![]() 27.06.2018 21:15:35 (muokattu 27.06.2018 21:16:29) | |
---|---|
hallu: Joo ei mitään postiennakoita. Kaikkein selvintä on maksu tilille ja pakettipostiin ja matkahuoltokin on ihan jees. Postiennakko on kyllä mulla toiminut, turvallinen maksutapa etäkaupoissa tai MH:n matkaennakko. Suoraan tilille ja tavara perään en tee kenenkään kanssa. Monesti joku ostaja on ehdottanut maksavansa tilille välttääkseen parin egen postiennakon, se on ok mun näkövinkkelistä kun en kuseta. Ivaloon asti en lähde minkään kaasutuksen perään F2F kaupoille, mutta näitäkin tehty runsaasti siedettävän etäisyyden päähän niin että molemmat osapuolet kohtaa puokissa. Sitten kun saan postiennakolla paketin sahanpurua lopetan ostamisen | |
![]() 27.06.2018 22:15:44 | |
Ne jotka pelkää ettei ostaja noudakaan matkahuolto- tai postiennakkopakettia, niin ette varmaan myöskään uskalla esim. ajaa vähänkään kauemmas tekemään kauppoja kasvotusten? Tossahan piilee vaara, että toinen osapuoli ei saavu paikalle, ei vastaa puhelimeen, möi jo tuotteen paikalliselle ostajalle jne. Pyytäkää ennakkotapauksissa postikulut ennakkoon, niin saatatte esim. minusta saada kauppakumppanin. Vain äärimmäisessä poikkeustapauksessa siirrän etukäteen muuta kuin postikulut ennakkoon. Ja samalla periaatteella myyn omatkin tavarani. Ei ole vielä tullut vastaan ostajaa joka ei posteja suostu siirtämään etukäteen tilille. Sen sijaan todella moni ei suostu maksamaan koko kauppasummaa. | |
![]() 27.06.2018 22:47:34 | |
o0o: Ne jotka pelkää ettei ostaja noudakaan matkahuolto- tai postiennakkopakettia, niin ette varmaan myöskään uskalla esim. ajaa vähänkään kauemmas tekemään kauppoja kasvotusten? Tossahan piilee vaara, että toinen osapuoli ei saavu paikalle, ei vastaa puhelimeen, möi jo tuotteen paikalliselle ostajalle jne. Pyytäkää ennakkotapauksissa postikulut ennakkoon, niin saatatte esim. minusta saada kauppakumppanin. Vain äärimmäisessä poikkeustapauksessa siirrän etukäteen muuta kuin postikulut ennakkoon. Ja samalla periaatteella myyn omatkin tavarani. Ei ole vielä tullut vastaan ostajaa joka ei posteja suostu siirtämään etukäteen tilille. Sen sijaan todella moni ei suostu maksamaan koko kauppasummaa. Tuo on kyllä sinänsä ihan varteen otettava vaihtoehto. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 27.06.2018 23:22:34 | |
o0o: Ne jotka pelkää ettei ostaja noudakaan matkahuolto- tai postiennakkopakettia, niin ette varmaan myöskään uskalla esim. ajaa vähänkään kauemmas tekemään kauppoja kasvotusten? Tossahan piilee vaara, että toinen osapuoli ei saavu paikalle, ei vastaa puhelimeen, möi jo tuotteen paikalliselle ostajalle jne. Pyytäkää ennakkotapauksissa postikulut ennakkoon, niin saatatte esim. minusta saada kauppakumppanin. Vain äärimmäisessä poikkeustapauksessa siirrän etukäteen muuta kuin postikulut ennakkoon. Ja samalla periaatteella myyn omatkin tavarani. Ei ole vielä tullut vastaan ostajaa joka ei posteja suostu siirtämään etukäteen tilille. Sen sijaan todella moni ei suostu maksamaan koko kauppasummaa. No minä olen kyllä sujuvasti ajellut parinsadan kilsan säteellä, mutta ihan hyvä huomio kylläkin teikäläiseltä. Ja joo, jos joku joskus postiennakkoa ehdottaa, niin pistän korvantaakse tuon ideasi periä postikulut etukäteen se on oikeinkin hyvä idis. Kyllä minä muutenkin yritän olla mahdollisimman avoin kauppakumppanin ehdotuksille kaupanteko tavasta eli en ole ihan niin jyrkkä kun saattaisi ehkä päätellä. Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani...... | |
![]() 03.07.2018 10:31:37 | |
o0o: Ne jotka pelkää ettei ostaja noudakaan matkahuolto- tai postiennakkopakettia, niin ette varmaan myöskään uskalla esim. ajaa vähänkään kauemmas tekemään kauppoja kasvotusten? Tossahan piilee vaara, että toinen osapuoli ei saavu paikalle, ei vastaa puhelimeen, möi jo tuotteen paikalliselle ostajalle jne. Postiennakolla myymisessä isompi ongelma ei ole mahdollinen rahan menetys vaan se, että tuote katoaa pitkäksi aikaa suomen turneelle jos sitä ei noudeta. Jos viikonloput osuu vähääkään huonommin niin kolme viikkoa menee helposti hukkaan. Toki se kymppi sinne ja takaisin on harmillisen heikkoa rahankäyttöä mutta kesketettävissä etenkin jos tavara on vähääkään arvokkaampaa. Että joo, kyllä minä ajan kohtalaisen pitkääkin siivua ihan vaan sen takia että kaupat onnistuu vaihtamalla rahaa tavaraan ja kumpikin katoaa horisonttiin. Tässä on vielä pakko todeta että nämä välittömän rahansiirron vehkeet on tosi käteviä, esimerkiksi MobilePay. Ei tarvii miettiä mistä saa käteistä, rahat ei jää käteen vaikka ostaja feidaa eikä tarvitse miettiä minne vie rahat jos myy. Tilisiirto toimii hetkessä ja kumpikin osapuoli saa omaan laitteeseensa kolmannen osapuolen lähettämän tiedon siitä että rahat on liikkunut. Lisäksi rahansiirto on välitön myös pankkiryhmien ylitse, mikä tekee siitä oikein kätevän käteisen korvikkeen f2f -kauppaan. | |
![]() 03.07.2018 11:13:30 | |
Aika harvassa varmasti sellaiset ostajat, jotka maksaa esim. tonnin kitarasta 50e lähetyskuluja ennakkoon ja jättää sitten kitaran noutamatta. | |
![]() 03.07.2018 12:14:37 | |
o0o: Aika harvassa varmasti sellaiset ostajat, jotka maksaa esim. tonnin kitarasta 50e lähetyskuluja ennakkoon ja jättää sitten kitaran noutamatta. No se nyt on sitten jo kokolailla eri tilanne jos ne lähetyskulut saa ennakkoon, mutta eipä siinä ihan kauas ole päästy alkuperäisestä ongelmastakaan. Huijarille nimittäin riittää ihan hyvin tommoinen viiden kympin summakin jos sen joku hänen tililleen vapaaehtoisesti siirtää. | |
![]() 03.07.2018 12:25:24 | |
Itse tarkistan aina onko ostajasta tietoja netissä. Puh num, face ym, niistä saa jo jotain vinkkiä. Kerran möin 1500€ hintaan JV-Fenderiä torilla. Ostaja kertoi olevansa ulkomailla kolme viikkoa, mutta maksaisi 500€ varausmaksua johon suostuin. Kaveri hävisi avaruuteen moneksi kuukaudeksi eikä puh nro ollut finderissä.. Se olikin kiva tilanne kun en voinut eteenpäinkään myydä kitaraa tuon 500€ takia enkä tiennyt kuka sen maksoi, kun pankkikaan ei tietoja antanut. Lopulta kaveri ilmestyi jostain ja antoi tyttöystävänsä osoitteen mihin lähettää kitara. Sain loput rahat siitä, mutten ikinä tiennyt kuka sen osti :D | |
![]() 03.07.2018 12:27:38 | |
Twinkle: No se nyt on sitten jo kokolailla eri tilanne jos ne lähetyskulut saa ennakkoon, mutta eipä siinä ihan kauas ole päästy alkuperäisestä ongelmastakaan. Huijarille nimittäin riittää ihan hyvin tommoinen viiden kympin summakin jos sen joku hänen tililleen vapaaehtoisesti siirtää. Oletin, että olit huolissasi lunastamattoman paketin seikkailemisesta silloin kun olet itse myyjänä, et ostajana. Minä luotan itseeni kyllä sen verran, että jos saan 50e tilille niin vien kyllä sitten sen tonnin kitaran oikeasti sinne matkahuoltoon ;) | |
![]() 03.07.2018 12:36:41 | |
aslak: Postiennakko on kyllä mulla toiminut, turvallinen maksutapa etäkaupoissa tai MH:n matkaennakko. Suoraan tilille ja tavara perään en tee kenenkään kanssa. Monesti joku ostaja on ehdottanut maksavansa tilille välttääkseen parin egen postiennakon, se on ok mun näkövinkkelistä kun en kuseta. Ivaloon asti en lähde minkään kaasutuksen perään F2F kaupoille, mutta näitäkin tehty runsaasti siedettävän etäisyyden päähän niin että molemmat osapuolet kohtaa puokissa. Sitten kun saan postiennakolla paketin sahanpurua lopetan ostamisen Postista ja matkahuollosta löytyy vaaka jolla saa osviittaa onko sisällä kitara ja laukun painojakaumasta, siis jossei ole mainittu että saa tarkistaa sisällön. | |
![]() 03.07.2018 12:38:51 | |
Whatsapp on kätevä kun voi pyytää reaaliaikasta kuvaa juuri siitä kohtaa kuin haluaa. Näin voi ainakin varmistaa, että kyseinen kitara on edes olemassa. | |
![]() 03.07.2018 13:55:35 | |
o0o: Oletin, että olit huolissasi lunastamattoman paketin seikkailemisesta silloin kun olet itse myyjänä, et ostajana. Minä luotan itseeni kyllä sen verran, että jos saan 50e tilille niin vien kyllä sitten sen tonnin kitaran oikeasti sinne matkahuoltoon ;) Niin, myyjänä harmittaa jos paketti katoaa pitkäksi aikaa postin haltuun. siihen ei juuri auta edes se että saisi rahoja ennakkoon, koska ne menee sen paketin lähettämiseen ja lunastamiseen niin siitä ei jää mitään korvausta kuitenkaan siitä ajasta minkä tuote on ollut matkalla ja oikeiden ostajien ulottumattomissa. Sit taas en ole kellekään lähettämässä mitään summaa ennakkoon "postikuluihin", siinä kun maailma on täynnä ihmisiä jotka on valmiita huijaamaan parin kympin summia niin ei tuollakaan tavalla missään määrin turvassa ole. Tässä siis ollaan vähän puun ja kuoren välissä, postiennakko tai ennakkoon osan maksaminen ei ole mikään taikatemppu millä kaupanteosta tulee luotettavaa vaan siitä toisen henkilön uskottavuudesta on otettava jollakin muulla tavalla selvää tai otettava vain riski. | |
![]() 03.07.2018 14:08:53 | |
Sellaistahan se on. Elämässä on aina vähän riskejä. Itse elän vaarallisesti ja joskus saatan siirtää pari kymppiä tilille, joskus lähetän postiennakolla, joskus kävelen suojatien yli, joskus syön ruokaa vaikken tiedä sisältääkö se laktoosia jne. | |
![]() 03.07.2018 21:52:38 | |
Postillahan ei ole enää edes käytössä sitä paperia, joka liimattiin pakettiin ja johon voi kirjoittaa niitä lisäehtoja kuten paketin tarkastus ennen maksua. Ja pakettiautomaattien kohdallahan se on muutenkin mahdotonta. Matkahuollon nykytilannetta en tiedä. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä tapahtuu, jos vastaanottaja repii vaikka Fender Twinin paketin auki siihen Matkahuollon lattialle ja ilmoittaa työntekijälle, että en maksa pitäkää romunne ja lähettäkää, mihin huvittaa... :D Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 03.07.2018 21:56:10 | |
Laulava Kylätohtori: Postillahan ei ole enää edes käytössä sitä paperia, joka liimattiin pakettiin ja johon voi kirjoittaa niitä lisäehtoja kuten paketin tarkastus ennen maksua. Ja pakettiautomaattien kohdallahan se on muutenkin mahdotonta. Matkahuollon nykytilannetta en tiedä. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä tapahtuu, jos vastaanottaja repii vaikka Fender Twinin paketin auki siihen Matkahuollon lattialle ja ilmoittaa työntekijälle, että en maksa pitäkää romunne ja lähettäkää, mihin huvittaa... :D MH:ssa on täppä, saako vastaanottaja tarkastaa lähetyksen ennen maksua. Kuten kuvailet on jotenkin outo 'palvelu'. | |
![]() 04.07.2018 08:56:56 | |
Laulava Kylätohtori: Olisi mielenkiintoista tietää, mitä tapahtuu, jos vastaanottaja repii vaikka Fender Twinin paketin auki siihen Matkahuollon lattialle ja ilmoittaa työntekijälle, että en maksa pitäkää romunne ja lähettäkää, mihin huvittaa... :D Ne lyö sen takas pakettiin ja lähettää lähettäjälle ja laskuttaa siltä kulut. Trough glass | |
![]() 04.07.2018 10:21:52 | |
Seba: Ne lyö sen takas pakettiin ja lähettää lähettäjälle ja laskuttaa siltä kulut. Ja varmasti se on pakattu toodella huolellisesti siten, että se täyttää kaikki Matkahuollon vaatimukset. Varsinkin, kun eihän ne siitä pakkauksesta voi laskuttaa, ainoastaan normi rahtikulut. Itse en kauhean innoissani ole lähettämässä avausoikeudella. Entäs, jos kitara onkin juuri sitä, mitä on sovittu, mutta ostaja lähettää takaisin, koska kaulaprofiili ei miellyttänytkään. Mielestäni se on vastoin ideaa, että on oikeus tarkistaa, että kitara on sitä, mitä on sovittu. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 04.07.2018 10:33:01 | |
Tämä "outo palvelu" on minusta erittäin hyvä palvelu. Uskaltaa ostaa bussiennakolla tavaraa kun saa tsekata että se myytävä tuote on juuri se mitä luvattiin eikä mikään puupökkelö pakattuna kauniisti laatikkoon. Tuo saapuneen paketin avaaminen ja tuotteen tarkastaminen tapahtuu Matkahuollon toimihlön valvonnassa eikä hän anna niitä paketteja tässä tilanteessa repiä auki vaan ne avataan kyllä siten että se on palautuskelpoinen jos vastaanottaja ei lunasta pakettia. Ja kyllä. Jos vastaanottaja ei lunasta pakettia, palautuksen kustannuksen tulevat alkuperäiselle lähettäjälle. Näinhän käy myös silloin jos vastaanottaja ei lunasta lähetystä, oli siellä sitä täppiä eli merkintää siitä tarkastusoikeudesta ennen lunastusta tai ei. Sama tilanne myös sellaisen lähetyksen kanssa jossa ei ole mitään bussiennakkoa eli kun vastaanotattaja ei käy hakemassa lähetystä, palautuskustannukset tulevat aina alkuperäiselle lähettäjälle niin Matkahuollon kuin Postinkin lähetyksissä. Bluesia, bluesia ja vähän folkkia... | |
![]() 04.07.2018 10:53:06 | |
Matias.: Tämä "outo palvelu" on minusta erittäin hyvä palvelu. Uskaltaa ostaa bussiennakolla tavaraa kun saa tsekata että se myytävä tuote on juuri se mitä luvattiin eikä mikään puupökkelö pakattuna kauniisti laatikkoon. Tuo saapuneen paketin avaaminen ja tuotteen tarkastaminen tapahtuu Matkahuollon toimihlön valvonnassa eikä hän anna niitä paketteja tässä tilanteessa repiä auki vaan ne avataan kyllä siten että se on palautuskelpoinen jos vastaanottaja ei lunasta pakettia. Ja kyllä. Jos vastaanottaja ei lunasta pakettia, palautuksen kustannuksen tulevat alkuperäiselle lähettäjälle. Näinhän käy myös silloin jos vastaanottaja ei lunasta lähetystä, oli siellä sitä täppiä eli merkintää siitä tarkastusoikeudesta ennen lunastusta tai ei. Sama tilanne myös sellaisen lähetyksen kanssa jossa ei ole mitään bussiennakkoa eli kun vastaanotattaja ei käy hakemassa lähetystä, palautuskustannukset tulevat aina alkuperäiselle lähettäjälle niin Matkahuollon kuin Postinkin lähetyksissä. Mutta jos kustannukset ovat ennakoitavissa, niin ne voi laskuttaa ostajalta etukäteen.... esimerkiksi niin, että maksaa vaikka kitaran hinnasta palautuskulut etukäteen joka sitten vähennetään kauppahinnasta mikäli päättääkin ostaa sen kitaran. Mutta aina on huijauksen vaara. Ei riskiä voi koskaan kokonaan poissulkea vaan aina täytyy arvioida kauppakumppaniaan ja yrittää päätellä minkälainen taho siellä on vastapuolella ja myös riski täytyy arvioida. Sehän on selvää että jos tavaran lähettäminen on liian iso riski, niin sitten ei vaan pidä lähettää tavaraa. Voihan noutokaupassakin mennä moni asia vikaan ja kuluja siitäkin tulee jommalle kummalle tai molemmille osapuolille. Itse olen tehnyt jonkin verran kauppoja torilla ja minulla on ollut satumainen onni, että mitään källejä mihinkään suuntaan ei ole sattunut. Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani...... | |
![]() 04.07.2018 11:27:56 | |
Matias.: Sama tilanne myös sellaisen lähetyksen kanssa jossa ei ole mitään bussiennakkoa eli kun vastaanotattaja ei käy hakemassa lähetystä, palautuskustannukset tulevat aina alkuperäiselle lähettäjälle niin Matkahuollon kuin Postinkin lähetyksissä. Toki toki mutta tuote on kuitenkin todennäköisesti maksettu jo etukäteen, joten feidaamisen riski on minimaalinen ja jos menee vaikeaksi niin harva varmaan jättää vähentämättä turhat kulut kun palauttaa skeban hinnan Jonnelle. Ihan eri asioista siis kyse. Suomalalaista ei kiinnosta laihan miehen laulut | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)