El_Kaktus 26.05.2010 17:43:25 | |
---|
mamaze: Kauankohan tämänkin halpenemista joutuu vielä opiskelijatuloilla odottelemaan... Tässä tapauksessa kannattaa muistaa se, mitä kaikkea sillä ~1500e (std) tai ~2000e:lla (ultra) saa. - Kohtuullisen laajalla skaalalla vahvistinmalleja, jotka eivät häpeile soundissaan alkuperäisiin verrattuna - Laadukkaat efektit perusreverbeistä/delaysta ym. mitä kummallisimpiin muljutuksiin, avaruussoundeihin ja toisten soittimien emulointeihin - Roudattavuus - Mukautuvuus Jätä tupakkarahat käyttämättä, muutama baari-ilta väliin, myy vanhat kamat jnejne. Yleisenä kommenttina ohi alkuperäisen lainauksen aiheen: Axesta saa tehtyä juuri niin monimutkaisen tai simppelin kuin itse tarvitsee/haluaa. Aivan perinteiselle kitara-piuha-vahvistin+kanavavaihtaja- tasolle ei päästä, mutta kauaksi siitä ei kyllä jäädä. Parilla hyvin mietityllä pätsillä puhtaille ja rosoisimmille soundeille (vrt. vahvistimen eri kanavat) pärjää. Efektejä sekaan oman maun mukaan ja hallinta midiohjaimella. Mutta, mikäli kitara-piuha-vahvistin on SE juttu, niin eipä siinä mitään, sitten valitaan se tie. Opettelua tuon laitteen käyttö vaatii jonkin verran, siitä ei pääse mihinkään, mutta harvassapa ovat ne asiat tässä maailmassa jotka ilman jonkin näköistä vaivannäköä ovat saavutettavissa. |
markokor 04.06.2010 11:26:04 | |
---|
|
Metalrock 05.06.2010 15:14:53 | |
---|
|
Kontiak 06.06.2010 09:52:03 | |
---|
Joko jucciz on testannut Axe-FX:n? |
h.e.k.a 06.06.2010 12:47:03 | |
---|
"isi, katso, tuo yksi kitara on ihan rikki!" - 3v. tytär DLX-musicin kitaraosastolla kommentoi Jacksonin RR3:sta... |
pipo 06.06.2010 13:00:20 | |
---|
Olen tässä nyt miettiny hankkivani tollasta standardia ja pari kyssäriä on tullut päähän. Ideana olisi siis käyttää tuota 99% kotona niin ihan soitteluun kuin nauhottamiseenkin. Minkälaisia kaiutinhärpäkkeitä kannattaisi katella jos budjetti on n. 400-500e ja tarviiko tuon axen ja kaiuttimen eteen/väliin pistää jotain power ampia tai vastaavaa? Varmastikin on kysytty tässä threadissa samaa asiaa ennenkin, mutta tuo 16 sivun läpikahlaus ei nyt lauantaiaamuun ihan iske. |
Antti1 06.06.2010 13:04:59 | |
---|
pipo: Olen tässä nyt miettiny hankkivani tollasta standardia ja pari kyssäriä on tullut päähän. Ideana olisi siis käyttää tuota 99% kotona niin ihan soitteluun kuin nauhottamiseenkin. Minkälaisia kaiutinhärpäkkeitä kannattaisi katella jos budjetti on n. 400-500e ja tarviiko tuon axen ja kaiuttimen eteen/väliin pistää jotain power ampia tai vastaavaa? Varmastikin on kysytty tässä threadissa samaa asiaa ennenkin, mutta tuo 16 sivun läpikahlaus ei nyt lauantaiaamuun ihan iske. Päätevahvistimen tarvitset jokatapauksessa, ellet soita aktiiviikaiuttimiin kaiutinmallinnettua signaalia. Toisaalta on siinäkin pääte, joskin sisäänrakennettuna. Mun mielestä tolla budjetilla sun kannattaa ostaa käytetty/-jä kaappeja sen verran, että saat monitoroitua äänen mahd. hyvin. Mä ehkä harkitsisin jopa kahta 1x12" lootaa tossa tilanteessa. Sellaisia vieläpä, jotka saa tarvittaessa kaadettua kyljelleen monitoreiksi lattialle. Toinen ratkaisu mulla olisi tod.näk. 2x12". Merkkiin ja malliin en ota sen enempää näillä tiedoilla kantaa. "Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel |
Zeeboo 06.06.2010 13:08:29 (muokattu 06.06.2010 13:13:05) | |
---|
pipo: Olen tässä nyt miettiny hankkivani tollasta standardia ja pari kyssäriä on tullut päähän. Ideana olisi siis käyttää tuota 99% kotona niin ihan soitteluun kuin nauhottamiseenkin. Minkälaisia kaiutinhärpäkkeitä kannattaisi katella jos budjetti on n. 400-500e ja tarviiko tuon axen ja kaiuttimen eteen/väliin pistää jotain power ampia tai vastaavaa? Varmastikin on kysytty tässä threadissa samaa asiaa ennenkin, mutta tuo 16 sivun läpikahlaus ei nyt lauantaiaamuun ihan iske. Mulla on mallintavan jatkona aktiivikajarit. Ajatuksena on, että siinä mallintavassa on jo etunen-pääte-kajari-mikitys-imitaatiot, joten lopullinen vahvistus voi olla (ja mun mielestä on näin parempi) mahdollisimman neutraali. Ihan OK soundit saa aikaan kammarivolumella. E: tuohon tarpeeseen saa kolmen sadan pintaan vähintään kelvollisia pönttöjä. Keikkahommissa sitten tietty ihan eri kattauksella. Joku 2x50W tms pääte ja 2x12" kajaripömpeli, jossa elementit ovat omassa kammiossaan. Stereo & kevyt viive kanavien väliin, niin jo on iso soundi (itsellä näin...) "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
Antti1 06.06.2010 13:12:38 | |
---|
Zeeboo: Mulla on mallintavan jatkona aktiivikajarit. Ajatuksena on, että siinä mallintavassa on jo etunen-pääte-kajari-mikitys-imitaatiot, joten lopullinen vahvistus voi olla (ja mun mielestä on näin parempi) mahdollisimman neutraali. Ihan OK soundit saa aikaan kammarivolumella. Aktiivikaapeista sen verran täytyy huomauttaa, että niitä olisi melko hyvä päästä testaamaan ja kuulemaan etukäteen. Joissain voi osua jakotaajuus melko ikävästi kitaran kannalta olennaisiin taajuuksiin ja tehdä soundista vähän oudon siltä osin. Mutta ihan pätevä vaihtoehto, joskaan ei kovin rock. :) "Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel |
Zeeboo 06.06.2010 13:13:50 | |
---|
Antti1: Aktiivikaapeista sen verran täytyy huomauttaa, että niitä olisi melko hyvä päästä testaamaan ja kuulemaan etukäteen. Joissain voi osua jakotaajuus melko ikävästi kitaran kannalta olennaisiin taajuuksiin ja tehdä soundista vähän oudon siltä osin. Mutta ihan pätevä vaihtoehto, joskaan ei kovin rock. :) Ei ehkä katu-uskottava, mutta koti-uskottava.... =D "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
Antti1 06.06.2010 13:22:09 (muokattu 06.06.2010 13:23:12) | |
---|
Zeeboo: Ei ehkä katu-uskottava, mutta koti-uskottava.... =D Jep, on noilla tullut joskus aikanaan vedeltyä ihan hienosti. Yksi asia mua on jäänyt käyttämilläni kokoonpanoilla hämäämään ja se on kaiuttimen käyttäytyminen kovilla äänenvoimakkuuksilla. Aktiivipöntöt tuntuvat reagoivan huomattavan paljon enemmän kitararomuja lineaarisemmin aina sinne päätesärön rajoille saakka ja siten luukuttamalla ei saa ihan normaalia fiilistä aikaan. Kyllä leadit laulavat jne. mutta sellainen kompressoituminen, pörinä ja pärinä on huomattavan paljon vähäisempää. Mallintavahan ei osaa sitä tietenkään ottaa huomioon ja tosiaan ainakin mun testaamani aktiivipöntöt myös ko. hommaa väistelevät melko hyvin. Onko se sitten hyvä tai huono asia, niin se täytyy jokaisen erikseen todeta. Mulle se tuntui vähän erikoiselta ja palasin takaisin perinteisiin kamoihin. Korostettakoon, etten ole Fractaleita edes testannut. Kokemukseni pohjautuu ihan muihin laitteisiin. "Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel |
pipo 06.06.2010 14:12:30 | |
---|
Antti1: Päätevahvistimen tarvitset jokatapauksessa, ellet soita aktiiviikaiuttimiin kaiutinmallinnettua signaalia. Toisaalta on siinäkin pääte, joskin sisäänrakennettuna. Mun mielestä tolla budjetilla sun kannattaa ostaa käytetty/-jä kaappeja sen verran, että saat monitoroitua äänen mahd. hyvin. Mä ehkä harkitsisin jopa kahta 1x12" lootaa tossa tilanteessa. Sellaisia vieläpä, jotka saa tarvittaessa kaadettua kyljelleen monitoreiksi lattialle. Toinen ratkaisu mulla olisi tod.näk. 2x12". Merkkiin ja malliin en ota sen enempää näillä tiedoilla kantaa. Joo tollasta kahen lootan setuppia oon alustavasti miettiny. Pitäisi vielä jostain keksiä mitkä nuo kyseiset kaiuttimet sitten olisivat. "Päätevahvistimen tarvitset jokatapauksessa, ellet soita aktiiviikaiuttimiin kaiutinmallinnettua signaalia. Toisaalta on siinäkin pääte, joskin sisäänrakennettuna." Aktiivikaiuttimiin kaiutinmallinnettua signaalia? Tosissaan tämä axe olisi siis ensimmäinen tällänen ihan digitaalinen vahvistin/mallintava ratkasu niin on varmaan ihan oletettavaa että olen suhteellisen pihalla näistä jutuista. Mulla on sellanen käsitys, että pakollisia ovat vaan noi aktiivikaiuttimet ja axe jos haluan päästä mahdollisimman helpolla? |
Zeeboo 06.06.2010 16:41:56 (muokattu 06.06.2010 16:43:31) | |
---|
pipo: ... Mulla on sellanen käsitys, että pakollisia ovat vaan noi aktiivikaiuttimet ja axe jos haluan päästä mahdollisimman helpolla? Näin mun mielestä. Itselläni tosin ei ole Axe-FX:ää, vaan iänkaikkisen vanha J-Station, jota soitan Behkujen läpi. Kun siitä mallinnusvermeestä saa vahvistin- ja kajarisimulaation, niin ihan looginen jatko näille on mahdollisimman neutraali vahvistus + toisto. Elikkä aktiivikajarit eivät ole osallistumassa soundin muokkaamiseen - noin niinkuin periaatteessa - vaan pelkästään toistamassa, ihan niinkuin mitä tahansa "valmista" soundia kuunnellessa. Jos tämän homman vetää vaikka kitaravahvistimen retuniin tai erilliseen päätteeseen ja kitarakajareihin, niin kajarin (ja mikityksen, jos on käytetty) emulointi kannattaa imo jättää pois. "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
MoreK 22.06.2010 07:05:36 | |
---|
|
Buffa D 22.06.2010 22:04:09 | |
---|
Perkules kun just viime viikolla sain 9.03 firmwaren laitettua :D http://www.myspace.com/cameronofficial |
Kontiak 23.06.2010 01:32:36 | |
---|
Kertokaahan kokemuksia Marsha- ja Shiva-mallinnoksista. Kuulostaa ainakin klipeissä pirun hyvälle. |
Mikko L 23.06.2010 02:01:51 | |
---|
Moi! Olen Axefx foorumilta tuttu Clark Kent ja ajattelin puhua laitteen puolesta. Soundi itsessään puhuu puolestaan ja fractalin record-osiolla olen julkaissut kymmeniä soundinäytteitä joten käykää katsomassa. Käytän nyt 10.01 firmwarea ja en enää keksi mitä ostaisin seuraavaksi joten tämä on ollut jo vuoden ajan GAS-tappaja. :) livesetup on axe+fcb1010+art sla-2+2x12 kaappi. Kaappisimulaatio menee yleisön korviin. Olen omistanut vaffareita Mesan lippulaivoista Orangeen ja Bogneriin yms. ja nyt olen myynyt kaikki paitsi axen ja en aio palata enää putkilaitteisiin. Shiva on ihan mieluisa ja kuulemma täsmälleen saman kuuloinen. Olen tehnyt vertailuita ja esim. Mesan Recto on niin lähellä ettei mitään järkeä. Kaiken lisäksi joka kuukausi tulee uusi päivitys jossa tulee aina 5000€ edestä uutta gearia ilmaiseksi. Ei tätä voi myydä pois... Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen. |
Räbbänä 23.06.2010 15:47:47 | |
---|
"50-luvun Telecasterin arvo ei ole soitettavuudessa tai äänen värissä vaan siinä, kuinka hyvältä se näyttää ripustettuna seinälle alkuperäisen Andy Warholin ja vähintään 30-vuotiailla mallasviskeillä täytetyn kokotammisen baarikaapin väliin." |
JeKo 23.06.2010 23:25:27 | |
---|
Pääseekö tätä kokeilemaan Suomessa missään? |
LaXu 24.06.2010 11:40:32 | |
---|
JeKo: Pääseekö tätä kokeilemaan Suomessa missään? Eipä kai, mutta tuonhan voi tilata g66.eu:sta ja palauttaa jos ei miellytä. |