![]() 03.07.2018 12:38:51 | |
---|---|
Whatsapp on kätevä kun voi pyytää reaaliaikasta kuvaa juuri siitä kohtaa kuin haluaa. Näin voi ainakin varmistaa, että kyseinen kitara on edes olemassa. | |
![]() 03.07.2018 13:55:35 | |
o0o: Oletin, että olit huolissasi lunastamattoman paketin seikkailemisesta silloin kun olet itse myyjänä, et ostajana. Minä luotan itseeni kyllä sen verran, että jos saan 50e tilille niin vien kyllä sitten sen tonnin kitaran oikeasti sinne matkahuoltoon ;) Niin, myyjänä harmittaa jos paketti katoaa pitkäksi aikaa postin haltuun. siihen ei juuri auta edes se että saisi rahoja ennakkoon, koska ne menee sen paketin lähettämiseen ja lunastamiseen niin siitä ei jää mitään korvausta kuitenkaan siitä ajasta minkä tuote on ollut matkalla ja oikeiden ostajien ulottumattomissa. Sit taas en ole kellekään lähettämässä mitään summaa ennakkoon "postikuluihin", siinä kun maailma on täynnä ihmisiä jotka on valmiita huijaamaan parin kympin summia niin ei tuollakaan tavalla missään määrin turvassa ole. Tässä siis ollaan vähän puun ja kuoren välissä, postiennakko tai ennakkoon osan maksaminen ei ole mikään taikatemppu millä kaupanteosta tulee luotettavaa vaan siitä toisen henkilön uskottavuudesta on otettava jollakin muulla tavalla selvää tai otettava vain riski. | |
![]() 03.07.2018 14:08:53 | |
Sellaistahan se on. Elämässä on aina vähän riskejä. Itse elän vaarallisesti ja joskus saatan siirtää pari kymppiä tilille, joskus lähetän postiennakolla, joskus kävelen suojatien yli, joskus syön ruokaa vaikken tiedä sisältääkö se laktoosia jne. | |
![]() 03.07.2018 21:52:38 | |
Postillahan ei ole enää edes käytössä sitä paperia, joka liimattiin pakettiin ja johon voi kirjoittaa niitä lisäehtoja kuten paketin tarkastus ennen maksua. Ja pakettiautomaattien kohdallahan se on muutenkin mahdotonta. Matkahuollon nykytilannetta en tiedä. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä tapahtuu, jos vastaanottaja repii vaikka Fender Twinin paketin auki siihen Matkahuollon lattialle ja ilmoittaa työntekijälle, että en maksa pitäkää romunne ja lähettäkää, mihin huvittaa... :D Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 03.07.2018 21:56:10 | |
Laulava Kylätohtori: Postillahan ei ole enää edes käytössä sitä paperia, joka liimattiin pakettiin ja johon voi kirjoittaa niitä lisäehtoja kuten paketin tarkastus ennen maksua. Ja pakettiautomaattien kohdallahan se on muutenkin mahdotonta. Matkahuollon nykytilannetta en tiedä. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä tapahtuu, jos vastaanottaja repii vaikka Fender Twinin paketin auki siihen Matkahuollon lattialle ja ilmoittaa työntekijälle, että en maksa pitäkää romunne ja lähettäkää, mihin huvittaa... :D MH:ssa on täppä, saako vastaanottaja tarkastaa lähetyksen ennen maksua. Kuten kuvailet on jotenkin outo 'palvelu'. | |
![]() 04.07.2018 08:56:56 | |
Laulava Kylätohtori: Olisi mielenkiintoista tietää, mitä tapahtuu, jos vastaanottaja repii vaikka Fender Twinin paketin auki siihen Matkahuollon lattialle ja ilmoittaa työntekijälle, että en maksa pitäkää romunne ja lähettäkää, mihin huvittaa... :D Ne lyö sen takas pakettiin ja lähettää lähettäjälle ja laskuttaa siltä kulut. Trough glass | |
![]() 04.07.2018 10:21:52 | |
Seba: Ne lyö sen takas pakettiin ja lähettää lähettäjälle ja laskuttaa siltä kulut. Ja varmasti se on pakattu toodella huolellisesti siten, että se täyttää kaikki Matkahuollon vaatimukset. Varsinkin, kun eihän ne siitä pakkauksesta voi laskuttaa, ainoastaan normi rahtikulut. Itse en kauhean innoissani ole lähettämässä avausoikeudella. Entäs, jos kitara onkin juuri sitä, mitä on sovittu, mutta ostaja lähettää takaisin, koska kaulaprofiili ei miellyttänytkään. Mielestäni se on vastoin ideaa, että on oikeus tarkistaa, että kitara on sitä, mitä on sovittu. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 04.07.2018 10:33:01 | |
Tämä "outo palvelu" on minusta erittäin hyvä palvelu. Uskaltaa ostaa bussiennakolla tavaraa kun saa tsekata että se myytävä tuote on juuri se mitä luvattiin eikä mikään puupökkelö pakattuna kauniisti laatikkoon. Tuo saapuneen paketin avaaminen ja tuotteen tarkastaminen tapahtuu Matkahuollon toimihlön valvonnassa eikä hän anna niitä paketteja tässä tilanteessa repiä auki vaan ne avataan kyllä siten että se on palautuskelpoinen jos vastaanottaja ei lunasta pakettia. Ja kyllä. Jos vastaanottaja ei lunasta pakettia, palautuksen kustannuksen tulevat alkuperäiselle lähettäjälle. Näinhän käy myös silloin jos vastaanottaja ei lunasta lähetystä, oli siellä sitä täppiä eli merkintää siitä tarkastusoikeudesta ennen lunastusta tai ei. Sama tilanne myös sellaisen lähetyksen kanssa jossa ei ole mitään bussiennakkoa eli kun vastaanotattaja ei käy hakemassa lähetystä, palautuskustannukset tulevat aina alkuperäiselle lähettäjälle niin Matkahuollon kuin Postinkin lähetyksissä. Bluesia, bluesia ja vähän folkkia... | |
![]() 04.07.2018 10:53:06 | |
Matias.: Tämä "outo palvelu" on minusta erittäin hyvä palvelu. Uskaltaa ostaa bussiennakolla tavaraa kun saa tsekata että se myytävä tuote on juuri se mitä luvattiin eikä mikään puupökkelö pakattuna kauniisti laatikkoon. Tuo saapuneen paketin avaaminen ja tuotteen tarkastaminen tapahtuu Matkahuollon toimihlön valvonnassa eikä hän anna niitä paketteja tässä tilanteessa repiä auki vaan ne avataan kyllä siten että se on palautuskelpoinen jos vastaanottaja ei lunasta pakettia. Ja kyllä. Jos vastaanottaja ei lunasta pakettia, palautuksen kustannuksen tulevat alkuperäiselle lähettäjälle. Näinhän käy myös silloin jos vastaanottaja ei lunasta lähetystä, oli siellä sitä täppiä eli merkintää siitä tarkastusoikeudesta ennen lunastusta tai ei. Sama tilanne myös sellaisen lähetyksen kanssa jossa ei ole mitään bussiennakkoa eli kun vastaanotattaja ei käy hakemassa lähetystä, palautuskustannukset tulevat aina alkuperäiselle lähettäjälle niin Matkahuollon kuin Postinkin lähetyksissä. Mutta jos kustannukset ovat ennakoitavissa, niin ne voi laskuttaa ostajalta etukäteen.... esimerkiksi niin, että maksaa vaikka kitaran hinnasta palautuskulut etukäteen joka sitten vähennetään kauppahinnasta mikäli päättääkin ostaa sen kitaran. Mutta aina on huijauksen vaara. Ei riskiä voi koskaan kokonaan poissulkea vaan aina täytyy arvioida kauppakumppaniaan ja yrittää päätellä minkälainen taho siellä on vastapuolella ja myös riski täytyy arvioida. Sehän on selvää että jos tavaran lähettäminen on liian iso riski, niin sitten ei vaan pidä lähettää tavaraa. Voihan noutokaupassakin mennä moni asia vikaan ja kuluja siitäkin tulee jommalle kummalle tai molemmille osapuolille. Itse olen tehnyt jonkin verran kauppoja torilla ja minulla on ollut satumainen onni, että mitään källejä mihinkään suuntaan ei ole sattunut. Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani...... | |
![]() 04.07.2018 11:27:56 | |
Matias.: Sama tilanne myös sellaisen lähetyksen kanssa jossa ei ole mitään bussiennakkoa eli kun vastaanotattaja ei käy hakemassa lähetystä, palautuskustannukset tulevat aina alkuperäiselle lähettäjälle niin Matkahuollon kuin Postinkin lähetyksissä. Toki toki mutta tuote on kuitenkin todennäköisesti maksettu jo etukäteen, joten feidaamisen riski on minimaalinen ja jos menee vaikeaksi niin harva varmaan jättää vähentämättä turhat kulut kun palauttaa skeban hinnan Jonnelle. Ihan eri asioista siis kyse. Suomalalaista ei kiinnosta laihan miehen laulut | |
![]() 04.07.2018 11:31:18 | |
hallu: Mutta jos kustannukset ovat ennakoitavissa, niin ne voi laskuttaa ostajalta etukäteen.... esimerkiksi niin, että maksaa vaikka kitaran hinnasta palautuskulut etukäteen joka sitten vähennetään kauppahinnasta mikäli päättääkin ostaa sen kitaran. Matkahuollon edestakaiset kulut isommasta tavarasta on helposti aika paljon ja riittää jo sellaisenaan kusettajalle, joten kuten sanoit, niin jompi kumpi ottaa aina riskin. Ei sitä voi kokonaan poistaa mitenkään. Mutta aina on huijauksen vaara. Ei riskiä voi koskaan kokonaan poissulkea vaan aina täytyy arvioida kauppakumppaniaan ja yrittää päätellä minkälainen taho siellä on vastapuolella ja myös riski täytyy arvioida. Sehän on selvää että jos tavaran lähettäminen on liian iso riski, niin sitten ei vaan pidä lähettää tavaraa. Voihan noutokaupassakin mennä moni asia vikaan ja kuluja siitäkin tulee jommalle kummalle tai molemmille osapuolille. Itse olen tehnyt jonkin verran kauppoja torilla ja minulla on ollut satumainen onni, että mitään källejä mihinkään suuntaan ei ole sattunut. Sama. Oikein ihmetellä täytyy, ettei ole huonosti käynyt, kun välillä on niin leväperäisesti tullut makseltua kamoja ennakkoon tuntemattomien tileille. Tähän onkin hyvä lopettaa ennen kuin napsahtaa. :) Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 04.07.2018 12:23:50 | |
Laulava Kylätohtori: Ja varmasti se on pakattu toodella huolellisesti siten, että se täyttää kaikki Matkahuollon vaatimukset. Varsinkin, kun eihän ne siitä pakkauksesta voi laskuttaa, ainoastaan normi rahtikulut. Itse en kauhean innoissani ole lähettämässä avausoikeudella. Entäs, jos kitara onkin juuri sitä, mitä on sovittu, mutta ostaja lähettää takaisin, koska kaulaprofiili ei miellyttänytkään. Mielestäni se on vastoin ideaa, että on oikeus tarkistaa, että kitara on sitä, mitä on sovittu. Mä oon aina kaikkeen mahdolliseen sallinut tavaran tarkastuksen, eikä ainakaan toistaiseksi kukaan ole jättänyt noutamatta. Trough glass | |
![]() 04.07.2018 12:27:41 | |
Laulava Kylätohtori: Sama. Oikein ihmetellä täytyy, ettei ole huonosti käynyt, kun välillä on niin leväperäisesti tullut makseltua kamoja ennakkoon tuntemattomien tileille. Tähän onkin hyvä lopettaa ennen kuin napsahtaa. :) Mä oon myös maksanut ennakkoon parinkin tonnin ostoksia tuntemattomille, olen myös tuntemattomalle antanut 2500€ kamat matkaan ja tilinumeron että maksaa parin viikon päästä. Kiireessä en ees kattonut jätkän nimeä tai papereita, mutta kiltisti maksoi milloin oli sovittu. Tuurilla vedetty toistakymmentä vuotta ilman ensimmäistäkään kosahdusta. Nyt ei enää kalliita kamoja liikukaan niin riskitkin on pienemmät. Trough glass | |
![]() 04.07.2018 12:58:37 | |
Pienenä kevennyksenä... "Tavara ei liiku milliäkään ennenkuin rahat on tilillä ja mitään en maksa ennenkuin on tavara kourassa" Jos kaikki ois samanlaisia, niin esim. Hesalaiset vaihtelis kamoja keskenään ja samoin esim. Oululaiset. --->Mnetti voitaisiin lakauttaa ja maakunnan markkinat kunniaan. Jonkun pitäis antaa periksi, mutta se en tietenkään ole minä. | |
![]() 04.07.2018 13:14:39 | |
a.k.v: Pienenä kevennyksenä... "Tavara ei liiku milliäkään ennenkuin rahat on tilillä... Eikä liikukaan. Siitä, mitä joku on postilla ostamassa, on mahdollista saada varsin perusteellisesti selvää. Se, että muutamat tuntevat ettei heitä saisi mokoman asian takia vaivata, ei asiaa muuta. Syy siihen, miksi tavara ei liiku milliäkään jne on selvä. Maailmassa on kaikenlaista tallaajaa. Ostelevat kännissä kamoja, joita eivät selvänä halua maksaa jne. Kauppa on kuitenkin tehty silloin, kun postitusta pyydetään. En minä aio postittaa kenellekään mitään ajatuksella että hänellä on minun maksamaani aikaa pohtia, haluaako hän tilaamansa kamppeen. On tapoja, joilla myynnissä olevan tavaran olemassaolon voi todentaa pomminvarmasti. Ihmiset eivät käytä niitä ja polttavat joskus näppinsä. En edes halua ymmärtää sitä. Olen aina suosinut nokatusten tapahtuvaa kaupantekoa. Se on edelleenkin paras tapa tehdä kauppaa. Ja jopa siinä on se riski, että joku tarjoaa kiinankopiota aitona tms. Huijareita ei saada ikinä juurittua maailmasta, mutta kyllä niiden toiminta oikeilla menetelmillä on saatavissa niin vaikeaksi ettei sillä enää ihmeitä tienaisi. Se toki vaatisi muutaman minuutin panostamista erilaisiin varmisteluihin ja se kuuluu olevan jo liikaa joidenkin mielestä. Sitäpaitsi ihminen ei tarvitse mitään kapistusta niin paljoa, että kannattaisi ottaa turhia riskejä hiujatuksi tulemisen kanssa. Jos joku asia haisee nokkaan, jättäkää ostamatta. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D | |
![]() 04.07.2018 13:15:21 | |
a.k.v: Pienenä kevennyksenä... "Tavara ei liiku milliäkään ennenkuin rahat on tilillä ja mitään en maksa ennenkuin on tavara kourassa" Jos kaikki ois samanlaisia, niin esim. Hesalaiset vaihtelis kamoja keskenään ja samoin esim. Oululaiset. --->Mnetti voitaisiin lakauttaa ja maakunnan markkinat kunniaan. Jonkun pitäis antaa periksi, mutta se en tietenkään ole minä. Parin tonnin arvoisen kitaran voi helsinkiläinen ehkä käydä noutamassa junalla Oulusta tai oululainen Helsingistä ;) Näytti olevan tällä hetkellä lipun hinta meno-paluu noin 110 euroa, mikäli liput varaa edellisenä päivänä. 20 euron pedaalia ei ehkä kannata lähteä kovin kaukaa hakemaan. Mutta joo, tuossa on tosiaan pienoinen dilemma, jos kaikki olis esimerkkisi kaltaisia musiikkiharrastajia :D Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 04.07.2018 13:41:34 | |
iec: Parin tonnin arvoisen kitaran voi helsinkiläinen ehkä käydä noutamassa junalla Oulusta tai oululainen Helsingistä ;) Näytti olevan tällä hetkellä lipun hinta meno-paluu noin 110 euroa, mikäli liput varaa edellisenä päivänä. 20 euron pedaalia ei ehkä kannata lähteä kovin kaukaa hakemaan. Mutta joo, tuossa on tosiaan pienoinen dilemma, jos kaikki olis esimerkkisi kaltaisia musiikkiharrastajia :D Niin mutkun rautatieasemalle pitäis ajaa taksilla ja tohon matkaankin menee 2 päivää ja mun tuntivelotus on 75e. :-) | |
![]() 04.07.2018 14:37:18 | |
Progorava: Toki toki mutta tuote on kuitenkin todennäköisesti maksettu jo etukäteen, joten feidaamisen riski on minimaalinen ja jos menee vaikeaksi niin harva varmaan jättää vähentämättä turhat kulut kun palauttaa skeban hinnan Jonnelle. Ihan eri asioista siis kyse. Bussiennakolla vastaanottaja maksaa tuotteen Matkahuollon tiskillä ja Matkahuolto tilittää ne rahat lähettäjälle. Tavara ei siis lähde tiskiltä ilman maksua vaikka vastaanottaja voi tarkastaa tavaran jos sellaisen maininnan lähetäjä on laittanut. Siihen en ota kantaa vähtentääkö se huijauksia koska epärehellistä toimintaa voi olla niin monenlaista. Voihan se ostettu ja tiskillä tarkastettu vahvistin olla pimeä vaikka virheettömän näköinen. Tai sitten se on varastettu. Ei sellaista absoluuttisen varmaa järjestelmää olekaan eikä tulee olemaankaan. Mutta kun on tarkastusmahdollisuus nini ei siellä ainakaan vanhaa ruosteista savustuslaatikkoa tule Blues Juniorin sijaan. Ja todellisuus on tarua ihmeellisempää. Kyllä mä työssäni palauttelen viikottain lukuisia tilaajien jo maksamia lähetyksiä takaisin jolloin ne paluurahdit menee lähettäjän maksettaviksi. Eri asia sitten karhuavatko / vähentävätkö ennakkoon maksetusta summasta ne lähetyskuluja sitten siltä jonka piti käydä paketti hakemassa. Se on taas niiden keskinäinen asia. Bluesia, bluesia ja vähän folkkia... | |
![]() 04.07.2018 21:07:34 | |
Absoluuttinen keino on ettei ikinä osta tai myy mitään. Trough glass | |
![]() 04.07.2018 21:09:20 | |
Seba: Absoluuttinen keino on ettei ikinä osta tai myy mitään. Eikö tämä ole meidän keskeisin päämäärä jos noita gassin tappoketjuja tulkitsee. Itse olen huomannut, että henkilökohtainen vararikko auttaa asiaa kummasti :-) Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani...... | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)