![]() 04.03.2010 23:22:14 | |
---|---|
duc: Kyllä kahden EL84:n vahvarit pistävät puhtaat ruttuun kun kovempaa soittaa. Jos ei ihan puhtainta puhdasta tarvitse, ja rumpali ei ole kaikkein raskaskätisin niin riittänee... Yleensä tykkään kyllä puhtaista pienellä rosolla varustettuna, joten tuo ei ehkä haittaa. Buddan sivuilla väittävät että "Remember that Budda's 18 watts is equivalent to 50 regular watts"(epäsuora lainaus). Olis kiva kuulla lisää kokemuksia. Kyllä se siitä. | |
![]() 04.03.2010 23:49:34 | |
Vladi: Yleensä tykkään kyllä puhtaista pienellä rosolla varustettuna, joten tuo ei ehkä haittaa. Buddan sivuilla väittävät että "Remember that Budda's 18 watts is equivalent to 50 regular watts"(epäsuora lainaus). Olis kiva kuulla lisää kokemuksia. Mahtavat tarkoittaa niitä transitorihattiwatteja :) | |
![]() 04.03.2010 23:52:08 | |
duc: Mahtavat tarkoittaa niitä transitorihattiwatteja :) Jaa a, vaihtoehtona olis myös erään piirrossarjan hattiwatit. Onko Budda onnistunu kasvattamaan isompia hattiwatteja kokosuhteessa 18:50:een? Kyllä se siitä. | |
![]() 04.03.2010 23:59:24 | |
duc: Kyllä kahden EL84:n vahvarit pistävät puhtaat ruttuun kun kovempaa soittaa. Jos ei ihan puhtainta puhdasta tarvitse, ja rumpali ei ole kaikkein raskaskätisin niin riittänee... Juuri näin. 18 wattia on oikein suunnattuna ja oikeassa tilassa paljon tehoa, mutta tässä pitää tosiaan muistaa se, että puhdaskin kanava rupeaa menemään hiljalleen ruttuun kun volumea nostetaan tarpeeksi - se ei toki välttämättä ole huono juttu, mutta soundi ei tällöin luonnollisesti ole enää "putipuhdas". Vladi: Kyllähän tuo Budda periaatteessa joutaa testiin myös "tositoimissa", jos lupaat pitää sitä hyvin. Mulla on siis 30-wattinen, mutta jos se riittää helposti, myös 18-wattinen todennäköisesti riittää. Jos taas se riittää vain nippa nappa, kannattaa sunkin ehkä katsella ensisijaisesti 30-wattista. "Pari sataa yli budjetin" ei tietty kuulosta aivan toivottomalta tilanteelta. ;) | |
![]() 05.03.2010 10:53:06 | |
Vladi: Yleensä tykkään kyllä puhtaista pienellä rosolla varustettuna, joten tuo ei ehkä haittaa. Buddan sivuilla väittävät että "Remember that Budda's 18 watts is equivalent to 50 regular watts"(epäsuora lainaus). Olis kiva kuulla lisää kokemuksia. Mie olen tuunannut omasta 30-watin kombosta 15-wattisen, ja en panisi pahakseni vaikka se olisi vieläkin hiljaisempi (vaikka siinä hyvä mastervolume onkin). Eli mulle varmaan olisi piisannut toi 18 wattinenkin, mutta toisaalta tuosta 30 wattisesta saa sitten tarvittaessa 15 wattisen... | |
![]() 05.03.2010 11:10:23 | |
PeeJii: Mie olen tuunannut omasta 30-watin kombosta 15-wattisen, ja en panisi pahakseni vaikka se olisi vieläkin hiljaisempi (vaikka siinä hyvä mastervolume onkin). Eli mulle varmaan olisi piisannut toi 18 wattinenkin, mutta toisaalta tuosta 30 wattisesta saa sitten tarvittaessa 15 wattisen... Millaisella bändillä soittelet ja keikkailet? Mulla on kuitenkin tiedossa satunnaista metallitouhuiluakin(progea tyyliin Opeth ja DT), niin lähinnä mietityttää että piisaako sinne asti watit. Todennäköisesti pitäis piisata. Kyllä se siitä. | |
![]() 05.03.2010 11:11:50 | |
Vladi: Yleensä tykkään kyllä puhtaista pienellä rosolla varustettuna, joten tuo ei ehkä haittaa. Buddan sivuilla väittävät että "Remember that Budda's 18 watts is equivalent to 50 regular watts"(epäsuora lainaus). Olis kiva kuulla lisää kokemuksia. toi on vain mainos lause joka ei pidä paikkaansa, watti on watti. | |
![]() 05.03.2010 12:33:32 | |
Vladi: Millaisella bändillä soittelet ja keikkailet? Mulla on kuitenkin tiedossa satunnaista metallitouhuiluakin(progea tyyliin Opeth ja DT), niin lähinnä mietityttää että piisaako sinne asti watit. Todennäköisesti pitäis piisata. Mulla on toi Budda sen verran uusi ettei se ole ollut vielä kuin treeniksellä, bändin kanssa jonka tyylisuunta on jotain blues-rytmiblues-rock-kasarihevi akselilta. Ja sinne toi 15w riittää oikein mainiosti. Varsinainen volatasoon ei tuolla wattierolla paljon vaikutusta ole, varmaan enemmänkin siihen kuinka pitkään puhdas kanava pysyy puhtaana. Keikallahan oleellista on, onko kitara tarkoitus mikittää vai ei. Tartu tuohon Jukkiksen hienoon tarjoukseen ja kokeile käytännössä, niin ei tarvi turhaan pähkäillä. | |
![]() 05.03.2010 12:55:04 | |
Joo, 30-wattisesta Budda Superdrivestä saa kyllä helposti 18-wattisen. Kysyin asiaa sähköpostitse suoraan aikanaan Jeff Boberilta ja hän vastasi, että onnistuu turvallisesti kun vaan poistaa puolet pääteputkista ja vaihtaa 5U4-tasuriputken tilalle pienemmän 5Y3-putken, joka on paremmin soveltuva kahdelle jäljelle jäävälle putkelle. Testasin ja toimihan se. Myös vaiheenkääntöputken vaihtaminen pienempigainiseen pudottaa kokonaisvolumea: mulla olikin hetken aikaa Buddassa ECC83:n tilalla 5751-putki ja kyllä se aavistuksen hiljeni silläkin keinolla. | |
![]() 05.03.2010 13:02:30 | |
Jucciz: Joo, 30-wattisesta Budda Superdrivestä saa kyllä helposti 18-wattisen. Kysyin asiaa sähköpostitse suoraan aikanaan Jeff Boberilta ja hän vastasi, että onnistuu turvallisesti kun vaan poistaa puolet pääteputkista ja vaihtaa 5U4-tasuriputken tilalle pienemmän 5Y3-putken, joka on paremmin soveltuva kahdelle jäljelle jäävälle putkelle. Testasin ja toimihan se. Myös vaiheenkääntöputken vaihtaminen pienempigainiseen pudottaa kokonaisvolumea: mulla olikin hetken aikaa Buddassa ECC83:n tilalla 5751-putki ja kyllä se aavistuksen hiljeni silläkin keinolla. Jaa sinäkin olet asioinut Boberin kanssa :) Joo, noilla edellämainituilla keinoilla saa wattialennuksen tehtyä. Ja lisäksi vielä se ohmikuorman säätökytkin puoleen todellisesta (8 ohmin kaiuttimelle siis 4:ään ohmiin). Mulla toi tehon alennus on kuitenkin tehty myös sen takia että wattivähennyksen jälkeen pystyin lyömään koneeseen Celestion alnico-blue kajarin, perussoundin pieni kirkastaminen mielessä. Kun on Fenderiin ja Voxiin korva tottunut... | |
![]() 05.03.2010 13:08:11 | |
aristoteles666: toi on vain mainos lause joka ei pidä paikkaansa, watti on watti. Voi siinä jotain perääkin olla. Ei vahvarit ole veljiä keskenään, möykän määrä riippuu yhtäläisesti siitä miten laite on rakennettu, kuin siitä paljonko sen speksilappuun on kirjoitettu vattimääräksi. Se osa porukasta, jonka käsien kautta on kulkenut suuri määrä erilaisia putkareita tietää varsin hyvin että on olemassa turkasen kovaäänisiä 50-wattisia ja toisaalta varsin lauhkeita satawattisia, ja tuossahan on jo kertaluokan tehoero. Jos Veijo Budda on väsännyt koneensa siten että kaikki käytetty teho ohjautuu tehokkaasti kuulijan korvaan niin ihan hyvin ne voi asiasta huomauttaa. Shut Up 'n Play Yer Guitar | |
![]() 05.03.2010 13:33:00 | |
Sain Digital Villagelta vastauksen, vasta joskus touko-kesäkuussa odottelevat vahvareita sinne ja sekään tieto ei ollu vielä varma. Saako noita mistään muualta euroopasta? Kyllä se siitä. | |
![]() 05.03.2010 13:36:27 | |
mvirta: Se osa porukasta, jonka käsien kautta on kulkenut suuri määrä erilaisia putkareita . kyllä niitä on kulkenut, uskallan sanoa että parikymmentä kertaa enemmän. | |
![]() 05.03.2010 13:38:53 (muokattu 05.03.2010 13:50:17) | |
Vladi: Sain Digital Villagelta vastauksen, vasta joskus touko-kesäkuussa odottelevat vahvareita sinne ja sekään tieto ei ollu vielä varma. Saako noita mistään muualta euroopasta? Coda Music myy Buddia, lupailevat ainakin nettisivujen perusteella että tässä kuussa pitäisi varastoon saada. On muuten Buddat ollu viime syksystä lähtien dv247 ja coda musicin sivuilla ostettavissa mutta ei varastossa. Aina vaan tuntuu lykkääntyvän buddien saatavuus. | |
![]() 05.03.2010 13:47:40 | |
Mr.Rogers: Coda Music myy ainakin Buddia, lupailevat ainakin nettisivujen perusteella että tässä kuussa pitäisi varastoon saada. On muuten Buddat ollu viime syksystä lähtien dv247 ja coda musicin sivuilla ostettavissa mutta ei varastossa. Aina vaan tuntuu lykkääntyvän buddien saatavuus. Huvittavaa sinänsä, että sulla olis periaatteessa mahdollisuus maksaa jo koko höskä ja sitten odotella vuoden päivät ilman minkäänlaista varmaa tietoa saatavuudesta. Pitääpä Coda-musicista tsekkailla. Kyllä se siitä. | |
![]() 05.03.2010 14:12:48 | |
Vladi: Sain Digital Villagelta vastauksen, vasta joskus touko-kesäkuussa odottelevat vahvareita sinne ja sekään tieto ei ollu vielä varma. Saako noita mistään muualta euroopasta? Max Guitar Storessa on ollut ihan suht edulliseen hintaan. Sieltä on vaan vähän ristiriitaisia kokemuksia porukalla. "I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." -Chuck Norris | Carvin-huone | |
![]() 05.03.2010 14:17:35 | |
aristoteles666: kyllä niitä on kulkenut, uskallan sanoa että parikymmentä kertaa enemmän. Ja et ole vielä sinä aikana huomannut, että esim. 120 W voi olla hiljasempi 100W? Telecasterilla soittavissa ihmisissä täytyy olla jotain vikaa. | |
![]() 05.03.2010 14:25:45 (muokattu 05.03.2010 14:28:52) | |
Vladi: 18-wattinen versio mahtuis hyvin budjettiin, mutta 30-wattinen menee 200e yli. Heittäkääs kokemuksia, piisaako 18 wattia bändisoitossa kuinka hyvin, lähinnä epäilyttää clean-kanavan headroomin riittävyys? Ainakin mulla riitti mainiosti suht isossa tilassa keikalla 18W SuperDrive bilebändin piiseihin, joista suurin osa vedetään ihan putipuhtaalla soundilla. Kaappina oli 4x12" epäherkillä Greenbackeilla, ei mikitetty. Buddan vaiheenkäännössä mulla on 12AT7-tuubi, mikä osaltaan auttaa headroomin riittävyydessä. Ja juu, 18W SuperDrive on julmetun kovaääninen peli. Ei sitä tarvinnu tutun melko kovaa vetävän grungebändin reeneissä vääntää lähellekään täysille kun suht kovakätinen rumpali, toinen kitaristi ja 100W putkinupilla vetävä basisti alkoivat valitella että tulee liian kovaa. :) Edit. Niin ja kitarana tuolla bilekeikalla oli Strato Fralinin Vintage Hoteilla. Toki humppareilla säröytymiskynnys on aika matala.. "Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!"
- Joe Lynn Turner | |
![]() 05.03.2010 14:28:04 | |
Wespa: Ainakin mulla riitti mainiosti suht isossa tilassa keikalla 18W SuperDrive bilebändin piiseihin, joista suurin osa vedetään ihan putipuhtaalla soundilla. Kaappina oli 4x12" suht epäherkillä Greenbackeilla, ei mikitetty. Buddan vaiheenkäännössä mulla on 12AT7-tuubi, mikä osaltaan auttaa headroomin riittävyydessä. Ja juu, 18W SuperDrive on julmetun kovaääninen peli. Ei sitä tarvinnu tutun melko kovaa vetävän grungebändin reeneissä vääntää lähellekään täysille kun suht kovakätinen rumpali, toinen kitaristi ja 100W putkinupilla vetävä basisti alkoivat valitella että tulee liian kovaa. :) Kiitos tästä tiedosta, ehkä mä uskaltaudun ton 18-wattisen version tilaamaan jahka Mesa menee. Sitä ei vaan vielä tiiä, että koska se menee. :) Kyllä se siitä. | |
![]() 05.03.2010 14:50:16 | |
aristoteles666: tottakai voi, esim jos sitä ei ole laitettu päälle. Kun sanottavaa ei ole, sitä ei vaan ole. Painoin varoitusta. Wattimäärä on todellakin kokemuksen perusteella vain nimellislukema, joka voi eri merkkisten koneiden välillä tarkoittaa hyvinkin eri asiaa ainakin aistittavan mökän suhteen. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)