Aihe: Blackstar HT-5H nuppi/combo
1 2 3 4 514 15 16 17 1835 36 37 38 39
JuSu
28.09.2009 09:46:34 (muokattu 28.09.2009 09:47:48)
efunkelist: Niissä pienemmissähän on 10" elementit eikä niihin välttämättä mahdu ollenkaan 12" elementti - ja siinäkin tapauksessa sitä aukkoa kannattaa suurentaa.

Kotelon ulkomitat ovat 442x442x246, joten tuossa valossa ja silmämääräisen arvion perusteella pitäisi mahtua 12" elementti hyvinkin. Ellei sisällä ole jotain rakenteellista estettä, tuskin on.

Itsekin tuollaista vaihtoa tuumin, mutta aukon suurentamiseksi pitäisi varmastikin etuverkko poistaa, mikä ei taida olla ihan helposti palautettavissa kotikonstein. Onnistuu toki, mutta vaiva voi olla suuri, jos siistin haluaa.

Siksi tuumailenkin, että vaihtaisin noihin (tai ensiksi varmaan vaan toiseen) vähän herkemmän elementin lisämökän toivossa, josko kampe taipuisi kevyeen bändisoittoon tällä konstilla. Noitten alkuperäisten Celestionien soundissa ei sinänsä mun mielestä ole mitään vikaa.

JuSu
Mitäs sulle kuuluu?
Tuomoo
28.09.2009 18:33:30
JuSu: Kotelon ulkomitat ovat 442x442x246, joten tuossa valossa ja silmämääräisen arvion perusteella pitäisi mahtua 12" elementti hyvinkin. Ellei sisällä ole jotain rakenteellista estettä, tuskin on.

Itsekin tuollaista vaihtoa tuumin, mutta aukon suurentamiseksi pitäisi varmastikin etuverkko poistaa, mikä ei taida olla ihan helposti palautettavissa kotikonstein. Onnistuu toki, mutta vaiva voi olla suuri, jos siistin haluaa.

JuSu

Juu, kympithän niissä tosiaan on noissa kaapeissa. Periaattessa sinne kyllä se 12" pitäisi mahtua, mutta eipä taida olla kovin helppo juttu mahduttaa sinne. Mene ja tiedä. Sen varjolla oonkin miettinyt kokonaan uuden 212:sen ostoa kun tuota etuverkkoa ei taida saada kirveelläkään takaisin., ja helpommalla pääsee kun ostaa uuden.

Eipähän nuo Harley Bentonin v30:set kaapit kovin kalliita ole. Ainut miinus on tosiaan se merkki... Kyllähän sen saisi siitä revittyä irtikin. Mutta eipä tuo tämän hetken ongelma ole kun on tärkeämpiäkin rahareikiä paikattavana.
Omistan 3 kitaraa, mutta vain 2 kättä ja voin soittaa vain yhtä instrumenttia kerrallaan, enkä sitäkään osaa...
efunkelist
28.09.2009 21:46:15

Eikö se vaan ois helpompaa hommata HT5 nuppina ja sitten käyttää sille tilanteenmukaista kaappia... Treenikselle isompi ja herkempi ja kotiin sitten pienempi ja vähemmän-ääntä pitävä..?

Itse olin näin suunnittellut. Onhan tuo sen verran kompakti nuppi roudattavaksi.
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
LosJormas
29.09.2009 00:09:37
Mites toi nuppi taipuu tonne high-gain puolelle sellasenaan ilman ulkoisia apuja?

Jos se on niinkin toimiva kaikilla osa-alueilla kun jaksetaan väittää niin melkeen rupeis kiinnostamaan.. Askarruttaa vaan just toi että kuinkas hyvin irtoaa gainit raskaampaan menoon?
TTV
29.09.2009 06:45:34
LosJormas: Mites toi nuppi taipuu tonne high-gain puolelle sellasenaan ilman ulkoisia apuja?

Jos se on niinkin toimiva kaikilla osa-alueilla kun jaksetaan väittää niin melkeen rupeis kiinnostamaan.. Askarruttaa vaan just toi että kuinkas hyvin irtoaa gainit raskaampaan menoon?

Itse haaveilin kyseistä nuppia juuri tuonne erittäin high-gain alueelle ja marssin Musamaailmaan testaamaan. Nuppi jäi liikkeeseen, sillä metallisäröt jäivät pelkästä nupista irtoamatta ilman erillistä säröpedaalia. Kevyttä ja vähän raskaampaakin "rosoa" kyllä irtosi, mutta "särö" uupui. Toki testasin vain siedettävällä kotivolvumella, eli päätteen särö jäi uupumaan. Esimerkiksi blackstarin distx-pedaalista lähtee huomattavasti paremmat säröt kuin tuon vahvistimen särökanavasta.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.)
JuSu
29.09.2009 10:13:52
LosJormas: Mites toi nuppi taipuu tonne high-gain puolelle sellasenaan ilman ulkoisia apuja?

Eihän se nyt varsinaisesti mikään high gain -mylly ole, mutta kyllä siitä silti mun korvaan irtoaa ihan makoisat murinat metalliinkin, komppipuolelle ainakin. Leadeihin voip' tarvita vähän ulkopuolista pöhinää, tai ainakin kuumat mikit.

JuSu
Mitäs sulle kuuluu?
Jaqqi1991
29.09.2009 12:18:41

Ei tuosta kyllä mielestäni todella raskaasen metalliin ole ilman boosteria. Miksi boosti on poissuljettu? Ei pitäisi hintakysymyskään olla, kun Bad Monkey on ihan riittävä boosti ja hintaa ~30€ käytettynä.

Mulla on Maxonin OD808 boostina tuon kanssa ja lähtee kyllä todella hyvin mätötkin, mistään vastaavan hintaisesta en ole yhtä hyviä saanut irti. Puhtaatkin parantui huomattavasti, kun heitin JJ ECC81 etuasteputkeksi.
We may be humans, but we're still animals
LosJormas
29.09.2009 12:49:42
Joo kiitos vastauksista.
Oikeestaan en edes haekaan mitään ääri-high-gainia, mutta tarkoitinkin että kivan tiukat komppisäröt.

Ulkoisten pedaalien hommaaminen esim soolobuustiks ei mitään ongelmaa, mutta siksi kysyinkin vehjettä testanneiden mielipidettä sen omista gain-säätömahdollisuuksista.
Yleensä ku jengi sanoo styrkkarista lähtevän mehukkaat säröt ni saundi on soundiclipissä mallia bruce.

Pitäisi käydä vähän kokeilemassa, kun ois vaan aikaa.
Grugi
29.09.2009 13:02:35 (muokattu 29.09.2009 13:03:01)
Jaqqi1991: Ei tuosta kyllä mielestäni todella raskaasen metalliin ole ilman boosteria. Miksi boosti on poissuljettu? Ei pitäisi hintakysymyskään olla, kun Bad Monkey on ihan riittävä boosti ja hintaa ~30€ käytettynä.

Mulla on Maxonin OD808 boostina tuon kanssa ja lähtee kyllä todella hyvin mätötkin, mistään vastaavan hintaisesta en ole yhtä hyviä saanut irti. Puhtaatkin parantui huomattavasti, kun heitin JJ ECC81 etuasteputkeksi.

Juuri näin, vakio putkella saa kitarasta riippuen suhteellisen tiukkaa säröä ja jos halutaan sitten mennä sinne ns. sirkkeli osiolle niin ainakin Metal Muff:illa onnistuu sekin.
SDMF
JuSu
09.10.2009 10:57:30
efunkelist: Eikö se vaan ois helpompaa hommata HT5 nuppina ja sitten käyttää sille tilanteenmukaista kaappia... Treenikselle isompi ja herkempi ja kotiin sitten pienempi ja vähemmän-ääntä pitävä..?

Itse olin näin suunnittellut. Onhan tuo sen verran kompakti nuppi roudattavaksi.

Juum. Testailin sitte nuppia äärivolumeilla... Treeniksellä tuuppasin 4x12":een (2xGreenback, 2xV30).

Puhdas kanava pysyi puhtaana n. potikan puoliväliin saakka, sitten alkoi paukahtaa murolle. Asettelin soundin niin, että nippanappa pystyi puhtaana, ja kokeilin EQlla boostailla "eestä ja takkaa", eli ennen etusta ja efektilenkissä.

Testin tulos: Puhdasta volumea ei näin saa lisää, mikä varmasti oli arvattavissakin. Harmi sinänsä, sillä kyllä se niin on, että tuossa ei vaan puhtaalla kanavalla hönkä riitä bändikäyttöön rumpalin kera. Särökanavalla volume riittänee, jos nyt ei kaikille, niin monille. Tosin soundi on sitten laulavaa pääterosoa, mikä sinänsä on varsin muikea soundi, mutta ei esim. metalliin välttämättä omiaan.

JuSu
Mitäs sulle kuuluu?
efunkelist
09.10.2009 17:17:39

Kiitti Jusu testituloksista! Vähän jotain tuonsuuntaista kyllä ounastelinkin. Luulen että enimmissä omanikaltaisissa tapauksissa tuo blackstarin headroom/volume riittäis kuppilakeikoilla kyllä koska ei sitä kitarastäkkiä saa kuitenkaan tuon enempää avata ilman että mökä/balanssit karkaisi miksaajan näpeistä.

Mua on häirinny että jopa tuota mun 20w nuppia on joutunu keikoilla säätää pinsettiotteella eikä se syty vielä ihan "ykkösellä" niinkuin ei oikein mikään putkivahvari. Toisaalta pääteasteen en haluaisikaan rosoutuvan, riittää että ollaan alueella "kompressoituu muttei säröydy" siinä mielessä tuo 5-10w päättäri ois omiaan tarpeisiini.

Toisaalta se soundi mikä blackstarissa houkuttaa on särö eikä puhdas. Täytyy vielä kokeilla blackstarin säröspedut, josko hommaisin moisen polkusimen ja vahvistukseen rakentaisin sen uraltonen (mitä olen suunnitellut vain vuodesta 2003 tjsp...)
MarkoS
09.10.2009 21:27:12
iron_man_90:

Miulla ois ajatuksena tollane ostaa kotia joskus kunha on sen verra ylimäärästä, ainut huono puoli noissa tuntuukin olevan tuo hapokas hinta (5w combo oli reilut 400e paikallisessa liikkeessä).

Eli en ite pidä ollekaa huonona sijoituksena.

Mikkelissä Savon musiikki myy kuulemma tuota ulos hintaan 380. Ei paha, ja vielä kun saa vielä testata ennen ostopäätöstä...
arppah8
09.10.2009 22:09:49

efunkelist: Toisaalta se soundi mikä blackstarissa houkuttaa on särö eikä puhdas. Täytyy vielä kokeilla blackstarin säröspedut, josko hommaisin moisen polkusimen ja vahvistukseen rakentaisin sen uraltonen (mitä olen suunnitellut vain vuodesta 2003 tjsp...)

Meille tuli liikkeeseen just HT-säröspedu. Kyllähän se kuulosti aika tavalla tolta pikkuvahvarin särökanavalta.
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
this1sux
10.10.2009 00:06:42
En jaksanut selata koko ketjua läpi joten kysymykseni vastaus voisi löytyä aiemmilta sivuilta, mutta tässä tulee: minkä merkkinen on ht-5:n alkuperäinen etuasteputki? Itse kun ostin käytettynä niin oli kuulemma etuasteputki vaihdettu.
lalalaa
trih
10.10.2009 00:49:04 (muokattu 10.10.2009 01:01:22)
this1sux: En jaksanut selata koko ketjua läpi joten kysymykseni vastaus voisi löytyä aiemmilta sivuilta, mutta tässä tulee: minkä merkkinen on ht-5:n alkuperäinen etuasteputki? Itse kun ostin käytettynä niin oli kuulemma etuasteputki vaihdettu.

HT-DISTX:ssä Russian Sovtek 12AX7WA.
Tälläsen löysin:
https://secure.seymourduncan.com/forum/showthread.php?t=162768
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Grugi
10.10.2009 10:04:50
this1sux: En jaksanut selata koko ketjua läpi joten kysymykseni vastaus voisi löytyä aiemmilta sivuilta, mutta tässä tulee: minkä merkkinen on ht-5:n alkuperäinen etuasteputki? Itse kun ostin käytettynä niin oli kuulemma etuasteputki vaihdettu.

Sovtek 12AX7WA on mulla sisällä.
SDMF
Rypsolisti
11.10.2009 16:25:18
Perjantaina kävin HT-5:n combo versiota testaamassa, kun tuonmoista pikku putkivahvaria etsin, niin kyllä se hyvältä vaikutti. Soundimaailmaan laajuuteen olin erittäin tyytyväinen, kaikkea löytyy mitä tarvitsen eikä säröspedujakaan tartte eteen. Mieleinen särösoundi löytyi äkkiä ja muutenkin laadukasta soundia oli tarjolla. Helppo käyttöinen, halpa ja comboon saa vielä lisäkaapin kiinni niin eipä taida muita vaihtoehtoja hirveästi olla. Tähän asti olen Rolandin Cube 30:llä vetänyt pikku keikat mutta en ikinä ole täysin tyytyväinen ollut sen soundiin, sopii paremmin kotona treenaamiseen, joten nyt on sitten vaihdon paikka.
Fender Stratocaster '62...
efunkelist
11.10.2009 19:07:59

arppah8: Meille tuli liikkeeseen just HT-säröspedu. Kyllähän se kuulosti aika tavalla tolta pikkuvahvarin särökanavalta.

noita spedujahan on kolme. mikä noista teille tuli, kai noissa jotain eroja on?
qlemma distx tarjoaa gainia "ihan liikaa eli vähintään tarpeeksi" kun ne kaksi muuta varmaan tarjoaa gainia "tarpeeksi"

täytyy joku syyspäivä raahata oma ahteri soitinkaupan testipenkille noita ihmettelemään.
Stratoholic
12.10.2009 13:35:59
Onkohan mun vasta viime viikolla ostetussa ht-5 combossa jotain vikaa, kun treblen ollessa yli klo 12:sta tulee niin korkeita ääniä, että korviin sattuu? Lisäksi dempatessa vapaata E kieltä tulee tällanen ääni: Bommmmshrshrshrshrshr, ihan kuin jokin särisis combon sisällä?

Ihan uusi peli siis kyseessä, 7 päivää sitten rovaniemen musiikkimestareilta ostettu. Ja itelle tää on ensimmäinen putkivahvistin, joten iteltä niistä ei löydy minkäänlaista tietoa.
Grugi
12.10.2009 13:54:25
Stratoholic: Onkohan mun vasta viime viikolla ostetussa ht-5 combossa jotain vikaa, kun treblen ollessa yli klo 12:sta tulee niin korkeita ääniä, että korviin sattuu? Lisäksi dempatessa vapaata E kieltä tulee tällanen ääni: Bommmmshrshrshrshrshr, ihan kuin jokin särisis combon sisällä?

Ihan uusi peli siis kyseessä, 7 päivää sitten rovaniemen musiikkimestareilta ostettu. Ja itelle tää on ensimmäinen putkivahvistin, joten iteltä niistä ei löydy minkäänlaista tietoa.

Empä ole tollasesta kuullu mutta miten toi treblen ääni muodostuu? Ettei vaan ala sulla jostain syystä kiertämään vai tuleeko se vain soitettaessa? Toi demppaus juttu niin koitas laskea vaffarista vähän sitä bassoa.
SDMF
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)