![]() 23.12.2015 13:36:32 | |
---|---|
Sammo: (Ei ollut mun mielestä postattu tätä, joten:) Tämä on mun mielestä mielenkiintoinen ja todella hienoa että joku on nähnyt näin ison vaivan (samalla ois voinut tietenkin kitarat myös virittää): https://www.youtube.com/watch?v=seFBVpGmXKk Mahonki, joka on mun kitaroissa ainakin suosikkipuuni, erottuu aika selvästi muista puista, mutta on siellä muitakin eroja. No tämä on mielestäni hyvä video ja aika pitkälle vahvistaa tämän ketjun johtopäätökset eli asia on mielestäni juuri kuten tuossa videolla esitettiin. Joku kuulee noissa merkittäviä eroja ja joku toinen ei pidä niitä merkittävinä tai ei kuule eroja ollenkaan, mutta tuossahan ne rinnakkain esitettiin joten ei muuta kun kuuntelemaan ja päättämään kukin tahollaan kuinka iso merkitys niillä puilla sitten on. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 23.12.2015 14:58:58 | |
hallu: No tämä on mielestäni hyvä video ja aika pitkälle vahvistaa tämän ketjun johtopäätökset eli asia on mielestäni juuri kuten tuossa videolla esitettiin. Joku kuulee noissa merkittäviä eroja ja joku toinen ei pidä niitä merkittävinä tai ei kuule eroja ollenkaan, mutta tuossahan ne rinnakkain esitettiin joten ei muuta kun kuuntelemaan ja päättämään kukin tahollaan kuinka iso merkitys niillä puilla sitten on. Ei tässä ketjussa mitään johtopäätöksiä olla esitetty. Ihmiset ovat eri mieltä tästä asiasta. Kun kuuntelee tuon videon kitaroita, niin erot eri puissa ovat järkyttävän suuria. Vaikea tosin arvioida, johtuvatko erot vain siitä, että puiden nimet mainitaan, vai onko tavassa, jolla noita kitaroita esitellään jotain, joka sen eron tekee. | |
![]() 23.12.2015 15:39:30 | |
Sammo: (Ei ollut mun mielestä postattu tätä, joten:) Tämä on mun mielestä mielenkiintoinen ja todella hienoa että joku on nähnyt näin ison vaivan (samalla ois voinut tietenkin kitarat myös virittää): https://www.youtube.com/watch?v=seFBVpGmXKk Mahonki, joka on mun kitaroissa ainakin suosikkipuuni, erottuu aika selvästi muista puista, mutta on siellä muitakin eroja. Kyllä tämäkin pätkä on jo ollut esillä. Itse kyllä uskon, että noissa kitaroissa olisi enemmänkin soundieroja jos niillä pääsisi itse soittamaan. Siis muutakin kuin muutaman soinnun pätkiä. Täällä kuitenkin tämäkin video aikoinaan tuomittiin täysin huonoksi, koska: 1. Siinä on jokaisessa eri mikit, vaikka samanlaiset olisivatkin. Niin niissä voi olla pieniä eroja ja ne on saatettu säätää erikorkeudelle. Kunnollisessa testissä pitäisi kuulemma olla täysin samat mikit ja täysin samat säädöt :) 2. Kitaroissa on eri kaula. 3. Kitaroita ei soiteta täsmälleen samalla voimalla, joten niitä ei voi kai sitten verrata :) 4. Ei voi tietää onko jotain muuta eroavaisuuksia noissa soittimissa ja vahvarissa. Sehän on vain videon tekijän versio tapahtuneesta. 5. Tässäkään ei kuulemma erot olleet sellaisia, että olisi voinut puhua jotenkin merkittävästä soundierosta. Sehän on toki soittajasta ja vahvarista sekä maustakin kiinni. Nämä tiedemiehet kuitenkin itse määrittelivät ettei ole merkittävä ja useita kymmeniä sivuja tuli taas ihan täyttä "asiaa" tämänkin ja monen muun tiimoilta. Jotenkin näin se meni tämäkin. Eihän muutamalla soinnulla voi mitään kauhean ihmeellistä eroa olla, mutta tämäkin kyllä tyrmättiin täysin epätieteellisenä ja huonona testinä joka ei kuulemma todista mistään mitään. Ihmisen kuulo on kuitenkin sellainen, että jos näitä pätkiä kuuntelee läppärin omilla kajareilla niin siinä on aika reilusti eroa siihen että kitaraa kokeilee itse jollain dynaaamisella vahvarilla ja soittaa isommalla volumella. Parhaiten sen eron saa miedoilla säröillä esiin ja jollain hyvällä putkivehkeellä. Voi kokeilla vaikka kahta muutoin samanlaista teleä joissa toisessa on vaahtera otelauta ja toisessa ruusupuu ja kuunnella onko siinä mitään eroa. Jos sellainenkin kiinnostaa, mutta sekin on jo tehty selväksi ettei niissä ole juurikaan mitään eroa. Ei silloinkaan vaikka soittaja itse sen kuulee :) Luultavasti se ero johtuu jostain psykoakustiikasta, kuulemma... Huvittaa on kun moni kaveri joka perustelee väitteensä tiedemieslakki päässä, soittaa kuitenkin itse jotain death metallia tai vastaavaa. Säröt on täysillä ja kitarassa vielä yleensä aktiivimikit ja hyvällä tuurilla on kompurakin käytössä. Sitten ollaan täysin varmoja ettei jossain bluesissa tai muussa musiikissa jossa käytetään vain mietoja säröjä tai lähes puhdasta soindia-->soundiin ei puut vaikuta. Ainaakaan näiden metallimiesten ja "tiedefilosofien" mielestä, joiden vastaväitteitä ei heidän itsensä kuulemma tarvitse edes perustella. Muiden kyllä täytyy prustella, mutta omakohtaiset kokemukset eivät riitä ja mitkään muut ei näytä nekään kelpaavan. Silloinkin kun kaverilla on tosiaan ihan omakohtaisia kokemuksia kymmenistä kitaroista siitä, ettei ne kitarat soundaa samalta vaikka mikki olisi sama. Ei silloinkaan kun sen mikin lisäksi on puut ja muutkin osat aivan samat, niin niitä eroja voi olla siltikin. Nämä kaikki on kuulemma täysin vääriä mielipiteitä tai muuten harhaisia johtopäätöksiä. Puut eivät kuulemma vaikuta sähköiseen soundiin ja piste. Tällaista tämä on täällä. | |
![]() 23.12.2015 16:30:26 | |
Mikään ei vaikuta soundiin. Paitsi kitaran merki, hinta ja valmistusmaa. Ne kuuluu selvästi. Näiden lisäksi sormet ja mikit, jos on hyvät. | |
![]() 23.12.2015 16:56:42 | |
Ja promillet. On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash | |
![]() 23.12.2015 17:26:40 | |
GiovanniDiRondo: Ei tässä ketjussa mitään johtopäätöksiä olla esitetty. Ihmiset ovat eri mieltä tästä asiasta. Kun kuuntelee tuon videon kitaroita, niin erot eri puissa ovat järkyttävän suuria. Vaikea tosin arvioida, johtuvatko erot vain siitä, että puiden nimet mainitaan, vai onko tavassa, jolla noita kitaroita esitellään jotain, joka sen eron tekee. Aika helposti sitten järkytyt. Mahonkisessa vehkeessä oli vähän tummempi ääni joa joissakin oli pieniä eroja keskiäänissä tai ylärekisterissä mutta ei mitään kovin kummoista. | |
![]() 23.12.2015 17:52:59 | |
Aakoo: Mikään ei vaikuta soundiin. Paitsi kitaran merki, hinta ja valmistusmaa. Ne kuuluu selvästi. Näiden lisäksi sormet ja mikit, jos on hyvät. Minkä kukaan soundilleen voi.... They pass too much electricity. -SRV | |
![]() 23.12.2015 18:02:00 | |
GiovanniDiRondo: Ei tässä ketjussa mitään johtopäätöksiä olla esitetty. Ihmiset ovat eri mieltä tästä asiasta. No onhan tässä nyt aika moni päätynyt jollekin kannalle tässä asiassa. Enhän minä väittänyt, että asiasta yhtä mieltä oltaisiin. GiovanniDiRondo:Kun kuuntelee tuon videon kitaroita, niin erot eri puissa ovat järkyttävän suuria. No minähän sanoin, että joku tässäkin kuulee eroja. Se järkyttääkö ne erot vai ei, riippuu ihan minkälaisen merkityksen niille antaa itse. Jos eroja ei kuule, niin niillä ei ole myöskään merkitystä. Se on kuitenkin jokaisen oma juttu ja mitään yhtä yhteistä totuutta asiasta ei ole. Esimerkiksi minun mielestä nuo erot olivat luokkaa olemattomat tai voisivat mennä ihan yhtä hyvin mielikuvituksen piikkiin. Sen vuoksi tuo video mielestäni hyvä olikin, koska siinä ei ainakaan keinotekoisesti yritetty korostaa niitä eroja. GiovanniDiRondo:Vaikea tosin arvioida, johtuvatko erot vain siitä, että puiden nimet mainitaan, vai onko tavassa, jolla noita kitaroita esitellään jotain, joka sen eron tekee. No siihen ei voi vastata kukaan muu kuin sinä itse, että miksi noin suuriksi ne erot arvioit. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 23.12.2015 18:54:47 | |
antnis: Aika helposti sitten järkytyt. Mahonkisessa vehkeessä oli vähän tummempi ääni joa joissakin oli pieniä eroja keskiäänissä tai ylärekisterissä mutta ei mitään kovin kummoista. Minun mielestäni erot ovat aivan valtavat. Mutta en osaa varmuudella sanoa mistä se johtuu. | |
![]() 25.12.2015 14:06:33 (muokattu 25.12.2015 14:09:41) | |
GiovanniDiRondo: Minun mielestäni erot ovat aivan valtavat. Mutta en osaa varmuudella sanoa mistä se johtuu. No olihan ne. Mutta kun matemaatikko ei osaa fysiikkaa niin sen on syytä selittää että eroa ei voi olla. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
![]() 25.12.2015 14:37:41 | |
GiovanniDiRondo: Minun mielestäni erot ovat aivan valtavat. Mutta en osaa varmuudella sanoa mistä se johtuu. Saattaa vaikuttaa eroihin ja sen kuulemiseen myös se millä itsekukin kotonaan nuita pätkiä kuuntelee. Itse pätkään en ota kantaa koska en ole sitä kuunnellut. | |
![]() 25.12.2015 14:45:02 | |
Sammo: (Ei ollut mun mielestä postattu tätä, joten:) Tämä on mun mielestä mielenkiintoinen ja todella hienoa että joku on nähnyt näin ison vaivan (samalla ois voinut tietenkin kitarat myös virittää): https://www.youtube.com/watch?v=seFBVpGmXKk Mahonki, joka on mun kitaroissa ainakin suosikkipuuni, erottuu aika selvästi muista puista, mutta on siellä muitakin eroja. Onhan niissä isoja eroja, kuten odotettua, puu kun ei ole homogeeninen materiaali ja kun vielä eri puulajejakin rungoissa käytetty. Noilla kun vetäis humppakeikan ja kysyttäis tanssilattialla olevilta että missä kitarassa on paras tone niin ei varmaan kauheasti eroja löydy, joten erot on merkityksettömän pieniä. | |
![]() 25.12.2015 14:49:59 | |
edenbeast: Saattaa vaikuttaa eroihin ja sen kuulemiseen myös se millä itsekukin kotonaan nuita pätkiä kuuntelee. Itse pätkään en ota kantaa koska en ole sitä kuunnellut. Minulla on varsin hyvä kuulo ja signaalitie on kuten ennenkin tietska-ulkoinen DAC-kuulokevahvistin-Sennheiser HD600. Kuten olen ennekin sanonut, foorumeilla se on kovin jätkä, joka repii isoimmat jutut pienimmistä eroista. | |
![]() 25.12.2015 14:55:26 | |
antnis: Minulla on varsin hyvä kuulo ja signaalitie on kuten ennenkin tietska-ulkoinen DAC-kuulokevahvistin-Sennheiser HD600. Kuten olen ennekin sanonut, foorumeilla se on kovin jätkä, joka repii isoimmat jutut pienimmistä eroista. Miulla taasen on p*skat kaiuttimet ja kuulo sillä mallilla että kitaran ja basson pystyn jotenkuten erottamaan toisistaan. Siksi en edes yritä löytää eroja nuista kun ei niillä kuitenkaan miulle oo mitään merkitystä :) | |
![]() 25.12.2015 19:16:35 | |
edenbeast: Saattaa vaikuttaa eroihin ja sen kuulemiseen myös se millä itsekukin kotonaan nuita pätkiä kuuntelee. Itse pätkään en ota kantaa koska en ole sitä kuunnellut. No mulla on ihan kohtuullinen kuuntelu iMac -> Focusrite saffire pro24 -> Yamaha HS7/ AKG K702 eli ei mitään kuuminta hottia, mutta kohtuulliseksi todettu kuuntelu. Mun mielestä ne erot olivat merkityksettömiä tai ainakin isoiksi luonnehtiminen tuntuu liioittelulta. Myönnän kyllä että eroja saattoi olla ja olin minä itsekin jotakin niistä kuulevinani. Kuitenkin uskon että ne varsinaiset merkitykset ja erot syntyvät jokaisen kuulijan omassa päässä, että minkälaisia merkityksiä minkäkinlaisille asioille antaa. Kyllähän nuo voidaan purkaa käppyröiksi ja kinastella siitä että mikä ero on merkitsevä, mutta lopulta me puhutaan kuitenkin itsestämme ja siitä mitä arvostamme ja mitä pidämme tärkeänä ja mitä emme. Tarkoitan, että minun mielestä tuo video on hyvä, koska sen voi jokainen käydä kuuntelemassa ja kuulla siinä eroja tai olla kuulematta. Kuitenkin jos minä en kuule siinä merkittäviä eroja, niin se ei kerro mitään niistä eroista, vaan se kertoo minusta ja minun kyvystä kuulla asioita tai antaa niille merkityksiä. Siksi tämä kinastelu itsessään on ihan joutavaa. Typerintä on olla ymmärtämättä, että meillä ihmisillä on jokaisella oma todellisuutemme ja havaintomaailmamme eikä sitä vaan pysty omaa näkemystään ulottaa koskemaan toisia ihmisiä ilman, että kohtaa vastustusta. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 25.12.2015 19:23:37 | |
hallu: No mulla on ihan kohtuullinen kuuntelu iMac -> Focusrite saffire pro24 -> Yamaha HS7/ AKG K702 eli ei mitään kuuminta hottia, mutta kohtuulliseksi todettu kuuntelu. Mun mielestä ne erot olivat merkityksettömiä tai ainakin isoiksi luonnehtiminen tuntuu liioittelulta. Myönnän kyllä että eroja saattoi olla ja olin minä itsekin jotakin niistä kuulevinani. Kuitenkin uskon että ne varsinaiset merkitykset ja erot syntyvät jokaisen kuulijan omassa päässä, että minkälaisia merkityksiä minkäkinlaisille asioille antaa. Kyllähän nuo voidaan purkaa käppyröiksi ja kinastella siitä että mikä ero on merkitsevä, mutta lopulta me puhutaan kuitenkin itsestämme ja siitä mitä arvostamme ja mitä pidämme tärkeänä ja mitä emme. Tarkoitan, että minun mielestä tuo video on hyvä, koska sen voi jokainen käydä kuuntelemassa ja kuulla siinä eroja tai olla kuulematta. Kuitenkin jos minä en kuule siinä merkittäviä eroja, niin se ei kerro mitään niistä eroista, vaan se kertoo minusta ja minun kyvystä kuulla asioita tai antaa niille merkityksiä. Siksi tämä kinastelu itsessään on ihan joutavaa. Typerintä on olla ymmärtämättä, että meillä ihmisillä on jokaisella oma todellisuutemme ja havaintomaailmamme eikä sitä vaan pysty omaa näkemystään ulottaa koskemaan toisia ihmisiä ilman, että kohtaa vastustusta. Minun mielestäni olennaista ei ole se, että kuuliko tuossa eroja vai ei, koska jos ei kuullut, niin on jossakin kohtaa vikaa ketjussa tai omassa päässä eli korvissa. Merkitsevyys sitten on eri juttu. | |
![]() 25.12.2015 19:52:47 | |
antnis: Minun mielestäni olennaista ei ole se, että kuuliko tuossa eroja vai ei, koska jos ei kuullut, niin on jossakin kohtaa vikaa ketjussa tai omassa päässä eli korvissa. Merkitsevyys sitten on eri juttu. Se merkitsevyys on minusta se kaikkein olennaisin asia koska se vika voi olla myös asenteessa eikä vain laitteissa tai korvissa. Mun mielestä olisi kuitenkin hyvä huomata, että opime tuntemaan toisiamme julistamiemme asenteiden kautta. Se erohan on juuri se mikä se on koska se vidieo on sama kaikille ja ainoa ero on siinä mitä siinä näyttöruudun takana tapahtuu minkälaisia merkityksiä asioille annamme. Sitä paitsi jos joku ei tuossa kuule eroja, niin en minä ainakaan käy väittämään että se olisi väärässä. Mielenkiintoista olisi palata tähän videoon vaikkapa vuoden päästä ja kuunnella onko mikään muuttunut. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 25.12.2015 19:56:35 | |
kojones: Noilla kun vetäis humppakeikan ja kysyttäis tanssilattialla olevilta että missä kitarassa on paras tone niin ei varmaan kauheasti eroja löydy, joten erot on merkityksettömän pieniä. Tai jonkun mörköhevikeikan. Jengi ei erota kitaraa bassosta. Ihan sama millä pahvista tehdyllä harley benttonilla vetäis. | |
![]() 25.12.2015 20:17:50 | |
J.Hollström: Tai jonkun mörköhevikeikan. Jengi ei erota kitaraa bassosta. Ihan sama millä pahvista tehdyllä harley benttonilla vetäis. Tähän täytyy sanoa sen verran, että ei se pahvinen kitara toimi. Se ei pysy vireessä eikä kieli möyri. Liian pehmeää on hän. Vaikka olis EMG81lol kiinni niin ei auta :) Siihen liittyen olen todennut että puulajilla ei ole väliä kunhan se on tarpeeksi jäykkää toimiakseen kitarapuuna. Tämä on kauhean ikävä juttu, koska aiemmin olen ajatellut ja elänyt uskossa, että puulajilla olisi jotain soundillista merkitystä tyyliin mahonki ja Gibson vs. Fender leppä-vaahtera. Taitaakin kyse olla muista tekijöistä. No, eipä tarvi ihmetellä miksi kaukoidän lehmusrunkoiset saundaa helvetin hyvältä :) Rhythm In Jump, Dancing Close To You. | |
![]() 25.12.2015 20:20:17 | |
J.Hollström: Tai jonkun mörköhevikeikan. Jengi ei erota kitaraa bassosta. Ihan sama millä pahvista tehdyllä harley benttonilla vetäis. Tosi on. Jazz-jameissa tai Steely Dan-coverbändin keikalla vois olla sen verran valveutuneilla korvilla varustettua sakkia että yksittäisen soittimen osaavat äänimassasta poimia ja vielä sen soundista muodostaa mielipiteen. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)