Aihe: Fender Stratocaster
1 2 3 4 514 15 16 17 18139 140 141 142 143
sustain65
06.10.2014 20:56:51
Gritsen: En sillä ykskelasella bridgemikillä soittelis kuitenkaan koskaan, koettu.

Niin on käynyt mullekin Tokain SSS-mikityksellä varustetun straton kanssa. Hemmetin hyvä peli, mutta kun nykyiset kiinnostuksen kohteet soittamisessa tuntuvat vaativan aina ja ehdottomasti humpparia tallaan. Täytyykin taas kokeilla josko homma toimisi pickup-boosteripedaalin kera, se on vähän niin kuin unohtunut. Kiitos muistuttamisesta! :)
PIM
07.10.2014 09:43:01
Seuraavan kerran kun tilaan tavaraa GFS:stä niin laitan tilaukseen tämän etuasteen. Mulla on yhdessä telessä vastaava preamppi ja tällä saa soundia muokattua niin isolla kädellä, ettei kitarassa tarvis välttämättä olla kun yksi mikki. Yksikelasesta tallamikistäkin lähtee aika murinat kun kääntää nupista +25 dB edestä middleboostia ja toisessa ääripäässä jos leikkaa middlejä ja boostaa vähä treblee niin saa melkein akustisen soundin.

http://www.guitarfetish.com/Onboard … -Treble-Boost-Clean-Gain_p_571.html
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
BigPapa
07.10.2014 12:19:53 (muokattu 07.10.2014 12:22:40)

PIM: Seuraavan kerran kun tilaan tavaraa GFS:stä niin laitan tilaukseen tämän etuasteen. Mulla on yhdessä telessä vastaava preamppi ja tällä saa soundia muokattua niin isolla kädellä, ettei kitarassa tarvis välttämättä olla kun yksi mikki. Yksikelasesta tallamikistäkin lähtee aika murinat kun kääntää nupista +25 dB edestä middleboostia ja toisessa ääripäässä jos leikkaa middlejä ja boostaa vähä treblee niin saa melkein akustisen soundin.

http://www.guitarfetish.com/Onboard … -Treble-Boost-Clean-Gain_p_571.html

Oikein mukava tuo +25dB mid boosti, eikä tarvinnut erikseen hankkia, kun se oli tuossa jo valmiiksi asennettuna.

http://muusikoiden.net/dyn/users/119624.jpg
Krice
07.10.2014 14:24:22

Itse olen alkanut ajattelemaan niin, että Stratocaster on yksikelainen ja jos haluaa humpparisoundia niin kannattaa hankkia esim. Les Paul.
LaMotta
07.10.2014 14:27:22

Krice: Itse olen alkanut ajattelemaan niin, että Stratocaster on yksikelainen ja jos haluaa humpparisoundia niin kannattaa hankkia esim. Les Paul.

Aika terävästi ajateltu.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Laulava Kylätohtori
07.10.2014 14:29:47
Krice: Itse olen alkanut ajattelemaan niin, että Stratocaster on yksikelainen ja jos haluaa humpparisoundia niin kannattaa hankkia esim. Les Paul.

Mutta jos haluaa tallasinkkuhumpparisoundia, niin se on stratocaster single-kokoisella tallahumpparilla. Kyllä vaan toimii....
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
LaMotta
07.10.2014 14:34:42

Laulava Kylätohtori: Kyllä vaan toimii....

No on se 'sinne päin'.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Laulava Kylätohtori
07.10.2014 14:55:56
LaMotta: No on se 'sinne päin'.

Ei mitään sinnepäin vaan justiinsa. Minulle riittää, että soundi on hyvä, sen ei tarvitse olla "aito" tai "sama kuin jollain muulla". Voihan olla, että soundi menisi huonompaan suuntaan, jos tilalle vaihtaisi oikean humpparin...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
PIM
07.10.2014 15:50:50 (muokattu 07.10.2014 15:51:10)

Jonkun verran helpompaa kuitenkin kesken biisin stagella vaan vääntää potikasta lisää middleä sooloa varten kun alkaa vaihtelemaan kitaraa toiseen. Mut tietty jos on oma kitarateknikko vaihtoskeban kanssa kulisseissa valmiina vaihtoon ni mikä ettei.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
hallu
07.10.2014 15:53:47
PIM: Jonkun verran helpompaa kuitenkin kesken biisin stagella vaan vääntää potikasta lisää middleä sooloa varten kun alkaa vaihtelemaan kitaraa toiseen. Mut tietty jos on oma kitarateknikko vaihtoskeban kanssa kulisseissa valmiina vaihtoon ni mikä ettei.

Tai sitten soittaa sen soolon niillä mikeillä, jotka kitarassa sattuu olemaan. olen minä nähnyt joidenkin vetelevän sooloja ihan uhmakkaasti sinkkumikeilläkin;-).
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
melodian tekijä
07.10.2014 16:02:40
Mulla oli tuossa ongelmia paksuimman E kielen intonaation kanssa (loppui säädöt tallasta kesken). Lisäksi kieliä joutu pitämään hemmetin korkealla otelaudasta että soivat puhtaasti. (kaularaudan säätö ei auttanut) Sitten muistin jonkun joskus laittaneen pienen muovipalan kaulataskun pohjalle saadakseen kaulakulmaa muutettua. No, tein saman. Pistin palan vanhasta luottokortista kaulataskuun, kaula kiinni ja uudet kielet tilalle. Intonaatio-ongelmat katosivat samantien. Lisäksi kielten korkeuden sain haluamalleni korkeudelle (mahdollisimman alas) ja ne soivat loistavasti. Soitettavuus parani potenssiin sata. Rakastuin Stratooni uudestaan.

Kysymys kuuluukin, että tekeekö tuo "säätö" pidemmän päälle kitaralle hallaa?
No way but the blues way
LaMotta
07.10.2014 16:09:21

melodian tekijä: Kysymys kuuluukin, että tekeekö tuo "säätö" pidemmän päälle kitaralle hallaa?

Ei. Nou. Nada.
73nd3r
07.10.2014 16:13:36
Ei tee. Kaulataskun shimmaus on Fendereitten ominaispiirre - joskus muinoin shimmauspalikka oli ihan tehtaan varaosanakin.

Erityisesti Jazzmasterit ja Jaguarit tarttee kaulakulmasäätöjä vintagetallalla (ei taida Jazzmasteria saada ohuilla kielillä muuten soimaan kunnolla ollenkaan), mutta ei se harvinaista ole Teleissä eikä Stratoissakaan.

Shimmauksesta on vähän erilaisia mielipiteitä, joku ei tykkää lainkaan, joku toinen laittaa shimmin aina jos tallapalaruuvin pää törröttää.
Mut jos esimerkiksi just toi intonaatiosäätövara loppuu kesken, niin kannattaa kokeilla. Hyvin diagnosoit ja hoidit ongelman.
BigPapa
07.10.2014 16:16:43

hallu: Tai sitten soittaa sen soolon niillä mikeillä, jotka kitarassa sattuu olemaan. olen minä nähnyt joidenkin vetelevän sooloja ihan uhmakkaasti sinkkumikeilläkin;-).

Eipä toi middleboosti estä soittamasta sooloa juuri niillä mikeillä mitkä sattuu kitarassa olemaan. 8DD
hallu
07.10.2014 16:17:12
melodian tekijä:........
Kysymys kuuluukin, että tekeekö tuo "säätö" pidemmän päälle kitaralle hallaa?

kuten jo todettiin, niin ihan oikein toimit eikä siitä ole haittaa kitarallesi. Tekee mieleni vielä lisätä, että ainakin joissakin ameriikan stratoissa on shimmausta varten ruuvi valmiina jolloin sinne ei tarvitse laittaa kiilaa.
melodian tekijä
07.10.2014 16:46:08
Kiitos tiedoista. Uusi kuherruskuukausi stratoni kanssa alkoi. Oon jo jonkin aikaa himoinnut stratoni kaveriksi H-S-S mikitettyä stratoa (american specialia jumbonauhoilla). Puolittuuko se tallahumppari asennossa 2 (talla- ja keskimikki päällä)?
No way but the blues way
hallu
07.10.2014 16:52:08
melodian tekijä: Kiitos tiedoista. Uusi kuherruskuukausi stratoni kanssa alkoi. Oon jo jonkin aikaa himoinnut stratoni kaveriksi H-S-S mikitettyä stratoa (american specialia jumbonauhoilla). Puolittuuko se tallahumppari asennossa 2 (talla- ja keskimikki päällä)?

Käsittääkseni ei puolitu ja niissä deluxemalleissa on puolituskytkimet erikseen,mutta tätä asiaa enihan varmaksi tiedä.
Kamart
07.10.2014 17:06:37
hallu: Käsittääkseni ei puolitu ja niissä deluxemalleissa on puolituskytkimet erikseen,mutta tätä asiaa enihan varmaksi tiedä.

Ei nykyään tarvi arvailla.

Menkään Fenderin sivuille ja etsikää model numerolla oikea malli ja siiten manuaali

http://www.fender.com/support/artic … s/?category=fender-electric-guitars
jmihatsu
07.10.2014 23:30:21
Sori jos on jo käsitelty miljoona kertaa, mutta...
Mitä veikkaisitte? Onko kyseessä kytkin, kolvaus vai mikkien luonne, jos, stratossa jossa on 5-asentoinen kytkin(oak grigsby/uraltone), niin väliasennot (2,4) kuuluvat huomattamasti hiljaisempana kuin 3 pääasentoa? Olen koittanut säädellä mikkien korkeutta, mutta sillä ei ole huomattavaa vaikutusta asiaan.
Joskus ehkä vielä opin soittamaan?
73nd3r
08.10.2014 01:47:58
Jos siinä on tosi selkeä volyymiero niin veikkaan vaihevirhettä. Kokeile vaihtaa keskimikin johdot keskenään toisinpäin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)