![]() 10.09.2015 14:32:28 | |
---|---|
Miten messinkiset tallapalat vaikuttavat telen soundiin? Onko tästä mitään konsensusta olemassa? Gotohin talla näyttää olevan 54 mm jaolla. Mitenkäs tuollainen vaikuttaa tuntumaan verrattuna 56 mm jakoon? Huomaako edes, jos ei tiedä? Lähinnä askarruttaa, että kannattaako Tokain ATE-55:een vaihtaa Gotohin tallaa, vai meneekö rahat vain hukkaan? http://www.g-gotoh.com/international/?btp_product=bs-tc1 Ennenkin tätä kysynyt, mutta siihen ei tainnut tulla juurikaan vastauksia. Onko telen talla muutenkaan yhtä merkittävässä osassa soundia kuin stratossa? Tulipa taas eilen huomattua, että kyllä tuossa ATE-55:ssa vaan on jotain. Believe what you want, it doesn't mean you're right... | |
![]() 10.09.2015 16:13:58 | |
Laulava Kylätohtori: Miten messinkiset tallapalat vaikuttavat telen soundiin? Onko tästä mitään konsensusta olemassa? Gotohin talla näyttää olevan 54 mm jaolla. Mitenkäs tuollainen vaikuttaa tuntumaan verrattuna 56 mm jakoon? Huomaako edes, jos ei tiedä? Lähinnä askarruttaa, että kannattaako Tokain ATE-55:een vaihtaa Gotohin tallaa, vai meneekö rahat vain hukkaan? http://www.g-gotoh.com/international/?btp_product=bs-tc1 Ennenkin tätä kysynyt, mutta siihen ei tainnut tulla juurikaan vastauksia. Onko telen talla muutenkaan yhtä merkittävässä osassa soundia kuin stratossa? Tulipa taas eilen huomattua, että kyllä tuossa ATE-55:ssa vaan on jotain. Minusta tuo jakokysymys on telessä epäolennainen, jos käyttää tallapaloja, joissa ei ole tuollaisia tarpeettomia uria. Kielihän asettuu oikealle kohdalleen. Messinki on hyväsointinen, mutta ei siinä mitään taikuutta ole teräkseen verrattuna. Eikä konsensusta asiaan ainakaan ole. B-benderin kanssa käytän kuitenkin teräksistä, kun se ei kovempana materiaalina mene niin nopeasti piloille. Muuten käytän aina näitä, koska ovat hyviä, edullisia, kompensoituja ja messinkisiä. https://www.thomann.de/fi/goeldo_tlv1m_harmonicbridge.htm "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 10.09.2015 16:20:08 | |
varakeef: Minusta tuo jakokysymys on telessä epäolennainen, jos käyttää tallapaloja, joissa ei ole tuollaisia tarpeettomia uria. Kielihän asettuu oikealle kohdalleen. Messinki on hyväsointinen, mutta ei siinä mitään taikuutta ole teräkseen verrattuna. Eikä konsensusta asiaan ainakaan ole. B-benderin kanssa käytän kuitenkin teräksistä, kun se ei kovempana materiaalina mene niin nopeasti piloille. Muuten käytän aina näitä, koska ovat hyviä, edullisia, kompensoituja ja messinkisiä. https://www.thomann.de/fi/goeldo_tlv1m_harmonicbridge.htm Kuinka suuri vaikutus sillä tallalevyllä on verrattuna paloihin? Tekisi mieli kokeilla messinkipaloja, kun väittävät niitä "lämpimämmäksi" soundiltaan. Riittäisiköhän pelkkien palojen vaihto vai onko tallalevyllä myös merkittävä vaikutus soundiin? Believe what you want, it doesn't mean you're right... | |
![]() 10.09.2015 16:28:11 | |
Laulava Kylätohtori: Kuinka suuri vaikutus sillä tallalevyllä on verrattuna paloihin? Tekisi mieli kokeilla messinkipaloja, kun väittävät niitä "lämpimämmäksi" soundiltaan. Riittäisiköhän pelkkien palojen vaihto vai onko tallalevyllä myös merkittävä vaikutus soundiin? Vaihda palat ensin. Mutta on kuulemma sillä tallalevylläkin kuulemma merkittävää vaikutusta. On magneettista ja ei magneettista, paksua ja ohutta jne. Ihan loputon suo, johon en ole itse lähtenyt rämpimään. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 10.09.2015 16:33:14 (muokattu 10.09.2015 16:38:19) | |
Laulava Kylätohtori: Kuinka suuri vaikutus sillä tallalevyllä on verrattuna paloihin? Tekisi mieli kokeilla messinkipaloja, kun väittävät niitä "lämpimämmäksi" soundiltaan. Riittäisiköhän pelkkien palojen vaihto vai onko tallalevyllä myös merkittävä vaikutus soundiin? On se messinki ainakin terästä selvästi pehmeämpi aine. Voi se tallapaloissa vaikuttaakin jollain tapaa soundiin. Teoriassa vaimentava vaikutus teräkseen verrattuna. Jos haluaa ihan varman päälle pelata niin kannattaa teettää jossain karkaistut terästallapalat. Oma villi veikkaus on, että näiden vaikutus soundiin on kymmenesosa siitä kuinka kielen vanheneminen vaikuttaa. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." | |
![]() 10.09.2015 17:32:55 | |
Laulava Kylätohtori: Miten messinkiset tallapalat vaikuttavat telen soundiin? Onko tästä mitään konsensusta olemassa? Gotohin talla näyttää olevan 54 mm jaolla. Mitenkäs tuollainen vaikuttaa tuntumaan verrattuna 56 mm jakoon? Huomaako edes, jos ei tiedä? Lähinnä askarruttaa, että kannattaako Tokain ATE-55:een vaihtaa Gotohin tallaa, vai meneekö rahat vain hukkaan? http://www.g-gotoh.com/international/?btp_product=bs-tc1 Ennenkin tätä kysynyt, mutta siihen ei tainnut tulla juurikaan vastauksia. Onko telen talla muutenkaan yhtä merkittävässä osassa soundia kuin stratossa? Tulipa taas eilen huomattua, että kyllä tuossa ATE-55:ssa vaan on jotain. Mulla oli aiemmin tallapalat jostain joulutinasta ja nyt on messinkiä. En huomannut soundissa minkäänlaista eroa. "Jaa, no ei tässä nyt sit varmaan lähetä mihinkää." -Tommi Mäkinen | |
![]() 10.09.2015 18:55:44 | |
Laulava Kylätohtori: Miten messinkiset tallapalat vaikuttavat telen soundiin? Onko tästä mitään konsensusta olemassa? Gotohin talla näyttää olevan 54 mm jaolla. Mitenkäs tuollainen vaikuttaa tuntumaan verrattuna 56 mm jakoon? Huomaako edes, jos ei tiedä? Lähinnä askarruttaa, että kannattaako Tokain ATE-55:een vaihtaa Gotohin tallaa, vai meneekö rahat vain hukkaan? http://www.g-gotoh.com/international/?btp_product=bs-tc1 Ennenkin tätä kysynyt, mutta siihen ei tainnut tulla juurikaan vastauksia. Onko telen talla muutenkaan yhtä merkittävässä osassa soundia kuin stratossa? Tulipa taas eilen huomattua, että kyllä tuossa ATE-55:ssa vaan on jotain. Kyllähän ne tallapalat vaikuttaa, ei ihan älyttömästi mutta kuitenkin. Teräs on vähän selkeämpi/voimakkaampi/kirkkaampi ja messinkinen taas pehmeämpi, lämpimämpi eikä niin napsakka. Itse tykkään messinkisistä tallapaloista enemmän ja tuo Gotohin talla on muutenkin hyväksi havaittu. Mutta aika pienistä eroista kuitenkin puhutaan, ehkä itse vaihtaisin ne tallapalat siihen vanhaan. Tuo Gotohin talla on aika hintava. | |
![]() 10.09.2015 19:28:00 (muokattu 10.09.2015 19:30:15) | |
Ehkä se on vähän kyseenalaista, viitsiikö alkaa vaihtamaan. Eikä tuossa kait sentään (ATE-55) ne omatkaan mitään tinaa sentään ole, joten onhan se kyseenalaista ostaa kallista tallaa, jos muutokset ovat kovasti pieniä. Vaikka korkinhaistelu on kivaa, niin silti - talla maksaa melkein tuplahinnan, millä kaulaan saisi uuden Twang Kingin... Ja onhan siinä soundi kohdallaan jo nyt. Jospa vaan tyytyisi vääntämään tonea, jos siltä tuntuu... e. Gabe: Teräs on vähän selkeämpi/voimakkaampi/kirkkaampi ja messinkinen taas pehmeämpi, lämpimämpi eikä niin napsakka. Tämän perusteella en ole laisinkaan varma, että haluanko sittenkään messinkiä... Itse tykkään messinkisistä tallapaloista enemmän... Tässä yksi syy lisää miettiä, jos sittenkin teräs... :D Believe what you want, it doesn't mean you're right... | |
![]() 10.09.2015 20:40:40 | |
Joskus Tokain Teleen vaihdoin kompensoidut messinkiset alkuperäisten teräspalojen tilalle ja mielestäni kyllä eroja oli. Jos nyt yleiselläkin tasolla pitäis noiden sointieroja lähteä luonnehtimaan niin luonnehtisin niitä seuraavasti: Teräs on räyhäkkäämpi, terävämpi attack ja enempi rock. Messingissä jännä "zing" treblessä ja täyteläisempi tone. Voi olla toki päässäkin nuo erot, mutta oon kuitenkin pyrkinyt tallapalojen materiaalin valitsemaan ihan halutun soinnin mukaan, ne kuitenkin on aina kiinni soivassa kielessä, toisin kuin satula. | |
![]() 10.09.2015 21:03:22 | |
Karvamammutti: Mulla oli aiemmin tallapalat jostain joulutinasta ja nyt on messinkiä. En huomannut soundissa minkäänlaista eroa. Uudet kielet ja soittolehti vaikuttaa enemmän. Old Fenders never die | |
![]() 11.09.2015 13:55:26 (muokattu 11.09.2015 13:59:06) | |
Laulava Kylätohtori: Ehkä se on vähän kyseenalaista, viitsiikö alkaa vaihtamaan. Eikä tuossa kait sentään (ATE-55) ne omatkaan mitään tinaa sentään ole, joten onhan se kyseenalaista ostaa kallista tallaa, jos muutokset ovat kovasti pieniä. Vaikka korkinhaistelu on kivaa, niin silti - talla maksaa melkein tuplahinnan, millä kaulaan saisi uuden Twang Kingin... Ja onhan siinä soundi kohdallaan jo nyt. Jospa vaan tyytyisi vääntämään tonea, jos siltä tuntuu... Tämän perusteella en ole laisinkaan varma, että haluanko sittenkään messinkiä... Tässä yksi syy lisää miettiä, jos sittenkin teräs... :D Mitä olen teikäläisen makua tässä vuosien aikana oppinut tuntemaan niin luulen myös että nuo messinkiset tallapalat veisi sitä soundia jopa huonoon suuntaan teikäläisen kannalta. Teräksiset voisivat olla jopa parempi arpa. :) Jos haluat sitä soundia oikeasti muuttaa niin ennemmin satsaa mikkeihin. Millaisen muutoksen tahtoisit? BKP The Boss on muuten ihan älyttömän hyvä telen mikki. Nyt kun on useampi kuukausi takana niin on pakko sanoa että en ole parempaan törmännyt. | |
![]() 16.09.2015 15:58:11 | |
Gabe: Mitä olen teikäläisen makua tässä vuosien aikana oppinut tuntemaan niin luulen myös että nuo messinkiset tallapalat veisi sitä soundia jopa huonoon suuntaan teikäläisen kannalta. Teräksiset voisivat olla jopa parempi arpa. :) Jos haluat sitä soundia oikeasti muuttaa niin ennemmin satsaa mikkeihin. Millaisen muutoksen tahtoisit? BKP The Boss on muuten ihan älyttömän hyvä telen mikki. Nyt kun on useampi kuukausi takana niin on pakko sanoa että en ole parempaan törmännyt. Joo, kyllä unohdan tallan vaihdon. Mitä ilmeisimmin ero on niin pieni, ettei nyt jaksa alkaa sellaista säätämään. Boss on kyllä mielenkiintoinen mikki, mutta toisaalta muutamalla kympillä torilta ostamani Duncanin tallamikki on ihmeen hyvä. Se on joku kuumempi tapaus, Hot for Tele, olisiko ollut STL-2. Mutta originaali kaulamikki on liian tumma ja tuhnu. Esquireahan tuosta meinasin, mutta kyllä se kaulamikki puhtailla ja reunarosoilla on niin tärkeä, ettei siitä voi tinkiä. Se keskiasentokin on hauska, vaikkei ehkä välttämätön. Mutta ilmeisesti Twang King olisi vähän jopa straton tyylinen ja keskimääräistä perinnekaulamikkiä kirkkaampi, joten sitä ajattelin kokeilla. Sitä on monesti suositeltu täälläkin... Believe what you want, it doesn't mean you're right... | |
![]() 16.09.2015 18:32:22 | |
Karvamammutti: Mulla oli aiemmin tallapalat jostain joulutinasta ja nyt on messinkiä. En huomannut soundissa minkäänlaista eroa. Mulla on bigsby ja rullatalla telessä. P-90 kaulamikkinä. Hyvältä soundaa, ihan vitun sama miltä soundas ennen tapitusta toisaalta. Jos ei tolla lähe, niin voi lähtee esim. kotio. Töissä "Nopeampi kaula ei ole makuasia, se on fysiikkaa." musti-peruskoira | |
![]() 22.09.2015 20:51:21 | |
Tarjottiin Fenderin CS Nocaster kaulamikkiä teleen? Olikos se hyvä ja kirkkaampi kuin "tuhnu" perinnekaulamikki? Ehkä jopa stratomainen? Onko kokemusta STL-2 Tapped-versiosta? Mulla on nyt tallassa STL-2 ilman tappedia ja vähän kuumottaisi tapped, jotta saisi tehot puolitettua - tai vaikka kytkisi niin, että keskiasennossa olisi se tehottomampi asento ja talla yksin kuumempi... Entä STL-2 vs. Quarter Pound? Ja jos jollain on STL-2T (tapped) ylimäärisenä, niin muuta kuin tarjoa hintapyynnön kera... Believe what you want, it doesn't mean you're right... | |
![]() 23.09.2015 08:34:16 | |
Mun mielestäni Nocasterissa ei ollut mitään stratomaista. | |
![]() 23.09.2015 08:43:50 | |
antnis: Mun mielestäni Nocasterissa ei ollut mitään stratomaista. Mutta oliko se sellainen 'tumma' kuin telen kaulamikit usein ovat? Believe what you want, it doesn't mean you're right... | |
![]() 23.09.2015 21:39:09 | |
Laulava Kylätohtori: Mutta oliko se sellainen 'tumma' kuin telen kaulamikit usein ovat? Kyllä se sieltä tummemmasta päästä oli, jos muistikuvat ei valehtele. Saman sarjan tallamikki on upea. | |
![]() 23.09.2015 22:02:11 | |
Gabe: Kyllä se sieltä tummemmasta päästä oli, jos muistikuvat ei valehtele. Saman sarjan tallamikki on upea. Tämä vastaa omaa muistikuvaani aiheesta. | |
![]() 24.09.2015 11:27:19 | |
Gabe: Kyllä se sieltä tummemmasta päästä oli, jos muistikuvat ei valehtele. Saman sarjan tallamikki on upea. Niin on. Ja yhdessä Twangkingin kanssa muodostuu kyllä tasapainoinen setti. Itse kolvasin johdotukset 50`s wiring meiningillä. En tosin tiedä onko sillä vaikutusta soundiin potikoiden ollessa "täysillä". Helppoahan se olisi kyllä testata kun vain yhden johdon paikkaa pitää vaihtaa volume- ja tonepotikoiden välillä. Enivei, pirun hyvä kombinaatio. Suosittelen, vaikkakaan ei suuremmin ole kokemusta erilaisista telen mikeistä, mikä johtunee vain siitä, että tuo mikkipari sattui kerralla osumaan lähes täydellisesti allekirjoittaneen mielihyväkeskukseen. No way but the blues way | |
![]() 24.09.2015 14:08:13 | |
Laulava Kylätohtori: Tarjottiin Fenderin CS Nocaster kaulamikkiä teleen? Olikos se hyvä ja kirkkaampi kuin "tuhnu" perinnekaulamikki? Ehkä jopa stratomainen? Kyllä se aika heleä on, mutta samalla täyteläinen. Ehkä paras kaulamikki Twang Kingin ohella. Stratomaisia molemmat. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)