49:26

Tykki: Nyt löyty ehkä ensimmäinen kelpo saundi kun latasin ilmaisen Marshall IR:n ja sellainen sustain etten ole ennen kuullut

Anteeksi mutta nyt on myös termistöt hakusessa, ei pelkästään soundi. IR vaikuttaa soundiin EQ:n tavoin muokaten sen taajuusvastetta eikä sitten mitenkään vaikuta soinnin kestoon eli sustainiin toisin kuin kompressorit/limitterit - ellei sitten IR nosta voimakkaasti soundin gainia ja sitä kautta tuo myös sustainia mutta jos IR:n jälkeen ei ole mitään dynaamista blokkia käytössä olisi aivan sama yksinkertaisesti ruuvata volumea isommalle monitoreista.

Helixin eteen voi laittaa minkä tahansa spedun, vaikka perinteisen analogiwahin - ihan kuten muidenkin kamppeiden kanssa ja hyvin toimii. Helixiä voi tässä asiayhteydessä ajatella kuin pedalboardin ja stäkin yhdistelmänä, kyllä sen eteen voi mitä vain polkimia laittaa ja käyttää sellaisenaan. Ei ole pakko laittaa looppeihin.

Olen pari vuosikymmentä jo viettänyt kaikenmoisten kitarakamppeiden ääressä joten minua voisi pitää "kokeneena" käyttäjänä. Helixissä on VALTAVASTI mahdollisuuksia enkä ole vielä kaikkea opetellut mutta toisaalta en ole vielä edes tarvinnutkaan. Mun mielestä laite on niin yksinkertainen ja intuitiivinen käyttää ja ihan simppeleilläkin asetuksilla saa todella toimivaa soundia. Ihan pelkällä amp+cab-blockilla saa minusta uskottavaa soundia aikaiseksi ja niiden asetuksia voi ruuvata kuin "elävää" putkistäkkiä - tosin soundista saa helpommin ja nopeammin käyttökelpoisen äänittämiseen tai PA:lle syötettäväksi.

Voihan olla että Tykki saisikin itselleen miellyttävämpää soundia Kemperillä tai Bossilla helpommin, maybe so. Kaikilla nykypäivän vermeillä pääsee kyllä ns. maaliin asti joten jäljelle jää ennemminkin arvioitavaksi käyttölittymän käyttömukavuus - ei edes makuasiat sillä kaikilla mallintavilla saa kyllä ruuvattua vaikka minkälaista soundia.

Enemmän näissä soundien metsästyksissä voisi olla avuksi jos voisi nähdä kuvan käyttämästäsi patchista ja asetuksista ja ääninäytteen miltä se kuulostaa sekä referenssin siitä minkälaista soundia olet hakemassa. Vielä helpompaa olisi jos voisit lähettää patchisi meille jonkin pilvipalvelun kautta sekä referenssin siitä minkälaista soundia olet hakemassa - voisimme ruuvata sun patchista erilaisia versioita ääninäytteiden kera josko se helpottaisi onnistumista. Yhdessä kun ei samojen kamppeiden ääreen pääse netitse niin pelkkä kirjoitetun tekstin lukeminen auttaa melko vähän kun pitäisi korvilla arvioida.
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)