blues guitar 04.03.2015 15:59:35 (muokattu 04.03.2015 16:00:32) | |
---|
FensonGibder: Ja sulla on sitten faktaa tiskiin..? Nimenomaan tutkimuksissa on osoitettu ettei se rungon värähtely siirry takaisin kieliin niin paljoa, että sen kuulisi. Missasit just 8 sivua asiasta.. Jep. Eihän mun tarvitse kuin koputtaa kitaran bodya, niin kielet alkavat soida. Ehkä puukorvat eivät tätäkään kuule :D ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
MikaHekkanen 04.03.2015 16:02:06 | |
---|
Gabe: Mitä tulee havaitsemiseen niin sehän on ihan täysin subjektiivinen kokemus ja havaittu totuus vaihtelee suuresti sen mukaan minkälaiset aistit havainnointia suorittavalla henkilöllä on. Kyllä, mutta jos halutaan mitään objektiivista luotettavuutta itse äänen havainnointiin ja sen tutkimukseen, ei havainnoijalla saa olla mitään tietoa havainnoitavasta kohteesta - vain ääni on olemassa. |
blaekie 04.03.2015 16:04:57 | |
---|
blues guitar: Jep. Eihän mun tarvitse kuin koputtaa kitaran bodya, niin kielet alkavat soida. Ehkä puukorvat eivät tätäkään kuule :D Nimenomaan. Puilla ei varmasti ole vaikutusta myöskään siihen , kuinkan kauan kieli soi ? ;-) , Tosin nähdyissä tutkimuksissa ei siihen asiaan otettu kantaa ollenkaan. Tai sitten olen puusilmä :-) . Ainoastaan timbre/taajuuspektri tutkinnan alla. Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon. |
BigPapa 04.03.2015 16:08:49 | |
---|
blues guitar: Jep. Eihän mun tarvitse kuin koputtaa kitaran bodya, niin kielet alkavat soida. Ehkä puukorvat eivät tätäkään kuule :D Ja kitaran kaula värähtelee eli resonoi kun kieltä näppää, avointa tai otelautaan painettua. Helppo havaita kun laittaa käden kiinni kitaran lapaan ja näppää kieltä. |
toivase 04.03.2015 16:11:00 (muokattu 04.03.2015 16:12:31) | |
---|
FensonGibder: ...Eli kieli koskettaa kitaraa kahdesta kohtaa, ja niissä kohdissa olevat materiaalit vaikuttavat kielen värähtelyyn (eli ei ole sama makaako kieli kumisen veitsen terällä vai leveällä teräsrullalla. ...Ja nämä kaksi kohtaa on siis liitetty johonkin toiseen osaan/materiaaliin, jolla on siis oltava merkitystä näitten kahden kiinnityskohdan materiaalien lisäksi... Ei kai nämä kaksi kosketuskohtaa ilmassa roiku... |
Laulava Kylätohtori 04.03.2015 16:14:41 | |
---|
Jos ainoastaan niillä kahdella pisteellä, jotka ovat kosketuksissa kieliin, on mitään merkitystä soundin kannalta, niin miksi soundi muuttuu niin paljon, kun kitaran lavan työntää kiinni johonkin - pöytään esim.? Eihän sen pitäisi muuttua akustisesti eikä sähköisesti, koska puilla tai millään muullakaan kuin em. kahdella pisteellä ei ole merkitystä... Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
naavanka_ 04.03.2015 16:18:05 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Jos ainoastaan niillä kahdella pisteellä, jotka ovat kosketuksissa kieliin, on mitään merkitystä soundin kannalta, niin miksi soundi muuttuu niin paljon, kun kitaran lavan työntää kiinni johonkin - pöytään esim.? Eihän sen pitäisi muuttua akustisesti eikä sähköisesti, koska puilla tai millään muullakaan kuin em. kahdella pisteellä ei ole merkitystä... Koska se lavan resonointi siirtyy lavasta siihen pöytään ja pöytä resonoi mukana. Tämä ei kuitenkaan kuulu vahvistetussa signaalissa. 1/5 postaus koska vastasin. |
Sarko 04.03.2015 16:20:47 | |
---|
J.Nikkanen: Onko tämä nyt sitä turffausta? Astroturf, hometurf - mitä näitä nyt oli. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
blues guitar 04.03.2015 16:22:59 | |
---|
blues guitar: Jep. Eihän mun tarvitse kuin koputtaa kitaran bodya, niin kielet alkavat soida. Ehkä puukorvat eivät tätäkään kuule :D Tässä koskettelen plektran kärjellä kevyesti kaulan takapuolelle. http://maihinnousu.net/s/23858 ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Laulava Kylätohtori 04.03.2015 16:31:17 | |
---|
naavanka_: Koska se lavan resonointi siirtyy lavasta siihen pöytään ja pöytä resonoi mukana. Tämä ei kuitenkaan kuulu vahvistetussa signaalissa. 1/5 postaus koska vastasin. Jos resonointi ei siirry puusta kieliin, niin miksi kielet alkavat soida, kun bodyä vähän kopauttaa? Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
naavanka_ 04.03.2015 16:32:17 (muokattu 04.03.2015 16:32:43) | |
---|
Laulava Kylätohtori: Jos resonointi ei siirry puusta kieliin, niin miksi kielet alkavat soida, kun bodyä vähän kopauttaa? Oisko toi liike-energia. E: Eihän vielä ole pääsiäinen? |
blues guitar 04.03.2015 16:36:53 (muokattu 04.03.2015 16:37:34) | |
---|
naavanka_: Oisko toi liike-energia. E: Eihän vielä ole pääsiäinen? Liike-energiapa hyvinkin. Nimittäin bodyn/kaulan liike energia (resonointi) siirtyy kieliin. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Traditional 04.03.2015 16:39:24 | |
---|
Ymmärräthän sie jotta tämä on vaan mainoos. Asianajajani ottaa yhteyttä. | "Jaska on aina oikeessa"-Dominaattori |
FensonGibder 04.03.2015 16:39:42 | |
---|
toivase: ...Ja nämä kaksi kohtaa on siis liitetty johonkin toiseen osaan/materiaaliin, jolla on siis oltava merkitystä näitten kahden kiinnityskohdan materiaalien lisäksi... Ei kai nämä kaksi kosketuskohtaa ilmassa roiku... Soittakaa kitaraa normaalisti ja sitten soittakaa niin että kitara koskettaa kevyttä väliseinää. Vahvistettu ääni pysyy samana vaikka akustinen ääni muuttuu 600%. Case closed. Jos se satula on kiinni puussa ta muussa, ei vaikuta enää kielen liikkeeseen korvin kuultavasti Sähköisesti Vahvistettuna. Te sekoitatte jatkuvasti kitaran osien värähtelyt ja magneettikentän vaihtelut. Ne eivät liity toisiinsa. Mikit eivät tietäisi kielistäkään jos ne olisivat jotain muuta ferromagneettista materiaalia. Oletteko kuullu nailonkielisestä kitarasta jossa on sähkömagneettiset mikit? Sähköisesti vahvistettuna kielen värähtelyyn vaikuttaa korvin kuultavasti kitaran muista osista vain kielen kosketuspisteiden materiaalin ominaisuudet ja kosketuksen faktuaalinen muoto. Muitten kitaranosien värähtely ei vaikuta kielen värähtelyyn korvin kuultavasti ja kitaramikit eivät edes tiedä/välitä muusta kuin magneettikentän muutoksista. Kielen värähtelyyn ei voi vaikuttaa runkomateriaaleilla. Ottakaa se rakas kitaranne ja sahatkaa siitä bodyn reunoilta pois 70%. Vahvarista kuuluu sama ääni. Riffi, nyt. |
Sarko 04.03.2015 16:41:42 | |
---|
Traditional: Ymmärräthän sie jotta tämä on vaan mainoos. Riäkkylä?
:D "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
BigPapa 04.03.2015 16:44:26 | |
---|
Mistähän se magneettikentän vaihtelu johtuu. |
Laulava Kylätohtori 04.03.2015 16:45:26 | |
---|
Heh heh, varsin koomista. Mä veikkaan, että seuraavat fysiikan Nobelit tulevat tänne Mnetin tietäjille. Alkaa olemaan sen tason teoriaa, että ei muuta kuin *tuut tuut tuut tuut...* Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
FensonGibder 04.03.2015 16:48:04 | |
---|
blues guitar: Tässä koskettelen plektran kärjellä kevyesti kaulan takapuolelle. http://maihinnousu.net/s/23858 Voi helvetti.. Sähän keikalla tönit ja raavit sitä kitaran bodia Elvisvyönsoljellasi jatkuvasti. Kuuluuko se merkittävästi setissäsi? Kukaan ei sano, etteikö värähtely välittyisi ollenkaan kielille - se vain välittyy niin heikosti, ettei se erotu vahvistetussa soitossa kuultavasti. Jopa sinä olet osana systeemiä kun pidät kitarasta kiinni, mutta se ei tarkoita että naissoittaja kuullostaa erilaiselta vaikka hän koostuu 10% enemmän vedestä ja rasvasta. Samoin lihassyittesi suunta ja timmiys ei kuulu Ilosaarirokin rokkaavalle kansalle sen erikoisemmin. Riffi, nyt. |
FensonGibder 04.03.2015 16:49:21 | |
---|
blues guitar: Liike-energiapa hyvinkin. Nimittäin bodyn/kaulan liike energia (resonointi) siirtyy kieliin. Ja tämä siirtymä on mitattu ja todettu korvin havaitsemattomaksi. Muuta? Riffi, nyt. |
Sarko 04.03.2015 16:50:40 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Heh heh, varsin koomista. Mä veikkaan, että seuraavat fysiikan Nobelit tulevat tänne Mnetin tietäjille. Alkaa olemaan sen tason teoriaa, että ei muuta kuin *tuut tuut tuut tuut...* Mä veikkaan että kaikille tähän ketjuun postanneille voi antaa 10 pistettä ja papukaija-merkin, osapuolista riippumatta ja kaikkia syrjimättä. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |